2019-02-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Jag citerade dig rakt av, meningen i mitt citat är densamma som den du skrev.

Nej, vilket vem som helst kan kontrollera.

Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Ibland har jag trott samma, att kanske t.o.m. medvetenhet är synonymt med existens. Men tvivlar mer och mer på det. Vore ännu bättre om medvetenhet existerade helt oberoende av existensen.

Det var vad jag skrev. Det var alltså INTE ett påstående. Vad är det i "vore ännu bättre" som du inte förstår?

Citat:
Att det existerar något annat än det rent fysiska som vi kan ta på torde vara tydligt om man levt livet som tänkande människa.

Definiera "finns". Finns i våra huvuden ja, men att det skulle existera oberoende av detta är knappast något givet.

Citat:
Man finns alltså inte när man är omedveten? (Om man är ingenting så existerar man väl omöjligtvis?)

"Jaget" finns inte om man inte är medveten.

Citat:
När är man 100% omedveten? Hur kan du jämföra Gud med dig själv så till den grad bara för att ni har likheter?

Man är 100 % omedveten under exempelvis en operation där man är nedsövd.

Varför drar du ens upp "gud" i det hela med den där liknelsen, när den haltar så mycket? Jag vet att det är väldigt poppis idag att slänga sig runt med ordet "gud", men det börjar faktiskt bli tröttsamt när du inte kommer med mer än en massa spekulationer som vilken 13-åring som helst kan komma med.

Citat:
Du likställer det du upplever när din hjärna sover med sanningen och ratar sanningens existens för att de inte överensstämmer.
Jag tror inte att jag vill föra denna diskussion med dig längre, tyvärr - då det är en intressant frågeställning.

Nej det är alltid jobbigt när folk inte håller med, så du gör nog bäst i att lämna tråden då jag är intresserad av diskussion och inte massa oseriöst trams. Om du ens ska dra upp "sanningen" får du för fan definiera det och komma med argument för att det ens existerar oberoende av vår egen tankevärld i våra huvuden.
Citera
2019-02-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
När blir vattnet i en brunn kopparhaltigt? När brunnen innehåller en enda kopparatom (något som aldrig säkert kan konstateras)? När kopparhalten överstiger detektionsgränsen för den känsligaste analysmetoden? När den överstiger hälsovårdsmyndighetens riktvärde? Vid LD 50 lika med en liter?

Samma sak med medvetandet tänker jag...

Skillnaden är väl att det går (åtminstone teoretiskt) att exakt beräkna när vattnet i en brunn bli kopparhaltigt. Koppar är ju ett grundämne, och kan man undersöka vattnet med 100 % precision är det väl bara att söka efter kopparatomer i vattnet. Hur enkelt detta är i verkligheten vågar jag inte svara på.

Vi vet ju att koppar är något fysiskt med en minsta beståndsdel. Det är ju detta som är intressant. Huruvida det sedan går i praktiken att mäta till 100 % är väl knappast intressant för denna diskussion?
Citera
2019-02-12, 17:11
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Det var vad jag skrev. Det var alltså INTE ett påstående. Vad är det i "vore ännu bättre" som du inte förstår?
Du menar att det "vore ännu bättre" om saker kunde existera oberoende av att existera?
Bättre än vadå och vad är skillnaden?

Citat:
Definiera "finns". Finns i våra huvuden ja, men att det skulle existera oberoende av detta är knappast något givet.
Om du visste vad ordet "existera" betyder, så skulle du veta att det är synonymt med ordet "finns".

Jag skrev klart och tydligt i en mening att ingenting kan existera utan medvetande.
Citat:
Ingenting kan existera utan att ett medvetande relaterar det med något annat.
Har du redan glömt det? Eller har du problem med att förstå vad detta betyder?
Det betyder inte att hela världen upphör att existera när du dör, bara att din värld gör det.

Citat:
Man är 100 % omedveten under exempelvis en operation där man är nedsövd.
Man existerar alltså inte när man är nedsövd?
Har du ens erfarit att bli nedsövd själv? Det är inte detsamma som att dö för att sedan "vakna upp igen".

Citat:
Varför drar du ens upp "gud" i det hela med den där liknelsen, när den haltar så mycket? Jag vet att det är väldigt poppis idag att slänga sig runt med ordet "gud", men det börjar faktiskt bli tröttsamt när du inte kommer med mer än en massa spekulationer som vilken 13-åring som helst kan komma med.
Det är just på grund av DIG och DITT SÄTT att föra diskussion som jag väljer att avbryta denna.
Du tycker att något haltar bara för att din förståelse för saken gör det.
Tror du att du automatiskt kommer förstå och själv föra denna tes, bara för att du en dag skall fylla 13?
Jag tog upp Gud därför att vi diskuterade medvetandet. Vilket här är detsamma.

Citat:
Nej det är alltid jobbigt när folk inte håller med, så du gör nog bäst i att lämna tråden då jag är intresserad av diskussion och inte massa oseriöst trams. Om du ens ska dra upp "sanningen" får du för fan definiera det och komma med argument för att det ens existerar oberoende av vår egen tankevärld i våra huvuden.
Jag för gärna diskussion med meningsmotståndare eller oliktänkare. Däremot inte med ignoranta fundamentalister.
Du kommer omöjligtvis ens att förstå mina argument, då du väljer att inte "tro" på dem.
Sanningen är per definition oberoende av alla andra än Guds tankevärld.
Sant är det som stämmer överens med verkligheten.

Lycka till med existensen!
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-12 kl. 17:19.
Citera
2019-02-12, 17:15
Medlem
Citat:
Skillnaden är väl att det går (åtminstone teoretiskt) att exakt beräkna när vattnet i en brunn bli kopparhaltigt. Koppar är ju ett grundämne, och kan man undersöka vattnet med 100 % precision är det väl bara att söka efter kopparatomer i vattnet. Hur enkelt detta är i verkligheten vågar jag inte svara på.

Vi vet ju att koppar är något fysiskt med en minsta beståndsdel. Det är ju detta som är intressant. Huruvida det sedan går i praktiken att mäta till 100 % är väl knappast intressant för denna diskussion?

Nu är ju koppar inte mer "fundamentalt" än att det i sig består av enklare beståndsdelar (elementarpartiklar), även om vi i de flesta praktiska sammanhang kan bortse från detta. Mitt exempel var heller inte något argument för att det skulle förhålla sig på ena eller andra sättet med medvetandet. Vad jag vill hävda är bara att för att diskussionen skall bli meningsfull måste vi ha något sätt att avgöra vad som skall betraktas som "medvetet" tillstånd, och att detta "gränsvärde" inte är något självklart. Är bakterier medvetna? Vissa av dem kan i varje fall röra sig mot eller bort från exempelvis ljus och vissa kemikalier. Är kråkfåglar medvetna? De kan lösa en del rätt avancerade problem av tekniskt slag. Är elefanter medvetna? De tycks äga ett mått av förmåga till självreflektion och sörja sina döda artfränder. Är människor medvetna? Åtminstone är jag det, såvida jag inte sover eller är försatt i narkos. Men alla tillstånden ligger på en skala utan något uppenbart Rubicon.
Citera
2019-02-12, 17:24
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
alla tillstånden ligger på en skala utan något uppenbart Rubicon.
Nu säger mitt medvetande att du är nära sanningen!
Allt är medvetet, i olika variation.
Du är absolut inte 100% omedveten när du sover eller är nedsövd - det är ignorant att tro det.
Citera
2019-02-12, 17:28
Medlem
Skogismyras avatar
(FB) Egots död
Citera
2019-02-12, 17:37
Medlem
Citat:
Du menar att det "vore ännu bättre" om saker kunde existera oberoende av att existera?
Bättre än vadå och vad är skillnaden?

Hur korkad får man bli? Det vore även bättre om himlen existerade och vi kunde rida omkring på rosa enhörningar hela dagarna över regnbågar. Det betyder inte att jag tror på detta din idiot.

Bättre än att medvetenheten är bunden till fysisk existens.

Citat:
Om du visste vad ordet "existera" betyder, så skulle du veta att det är synonymt med ordet "finns".

Goddag yxskaft på den.

Citat:
Jag skrev klart och tydligt i en mening att ingenting kan existera utan medvetande.

Du ska inte rätta andra när du själv falsk-citerar mig och lägger ord i min mun. Ditt problem är att du har tagit detta rakt från arslet.

Citat:
Man existerar alltså inte när man är nedsövd?
Har du ens erfarit att bli nedsövd själv? Det är inte detsamma som att dö för att sedan "vakna upp igen".

Och då var vi här med att medvetet missförstå igen. Jag skrev klart och tydligt att "jaget" inte existerar när man är helt nedsövd. Jag-känslan är inte där, eftersom man inte är vid medvetande. Och ja jag har blivit nedsövd och opererad.

Citat:
Det är just på grund av DIG och DITT SÄTT att föra diskussion som jag väljer att avbryta denna.

Det var DU som började med att vara otrevlig mot mig, inte tvärtom. Så ta av dig offerkoftan. Och ändå skrev du ett inlägg till.

Citat:
Du tycker att något haltar bara för att din förståelse för saken gör det.
Tror du att du automatiskt kommer förstå och själv föra denna tes, bara för att du en dag skall fylla 13?
Jag tog upp Gud därför att vi diskuterade medvetandet. Vilket här är detsamma.

Gör alla en tjänst och häng i religionsforumet istället. Nej medvetenhet och "gud" behöver givetvis inte vara detsamma.

Citat:
Jag för gärna diskussion med meningsmotståndare eller oliktänkare. Däremot inte med ignoranta fundamentalister.

Det är inte jag som far med "gud" hit och dit, och det är inte jag som falsk-citerar andra och arrogant besvarar samma inlägg.

Citat:
Du kommer omöjligtvis ens att förstå mina argument, då du väljer att inte "tro" på dem.
Sanningen är per definition oberoende av alla andra än Guds tankevärld.
Sant är det som stämmer överens med verkligheten.

Och då var vi här med "gud" och arrogansen igen. Du har rätt i att jag inte väljer att tro på vilken skit som helst. Skönt att du kom till den insikten din pajas.

Citat:
Nu är ju koppar inte mer "fundamentalt" än att det i sig består av enklare beståndsdelar (elementarpartiklar)

Bara för att koppar i sin tur består av mindre beståndsdelar gör väl ingen skillnad? Definitionen av koppar är just koppar, och den minsta enheten för detta är kopparatomer. Precis som att en cell först är en cell när alla beståndsdelar som utgör en cell är "på plats".

Citat:
Vad jag vill hävda är bara att för att diskussionen skall bli meningsfull måste vi ha något sätt att avgöra vad som skall betraktas som "medvetet" tillstånd, och att detta "gränsvärde" inte är något självklart. Är bakterier medvetna? Vissa av dem kan i varje fall röra sig mot eller bort från exempelvis ljus och vissa kemikalier. Är kråkfåglar medvetna? De kan lösa en del rätt avancerade problem av tekniskt slag. Är elefanter medvetna? De tycks äga ett mått av förmåga till självreflektion och sörja sina döda artfränder. Är människor medvetna? Åtminstone är jag det, såvida jag inte sover eller är försatt i narkos. Men alla tillstånden ligger på en skala utan något uppenbart Rubicon.

Det är ju det här som är frågan. Min definition av medvetenhet är den "lägsta formen" eller hur man nu ska uttrycka det. Dvs att man upplever något över huvud taget. "Jag finns". Och jag utesluter inte att bakterier har ett väldigt primitivt medvetande, eller någon form av förstadium till medvetenhet.
Citera
2019-02-12, 17:42
Medlem
Citat:
Med fundamentalt menar jag i likhet med tid, rum, elementarpartiklar, etc. Det som talar för:

1) Medvetenhet är det enda som vi har en direkt länk till. Vår medvetenhet är det enda som vi verkligen vet existerar, allt annat har vi endast indirekt andrahandsinformation om.

2) Medvetenhet bör ses som något högst naturligt (som allt annat) och därmed vara "normalt" eller vanligt i universum. Bara för att man besitter medvetenhet betyder det inte att man kan kommunicera det. Något så "självklart" och för oss näraliggande som medvetenhet, bör vara en av huvudingredienserna i världen.

3) Medvetenhet borde inte uppstå "från ingenstans" när en viss magisk gräns i komplexitet har uppnåtts. Tanken att medvetenhet är irreversibelt. Exakt när uppstår medvetenhet? Även om svag medvetenhet förekommer (som i drömmar ibland exempelvis) så är man fortfarande medveten. Medvetenhet bör således vara något binärt. Antingen är man medveten eller så är man det inte. Och i så fall, när uppstår det? Vid 100 nervceller? 10? 1? En halv nervcell? En fjärdedel?

4) När det gäller evolutionens framsteg så är det alltid "små" steg. Synen, lungorna, hjärtat, etc är inget som man får från ingenstans genom en, två eller tre mutationer... utan det lär vara en extremt småskalig process åt en riktning. Samma bör vara fallet med medvetenhet. Knappast att det uppstår med en, två eller tre mutationer, utan måste ha varit en lång process att utveckla ens primitiv medvetenhet... och för att evolutionen ska kunna lyckas med att evolvera fram (primitiv) medvetenhet så måste medvetenhet funnits där (om än i extremt liten skala) som konstant pushat på allt mer komplex medvetenhet allt eftersom. Ögat uppstod inte från ingenstans, utan måste ha varit ett lååååångt projekt med "mini-ögon" eller "pre-ögon" där de med bäst syn konstant gynnades och överlevde bäst.

Obs, detta kan även funka som ett motargument, där det inte är fundamentalt, men ändå uppstår extremt tidigt... och sedan utvecklas mer och mer i och med dess fördelar för överlevnaden. Vi säger ju inte att synen eller hörseln är fundamentalt, men ändå har vi två ögon och två öron. Kan ju vara samma med medvetenhet. Även om encelliga organismer besitter ett extremt primitivt eller "pre-medvetande" så behöver det knappast vara fundamentalt för det. Cellen i sig är extremt komplex som den redan är.

Det som talar emot att medvetenhet är fundamentalt:

1) Om jag har förstått det rätt, så är det den bakre gördelvindlingen där "magin händer" där medvetenhet uppstår. Och när aktiviteten där är låg så minskas medvetenheten. Någon får rätta mig om det är fel.

Om nu medvetenhet är fundamentalt, så borde det inte behövas ett specifikt område i hjärnan som genererar detta. Medvetenhet bör då snarare vara något "spontant" som bara "finns där". Här tyder det ju på att hjärnan faktiskt har en nyckelroll för medvetenheten.

2) När vi blir medvetslösa, som under en operation. Så minns vi ingenting, utan det känns som att vi blundade, och sekunden efter öppnar vi ögonen igen och allt är klart. Hade medvetenheten varit fundamental bör ju då medvetenheten funnits kvar där, medan resten av hjärnan sover. Men i och med att även medvetenheten självt "somnar" så känns det ju verkligen som att det är hjärnan som är "bossen".

3) Varför är vi medvetna? För att lever vi i en oändligt stor värld, så finns det oändligt med möjligheter. Om möjligheten för medvetenhet genom evolution finns, så kommer det givetvis också att ske, oändligt antal gånger... vare sig det är gynnsammare eller ej (med oändligheten så kan det med osannolika ske). Eftersom medvetenhet existerar, och medvetslöshet inte existerar, så är vi givetvis medvetna. Inget konstigt.

Vad tror ni? Jag är nog mer på den skeptiska sidan. Det är den bakre gördelvindlingen som är det avgörande för mig. Den skulle inte behövas om medvetenhet verkligen var fundamentalt. Kanske den delen behövs för att samordna all medvetenhet till en enda enhet... men nja vetefan.

Kom med egna argument för och emot.
Till att börja med saknas en distinkt definition av vad som menas med att något är fundamentalt, men när det gäller medvetandet så brukar det talas om primär alternativ sekundär existens. Om medvetandet är primärt så existerar det fristående från den fysiska hjärnan och är det sekundärt så är det den fysiska hjärnan som genererar medvetandet.

Det främsta argumentet mot ett primärt medvetande är att ingen genom vetenskapliga experiment lyckats påvisa förekomsten av medvetande utan hjärna. Däremot kan man påvisa hjärnan utan medvetande, vilket leder till att hjärnan förefaller vara mer primär än medvetandet.

Dina argument för ett fundamentalt medvetande är cirkelresonemang då de bara är giltiga om medvetandet faktiskt är fundamentalt. Skulle medvetandet däremot vara genererat av hjärnan så vet vi inte att vi är medvetna, men vi tror att vi är det. Då finns det heller inget mystiskt som behöver förklaras, eftersom vi kan tro saker som inte är sanna.
Citera
2019-02-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Till att börja med saknas en distinkt definition av vad som menas med att något är fundamentalt, men när det gäller medvetandet så brukar det talas om primär alternativ sekundär existens. Om medvetandet är primärt så existerar det fristående från den fysiska hjärnan och är det sekundärt så är det den fysiska hjärnan som genererar medvetandet.

Fundamentalt som att det är irreversibelt, alltså något som inte kan brytas ner i mindre beståndsdelar.

Citat:
Det främsta argumentet mot ett primärt medvetande är att ingen genom vetenskapliga experiment lyckats påvisa förekomsten av medvetande utan hjärna. Däremot kan man påvisa hjärnan utan medvetande, vilket leder till att hjärnan förefaller vara mer primär än medvetandet.

Nu är jag ju också inne på det, men det känns samtidigt som en omöjlig uppgift att bevisa förekomsten av "medvetenhet utan hjärna" för ett objekt som inte kan kommunicera.

Citat:
Dina argument för ett fundamentalt medvetande är cirkelresonemang då de bara är giltiga om medvetandet faktiskt är fundamentalt. Skulle medvetandet däremot vara genererat av hjärnan så vet vi inte att vi är medvetna, men vi tror att vi är det. Då finns det heller inget mystiskt som behöver förklaras, eftersom vi kan tro saker som inte är sanna.

Är man medveten så är man medveten. Man kan inte tro att man är medveten. Tror någon NÅGONTING så är man per definition medveten.
Citera
2019-02-12, 17:56
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Däremot kan man påvisa hjärnan utan medvetande, vilket leder till att hjärnan förefaller vara mer primär än medvetandet.
Den som påvisar hjärnan utan medvetande, är den Medveten?

Du ser?
Du kan aldrig någonsin veta NÅGOT utan Medvetande.

Allt annat utöver Medvetande är bara intellektuell onani.
“The mind is a wonderful servant, but a terrible master.”
— Robin S. Sharma
Senast redigerad av Skogismyra 2019-02-12 kl. 18:09.
Citera
2019-02-12, 18:03
Medlem
Skogismyras avatar
Gratis böcker om ämnet:

Ashtavakra Gita: https://www.holybooks.com/wp-content...Gita-ebook.pdf

Tao te Ching: http://sourceoflightmonastery.tripod...ts/1935012.pdf

Happiness and the art of Being: http://www.happinessofbeing.com/Happ...t_of_Being.pdf

Flera böcker av Ramana Maharshi: https://drive.google.com/drive/u/0/m...3M?usp=sharing

“Attempting to understand consciousness with your mind, is like trying to illuminate the sun with a candle...”
— Mooji
Citera
2019-02-12, 18:14
Medlem
MartinJeeps avatar
Jag tror inte medvetande är fundamentalt, utan det har direkt med livet och nervsystemet att göra. Inget nervsystem och ingen hjärna = inget medvetande. Ett medvetande hade inte funnits utan dessa komponenter. Att evolutionen har drivit oss, och högst troligen alla andra djur med ett nervsystem, till att bli medvetna tror jag beror på att det inte finns något annat alternativ. En viss medvetenhet är det som följer av att nervceller kommunicerar med varandra på ett speciellt sätt. Matar man en råtta med LSD kommer denna att bete sig annorlunda. Vi är gjorda för att förstå lagom stora saker i lagom hastigheter. Det är där evolutionen har haft nytta av att hjärnceller processar informationen. Men om det skulle finnas en nisch som hade haft överlevnad och fortplantningsnytta av att utveckla förstånd hur det är att färdas mellan atomer genom tex ett stort berg för att äta järnmalm eller hur man bäst flyger i 99 % av ljushastigheten för att imponera på en fertil varelse av något slag så hade det säkerligen funnits. Då hade dom också behövt vara medvetna men hade inte kunnat vara det på samma sätt som oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in