2019-02-12, 23:22
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eller Fanny. Det är nog det allra värsta exemplet i den genren. Det har blivit så fult i alla engelsktalande länder, att det överhuvudtaget inte används som namn där längre - varken som dopnamn eller smeknamn. Det skulle vara djupt kränkande att kalla en flicka för Fanny där. Men svenska föräldrar var väldigt sena att begripa det - det kanske fortfarande blir nya små Fannies till och med..?
Jo asså, 'Fannie' är väl slang för rumpa på engelska o den svenska 'Fiffi' är slang för mus, så det förstår jag att engelsmän inte direkt vill att deras dotter heter 'Fannie/Fanny/Rumpa' liksom.
Citera
2019-02-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52

I övrigt, varför är det så viktigt att klassbestämma namn? Barn som heter Liam eller Conny blir knappast retade för detta heller.

Den gamla vanliga problematiken. När man klippt gräset/skottat snön, renoverat köket, lagt x-antal hundra tusen på en ny bil, gått i terapi, käkat sina pillar, frun hellre uttrycker förakt än vill knulla, man har slagit i taket karriärmässigt och inte har någon större funktion att fylla där heller och ångesten över att livet, och allt man hade velat göra om man bara vågat, rinner en ur händerna och kommer krypande på kvällen kan man tillfälligt få lite själslig ro i kroppen av att ansluta till dom här informella wt-självhjälps-diskussions-grupperna här inne bland likasinnade själsliga vrak som inte heller är i harmoni med sina liv och få någon slags upplevelse av tillhörighet.

Har man kört fast och inte kommer längre upp/fram och kan distansera sig på det sättet tror jag dom växlar över till att försöka få dom under att framstå som långt ner som möjligt för att därigenom inbilla sig att det är själva avståndet i sig som skapar lyckan.

Vilket naturligtvis bara är en tankefälla.

Genuin lycka och harmoni kommer inifrån och är inte beroende av andra.

Sällan man ser en väldigt lycklig person som lägger tid och energi på att fundera så mycket på andras dåliga val.

Om man tex går in på ett forum där många av oss wt hänger, som i regel är ganska lyckliga och till freds med tillvaron, ser man tex inte 20 nya trådar per dag om hur konstiga akademikerna från medel/övre medelklassen är och vilka lustiga namn deras ungar har. Man har helt enkelt roligare saker för sig.

Samma sak hos överklassen även där har man så fullt upp med sitt eget spännande och intressanta liv att man inte ser någon poäng i att spilla det på att engagera sig i hur fel andra lever.

Dessutom har både vi wt och överklassen i regel blivit uppfostrade till att inte stirra och se ner på andra. Det anses inte fint o våra kretsar.

Nyligen passerade psykisk ohälsa 50% av fallen för bakomliggande orsak till sjukskrivning hos akademikerna.

Jag tror helt enkelt den här gruppen mår väldigt dåligt psykiskt, mentalt och själsligt och det här är bara ett i raden av symptom på det.

En bidragande orsak till det dåliga psykiska mående är säkert också att dom inte bara är en del av utan många gånger också aktivt medverkar på daglig basis tiill att upprätthålla pk-samhället trots att deras värderingar egentligen går helt på tvärs och dom egentligen bara hade velat göra som oss wt/överklass våga skrika rakt ut vad dom tycker/känner.

Inget mal ner det mänskliga psyket så effektivt som att gå runt och låssas hela dagarna.

Trådar av det här slaget är nog ett uttryck för vilken enorm frustration dessa människor tvingas bära.
Citera
2019-02-12, 23:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Vad är du ute efter?
Med tanke på alla dina inlägg och ts så trollar du mest.
Betackar mig dina meningslösa svar.
Anser att ts har konstiga åsikter om smeknamn och om vad wt är ts är motsägelsefull på många sätt.
Finns ingen linje ingen logik.
Dagens namngivning är inte samma som för exempelvis 50 år sedan inte andra traditioner heller.
Allt är föränderligt.
Vår kultur ändras hela tiden.
Det handlar om ts värderingar ts får er och mig att reagera vilket förmodligen var meningen.
Jag tackar för mig i denna totalt meningslösa tråd.

Erkänn att du tar åt dig så här mycket, för att du känt igen ditt eget och dina barns namn i tråden..?

Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Jo asså, 'Fannie' är väl slang för rumpa på engelska o den svenska 'Fiffi' är slang för mus, så det förstår jag att engelsmän inte direkt vill att deras dotter heter 'Fannie/Fanny/Rumpa' liksom.

Ja, och i USA är det ännu värre, där är Fanny = "fitta"...
Citera
2019-02-12, 23:33
Medlem
Citat:

Nej det är i amerikansk engelska som fanny är slang för rumpa. På brittisk engelska är det däremot kvinnliga könsorgan.
Citera
2019-02-12, 23:39
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Erkänn att du tar åt dig så här mycket, för att du känt igen ditt eget och dina barns namn i tråden..?

Så duktig du var nu oj oj ja visst så klart att jag kände igen mig oj oj och mina barn med och du glömde en sak mina barnbarns namn med vi heter Kevin, Liam , Tony mm mm förstår du vi bor inte i Långedrag längre utan Selma Lagerlöfs torg o har en pizzeria Pizza Viking heter den förstår du.
Fanny är mer ett lättare skämsnamn i Frankrike när man spelar petanque ja boulle i Sverige om man förlorar med 13 noll så får man kyssa Fannie eller Fanny eller ja välj stavning.
Men du förlorar dig fortfarande i trollningen.
Åter till ämnet nu och återigen var snäll och skriv inte till mig mer ber ödmjukast om den respekten.
Ts har grovt fel anser jag då min teori är att wt som då skulle vara synonymt med vit underklass obildad landsbyggd mm mm attribut mm av valfri sort foppa mjukisbyxor volvo 740 diesel trimmad rösta sd mm mm de är i samma båt som överklassen som har smeknamn med fast de åker jaguar och porsche cayenne mm ja tom volvo xc 90 nu en sossekontainer mm kul ytterligheterna berör åter varandra för innerst inne är wt alltså vit obildad underklass och vit obildad bildad överklass likadana de röstar i hjärtat på SD men ofta inte på riktigt ännu men de har fåniga smeknamn vilket ts anser att vara utmärkande för wt jag håller inte med utan tycker att det är utmärkande för både wt och överklassen. Övriga grupper passar generellt inte in trots undantag men det finns det ju alltid som i vårt språk med .
Tack för det
Citera
2019-02-13, 00:03
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riccardo-Gagliolo
Jag har på bara någon vecka sprungit på små ungar med följande juridiska tilltalsnamn: Jack, Bill, och Peg. Det här är inga smeknamn utan barnen blivit tilldelade dessa tilltalsnamn i juridisk mening. Fattar ni inte att det här är tre smeknamn? Jack heter man inte utan det är ett smeknamn för John - samma sak med Bill (William) och Peg (Margareta).

Kalla för all del era barn Jack, Bill, och Peg, men se för Guds skull åtminstone till att de inte har dessa smeknamn i passet utan döp dem till de riktiga namnen: t ex John "Jack" Eriksson, William "Bill" Persson, och Margareta "Peg" Sundberg. Det är oseriöst och WT att ha smeknamn som Jack och Bill i sina pass.

Diskussionsämne

Var kommer denna trend ifrån? Varför döper folk sina barn till smeknamn? Jag får bilden av att man inte känner till att det är smeknamn, vilket bara bygger vidare på WT-faktorn.
Namn kan liknas med språk.
Det är under konstant förändring och vad som är okej avgörs av majoriteten i det långa loppet.
Många väljer tex. att välja namn utan å,ä & ö då det fungerar bättre internationellt.

Kim är världens vanligaste namn ( Finns många stavningar dock. Tex. Qim. )

Max, som är en förkortning har ju blivit erkänt som riktigt namn med tiden. ( I hela världen )

Dubbelnamn är ju hopplöst ute!

D.v.s. rätt/fel i denna fråga är bara löjligt.
Citera
2019-02-13, 00:27
Medlem
gsonjuniors avatar
16 sidor och inte en jävel har krävt att få veta vad TS heter.

TS, vågar du stå för vad du heter eller ska du googla fram något engelskt/amerikanskt ursprungsnamn som samtliga av dina inlägg avhandlat och kalla alla du kommer åt i tråden för "obildade" efter dina menlösa inlägg?

Ger mig faan på att TS har ett Y-namn och är från Karlstad.
Citera
2019-02-13, 00:39
Medlem
Håller med ts. Ger man dessa smeknamn till svenska barn så är man wt.

Andra smeknamn som även de gör en till wt är Carola och Jerry.
Citera
2019-02-13, 00:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riccardo-Gagliolo
Hört talas om skådespelaren John "Jack" Nicholson, den lönnmördade amerikanske presidenten John F. "Jack" Kennedy, eller den svenska journalisten John "Jack" Werner?

John är eg en förkortning av Johannes. Är inte John WT då?
Fast du har rätt i att Jack i engelska ofta ses som förkortning av e x v John. Hur nu det kan vara ett förkortning då det är lika långt som John. Mer nickname då.
Men trenden är tydlig att nicknamn blir egennamn. Ja.
Jocke är ett sådant ex. Låter inte så bra i mina öron.
Själv gillar jag oavkortade fornnordiska namn.
Senast redigerad av Jof 2019-02-13 kl. 00:48.
Citera
2019-02-13, 01:06
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Namn kan liknas med språk.
Det är under konstant förändring och vad som är okej avgörs av majoriteten i det långa loppet.
Många väljer tex. att välja namn utan å,ä & ö då det fungerar bättre internationellt.

Kim är världens vanligaste namn ( Finns många stavningar dock. Tex. Qim. )

Max, som är en förkortning har ju blivit erkänt som riktigt namn med tiden. ( I hela världen )

Dubbelnamn är ju hopplöst ute!

D.v.s. rätt/fel i denna fråga är bara löjligt.
Jag gick för skojs skull in och tittade på vad folk döper sina barn till.
Topp 100 listan 2018 för pojkar och flickor visar oväntat normala namn.
Så man kan ju säga att din iakttagelse är helt onödigt och irrilevant ang. WT barns namn.
Citera
2019-02-13, 01:11
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Sedan medeltiden! Fast Jack är ganska accepterat som dopnamn i de engelskspråkiga länderna nu, men har ändå lågklassvibbar.
Ja dom kan ju t.ex. heta Jackson. Jag vet inte om det är så vanligt med Billson, men det kanske dom också heter. Här i Sverige heter man iallafall Karlsson, och inte Kallesson, men det vore kanske rätt käckt. Vad sägs om Pellesson, Ollesson, Mickesson, Puttesson, eller Pallesson o.s.v.
Citera
2019-02-13, 01:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Ja dom kan ju t.ex. heta Jackson. Jag vet inte om det är så vanligt med Billson, men det kanske dom också heter. Här i Sverige heter man iallafall Karlsson, och inte Kallesson, men det vore kanske rätt käckt. Vad sägs om Pellesson, Ollesson, Mickesson, Puttesson, eller Pallesson o.s.v.

Nej, "man" kan egentligen inte heta Jackson i förnamn i den engelskspråkiga världen heller. Det är bara negrer, och kanske en del WT, i USA som tar det namnet till sina barn, och det handlar just om att man inte bryr sig om att ta reda på fakta om namnet man överväger åt sitt barn. Jackson är ett EFTERNAMN, inte ett förnamn.

De som väljer Jackson som ett förnamn, har antagligen observerat att många engelska pojknamn kan vara BÅDE för- och efternamn. Man kan t.ex. heta James, Michael, Stewart, Nigel och Giles i både för- och efternamn. Men detta går att härleda till ett urgammalt brittiskt namnbruk, där barnen fick sin fars förnamn som efternamn. Det är alltså endast namn som redan fanns i den engelskspråkiga världen på den tiden, som funkar så.

Jackson däremot är en nybildning, ett efterliknande av våra nordiska son-namn. Kanske var det en svensk immigrant till USA som först förengelskade sitt efternamn till Jackson ifrån... Jönsson? Eller Jansson? Hur eller hur så fanns inte Jackson som namn på den tiden då faderns förnamn blev barnets efternamn, och därför går det egentligen inte att använda Jackson som förnamn. Det låter inte klokt!

Pellesson, Ollesson och Mickesson hoppas jag att vi slipper höra, men det är väl bara en tidsfråga innan någon tycker att de också är coola och unika!
Senast redigerad av Merwinna 2019-02-13 kl. 01:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in