2019-02-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker också det finns något ilsket, något aggressivt i det hela. Det löper som en röd tråd från förordet i momssagan till testamenterandet av boken till den evinnerliga klagan kring hur jobbigt det är med sjuka barn till "ingen av oss kan någonsin leva ett liv i egentlig mening" till de döda barnen.

Sedan skall alla bäddas ned, noga noga, var sak på sin plats, var och en i sin säng. Dörrarna till tjejernas sovrum var stängda dessutom.

Just det... stängda dörrar. Om det inte kommit fram att de gemensamt planerat detta under lång tid hade det varit enklare att tolka allt som plötslig galenskap. Planerad galenskap, det är riktigt konstigt.

Undrar när kollegorna såg Oskar sista gången?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-12 kl. 23:53.
Citera
2019-02-12, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Sant men hur mkt dom än skriker och krumbuktar sig så hjälper det inte. Vi andra ser ändå O som mannen som gav ondskan ett ansikte.
Nu tror jag inte det var av ondska som makarna beslutade sig för att döda sina barn, men kan inte låta bli att fundera på om ditt uteslutande av makan i ditt inlägg ändå inte innebär att du är en mördarkramare. Har jag uppfattat dig rätt?
Citera
2019-02-12, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Just det... stängda dörrar. Om det inte kommit fram att de gemensamt planerat detta under lång tid hade det varit enklare att tolka allt som plötslig galenskap. Planerad galenskap, det är riktigt konstigt.

Undrar när kollegorna såg Oskar sista gången? Som en kollega sa, med sorg i blicken. Han måste ha varit bra självömkande!

Många skulle kalla det transparens och förmåga att söka stöd. Två egenskaper som är bra att ha när det kommer till kris. Tyvärr räckte det inte ändå. I alla fall inte i sällskap med makan.
Citera
2019-02-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Många skulle kalla det transparens och förmåga att söka stöd. Två egenskaper som är bra att ha när det kommer till kris. Tyvärr räckte det inte ändå. I alla fall inte i sällskap med makan.

Att planera mord är ren ondska, om man samtidigt klarar av att jobba. Detta föräldrapar har verkligen toppat i ytterlighet. De måste agerat som psykopater där hemma. Nanananana, god jul älskade barn! (Sista julen) Gott nytt år, hehehe! (sista nyåret). Hur funkade de...

Nu bär vi ut granen... blink blink... fast de verkar inte ha haft någon gran, för det fanns inga noteringar om det i artikeln. De kanske inte pyntade den sista julen, "mamma är trött", "pappa hinner inte" nananana... De kanske var riktigt glada de där dagarna, så som självmördare ofta kan vara... döttrarna rycktes med, kände lycka...?

Dödshot, misshandel, tortyr, allt ter sig som mild behandling jämfört med detta att dyka upp med ett rep och inte släppa taget...
Senast redigerad av rappytt 2019-02-13 kl. 00:03.
Citera
2019-02-13, 00:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack för att du sätter mina tankar och känslor på pränt, vilket jag inte lyckas med så bra som du gör.
Om barnen:
Satt inom citattecken - "sjuka", "orkade inte" - inga som helst bevis på sjukdom:

- att så intensivt vilja ha samma diagnos på båda barnen
- båda tjejerna blev "sjuka"
- en diagnos där det inte finns några som helst bevis på sjukdom, förutom tröttheten
- Agnes "orkade" inte spela fotboll

Intressant analys med tanke på att Moa var 11 år. Men det kanske är ett rubbat barnbeteende, eller vad säger du Zilvereko?

- "Flickor i tonåren gör allt från att springa från små nallar"
- Vad hittas slängd i ett hörn vid legot på ovanvåningen? En nalle.

Varav lego och nalle är plockat ur det här:
Citat:
"Där flödade ljuset och i ett hörn stod ett legobygge. På golvet låg en nalle."
"När de tittade in i flickrummen, var det som att luften gick ur Hampus och Fredrik. Som att allt med ens blev tomt.
I varsin säng låg två döda flickor."
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/
Du verkar väl annars inte ha problem med att formulera dina åsikter om barnen?

- "Att det i bjärredfallet skulle ha pågått incest är inte alls en otrolig tanke, tvärtemot"
- "Det är en tänkbar händelse som sedan lett fram till morden.
Senast redigerad av develi 2019-02-13 kl. 00:13.
Citera
2019-02-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om barnen:
Satt inom citattecken - "sjuka", "orkade inte" - inga som helst bevis på sjukdom:

- att så intensivt vilja ha samma diagnos på båda barnen
- båda tjejerna blev "sjuka"
- en diagnos där det inte finns några som helst bevis på sjukdom, förutom tröttheten
- Agnes "orkade" inte spela fotboll

Intressant analys med tanke på att Moa var 11 år. Men det kanske är ett rubbat barnbeteende, eller vad säger du Zilvereko?

- "Flickor i tonåren gör allt från att springa från små nallar"
- Vad hittas slängd i ett hörn vid legot på ovanvåningen? En nalle.

Varav lego och nalle är plockat ur det här:

Du verkar väl annars inte ha problem med att formulera dina åsikter om barnen?

- "Att det i bjärredfallet skulle ha pågått incest är inte alls en otrolig tanke, tvärtemot"
- "Det är en tänkbar händelse som sedan lett fram till morden.

Det fetade är taget ur ett helt annat sammanhang där flera tänkbara scenarier är medtaget för det feltänk de vuxna i familjen verkar ha dragits med. Incest är inget jag speciellt har framhärdat. Ta fram det jag skrivit i så fall, för jag har inte uttryckt mig på det viset.

Ordet"tvärtemot" använder jag öht inte - däremot ordet "tvärtom".

Inte heller har jag någonsin nämnt nallar.

Du ljuger, vilseleder och verkar finna ett nöje i det och jag frågar mig varför.
Citera
2019-02-13, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:

Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.

Citat:
Nej, jag har själv talat med åkl. A-C A.
Dessa uppgifter är de som är officiella. Det kommet ett FUP inom några dagar som mer eller mindre kan bekräfta detta om det passerar sekretessnålsögat.

Citat:
Jo en åklagare arbetar med Bjärredmålet, hon heter A-C A. Det är hon som avgör om det ska läggas ner, vilket kommer att ske. Det är även hon som avgör hurvida delar av FUP kommer att lämnas ut och till vem.

Citat:
Ja så är det i alla fall, ansvarig åklagare i Bjärredmålet är A-C A.
Jag lydde Lonnrots råd och ställde mina frågor till polisen, varefter jag blev kontaktad av A-C A och fick uppgifterna ovan. Det är officiella uppgifter som egentligen inte skiljer sig nämnvärt från polisens PT.

Mer än att du, Develi,försökt få det H’s uppenbara stryp/kvävningsmord till något så märkligt som världshistoriens enda samtidiga stryp- och kvävningssuicid.

Citat:
Nej, håller med inte lätt i detta forum

Men detta går ju faktiskt att kontrollera. Det vore dock rätt vansinnigt av mig att gå ut med dessa uppgifter om vad en namngiven åklagare sagt 8/2 och 11/2 om de inte stämde.
Det vore som att begå nätmässig harakiri i trovärdighet.
Detta är den officiella bild man har velat gå ut med, men inga mer deltaljer.

Citat:
Visst är det så - under förutsättning att man är 100% övertygad om att uttrycket ”båda är misstänkta för att gemensamt och i samförstånd planerat..” också betyder att det verkligasn är så. Inte bara ”en misstanke” utan också ett faktum och att de båda personerna inte bara ”planerade” utan de facto också hela vägen fram till slutet var två om det som skedde.

Det kanske var så - de kanske var överens till allas sista andetag, jag vet inte.

Men faktum kvarstår: Hanna är mördad och bara en GM har sannolikt mördat barnen.
Oskar är den ende personen i villan som definitivt till slut själv avgjorde sitt öde och bestämde att och hur han skulle dö.
De stackars barnen verkar inte haft någon aning och om Hanna vet vi bara att hon inte tog sitt liv utan mördades.

Det verkar vara lite osäkert i din text om det är en gärningsperson som har mördat barnen.

Sa ”åklagaren” uttryckligen att det var en person och vem det i så fall var?

Kan man koppla någon av föräldrarna till den gärningen och säga att, vi vet att det var X men vi kan inte utesluta att även Y var delaktig?

Eftersom ”åklagaren” tyckte att det var rimligt att peka ut O som gärningsman gällande H så borde naturligtvis samma gälla även barnen. Man kan som ”åklagare” rimligtvis inte godtyckligt presentera eller undanhålla material ur en utredning. Man måste motivera varje sekretessbeslut för sig om man inte väljer att sekretessa hela utredningen, vilket man uppenbarligen inte har gjort.

Jag kan iofs förstå, utifrån att anhöriga har fått mer information än allmänheten, att hen skulle kunna förtydliga omständigheter om en anhörig skulle ringa och fråga. Men knappast till någon helt utan koppling till fallet som ringer och frågar för att publicera informationen på Flashback.

Jag undrar även om ”åklagaren” använde orden ”Hanna mördades av Oskar genom strypmord”?

Du skriver i ett av ovanstående inlägg att ”Oskar är den ende personen i villan som definitivt till slut själv avgjorde sitt öde och bestämde att och hur han skulle dö.” Gäller inte detta även Hanna om planeringen gick ut på att Oskar skulle avsluta hennes liv? Det är den utgångspunkten som konsekvent har framkommit i polisens rapporter från händelsen, att föräldrarna avslutade sina och sina barns liv. Gav ”åklagaren” någon information som motsäger att det inte var en gemensam plan och att Hanna var med i beslutet om att och hur hon skulle dö?

Sa åklagaren ordagrant att Hanna blev mördad?
Citera
2019-02-13, 06:53
Bannlyst
Citat:
Jag försöker utforska alla olika möjligheter av den här händelsen. Insåg dock idag att jag kommit till vägs ände med disken. Min bedömning är att tallrikarna inte hade en central betydelse för morden. Det känns skönt att kunna släppa det och gå vidare. Jag kan rekommendera flera i tråden att göra detsamma, fast för dem kanske med andra saker än just husgeråd.
För övrigt håller jag med dig. Hån leder ingen vart även om jag kan förstå att jag blev utsatt för en del när jag grottade ner mig i köket utan att ta in vad andra skrev. Lätt hänt att man skapar frustration och irritation då, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Tja, det kanske behövdes ta fram det/disken och lägga på bordet för att vissa skulle förstå hur dumt det låter. När andra (du) skriver snarlikt och fokuserar så är det kanske lättare att se hur dumt der låter.

Hade inte alla dessa bevis funnits så kunde en teori varit att A ströp sin mamma. Hon var kanske fed up på hennes ömkande och kontrollerande och fick nog en dag efter bråk. Barnen var gladare med O så inte konstigt om ett agg byggdes upp mot den sjuka modern som gjorde döttrarna sjukare och sjukare.

Om mina funderingar kring disken kan ha haft som sidoeffekt att någon annan kan ta ett steg framåt och fundera över vilka bevis som väger tyngst, så må det vara hänt.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-13 kl. 07:02.
Citera
2019-02-13, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Så vad tror du är jobbigast? Tankar på allt som är jobbigt eller att linda ett rep runt halsen på sitt barn och hålla emot i fem minuter? En normalindivid gör inte så. Inte ens någon som är tyngd av rädslor för sjukdomar. Andra problem hade de inte. De hade pengar, hus, jobb. Det som oftast inte finns när människor tar livet av sig.

Att mörda sjuka barn och att så intensivt vilja ha samma diagnos på båda barnen, där ringer larmklockan. De var inte kloka. Det märks på valet av aktioner, att båda tjejerna blev "sjuka" och att detta även så är en diagnos där det inte finns några som helst bevis på sjukdom, förutom tröttheten. Lätt att skylla på infektioner, för att slippa gå till BUP. Men hos BUP, där såg man en vanlig tjej, kanske, problemen fanns inne i huvudet på föräldrarna och deras sjuka relation, mellan sig själva och i förhållande till döttrarna.

Tjejerna var 12 och 14 år. Vad hittas slängd i ett hörn vid legot på ovanvåningen? En nalle. De blev båda "trötta" precis när de skulle lämna barndomen och ut i livet som tonåringar... jag kan inte tro att grubblerier och ångest utlöser detta, utan här är de något helt vanvettigt och att de båda mördarparenteserna var personlighetsstörda, det är jag övertygad om. Den typen av personer tillåter inte andra att växa, utvecklas och gå ut i livet, utom deras kontroll. Att tjejerna var snälla och gulliga tvivlar jag inte på heller, men det har inte med saken att göra. De kunde ha varit urbota hopplösa, det hade varit bättre. Då hade BUP öppnat dörren för dem och kanske förr eller senare kommit åt föräldrarnas galna egenheter. Flickor i tonåren gör allt från att springa från små nallar, om de kan... även legobygge i den åldern är för mig något apart. I den åldern slukar man oftare böcker om killar och tjejer, man lyssnar på musik, grejar med smink och kläder eller så är man av friluftstypen, kanske scout, aktiv i någon sport eller så.

Agnes "orkade" inte spela fotboll, men det kan ju vara så att O inte längre orkade följa med på träningen, precis som han avslutade pianospelandet. Hans övernitiska närvaro överallt gick inte till slut, ju vidare lovar döttrarna tog, desto svårare blev detta.

I halvstörda narcissisthem kan barn översköljas av förmaningar, men här var han all over the place. Om han inte mördat sina tjejer och de hållits hemma från skolan också, hade han gått för en far som var väldigt engagerad. Men det blev för mycket på alla fronter. Han knäcktes av inre demoner, den mannen, det fega kräket. Mördaren. Gav sig på sina döttrar, som var mycket svagare, oförberedda, kanske i sömnen.

Far och mor därborta kunde ha besinnat sig. De var obevekliga. Detta är två iskalla planlagda mord. Det är inte resultatet av total uppgivenhet eller sorg. Det är att inte ha lust mer. Inte fixa sina egna behov mer. Det är att vara överväldigad av helt galna krav på hur omvärlden ska vara för att man själv ska ha kontroll.

Kom ihåg att skolan dansade efter Os pipa. Mycket vill ha mer. När sparbetinget kom, då blev lösningen att mörda. Han skulle tappa kontrollen. Kanske skulle döttrarna till slut våga tala med psykologen på skolan.

Detta är Norrmalmstorgsdramat i miniformat. Det är inte synd om föräldrarna, mer än att de kanske var deppigt med de trötta barnen, en smäll i ansiktet. Om de velat hjälpa sina barn hade de gjort det, till vägs ände. De gjorde inte det. De gnällde på livskvalitet! Helt enligt plan!

Uppgivenhet yttrar sig på andra sätt. Detta är mer ilska. En uppgiven förälder sitter i sin stol, huset förfaller, den andre ringer till slut vården. Båda i maskopi och överfallsmord, det är inte någon familj som gemensamt går i döden. Var och en bäddades ner. I ensamhet. Precis så som det alltid varit i det hemmet. Isolering och splittring är narcisisstens bäste vän! Då har man kontroll.

Typen av mord där man också nogsamt kontrollerar att alla är döda bär ju alla tecken på att O var en kontrollfreak. Hängning är ju inte ett fridsamt sätt att dö på, det är dramatiskt. Jag hade nog haft en annan syn på detta om hela familjen tagit gift och hittats i samma rum. Då hade jag tänk religiösa galningar eller kanske familicide med gemenskap in i döden.

Här ska det verka vara en helt vanlig nattning, groteskt.

Detta fall är bara sjukt... Det är ingen vacker planerad död. Inte en familj som hittas i samma säng.

Det är och förblir ”planeringen av TVÅ föräldrar" som är mest upprörande. Groteskt, hjärtskärande och ofattbart. Sida upp och ned så har trådens analytiker försökt jämföra med liknande fall i världen men kammat noll. Inte konstigt för det finns inget att jämföra med.

Den ”gemensamma” planeringen måste vi få svar på genom en FUP. Jag vill att alla skall få veta exakt, ordagrant, vad den bevisningen består av. När började planeringen? Exakt vilka bevis är det polisen grundar sina ”misstankar" på? Vad skulle lett till åtal? Skulle det vara en fara om allmänheten får ta del av de uppgifterna? Har ens de efterlevande fått ta del av den bevisningen? Det kan också vara intresserad att se om och hur polisen ifrågasatt testamentets giltighet.

Sen MÅSTE massmedia ta på sig ansvaret att undersöka hur två flickor i samma familj fick diagnosen ME.
Citera
2019-02-13, 08:12
Medlem
Citat:
Om mina funderingar kring disken kan ha haft som sidoeffekt att någon annan kan ta ett steg framåt och fundera över vilka bevis som väger tyngst, så må det vara hänt.

Fundera inte så mycket kring disken. Alla vet att män är sämre på att både tömma diskmaskiner och ställa in disk.
Citera
2019-02-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Detta fall är bara sjukt... Det är ingen vacker planerad död. Inte en familj som hittas i samma säng.

Det är och förblir ”planeringen av TVÅ föräldrar" som är mest upprörande. Groteskt, hjärtskärande och ofattbart. Sida upp och ned så har trådens analytiker försökt jämföra med liknande fall i världen men kammat noll. Inte konstigt för det finns inget att jämföra med.

Den ”gemensamma” planeringen måste vi få svar på genom en FUP. Jag vill att alla skall få veta exakt, ordagrant, vad den bevisningen består av. När började planeringen? Exakt vilka bevis är det polisen grundar sina ”misstankar" på? Vad skulle lett till åtal? Skulle det vara en fara om allmänheten får ta del av de uppgifterna? Har ens de efterlevande fått ta del av den bevisningen? Det kan också vara intresserad att se om och hur polisen ifrågasatt testamentets giltighet.

Sen MÅSTE massmedia ta på sig ansvaret att undersöka hur två flickor i samma familj fick diagnosen ME.

Ja, med tanke på att det är världsunikt - så vore det bra att mer information kommer fram.
Bevis, omständigheter, om något hade behövds göra annorlunda från skolans och vårdens sida.
Citera
2019-02-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du och ditt resesällskap hittas döda där så kan man ändå vara hyfsat säker på att du reste som planerat.

Nja, nu gjorde du ett eget antagande. Om min döda kropp hittas där så måste någon fraktat den dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in