Citat:
Ursprungligen postat av
negergubbe
Du menar att det "vore ännu bättre" om saker kunde existera oberoende av att existera?
Bättre än vadå och vad är skillnaden?
Hur korkad får man bli? Det vore även bättre om himlen existerade och vi kunde rida omkring på rosa enhörningar hela dagarna över regnbågar. Det betyder inte att jag tror på detta din idiot.
Bättre än att medvetenheten är bunden till fysisk existens.
Citat:
Om du visste vad ordet "existera" betyder, så skulle du veta att det är synonymt med ordet "finns".
Goddag yxskaft på den.
Citat:
Jag skrev klart och tydligt i en mening att ingenting kan existera utan medvetande.
Du ska inte rätta andra när du själv falsk-citerar mig och lägger ord i min mun. Ditt problem är att du har tagit detta rakt från arslet.
Citat:
Man existerar alltså inte när man är nedsövd?
Har du ens erfarit att bli nedsövd själv? Det är inte detsamma som att dö för att sedan "vakna upp igen".
Och då var vi här med att medvetet missförstå igen. Jag skrev klart och tydligt att "jaget" inte existerar när man är helt nedsövd. Jag-känslan är inte där, eftersom man inte är vid medvetande. Och ja jag har blivit nedsövd och opererad.
Citat:
Det är just på grund av DIG och DITT SÄTT att föra diskussion som jag väljer att avbryta denna.
Det var DU som började med att vara otrevlig mot mig, inte tvärtom. Så ta av dig offerkoftan. Och ändå skrev du ett inlägg till.
Citat:
Du tycker att något haltar bara för att din förståelse för saken gör det.
Tror du att du automatiskt kommer förstå och själv föra denna tes, bara för att du en dag skall fylla 13?
Jag tog upp Gud därför att vi diskuterade medvetandet. Vilket här är detsamma.
Gör alla en tjänst och häng i religionsforumet istället. Nej medvetenhet och "gud" behöver givetvis inte vara detsamma.
Citat:
Jag för gärna diskussion med meningsmotståndare eller oliktänkare. Däremot inte med ignoranta fundamentalister.
Det är inte jag som far med "gud" hit och dit, och det är inte jag som falsk-citerar andra och arrogant besvarar samma inlägg.
Citat:
Du kommer omöjligtvis ens att förstå mina argument, då du väljer att inte "tro" på dem.
Sanningen är per definition oberoende av alla andra än Guds tankevärld.
Sant är det som stämmer överens med verkligheten.
Och då var vi här med "gud" och arrogansen igen. Du har rätt i att jag inte väljer att tro på vilken skit som helst. Skönt att du kom till den insikten din pajas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Nu är ju koppar inte mer "fundamentalt" än att det i sig består av enklare beståndsdelar (elementarpartiklar)
Bara för att koppar i sin tur består av mindre beståndsdelar gör väl ingen skillnad? Definitionen av koppar är just koppar, och den minsta enheten för detta är kopparatomer. Precis som att en cell först är en cell när alla beståndsdelar som utgör en cell är "på plats".
Citat:
Vad jag vill hävda är bara att för att diskussionen skall bli meningsfull måste vi ha något sätt att avgöra vad som skall betraktas som "medvetet" tillstånd, och att detta "gränsvärde" inte är något självklart. Är bakterier medvetna? Vissa av dem kan i varje fall röra sig mot eller bort från exempelvis ljus och vissa kemikalier. Är kråkfåglar medvetna? De kan lösa en del rätt avancerade problem av tekniskt slag. Är elefanter medvetna? De tycks äga ett mått av förmåga till självreflektion och sörja sina döda artfränder. Är människor medvetna? Åtminstone är jag det, såvida jag inte sover eller är försatt i narkos. Men alla tillstånden ligger på en skala utan något uppenbart Rubicon.
Det är ju det här som är frågan. Min definition av medvetenhet är den "lägsta formen" eller hur man nu ska uttrycka det. Dvs att man upplever något över huvud taget. "Jag finns". Och jag utesluter inte att bakterier har ett väldigt primitivt medvetande, eller någon form av förstadium till medvetenhet.