Citat:
Jag mötte en bekant på stan. Var minst ett år sedan vi sågs sist. Denna person är AA-medlem. Vi pratade lite om ditten och datten. Sen kom frågan som jag visste skulle komma. Frågan är inte konstig. Den är relevant. Men den pekar framför allt på det centrala som programmet lär ut och som jag tycker är mycket dåligt. Programmet lär ut att AA är enda vägen till sann lycka och riktig nykterhet. Slutar man gå på möten så återfaller man till slut. Det är sekteristiskt!
Ja just det! Frågan jag fick: "-Hur går det nu när du inte går på möten längre?"
Ja just det! Frågan jag fick: "-Hur går det nu när du inte går på möten längre?"
Liknande grej vart ja med om häromveckan, när ja stövla ut på väg till jobbet så stod en målare i entren. Hyresvärden håller på att renovera om för tillfället. Kände igen honom och när ja närmade mig han såg jag att det var en oldtimer från AA. Vi hade inte setts på över tre år. Kom aldrig in på AA utan drog nåt skämt och vi hejade. Hade samtalet varat mer än femton sekunder så hade vi oundvikligen kommit in på AA. Egentligen inte så konstigt. Är ju det enda man egentligen har gemensamt med andra AA-medlemmar.
Grejen är att nämnde målare var en av de mest högljudda på mötena, mr AA kallades han av många. Han hade haft 8 år som nykter när ja börja gå. Sponsrade flera i gruppen, bl a min sponsor. Visste så att säga vart AA skåpet skulle stå.
Sist jag såg han jobbade han inte som målare utan som 12-stegsterapeut på ett behandlingshem i krokarna. Sist jag såg han hade han också alla tänderna i behåll, något han saknade häromveckan. Har svårt att tro att han bara plötsligt sadlat om till målare från terapeut, utan anar ganska tunga återfall för stackaren. Kan inte veta såklart då vi inte språkade närmare.
Om sant, så inget ovanligt öde i AA-land. Regel snarare än undantag, även om tolvstegstokarna är blinda för detta faktum.
(Och ledsen om jag misstolkade dig).