2019-02-12, 15:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Att det enligt åkl ÅH finns en misstänkt person gällande mordet på LW, ger väl inte dig och andra rätten att utpeka honom som mördare. Som du och andra gör.

Du pladdrar på om motiv för mord och du snurrar in dig i märkliga resonemang.
Kan jag få göra ett litet tankeexperiment? Det gäller motiv för självmord.

Om SD "väljer" att suicidera och när man tar del av hans efterlämnade brev, så framgår det där att orsaken till att han inte längre orkade leva, det var de hemska skriverierna på Flashback och där bl a 'notknapparen' var en av de värsta.
Hur skulle du då formulera ditt nästa inlägg?

Jag skrev "Det finns en misstänkt i det här fallet."

Det är inte jag som har utpekat honom som misstänkt. Hela mitt resonemang utgick från att han är den misstänkte. Han är huvudmisstänkt enligt ÅK. Det är inte mitt påhitt.

Så jag/vi får inte spekulera om att han skulle vara den skyldige, trots att han är misstänkt för mordet???
Citera
2019-02-12, 15:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det blir lite oklart vem du syftar på här 'notknapparen'. Om du verkligen menar att SD skall ha utsatt LW för det du räknar upp här så tycker jag att du skall skriva SD, och inte "en person" eller "gm".

Men jag snackade om motivbilder generellt, vilka de flesta kan se som begripliga/obegripliga.
Citera
2019-02-12, 15:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Tror du det? Jag har hela tiden tänkt mig att det måste ha varit förhållandevis oblodigt. Jag måste ha missat det i tråden. (Jag hade en period under sommaren då jag faktiskt inte läste och har inte kunnat förmå mig att läsa ikapp, fast jag borde.) Jag tänker att eftersom de verkar ha svårt att hitta bindande dna-bevisning så borde det ha varit ganska oblodigt. Verkar svårt att genomföra ett sånt mord utan att lämna spår om det är mycket blod inblandat. Alternativt skulle väl det kunna vara en av de saker som tyder på en annan GM än MGM, att de inte hittar bindande dna. Men då borde vi väl ha hört något om det? Utredningen verkar ju inte dra slutsatsen att bristen på bevis är en anledning att avföra MGM som misstänkt.

Jag tror inte heller det blev blodigt. Min hypotes är att hon avled av invärtes blödningar, att det bl.a. var därför obduktionen tog tid. Blodigt våld med tillhygge är nog lättare att fastställa dödsorsak på.
Citera
2019-02-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Håller med. Även om det är svårt att veta hur SD verkligen tagit det. Minns litet vagt att EGT skrev att SD fått ångestdämpande tabletter i juni, men hittar det inte vid sök och man vet inte med EGT om hen vet att det var så eller om det är en fundering.

Nja det var faktiskt jag igen (!) .. som skrev att SD uppgett att han fått tabletter för att sova bättre. Oklart om det var för skuldkänslor.
Vet inte om det stämmer men det var vad han uppgav, och återigen handlade det om honom... ja jag blir lika trött som carljanne om detta ständiga självcentrerande.
Citera
2019-02-12, 15:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jag snackade om motivbilder generellt, vilka de flesta kan se som begripliga/obegripliga.
Ok, då är jag med. Inlägget kunde uppfattas som att du ville antyda att SD skulle ha utsatt LW för hot, kränkningar, stalkning och våld. Det är ju illa nog att du säger att han är GM.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-12 kl. 15:59.
Citera
2019-02-12, 16:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nja det var faktiskt jag igen (!) .. som skrev att SD uppgett att han fått tabletter för att sova bättre. Oklart om det var för skuldkänslor.
Vet inte om det stämmer men det var vad han uppgav, och återigen handlade det om honom... ja jag blir lika trött som carljanne om detta ständiga självcentrerande.

Sovtabletter var ju i minsta laget, det knaprar var och varannan på idag. Om han inte sökt hjälp och fått ångestdämpande och/eller antidepressiva så kanske han har nerver av stål som någon skrev tidigare.
Citera
2019-02-12, 16:01
Medlem
Citat:
Tror du det? Jag har hela tiden tänkt mig att det måste ha varit förhållandevis oblodigt. Jag måste ha missat det i tråden. (Jag hade en period under sommaren då jag faktiskt inte läste och har inte kunnat förmå mig att läsa ikapp, fast jag borde.) Jag tänker att eftersom de verkar ha svårt att hitta bindande dna-bevisning så borde det ha varit ganska oblodigt. Verkar svårt att genomföra ett sånt mord utan att lämna spår om det är mycket blod inblandat. Alternativt skulle väl det kunna vara en av de saker som tyder på en annan GM än MGM, att de inte hittar bindande dna. Men då borde vi väl ha hört något om det? Utredningen verkar ju inte dra slutsatsen att bristen på bevis är en anledning att avföra MGM som misstänkt.
Tack för frågan!
Min tanke om att det var mycket blod på platsen, baseras på åkl ÅH:s information om att våldet som utövats mot LW:s kropp varit omfattande.
Det innebär att dödsorsaken knappast lär vara strypning, utan mer som trubbigt våld alt multipla stick-/skärskador. Det trubbiga våldet bör då ha utövats med tillhygge (förutsatt att vi talar om SD som gärningsperson eftersom hans händer inte lär ha uppvisat några skador vid gripandet) och sånt våld ger mycket blod på platsen. Ännu mer blod blir det ju vid stick-/skärskador.
Om mördaren brukat egna händer, t ex slagit länge och mycket med sina knytnävar, då lämnar h*n en hel del eget blod, dock mest i form av spår typ smådroppar plus förstås också hudpartiklar.

Du skriver om DNA. Men gärningspersonen behöver ju inte ha lämnat särskilt mycket av eget DNA på brottsplatsen.
Eller missförstår jag vad du skriver?
Citera
2019-02-12, 16:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

En av anledningarna till att jag i början utgick från att det var blodigt, var dels de inlägg som både Flixa81 och MV gjorde om att man hittat blod i/utanför LWs hem.
Sedan kom artiklarna om att man hittat blodiga kläder i mgm bil. Inget av detta verkar kunna styrkas av det vi fått veta.
Därefter tänkte jag mig att kraftigt våld mot en kropp borde ge blodspillan på ett eller annat sätt.

Att de inte hittar bindande DNA till SD behöver inte betyda att det tyder på annan gm. Vi har ju inte hört att de har hittat annat DNA från främmande identifierad/oidentifierad person heller.

Det kan betyda att det helt enkelt inte har gått att få fram DNA som kan kopplas till brottet på något sätt.
Citera
2019-02-12, 16:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok, då är jag med. Inlägget kunde uppfattas som att du ville antyda att SD skulle ha utsatt LW för hot, kränkningar, stalkning och våld. Det är ju illa nog att du säger att han är GM.

Om jag har sagt att han är GM då tar jag tillbaka det. Det är vad jag misstänker.

MGM ska det vara då.
Citera
2019-02-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte heller det blev blodigt. Min hypotes är att hon avled av invärtes blödningar, att det bl.a. var därför obduktionen tog tid. Blodigt våld med tillhygge är nog lättare att fastställa dödsorsak på.
Inga större problem i normalfallet att fastställa dödsorsak vid skador på inre organ. LW:s kropp hade visserligen legat ute under ca 4 dygn, med det är i sammanhanget inte lång tid.
Jag vill påstå att det sannolikt är helt andra orsaker till att anhöriga fått vänta länge på att få begrava henne.
Citera
2019-02-12, 16:22
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu blir svaret till dig, men riktar mig till andra som har teorin om att lämna nerblodade kläder till sjukhustvätten.

Det var bara en vild teori som någon spekulerade i.
Jag tror inte heller på den teorin.

Spekulationen uppstod väl när man började fundera på vad det fanns för ställen där blodiga kläder skulle väcka så lite uppmärksamhet som möjligt.
Citera
2019-02-12, 16:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Inga större problem i normalfallet att fastställa dödsorsak vid skador på inre organ. LW:s kropp hade visserligen legat ute under ca 4 dygn, med det är i sammanhanget inte lång tid.
Jag vill påstå att det sannolikt är helt andra orsaker till att anhöriga fått vänta länge på att få begrava henne.

Vilddjur hade ju också varit där och gjort skada och då är det nog inte så lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in