Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Efter kontakt med ansvarig åklagare A-C A i Bjärredmålet gäller följande officiella uppgifter idag:
Hanna mördades av Oskar genom strypmord, eventuellt med inslag av kvävning
Oskar dog sist
Barnen mördades, såvitt man funnit på analyser, enbart av en gärningsman
Man har, precis som polisen uppgav, fynd som talar för och stödjer att både O och H planerat detta.
FUP blir klar denna vecka och kan efter sekretessprövning lämnas ut till dem som ansökt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Nej, jag har själv talat med åkl. A-C A.
Dessa uppgifter är de som är officiella. Det kommet ett FUP inom några dagar som mer eller mindre kan bekräfta detta om det passerar sekretessnålsögat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Jo en åklagare arbetar med Bjärredmålet, hon heter A-C A. Det är hon som avgör om det ska läggas ner, vilket kommer att ske. Det är även hon som avgör hurvida delar av FUP kommer att lämnas ut och till vem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Ja så är det i alla fall, ansvarig åklagare i Bjärredmålet är A-C A.
Jag lydde Lonnrots råd och ställde mina frågor till polisen, varefter jag blev kontaktad av A-C A och fick uppgifterna ovan. Det är officiella uppgifter som egentligen inte skiljer sig nämnvärt från polisens PT.
Mer än att du, Develi,försökt få det H’s uppenbara stryp/kvävningsmord till något så märkligt som världshistoriens enda samtidiga stryp- och kvävningssuicid.

Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Nej, håller med inte lätt i detta forum
Men detta går ju faktiskt att kontrollera. Det vore dock rätt vansinnigt av mig att gå ut med dessa uppgifter om vad en namngiven åklagare sagt 8/2 och 11/2 om de inte stämde.
Det vore som att begå nätmässig harakiri i trovärdighet.
Detta är den officiella bild man har velat gå ut med, men inga mer deltaljer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Visst är det så - under förutsättning att man är 100% övertygad om att uttrycket ”båda är misstänkta för att gemensamt och i samförstånd planerat..” också betyder att det verkligasn är så. Inte bara ”en misstanke” utan också ett faktum och att de båda personerna inte bara ”planerade” utan de facto också hela vägen fram till slutet var två om det som skedde.
Det kanske var så - de kanske var överens till allas sista andetag, jag vet inte.
Men faktum kvarstår: Hanna är mördad och bara en GM har sannolikt mördat barnen.
Oskar är den ende personen i villan som definitivt till slut själv avgjorde sitt öde och bestämde att och hur han skulle dö.
De stackars barnen verkar inte haft någon aning och om Hanna vet vi bara att hon inte tog sitt liv utan mördades.
Det verkar vara lite osäkert i din text om det är en gärningsperson som har mördat barnen.
Sa ”åklagaren” uttryckligen att det var en person och vem det i så fall var?
Kan man koppla någon av föräldrarna till den gärningen och säga att, vi vet att det var X men vi kan inte utesluta att även Y var delaktig?
Eftersom ”åklagaren” tyckte att det var rimligt att peka ut O som gärningsman gällande H så borde naturligtvis samma gälla även barnen. Man kan som ”åklagare” rimligtvis inte godtyckligt presentera eller undanhålla material ur en utredning. Man måste motivera varje sekretessbeslut för sig om man inte väljer att sekretessa hela utredningen, vilket man uppenbarligen inte har gjort.
Jag kan iofs förstå, utifrån att anhöriga har fått mer information än allmänheten, att hen skulle kunna förtydliga omständigheter om en anhörig skulle ringa och fråga. Men knappast till någon helt utan koppling till fallet som ringer och frågar för att publicera informationen på Flashback.
Jag undrar även om ”åklagaren” använde orden ”Hanna mördades av Oskar genom strypmord”?
Du skriver i ett av ovanstående inlägg att ”
Oskar är den ende personen i villan som definitivt till slut själv avgjorde sitt öde och bestämde att och hur han skulle dö.” Gäller inte detta även Hanna om planeringen gick ut på att Oskar skulle avsluta hennes liv? Det är den utgångspunkten som konsekvent har framkommit i polisens rapporter från händelsen, att föräldrarna avslutade sina och sina barns liv. Gav ”åklagaren” någon information som motsäger att det inte var en gemensam plan och att Hanna var med i beslutet om att och hur hon skulle dö?
Sa åklagaren ordagrant att Hanna blev
mördad?