2019-02-13, 01:47
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
16 sidor och inte en jävel har krävt att få veta vad TS heter.

TS, vågar du stå för vad du heter eller ska du googla fram något engelskt/amerikanskt ursprungsnamn som samtliga av dina inlägg avhandlat och kalla alla du kommer åt i tråden för "obildade" efter dina menlösa inlägg?

Ger mig faan på att TS har ett Y-namn och är från Karlstad.

Att han är WT bevisade han ju i trådstarten. Jag kortar ned citeringen och markerar beviset:

Citat:
Ursprungligen postat av Riccardo-Gagliolo
....

Diskussionsämne

Var kommer denna trend ifrån? Varför döper folk sina barn till smeknamn? Jag får bilden av att man inte känner till att det är smeknamn, vilket bara bygger vidare på WT-faktorn.

Det är väldigt obildat WT om något att tro folk får sitt namn genom dop.
Citera
2019-02-13, 02:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Att han är WT bevisade han ju i trådstarten. Jag kortar ned citeringen och markerar beviset:

Det är väldigt obildat WT om något att tro folk får sitt namn genom dop.

Det där är en missuppfattning. Ordet "döpa" kan även betyda "namnge", utan att det har något samband med en religiös ceremoni. Man kan döpa fartyg, hästar och bokhyllor också, det går alldeles utmärkt! Se här i Svenska Akademiens Ordbok:

https://svenska.se/so/?id=10568&pz=7

dö`pa verb döpte döpt, pres. döper
döp·er

●ta upp i den kristna gemenskapen genom dop ofta i sam*band med bekräftelse av föräldrarnas namn*givning

EXEMPEL:

”Jag döper dig, Bengt Anders Jonatan, i Faderns, Sonens och Den Helige Andes namn”, läste prästen

○äv.vanligen med prep.till till*dela (person eller före*mål) namnet som fram*går av samman*hanget

JFRnamnge 1

EXEMPEL:

hon döptes till Kristina Emilia

den nyupptäckta ön döptes till Novemberön

döpa ngn/ngt (till ngn/ngt)
Senast redigerad av Merwinna 2019-02-13 kl. 02:23.
Citera
2019-02-13, 02:16
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Dummaste tråd jag läst. Jag heter Emmy i verkligheten, vilket är en kortform för Emilie eller Emilia. Och jag skulle behöva kämpa hårt för att bli en WT, hur man nu blir det.
Citera
2019-02-13, 03:03
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Det som är mest WT i Sverige kommer alltid vara -y namnen. Jonny, Conny, Denny, Tony, Timmy etc.

Klarar sig Jimmie Åkesson undan? Hans mamma kanske tänkte på det, haha.
Citera
2019-02-13, 05:38
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
William-Bill är väl typ den mest kända förkortningen i världen förutom i obildade Sverige? Lite sånt här får man fan se till att själv plocka upp i sin allmänbildning faktiskt. Du kan ju en del i övrigt, men här var en vit fläck tycker jag.
Nu finns det såklart massa i tråden som är döpta till dessa amerikanska smeknamn, och det är klart det blir lite surt då. Men det är också typiskt svensk att anamma något men inte förstå själva grundpelaren.
Allas lika värde etc..
Jag har en kompis som heter Dick. Det funkar ju sådär om han åker till staterna.
Richard-Dick kanske är ännu mer känd än William-Bill.
Ryska namn är väl också rena djungeln med smeknamn har jag för mig.

Varför räknas det till "allmänbildning" att veta hur jänkarnas snårskog till smeknamnssystem fungerar?

Visst det är bra att vara allmänbildad men till det räknar jag knappast vad folk i USA kallar varandra på vänskapsbasis.
Citera
2019-02-13, 07:12
Medlem
AttansNedranss avatar
Efter noggrant studium av era debattinlägg har jag kommit fram till att samtliga namn, förutom mitt eget, ger ett osympatiskt intryck och en svagt obehaglig känsla.
Citera
2019-02-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Muhammed har en namnsdag i den svenska almanackan nu, just saying. Det är liksom inte någon kultur-, historie- eller språkelit som sätter samman namnsdagsnamnen.

Och din poäng är att Muhammed är ett smeknamn för muhhammud då eller och därmed ett WT namn? Eller ville du bara slänga ur dig lite rashat?
Citera
2019-02-13, 08:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Konstig logik. Att Joakim blir Jocke, Johnatan blir Janne osv begriper jag men John-Jack och William-Bill?

I övrigt, varför är det så viktigt att klassbestämma namn? Barn som heter Liam eller Conny blir knappast retade för detta heller.
Ja, lite märkligt. I och för sig håller jag med dig om att klassbestämma namn, men faktum är ju att det går att skönja vissa mönster och varför ge sitt barn sämre förutsättningar genom namnet?
Citera
2019-02-13, 09:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Klarar sig Jimmie Åkesson undan? Hans mamma kanske tänkte på det, haha.

Hans mamma hade nog inte kunnat tänka sig att han skulle bli en stor statsman, nej. Hade hon vetat det, så hade han nog fått heta Johan eller Jan-Erik i stället. Vilket skulle ha varit bättre för Sd, för att t.o.m. partiledaren heter ett WT-namn, bekräftar tyvärr vissas elaka fördomar om Sd:are.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Varför räknas det till "allmänbildning" att veta hur jänkarnas snårskog till smeknamnssystem fungerar?

Visst det är bra att vara allmänbildad men till det räknar jag knappast vad folk i USA kallar varandra på vänskapsbasis.

Nej, det borde ju inte angå oss, men det gör tyvärr det nu när de här namnen finns här på våra svenska ungar.

Citat:
Ursprungligen postat av laozhu
Och din poäng är att Muhammed är ett smeknamn för muhhammud då eller och därmed ett WT namn? Eller ville du bara slänga ur dig lite rashat?

Nej, det är ett exempel på att de som sätter ihop almanackans namn inte är de brightaste knivarna i lådan, utan snarare styrs av PK. Vi väntar oss ju inte heller, om vi flyttar till Kina, att de ska ha namnen Björn och Håkan i almanackan (om de har namnsdagsnamn). Nu kan det vara som någon skrev, att Muhammed bara finns i någon "alternativ" svensk almanacka, vi får hoppas att det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, lite märkligt. I och för sig håller jag med dig om att klassbestämma namn, men faktum är ju att det går att skönja vissa mönster och varför ge sitt barn sämre förutsättningar genom namnet?

Exakt, namnet påverkar vilka förväntningar t.ex. dagispersonal och lärare har på barnet, vilket kan påverka hur duktigt barnet blir genom s.k. "självuppfyllande profetia". D.v.s. läraren tänker någonstans inom sig att det inte är någon idé att stötta Tony i matten, för han ska aldrig gå på KTH i alla fall... Medan det är troligt att Carl-Magnus kommer att göra det, och då lägger läraren ner mer tid.

Det finns t.o.m. studier där man har gett ett antal lärare en och samma uppsats som de ska bedöma, men de har fått olika uppgifter om vad barnet heter som har skrivit uppsatsen. (Lärarna visste förstås inte att studien handlade om hur namn påverkar.) Och då visade det sig att de satte bättre betyg om de trodde att det var Martha som hade skrivit uppsatsen, om om de trodde att det var Cinderella som hade gjort det. "Marthas" utvikningar från ämnet tolkades som "kreativitet och förmåga till självständigt tänkande", medan Cinderella "inte kan ha förstått frågan". Det här sker förmodligen i våra klassrum varje dag.
Citera
2019-02-13, 09:42
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, "man" kan egentligen inte heta Jackson i förnamn i den engelskspråkiga världen heller. Det är bara negrer, och kanske en del WT, i USA som tar det namnet till sina barn, och det handlar just om att man inte bryr sig om att ta reda på fakta om namnet man överväger åt sitt barn. Jackson är ett EFTERNAMN, inte ett förnamn.
Tja, annars har vi ju den store målaren? https://sv.wikipedia.org/wiki/Jackson_Pollock Namnskick kommer och går. Man kan knappast döma människor på grundval av vad de heter. Å andra sidan stämmer det säkert att det finns en stark korrelation mellan namnskick och samhällsgrupp. Men att kungafrälset skulle befolkas av bättre människor (med finare namn) än övriga svennebananer återstår att bevisa...
Senast redigerad av Condottieri 2019-02-13 kl. 10:03.
Citera
2019-02-13, 10:10
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vad tycker ni om de som tar det hela ett steg längre?

Robert-->Bob--->Bobban.

Ja där får man ett problem när man döper någon till ett anglosaxiskt smeknamn av typ Bill, Jim eller Meg.

Svenska smeknamn har oftast två stavelser Karl - Kalle, Margareta - Maggan osv. Det passar bättre in i vår språkrytm.

Med anglosaxiska smeknamn är det ofta tvärtom. Man ändrar flerstaviga namn till enstaviga. William → Bill, James → Jim osv.

I svenskan får man då ändra de enstaviga "smeknamnen" till två stavelser igen.
Citera
2019-02-13, 10:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Tja, annars har vi ju den store målaren? https://sv.wikipedia.org/wiki/Jackson_Pollock Namnskick kommer och går. Man kan knappast döma människor på grundval av vad de heter. Å andra sidan stämmer det säkert att det finns en stark korrelation mellan namnskick och samhällsgrupp. Men att kungafrälset skulle befolkas av bättre människor (med finare namn) än övriga svennebananer återstår att bevisa...

Stackars man. Vet du vad Pollock är slang för på tyska?

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Ja där får man ett problem när man döper någon till ett anglosaxiskt smeknamn av typ Bill, Jim eller Meg.

Svenska smeknamn har oftast två stavelser Karl - Kalle, Margareta - Maggan osv. Det passar bättre in i vår språkrytm.

Med anglosaxiska smeknamn är det ofta tvärtom. Man ändrar flerstaviga namn till enstaviga. William → Bill, James → Jim osv.

I svenskan får man då ändra de enstaviga "smeknamnen" till två stavelser igen.

Detta var halva sanningen. I första steget blir engelska smeknamn ofta enstaviga ja, men i andra steget - när man ska göra smeknamn på smeknamnet - så blir de tvåstaviga igen, redan i England (eller USA). Folk kallas alltså för Jimmy och Bobby även där (tänk Jimmy Carter, Bobby Brown...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in