2019-02-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Har du nån kunskap ifall alla avled samma dag, eller om obduktionen möjligen visade att Oskar ensam valde att vänta ytterligare nån dag eller två?
Det är ju länge sedan så jag får försöka minnas vad jag hörde. Barnen dog först, sedan tror jag det går en viss tid medan föräldrarna gör färdigt med att ställa ordning huset inför kommade besökare som ska hitta dem. Så x antal timmar mellan barnen och hustrun, möjligen och nu försöker jag bara minnas någon tid mellan hustrun och mannen. Alltså i tidssekvens. Om det är dagar mellan barnen och föräldrar vet jag inte om man någonsin kunde fastställa, tidsbestämning av dödsfall blir ju mer och mer osäker ju längre tid från dödsfallet vi går, utan att gå in på detaljer.

Min egen personliga fundering är att vi troligtvis enbart handlar om en kort tid totalt sett om vi försöker se hur liknande situationer utvecklar sig i andra familjemord, bara baserat på statsistik
Citera
2019-02-13, 15:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det är ju länge sedan så jag får försöka minnas vad jag hörde. Barnen dog först, sedan tror jag det går en viss tid medan föräldrarna gör färdigt med att ställa ordning huset inför kommade besökare som ska hitta dem. Så x antal timmar mellan barnen och hustrun, möjligen och nu försöker jag bara minnas någon tid mellan hustrun och mannen. Alltså i tidssekvens. Om det är dagar mellan barnen och föräldrar vet jag inte om man någonsin kunde fastställa, tidsbestämning av dödsfall blir ju mer och mer osäker ju längre tid från dödsfallet vi går, utan att gå in på detaljer.

Min egen personliga fundering är att vi troligtvis enbart handlar om en kort tid totalt sett om vi försöker se hur liknande situationer utvecklar sig i andra familjemord, bara baserat på statsistik
Good enough. Det KAN ha gått några timmar mellan barn och föräldrar, men i övrigt går det inte att fastställa. Har jag uppfattat korrekt?
Citera
2019-02-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Äntligen lite nykterhet (så länge det biter på spammandet...).

Skulle du säga att det finns fog för att addera ngt till uttalandet från PT vad gäller om föräldrarna tagit sina liv var för sig eller den ene hjälpt den andre?

Jag tror exv en falang här vill hålla öppet för att mamman dött först och sen är spekulerandet i full gång igen. Det skulle då också råda osäkerhet kring mammans andel av den totala skulden.

Jag noterar att hjälp till självmord räknas som mord enligt brottsbalken, men PT håller inte en förälder skyldig i det avseendet. Naturligen kan det vara svårt att bevisa eller pröva om somliga spår räcker till en gedigen slutsats.

Själv har jag haft hållningen att PT eftersträvat att avbilda det verkliga skeendet så gott man känt sig nödd och kapabel, vilket summeras i formuleringen om det dubbla gärningsmannaskapet från planering till utförande.
Återger bara vad jag hörde mycket tidigt, med viss osäkerhet på mina källor:
Barnen skulle dö av mediciner, cocktail av sådana, dessa räcker inte. Första planen var troligtvis att det skulle räcka till hela familjen. Mamman förmår sig inte att ta sitt eget liv och hon får hjälp av fadern, fadern tar sedan sitt eget liv.

Så i min bok så är det som det sägs på presskonferensen föräldrarna var i samförstånd, men de saknade medicinsk möjlighet till sina planer och fick ta till andrahandsalternativet, repet's förmåga.

För att förstå tragedin i detta så tänker jag att det är väl helt oviktigt om de dog av rep eller mediciner? Det blir ju mer en kunskap i sammanhanget
Citera
2019-02-13, 15:15
Medlem
Citat:
Good enough. Det KAN ha gått några timmar mellan barn och föräldrar, men i övrigt går det inte att fastställa. Har jag uppfattat korrekt?
Ja, iaf var det så mina källor uttryckte sig. Om jag minns rätt var det så lång tid efter dödsfallen att det blev svårt att ange tidsramarna, enbart sekvens blev tydlig av bevisföringen.
Citera
2019-02-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ja, jag har insyn, hade det tidigt, inget underligt. Halva sydsveriges poliskår, väldigt många inom sjukvården, rättsmedicin och flera andra stödfunktioner i samhället, fick ju tidigt höra vad som hade hittats i villan. Det här ärendet är exceptionellt i sin tragik och utformning. Jag hade info nästintill timmar från det att de kom till villan. Av förståeliga skäl skärpte ledningen tonläget inför läckor snabbt, för att stävja de sedvanliga samtalen till Aftonbladet och Expressen i utbyte mot några tusenlappar, och endast några få satt och jobbade med ärendet.

Vi pratar om personer som har x antal mord per månad och där den vanligaste versionen är babbe 1 dödar babbe 2 över någon form av förlust få heder eller pengar, eller för att få respekt
klart det blir lite intresse när detta händer som är historiskt mycket ovanligt.

Tack för dina inlägg. De citeras ofta och hänvisas till. Jag har läst alla och såg att du gav upp när du inte ville spekulera, när rätt PM antogs som sanning. Förstår att du måste fått en förfrågan om att göra ett gästinlägg

Du hade någon som rapporterade om nedbäddade barn och att det såg snyggt ut. Du skrev om att de sett fysiska bevis men du ville inte skriva under på att det var en ”video”. Fråga; kan du berätta exakt vad som hittades i villan? Testamente och ett USB-minne och något mer?

Gör dig en bild över någon som får hjälp att dö. Är strypning ett alternativ? Den info som du kom med från början måste betyda att någon sett strypmärken. Varför beslöts så tidigt att kalla strypmärken för ”hjälp” att dö? Normala poliser skulle väl misstänka mord istället?

Ingen människa kommer någonsin att acceptera att ME var orsaken i det här fallet. Däremot riktar diagnosen strålkastarna mot allt annat. Därför är många här.

Det är klart att den här tråden måste bli något i hästväg. Det är en helt normal familj som hittats döda. Dessutom sägs föräldrarna lagt upp dagordningen länge för att ta död på ungarna. Det är den andra orsaken till att många läser denna tråd.
Citera
2019-02-13, 15:16
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Det var en av de saker jag hörde, att hon fått ett olyckligt besked, men jag var osäker på detaljen och jag har faktiskt aldrig kunnat reda ut om det verkligen var så.
Men mer exakt tror jag att jag skrev att hon fått besked om allvarlig sjukdom som inte gick att bota. Det kan ju vara några andra typer av sjukdomar än cancer, men eftersom hon tydligen haft cancer tidigare så var det många som drog den slutsatsen att det borde ha varit återkommande cancer, men det senare var ju mest en spekulation.

Jag kan inte värdera hur säker denna info var, men jag hade info så tidigt så jag själv drog slutsatsen att det var innehåll i ett av breven som lämnades kvar som hade återgetts, då det var så tidigt att jag tror inte de hunnit besöka sjukvården och begära ut patientjournaler med sammanfattning av sjukdomsläget.

Tack så mycket för svar! Det är förstås möjligt att det tråkiga beskedet inte hade delats med omgivningen än eller att det rörde sig om något annat än cancer då.

Jag funderade ett tag på om man hade dragit slutsatsen om sjukdom (och även angående mordmetoder) utifrån läkemedelsaskar man hittat i hemmet, men det förklarar ju inte uppgiften om ett negativt besked.

Jag får helt enkelt lägga det till detaljerna jag aldrig kommer få svar på.
Citera
2019-02-13, 15:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Återger bara vad jag hörde mycket tidigt, med viss osäkerhet på mina källor:
Barnen skulle dö av mediciner, cocktail av sådana, dessa räcker inte. Första planen var troligtvis att det skulle räcka till hela familjen. Mamman förmår sig inte att ta sitt eget liv och hon får hjälp av fadern, fadern tar sedan sitt eget liv.

Så i min bok så är det som det sägs på presskonferensen föräldrarna var i samförstånd, men de saknade medicinsk möjlighet till sina planer och fick ta till andrahandsalternativet, repet's förmåga.

För att förstå tragedin i detta så tänker jag att det är väl helt oviktigt om de dog av rep eller mediciner? Det blir ju mer en kunskap i sammanhanget
Wow. Ok, tack Scheele - dina korta rader har faktiskt gett massor av substans till ärendet. Åtminstone för mig, men det återstår att se vad som händer i tråden efter det här.
Citera
2019-02-13, 15:18
Medlem
Citat:

På vilket sätt tror man att de "ställt i ordning" huset? Vill inte vara ordmärkare, det finns det tillräckligt många av i tråden. Disken var som sagt lämnad, som om de just rest sig från matbordet och sen började dödsprocessandet. Det fanns inga sopor i huset?

Förstår att de lagt fram brev, usb-minne med mera, något annat?

Vilka bevis har man för att de båda planerat morden gemensamt, kan man se om någon varit mer styrande? När började planeringen, vad hände i familjen då? Polisen ser ingen enskild utlösande händelse, men finns det många mindre händelser?

Vad vet man om närvaron fysiskt på arbetsplatserna? Jobbade exempelvis Oskar hemifrån konstant? Hanna?

Oskar verkar ju ha varit påfallande ofta frånvarande från jobbet, det påpekades som hans enda "svaghet". Konstigt ordval för det, har du någon förklaring till varför man väljer att kalla det för svaghet? Att vara frånvarande är ju knappast en svaghet, utan ett nödvändigt ont. Kan han ha varit frånvarande mycket under åren? Sömnproblem deluxe kanske?

Det enda jag skulle kunna se förmildrande för det som hände, eller som en rimligare förklaring, är att de båda haft så svåra sömnproblem att de till slut utvecklat psykotiska tankebanor där de inte längre känt igen sig i verkligheten. Kanske utan att erkänna det. Hjärnan kan spela alla stora spratt om den inte får vila och rensa sig från slagg... om de var uppe och googlade nätterna igenom kan jag förstå om de till slut tappade kontrollen över sina liv och undrade hur de skulle orka jobba och ta hand om barnen, samtidigt som kanske verklighetsuppfattningen sviktade.
Citera
2019-02-13, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Tack så mycket för svar! Det är förstås möjligt att det tråkiga beskedet inte hade delats med omgivningen än eller att det rörde sig om något annat än cancer då.

Jag funderade ett tag på om man hade dragit slutsatsen om sjukdom (och även angående mordmetoder) utifrån läkemedelsaskar man hittat i hemmet, men det förklarar ju inte uppgiften om ett negativt besked.

Jag får helt enkelt lägga det till detaljerna jag aldrig kommer få svar på.
Vad gäller mediciner så tror jag min helhetsbedömning var att föräldrarna missbedömde toxiciteten, det är ju tabellvärden och kan bli olika på olika personer. Tror föräldrarna tänkte att de hade "tillräckligt", dock var det inte tillräckligt.
Citera
2019-02-13, 15:19
Medlem
Ordning i sin form av att lämna efter sig information om vad och varför.
Jag hade väl knappast själv heller diskat om jag skulle...

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
På vilket sätt tror man att de "ställt i ordning" huset? Vill inte vara ordmärkare, det finns det tillräckligt många av i tråden. Disken var som sagt lämnad, som om de just rest sig från matbordet och sen började dödsprocessandet. Det fanns inga sopor i huset?

Förstår att de lagt fram brev, usb-minne med mera, något annat?

Vilka bevis har man för att de båda planerat morden gemensamt, kan man se om någon varit mer styrande? När började planeringen, vad hände i familjen då? Polisen ser ingen enskild utlösande händelse, men finns det många mindre händelser?

Vad vet man om närvaron fysiskt på arbetsplatserna? Jobbade exempelvis Oskar hemifrån konstant? Hanna?

Oskar verkar ju ha varit påfallande ofta frånvarande från jobbet, det påpekades som hans enda "svaghet". Konstigt ordval för det, har du någon förklaring till varför man väljer att kalla det för svaghet? Att vara frånvarande är ju knappast en svaghet, utan ett nödvändigt ont. Kan han ha varit frånvarande mycket under åren? Sömnproblem deluxe kanske?

Det enda jag skulle kunna se förmildrande för det som hände, eller som en rimligare förklaring, är att de båda haft så svåra sömnproblem att de till slut utvecklat psykotiska tankebanor där de inte längre känt igen sig i verkligheten. Kanske utan att erkänna det. Hjärnan kan spela stora spratt om den inte får vila och rensa sig från slagg...
Citera
2019-02-13, 15:21
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Vad gäller mediciner så tror jag min helhetsbedömning var att föräldrarna missbedömde toxiciteten, det är ju tabellvärden och kan bli olika på olika personer. Tror föräldrarna tänkte att de hade "tillräckligt", dock var det inte tillräckligt.
Ungefär vad jag sa igår. Man tar för lite, gemene man tror att ex.vis 15 Imovane räcker, men det gör det inte. Man sover jävligt gott ett dygn eller så. Men man dör inte. Och de flesta av oss begriper nog inte hur mycket det faktiskt behövs för en överdos.
Citera
2019-02-13, 15:22
Bannlyst
Citat:
[/spoiler]

Lägger in din text i en spoiler. Jag har läst alla dina inlägg (efter tips från en annan användare) och häpnar med vilken träffsäkerhet du skrev redan i början. Med facit i hand är ju allt det du skrev sant. Jag skulle nog rekommendera folk här att läsa dina inlägg, så kanske bruset försvinner och de får i sig lite fakta. Du har uppenbarligen insyn i ärendet.

När man går tillbaks i tråden så kan man se att det som har varit mest motstånd i den här tråden har varit flickornas ME-sjukdom samt medgärningsmannaskapet. Av någon märklig anledning har pressträffens information om att flickorna hade ME och att morden handlade om medgärningsmannaskap inte minskat denna faktaresistens. Man har istället börjat defokusera på ovidkommande information, skapat konspirationsteorier, dissat hela rättsväsendet och fokuserat på drivna privata telefonsamtal för att på olika sätt försöka slå sönder dessa bekräftade fakta. Det är samma postare som genom hela tråden står upp för detta destruerande av sanningen. Jag har full respekt för postare som scheele som verkar inneha äkta information, att han tröttnar när uppenbara förvillare som mest drivs av sin egen inre övertygelse och fantasi tar över och kapar en hel tråd.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-13 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in