2019-02-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du menar så: att han inte låter sig styras av kidnapparnas instruktioner, utan går till polisen oavsett vad de tycker? Och att han inte låter sig utpressas till att betala? Jo, men det kan ju också stämma med den bild jag fått av honom som hårdför och "no nonsense".
Eksakt.
Citera
2019-02-13, 10:27
Medlem
Aeh

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Så han har varit en "dålig och kontrollerande" man, alltså? Att iscensätta en kidnappning är ju en väldigt dålig idé om man diskret vill komma undan med mord, men det skulle ju kunna vara så att han klippte till henne och hon föll och slog sig och dog, fast han inte ämnat det så illa... Och att han i ren panik hittade på den här historien. Undrar vad spårningen av pappersarken som instruktionsbrevet var skrivet på, samt spårningen av skrivaren, har gett för resultat. Skulle det ha varit Hagens egen skrivare och vanliga papper, så skulle väl polisen ha häktat honom redan... Men alla analyser verkar ta väldigt lång tid?
TH har stålkontroll på det meste, men kan også miste kontrollen og besinnelsen. I starten var det mange i nær krets som trodde dette var skjedd. Da var hun bare forsvunnet.Ingen visste om bortføring og pengekrav, før første pressekonferanse. Kun TH og barna. Men etter pressekonferansen ble de fleste spekulasjoner om at han hadde gjort henne noe lagt døde. Han har jo også alibi i form av telefonsamtalen. Noen gikk videre med å spekulere i om han kan ha leid noen til å drepe henne, og arrangere det som en bortføring. Spekulasjonene nådde nye høyder da kontakten lå død, og ingen nye "purringer" kom. Men så kom det ny kontakt. Så nå tror vi vel alle på at dette er en reell bortføring.
Diskusjonen nå går på hvem som står bak. Men jeg tror det beste TH kan gjøre er å betale, det er en mulighet han burde benyttet seg av. Jeg mener at han i stor grad har ofret sin kone her. Beløpet er stort, men det vil ikke ruinere ham. Håper det ikke er for sent, og at de vil betale nå. Men det virker som de fortsatt lar politiet styre skuta her.
Senast redigerad av Adrtrt 2019-02-13 kl. 10:28. Anledning: skrivefeil
Citera
2019-02-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
TH har stålkontroll på det meste, men kan også miste kontrollen og besinnelsen. I starten var det mange i nær krets som trodde dette var skjedd. Da var hun bare forsvunnet.Ingen visste om bortføring og pengekrav, før første pressekonferanse. Kun TH og barna. Men etter pressekonferansen ble de fleste spekulasjoner om at han hadde gjort henne noe lagt døde. Han har jo også alibi i form av telefonsamtalen. Noen gikk videre med å spekulere i om han kan ha leid noen til å drepe henne, og arrangere det som en bortføring. Spekulasjonene nådde nye høyder da kontakten lå død, og ingen nye "purringer" kom. Men så kom det ny kontakt. Så nå tror vi vel alle på at dette er en reell bortføring.
Diskusjonen nå går på hvem som står bak. Men jeg tror det beste TH kan gjøre er å betale, det er en mulighet han burde benyttet seg av. Jeg mener at han i stor grad har ofret sin kone her. Beløpet er stort, men det vil ikke ruinere ham. Håper det ikke er for sent, og at de vil betale nå. Men det virker som de fortsatt lar politiet styre skuta her.

Ryggsmärtor, ålder, och den tid som gått gör det omöjligt och till och med patetiskt, att betala nu utan livstecken.

Telefon är inte alibi som är trovärdigt i en sak som denna.

Monero som betalningssätt och kommunikation, är fortfarande det mest intressanta att komma till botten med i denna sak. Vi får hoppas att FBI, eller någon matematiker knäcker dessa koder. Saken bir ju löst om man får veta vem som upprättade Monerokontot.

USA har förbjudit konton i andra länder, skatteparadis, för att hindra skattebrott och terrorism, och hotade de banker och bankmän, som höll på med skyddandet av brottslingar och deras pengar med höga fängelsestraff, och sanktioner. Inga banker har amerikanska medborgares pengar utan att rapportera detta till IRS, skattemyndigheten i USA. Monero verkar vara ett nytt sätt att gömma pengar.

Min första tanke i denna diskussion är att det är för komplicerat att presumera att en man i 70 års åldern kommer kunna hantera betalningar och kommunikation i Monero. Det är ett inbyggt "fuck you", i hela upplägget. Det blir logiskt att inte betala.
Citera
2019-02-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ryggsmärtor, ålder, och den tid som gått gör det omöjligt och till och med patetiskt, att betala nu utan livstecken.

Telefon är inte alibi som är trovärdigt i en sak som denna.

Monero som betalningssätt och kommunikation, är fortfarande det mest intressanta att komma till botten med i denna sak. Vi får hoppas att FBI, eller någon matematiker knäcker dessa koder. Saken bir ju löst om man får veta vem som upprättade Monerokontot.

USA har förbjudit konton i andra länder, skatteparadis, för att hindra skattebrott och terrorism, och hotade de banker och bankmän, som höll på med skyddandet av brottslingar och deras pengar med höga fängelsestraff, och sanktioner. Inga banker har amerikanska medborgares pengar utan att rapportera detta till IRS, skattemyndigheten i USA. Monero verkar vara ett nytt sätt att gömma pengar.

Min första tanke i denna diskussion är att det är för komplicerat att presumera att en man i 70 års åldern kommer kunna hantera betalningar och kommunikation i Monero. Det är ett inbyggt "fuck you", i hela upplägget. Det blir logiskt att inte betala.

Der er jeg uenig med deg. Monero er litt komplisert, og som jeg har skrevet tidligere, så har de ved bruk av Monero automatisk forhandlet ned beløpet til ca halvparten. Men det er ikke vanskelig å finne ut av, det var tettskrevne ark med instruksjoner i huset. Veldig mange ville betalt det de kunne, med kryptert beskjed om at det ikke var mulig å få tak i mer. 70 år er ingen alder i dag, mange er fullt oppdaterte, og TH har masse ressurser han kunne tatt i bruk. Også i Norge har vi sikkerhetsfirma drevet av tidligere torpedoer osv, som spesialiserer seg på slike oppdrag, og deres agenda er kun å få offeret trygt tilbake. Men TH gikk altså til politiet.
Telefonsamtalen er alibi for at han ikke har drept henne selv.
Ja, det er nok for sent med betaling, selv om jeg fortsatt synes han burde prøve. Jeg håper også FBI kan hjelpe med å finne bakmennene. Bytte av plattform er et skritt i riktig retning vil jeg tro. De lokker dem med at de er villige til å inngå forhandlinger. Og det ser ut til at de biter på. Om det er fordi de har et forhandlingskort der Lisbeth er i live gjenstår å se. Da er det bare å betale. Men jeg ville nok kanskje ventet på livstegn jeg også nå. Alt er på overtid.
Citera
2019-02-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Og at den nye plattformen er så mye bedre enn beskjedene på arket og Monerokontoen er også en bløff, TH vet utmerket godt hva han må gjøre for å få sin kone tilbake.

Det er selvsagt politiet som har instruert TH`s advokat til å holde pressekonferanse om at de vil ha en ny og bedre plattform å konnunisere på, det har de ikke fått.

Alt dette er et spill for at politiet skal avsløre de som står bak.
Lykkes de ikke på denne plattformen heller så begynner de å messe om enda en ny plattform med mulighet for toveis-kommunikasjon.

Jeg har en liten mistanke om at de lyver om kontakten de har oppnådd. At de kun sier dette for å lure frem de egentlige kidnapperne. Da står saken igjen i et annet lys.
Citera
2019-02-13, 12:21
Medlem
Citat:
Jeg har en liten mistanke om at de lyver om kontakten de har oppnådd. At de kun sier dette for å lure frem de egentlige kidnapperne. Da står saken igjen i et annet lys.

Vem spekulerar du i är de egentlige kidnapperne?

Jag påstår bestämt att Monero är inget vanligt folk sätter sig in i, eller ens har intresse av. Att det skulle vara normalt bland miljardärer och kidnappare att kunna hantera Monero är absurt.
Citera
2019-02-13, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vem spekulerar du i är de egentlige kidnapperne?

Jag påstår bestämt att Monero är inget vanligt folk sätter sig in i, eller ens har intresse av. Att det skulle vara normalt bland miljardärer och kidnappare att kunna hantera Monero är absurt.
Noen som har vært i huset, eller har fått opplysninger av noen som har kjennskap til eiendommen og rutiner. Som ønsker penger, og har valgt monero i den tro at det vil være mulig. Eller noen som har fått i oppdrag å drepe henne. Men det har de fleste gått bort fra etter at de meldte om oppnådd kontakt. Ved bestillingsdrap ville vel det beste være å la saken ebbe ut i stillhet. La spekulasjonene gå sin gang, peke på trusselbrevet og monerokontoen.
Citera
2019-02-13, 13:59
Medlem
Er der noen som har innsikt på hvordan en slik enveis-kommunikasjon fungerer? Regner med politiet ikke sitter å scanner alle kommunikasjonsplattformer til enhver tid.
Hvordan kommer meldingene fram til TH?

Ser også at siste melding var enveis-kommunikasjon, veldig spesielt å kommunisere om hvordan de kan sende livstegn, og ikke bare gjøre det med en gang? Skjønner at de forsøker å vinne tid, men da hadde de ikke trengt å skissere et forslag for å sende livstegn i det hele tatt?
Citera
2019-02-13, 13:59
Medlem
Citat:
Det er tydelig at med den offentlige oppmerksomheten saken har fått, i tillegg til den store pengesummen, kan det tenkes at flere vil « melde seg på» for å hente ut noe her. Klart de må ha et livstegn som er troverdig.
Men det som ikke rimer, er at det hele virker så iscenesatt, full av klisjeer.
Her virrer lue og Mobilmenn foran åpent kamera, fiskere med telelinser gjør ikke mye for å skjule seg, biler kjører feil ( med hensikt?) i full fart over gress gjennom tettbygd bebyggelse og setter spor... Brev på gebrokkent norsk...
Monero, «knark- betalings- plattform» med en sum som tar måneder å laste ned... var det noen som sa «The next level?»
Citera
2019-02-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Det er tydelig at med den offentlige oppmerksomheten saken har fått, i tillegg til den store pengesummen, kan det tenkes at flere vil « melde seg på» for å hente ut noe her. Klart de må ha et livstegn som er troverdig.
Men det som ikke rimer, er at det hele virker så iscenesatt, full av klisjeer.
Her virrer lue og Mobilmenn foran åpent kamera, fiskere med telelinser gjør ikke mye for å skjule seg, biler kjører feil ( med hensikt?) i full fart over gress gjennom tettbygd bebyggelse og setter spor... Brev på gebrokkent norsk...
Monero, «knark- betalings- plattform» med en sum som tar måneder å laste ned... var det noen som sa «The next level?»
Jeg har også vært innom den tanken, at det har vært viktig å få det til å fremstå som en bortføringssak der penger er målet. At de har gjort det så grandiost så det virkelig ikke skal være noen tvil, og reagert helt riktig i ettertid osv. Det kan stemme med profilen til en eventuell psykopat. Og at det ikke har vært noen kontakt, ar det bare er en strategi fra politiets side. Men det stemmer ikke med TH sin profil, fordi han da har latt andre ta kontroll over resten av hans liv. Med mindre han vet at han ikke har lenge igjen. Men bare å skrive dette føles feil, så jeg har ikke troen på det.
Citera
2019-02-13, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ninja
Er der noen som har innsikt på hvordan en slik enveis-kommunikasjon fungerer? Regner med politiet ikke sitter å scanner alle kommunikasjonsplattformer til enhver tid.
Hvordan kommer meldingene fram til TH?

Ser også at siste melding var enveis-kommunikasjon, veldig spesielt å kommunisere om hvordan de kan sende livstegn, og ikke bare gjøre det med en gang? Skjønner at de forsøker å vinne tid, men da hadde de ikke trengt å skissere et forslag for å sende livstegn i det hele tatt?

Den siste meldingen ble ikke sendt direkte til TH i det hele tatt, iflg VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jAGQe/ventet-i-to-uker-med-aa-besvare-kidnapper-melding?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Citat:
Meldingen ble sendt til bistandsadvokat Svein Holden og politiet, og omtales som «enveiskommunikasjon» uten mulighet til å svare direkte.

– Det var én melding med det samme budskapet. Bistandsadvokaten og politiet var adressat, men meldingen var rettet til familien, sier politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt til VG.
Citera
2019-02-13, 16:26
Medlem
Citat:
Politiet ønsker ikke å kommentere noe rundt språk, datoer, type kommunikasjon eller detaljer knyttet til den nye plattformen som de mulige kidnapperne nå har brukt.
– Detaljer rundt dette kan trigge andre personer til å vanskeliggjøre politiets arbeid fremover
, sier Brøske, som ikke ønsker å utdype utsagnet

Jeg gjetter at kidnapperne har brukt en online tjeneste som kan finnes igjen på nettet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in