2019-02-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Så vad tror du är jobbigast? Tankar på allt som är jobbigt eller att linda ett rep runt halsen på sitt barn och hålla emot i fem minuter? En normalindivid gör inte så. Inte ens någon som är tyngd av rädslor för sjukdomar. Andra problem hade de inte. De hade pengar, hus, jobb. Det som oftast inte finns när människor tar livet av sig.

Att mörda sjuka barn och att så intensivt vilja ha samma diagnos på båda barnen, där ringer larmklockan. De var inte kloka. Det märks på valet av aktioner, att båda tjejerna blev "sjuka" och att detta även så är en diagnos där det inte finns några som helst bevis på sjukdom, förutom tröttheten. Lätt att skylla på infektioner, för att slippa gå till BUP. Men hos BUP, där såg man en vanlig tjej, kanske, problemen fanns inne i huvudet på föräldrarna och deras sjuka relation, mellan sig själva och i förhållande till döttrarna.

Tjejerna var 12 och 14 år. Vad hittas slängd i ett hörn vid legot på ovanvåningen? En nalle. De blev båda "trötta" precis när de skulle lämna barndomen och ut i livet som tonåringar... jag kan inte tro att grubblerier och ångest utlöser detta, utan här är de något helt vanvettigt och att de båda mördarparenteserna var personlighetsstörda, det är jag övertygad om. Den typen av personer tillåter inte andra att växa, utvecklas och gå ut i livet, utom deras kontroll. Att tjejerna var snälla och gulliga tvivlar jag inte på heller, men det har inte med saken att göra. De kunde ha varit urbota hopplösa, det hade varit bättre. Då hade BUP öppnat dörren för dem och kanske förr eller senare kommit åt föräldrarnas galna egenheter. Flickor i tonåren gör allt från att springa från små nallar, om de kan... även legobygge i den åldern är för mig något apart. I den åldern slukar man oftare böcker om killar och tjejer, man lyssnar på musik, grejar med smink och kläder eller så är man av friluftstypen, kanske scout, aktiv i någon sport eller så.

Agnes "orkade" inte spela fotboll, men det kan ju vara så att O inte längre orkade följa med på träningen, precis som han avslutade pianospelandet. Hans övernitiska närvaro överallt gick inte till slut, ju vidare lovar döttrarna tog, desto svårare blev detta.

I halvstörda narcissisthem kan barn översköljas av förmaningar, men här var han all over the place. Om han inte mördat sina tjejer och de hållits hemma från skolan också, hade han gått för en far som var väldigt engagerad. Men det blev för mycket på alla fronter. Han knäcktes av inre demoner, den mannen, det fega kräket. Mördaren. Gav sig på sina döttrar, som var mycket svagare, oförberedda, kanske i sömnen.

Far och mor därborta kunde ha besinnat sig. De var obevekliga. Detta är två iskalla planlagda mord. Det är inte resultatet av total uppgivenhet eller sorg. Det är att inte ha lust mer. Inte fixa sina egna behov mer. Det är att vara överväldigad av helt galna krav på hur omvärlden ska vara för att man själv ska ha kontroll.

Kom ihåg att skolan dansade efter Os pipa. Mycket vill ha mer. När sparbetinget kom, då blev lösningen att mörda. Han skulle tappa kontrollen. Kanske skulle döttrarna till slut våga tala med psykologen på skolan.

Detta är Norrmalmstorgsdramat i miniformat. Det är inte synd om föräldrarna, mer än att de kanske var deppigt med de trötta barnen, en smäll i ansiktet. Om de velat hjälpa sina barn hade de gjort det, till vägs ände. De gjorde inte det. De gnällde på livskvalitet! Helt enligt plan!

Uppgivenhet yttrar sig på andra sätt. Detta är mer ilska. En uppgiven förälder sitter i sin stol, huset förfaller, den andre ringer till slut vården. Båda i maskopi och överfallsmord, det är inte någon familj som gemensamt går i döden. Var och en bäddades ner. I ensamhet. Precis så som det alltid varit i det hemmet. Isolering och splittring är narcisisstens bäste vän! Då har man kontroll.

Typen av mord där man också nogsamt kontrollerar att alla är döda bär ju alla tecken på att O var en kontrollfreak. Hängning är ju inte ett fridsamt sätt att dö på, det är dramatiskt. Jag hade nog haft en annan syn på detta om hela familjen tagit gift och hittats i samma rum. Då hade jag tänk religiösa galningar eller kanske familicide med gemenskap in i döden.

Här ska det verka vara en helt vanlig nattning, groteskt.
j

Vad jag tror är jobbigast?

För dessa två föräldrar blev allt så jobbigt att de var så under isen att det som för mig/oss andra skulle vara det jobbigaste dvs att döda barnen försvann in i dimman av allt annat som lett dem dit de var.

Naturligtvis har dessa föräldrar haft en helt annan verklighetsuppfattning än de flesta av oss har och därför kan vi inte tänka oss in i hur de upplevt sin verklighet och att detta skulle vara den bästa lösningen - en lösning som inte ens finns på kartan för som har en annan verklighetsförankring.

Därför kommer vi aldrig att kunna förstå hur två utåt sett välfungerande individer gemensamt kan ta detta beslut.
Citera
2019-02-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fördjupa dig i mfs så slipper du fråga mig.

Varför inte svara på frågan istället för att slå verbalt omkring dig som en duracellkanin med boxhandskar?

Du nämner att ditt intresse är prevention, så jag är idel öra. Att omsätta slutsatserna till åtgärder för att förebygga barnamord i framtiden kan rädda liv.
Citera
2019-02-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Vilka orsaker tror du att disken kan ha berott på? Vet du något om hur ordningen var i resten av huset? Fanns det disk på fler platser än på diskbänken?

Det är inget jag påstår!!! Jag frågar den som skrev det jag svarade på.
Citera
2019-02-12, 23:02
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Så vad tror du är jobbigast? Tankar på allt som är jobbigt eller att linda ett rep runt halsen på sitt barn och hålla emot i fem minuter? En normalindivid gör inte så. Inte ens någon som är tyngd av rädslor för sjukdomar. Andra problem hade de inte. De hade pengar, hus, jobb. Det som oftast inte finns när människor tar livet av sig.

Att mörda sjuka barn och att så intensivt vilja ha samma diagnos på båda barnen, där ringer larmklockan. De var inte kloka. Det märks på valet av aktioner, att båda tjejerna blev "sjuka" och att detta även så är en diagnos där det inte finns några som helst bevis på sjukdom, förutom tröttheten. Lätt att skylla på infektioner, för att slippa gå till BUP. Men hos BUP, där såg man en vanlig tjej, kanske, problemen fanns inne i huvudet på föräldrarna och deras sjuka relation, mellan sig själva och i förhållande till döttrarna.

Tjejerna var 12 och 14 år. Vad hittas slängd i ett hörn vid legot på ovanvåningen? En nalle. De blev båda "trötta" precis när de skulle lämna barndomen och ut i livet som tonåringar... jag kan inte tro att grubblerier och ångest utlöser detta, utan här är de något helt vanvettigt och att de båda mördarparenteserna var personlighetsstörda, det är jag övertygad om. Den typen av personer tillåter inte andra att växa, utvecklas och gå ut i livet, utom deras kontroll. Att tjejerna var snälla och gulliga tvivlar jag inte på heller, men det har inte med saken att göra. De kunde ha varit urbota hopplösa, det hade varit bättre. Då hade BUP öppnat dörren för dem och kanske förr eller senare kommit åt föräldrarnas galna egenheter. Flickor i tonåren gör allt från att springa från små nallar, om de kan... även legobygge i den åldern är för mig något apart. I den åldern slukar man oftare böcker om killar och tjejer, man lyssnar på musik, grejar med smink och kläder eller så är man av friluftstypen, kanske scout, aktiv i någon sport eller så.

Agnes "orkade" inte spela fotboll, men det kan ju vara så att O inte längre orkade följa med på träningen, precis som han avslutade pianospelandet. Hans övernitiska närvaro överallt gick inte till slut, ju vidare lovar döttrarna tog, desto svårare blev detta.

I halvstörda narcissisthem kan barn översköljas av förmaningar, men här var han all over the place. Om han inte mördat sina tjejer och de hållits hemma från skolan också, hade han gått för en far som var väldigt engagerad. Men det blev för mycket på alla fronter. Han knäcktes av inre demoner, den mannen, det fega kräket. Mördaren. Gav sig på sina döttrar, som var mycket svagare, oförberedda, kanske i sömnen.

Far och mor därborta kunde ha besinnat sig. De var obevekliga. Detta är två iskalla planlagda mord. Det är inte resultatet av total uppgivenhet eller sorg. Det är att inte ha lust mer. Inte fixa sina egna behov mer. Det är att vara överväldigad av helt galna krav på hur omvärlden ska vara för att man själv ska ha kontroll.

Kom ihåg att skolan dansade efter Os pipa. Mycket vill ha mer. När sparbetinget kom, då blev lösningen att mörda. Han skulle tappa kontrollen. Kanske skulle döttrarna till slut våga tala med psykologen på skolan.

Detta är Norrmalmstorgsdramat i miniformat. Det är inte synd om föräldrarna, mer än att de kanske var deppigt med de trötta barnen, en smäll i ansiktet. Om de velat hjälpa sina barn hade de gjort det, till vägs ände. De gjorde inte det. De gnällde på livskvalitet! Helt enligt plan!

Uppgivenhet yttrar sig på andra sätt. Detta är mer ilska. En uppgiven förälder sitter i sin stol, huset förfaller, den andre ringer till slut vården. Båda i maskopi och överfallsmord, det är inte någon familj som gemensamt går i döden. Var och en bäddades ner. I ensamhet. Precis så som det alltid varit i det hemmet. Isolering och splittring är narcisisstens bäste vän! Då har man kontroll.

Typen av mord där man också nogsamt kontrollerar att alla är döda bär ju alla tecken på att O var en kontrollfreak. Hängning är ju inte ett fridsamt sätt att dö på, det är dramatiskt. Jag hade nog haft en annan syn på detta om hela familjen tagit gift och hittats i samma rum. Då hade jag tänk religiösa galningar eller kanske familicide med gemenskap in i döden.

Jag tycker också det finns något ilsket, något aggressivt i det hela. Det löper som en röd tråd från förordet i momssagan till testamenterandet av boken till den evinnerliga klagan kring hur jobbigt det är med sjuka barn till "ingen av oss kan någonsin leva ett liv i egentlig mening" till de döda barnen.

Sedan skall alla bäddas ned, noga noga, var sak på sin plats, var och en i sin säng. Dörrarna till tjejernas sovrum var stängda dessutom.
Citera
2019-02-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, trots hög utbildning så tror jag knappast det var så fina fasader i Lundamiljöns salonger som det gärna anspelas på.
Finns snarare ingenting som framkommit om dem som nåt märkvärdigt folk. Tvärtom.

Det finns däremot en roll som de misslyckas med: Föräldraskapet.

Läser just nu följande ord ur en doktorsavhandling som är tänkvärda när det kommer till mfs för forskningen har vänt från att ha haft fokus på psykoser som anledning till prevention. Vilket jag är intresserad av - vad får normalt fungerande människor att hamna i diametralt motsatta änden av ett altrustiskt spekta?

Mad, bad or... deeply sad?
Detta får mig att tänka på fallet Morgan Ingram som det finns så mycket att läsa om.
Alla vet att mamman troligtvis har MBP. Mamman skyller på en stalker. Vissa tror överdos. Polisen kunde inte komma fram till hur hon dog. Finns massor om detta. Mamman var så överbeskyddande och isolerade dottern och kontrollerade henne 24/7.
https://www.google.com/search?q=morgan%20ingram&tbm=
Citera
2019-02-12, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag instämmer helt och hållet i dina resonemang. På PT sa man att föräldrarna gemensamt planerat, inte mer.

Planerade, ja. Det håller jag också med om. Men vad hände sen? Blev en av föräldrarna tveksam och ville dra sig ur? Försökte övertala den andra med att det var en överreaktion och att de måste kämpa vidare i livet? Det vet ingen av oss.
Citera
2019-02-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Precis exakt så tycker jag en trovärdig förklaring kan se ut.

Inte ett försvar men en förklaring till att två föräldrar kan välja denna utväg, i sitt nedbrutna tillstånd såg de helt enkelt inte någon annan möjlighet.

Från spoiler:
Läsningen ger mig bilden av en deprimerad mamma med stor oro för sina töser. Den psykiska belastningen är mångårig då hon haft det jobbigt med bröstcancer varav hon försökt leva sunt och ändrat om kosten för att förhindra återfall. Äldsta dottern insjuknar efter en infektion, försämras successivt. Hennes forna rädslor reaktiveras, det hon trängt undan. En kollega får cancer, hon kan lätt identifiera sig med svårigheterna och är ett stöd.
Hon är hjälpsam och omtyckt av kollegorna och försöker upprätthålla fasader, hålla känslorna i schack.

Hans krisreaktioner är annorlunda, han reagerar mer aktivt och utåtriktat och kör dottern på behandlingar, även utomlands. De är hoppfulla men Agnes blir snarare sämre då ME är ansträngningsutlöst, slutligen orkar hon inte ens gå i skolan på halvtid.
A har haft det jobbigt med alla inskränkningar pga sjukdomen. Hon är tonåring, nedstämd av sin situation - Agnes is bored, hon tycker inte att nån egentligen lyssnar även om hon vet att föräldrarna försöker göra allt i all välmening. Ingen tonåring tycker väl att vuxna begriper nåt.
Hon hade en fin vän som såg henne för den unika person hon var:

"Du var en av de starkaste personerna jag någonsin träffat. Trots din sjukdom bar du på en av de finaste personligheterna i världen."

Föräldrarna söker hjälp via BUP som inte ansåg de kunde göra nåt men det är oklart vad som menas. Såg de en tonåring med normala reaktioner eller fick de inte adekvat hjälp?
Risken finns att Hanna uppfattade dotterns tillstånd som värre; att hon tolkade henne via sina egna känslor. Hon vill inte att dotterns ska genomlida det hon gör. Hanna ter sig mer illa däran än sin man, hon är mycket orolig för töserna i all välmening.
I flera år har hon lidit för Agnes skull och nu börjar det om när den yngsta dottern får diagnos. Hon kanske ser Moa genom Agnes, förmår inte särskilja henne heller - allt som skett genom åren passerar revy, Hanna orkar inte ens tänka på vad Moa också ska genomgå.
Moa som beskrivs så fint av sin unga barnvakt:

"En av världens underbaraste personer, som var vacker på både utsidan och insidan (..) du älskade att uttrycka dig med pennor, kritor och penslar på ett papper."

Tankar på självmord kommer oftare men att lämna barnen känns lika outhärdligt.
Efter lång tids tankar och grubblande tar hon upp detta på hösten, sätter ord på sin ångest - hon orkar inte mer. Hon känner sig som ett med barnen; upplever all smärta och tankarna på cancer har också återkommit. Vem ska ta hand om dem om jag dör? Ingen förstår deras behov.

Med djup sorg i ögonen pratar Oskar med kollegor om hemsituationen, om döttrarna, att hans fru mår oerhört dåligt och han försämras själv på hösten. Han är djupt deprimerad och oroad men har fortfarande planer för våren - han slits mellan hem och hög arbetsmoral.

I flera år har allt fokus varit på barnen, de har tappat bort sig själva. Han har en stark bindning till Hanna, de har blivit sammansvetsade genom åren vilket ytterligare förstärkts av barnens svårigheter. Han kan inte leva utan henne, klarar det inte själv - kan inte ens vidröra tanken på den sorg de skulle drabbas av. Ingen av dem kan tänka klart längre, tankarna är ett enda virrvarr och när Agnes blir kraftigt försämrad vid jul så bestämmer de sig.
De tar ett fruktansvärt beslut som ingen förälder någonsin ska befatta sig med och efter praktiska göromål till sina efterlevande så mördar de sina döttrar gemensamt och i samförstånd.
Ja galet bra! Tror också detta är så nära vi kommer och mycket trovärdigt inlägg och resonemang. Develi levererar gång på gång.
Citera
2019-02-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Håller med dig angående "tassande", så var det. Pratade litet runt i krokar för att säga det som skulle sägas, men rädd för att säga fel eller för mycket.

Var det tassandet som gjorde att det inte framgick på PT att tre personer var mördade? Hade SS kunnat framföra det budskapet redan under PT? Men så krånglade han in sig och det blev otydligt.

Just precis - och det är väl därför denna tråd fortsätter...
Citera
2019-02-12, 23:19
Medlem
Citat:

Du har själv fetat nallen ich förstår om du tycker den är konstig i sammanhanget.
Det var nallen Oskar använde till att övervaka barnen. Det satt alltså en kamera i den. Nu behöver ni som påpekar detta inte grubbla mer.
Rockkungen sa ju det och då är det så.
Citera
2019-02-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Nej
Men - Gulligullan då ?! Registrerat Dig jan 19 och redan så mycket på fötterna?
Mer än intressant vore en beskrivning av flickornas " underliga klädsel" då de blev funna?
Religiösa inslag, dopkåpor, eller vad?
Något som använts på Mundekulla?
Det där med kläderna var kommer det ifrån?
Citera
2019-02-12, 23:36
Medlem
Citat:

Tack för att du sätter mina tankar och känslor på pränt, vilket jag inte lyckas med så bra som du gör.

Daltandet med föräldrarnas eventuella känslor är visserligen en tänkbar förklaring, men det kan aldrig någonsin bli en ursäkt för vad de gjorde mot sina egna barn.
Citera
2019-02-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Precis så! Otroligt obehagliga och raljerande texter som skrivs av dessa mobbare. Som av någon konstig anledning får hållas och som klappar varandras axlar. Idkar härskarteknik på lägsta nivå. Samt verkar tillbringa sina dygn vid tangentbordet och hugga som kobror så snart något inlägg går dem emot. Undrar ibland hur stor verklighetsförankring de har. Har de familjer och barn? Har de öht någon referens till familjeliv? Verkar finnas en stor rädsla för att att något ska uppdagas. Det är så lågt att slå ner på Missan så det slår tillbaka på dem själva.
Sant men hur mkt dom än skriker och krumbuktar sig så hjälper det inte. Vi andra ser ändå O som mannen som gav ondskan ett ansikte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in