Citat:
Rent allmänt så är reduktionismen en återvändsgränd med många fallgropar, men jag tror det är en vidare diskussion än den här.
Citat:
Att vi inte kan motbevisa ett fenomen är dock ett dåligt argument för att det skulle existera. Jag skulle kunna hävda att min hörnsoffa är medveten och ingen skulle kunna bevisa motsatsen. Jag skulle också kunna hävda att hörnsoffan är den gud som har skapat oss och ingen kan motbevisa det heller. Bara fantasin sätter gränser för vad som skulle kunna vara möjligt om motsatsen skall bevisas.
Nu är jag ju också inne på det, men det känns samtidigt som en omöjlig uppgift att bevisa förekomsten av "medvetenhet utan hjärna" för ett objekt som inte kan kommunicera.
Citat:
Håller jag inte med om alls. För att tro något behöver man ha en modell av världen med information som säger att något är sant. Min dator har en modell av sin egen hårdvara, samt information om att processorn håller en temperatur om 37°C. Då tror min dator att den är 37 grader varm. Sensorerna skulle kunna vara defekta, så det den tror behöver inte vara sant.
Är man medveten så är man medveten. Man kan inte tro att man är medveten. Tror någon NÅGONTING så är man per definition medveten.
Du och jag har en modell av världen där vi är biologiska varelser i en fysisk värld. Vi har information om att vi är medvetna, därför tror vi benhårt att så är fallet. Och hur skulle vi märka om informationen var falsk?