2019-02-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu blir svaret till dig, men riktar mig till andra som har teorin om att lämna nerblodade kläder till sjukhustvätten.

För mig känns det orealistiskt att detta skulle ske.

Tänk att man ska till jobbet på sjukhuset, med en påse med kläder. Du ska in till omklädningsrummet och byta om. Andra är där och byte om.

Visst, du skulle kunna komma långt före ditt pass, allt för att slippa möte med någon.

Sen ska du ombytt till opertationsavdelninge(?) för att lämna din "smutstvätt". Var görs det?
Om du kommer in på operation med en påse, ser det lite skumt ut. Smutsvätten samlas inte i korridorrna. Det sker i anslutning till rum där ombyten sker, särskilda rum för renspolning/tvätt mm, i rum där enbart den personal som arbetar på den avdelningen vistas.

Risken är ju stor att du upptäcks när du vilset kommer med din påse, utan en patient att lämna eller hämta.

Om HD nu skulle ha lämnat den på sin egen avdelning finns även där risk att någon ser det. Man kan ju inte lämna tvätten innesluten i en plastpåse. Alltför stor risk att någon observerar dig.

Om det var jag som hade ett liknande problem, skulle jag involvera så lite personer som bara möjligt. Tänk på att HD och SD låg i skilsmässa. Som kumpaner känns det bräckligt till tusen. En ensam HD som mördare tror jag inte på.

Det bästa är ju att smyga hem så obemärkt som möjligt, eventuellt strippa ute i trädgården (för att inte bloda ner hemma) eller i badrummet. In med allt i tvättmaskinen, tvätta många gånger.

Skorna måste var ett dilemma....

Nä, den teorin köper inte jag heller.
Hur va det nu, jobbade HD på tisdagen, tror inte det va?
Citera
2019-02-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Tro mig jag mår väldigt bra, försök inte med den strategin. Dessutom, jag var varken anhörig eller närstående bara en vän.

Jo jag skulle inget hellre än ville lämna denna tråd, men känner ett visst ansvar att försvara min vän för lögner och osanningar som sprids.
Dessutom är jag redo att göra det mesta för att få fast hennes mördare, och om jag under den resan trampar andra på tårna så... struntar jag faktiskt i det. Prio 1 är att mördaren fälls och blir inlåst för gott. Först då kan de anhöriga och LW få upprättelse.

För din info så ÄR mördaren hittad, allt talar mot SD det som fattas är bevis som håller för en fällande dom. Jag hyser stor tilltro att vi snart ser aset inlåst och bortglömd.
Du väljer själv hur mycket du vill vara i tråden och det är alls inte fel att försöka försvara LW:s minne och, som du skriver, ge henne upprättelse. Nu är det iofs inga grova anklagelser som nu efter hennes död har riktats mot henne och absolut inga påståenden om brottsliga gärningar.
Den typ av kritik som jag har fört fram i tråden, den om det i mina ögon grova moraliska övertrampet att som vigselförrättare gå i säng med SD, det innebär inte att jag satt mig till doms över henne, utan bara försökt förklara hur en kristen ser på ett sånt agerande. Det finns ingen kristen församling som accepterar detta punkt

Jag har "tillåtit" LW att vara passionerad, det innebär inte nåt annat än att jag vill att hon skall kunna få vara kvinna fullt ut.
Ibland kan det där dock leda till ett självskadande mönster om nån okänsligt utnyttjar situationen.

Det är tråkigt att du inte kan låta bli att attackera SD för utseende och för att vara mördare. Kan du inte avstå det?

Ditt sista ord och som jag fetat:
Nej, bortglömd lär inte SD bli om han, gissningsvis mot sitt nekande, döms för mordet på LW.
Världen är full av kvinnor som söker kontakt med mördare bakom murar. Åmselemördaren. Ubåtsmördaren. Knutbymördaren. Listan tar aldrig slut.
Inte lustan heller..
Citera
2019-02-12, 14:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men om vi nu tänker oss att det är någon helt annan som dödat Lena ,vem skulle det då vara ?

Vem som helst ,en random person ?
Hur skulle den helt plötsligt få för sig att ringa på hos Lena och dra ut henne ur huset , för att sen ta livet av henne ? Hur vanligt är det ?

Någon annan som känner Lena ?
Hur många personer går till en annan person som man känner , med ingivelsen att vilja döda den ? Och sen gör det ,dessutom?
Är det vanligt ?

Finns det fler scenarion ?
Vem ? Och varför ?

Förslag ?

Vad hade Lena gjort för hemskt ,eftersom någon ville döda henne ?

Svar på det ?

Självklart har LWs liv kartlagts noggrant, med allt från eventuella skulder, ekonomi, konflikter, arbetsplats, kyrkan, geocachingen, grannar, vänner, förhållanden osv.

Denna kartläggning är naturligtvis viktig för att se om det kan finnas något motiv. En motivbild kan leda till en mgm, men inte alltid.

I det här fallet har man hittat en konflikt, en motivbild. I den ingår någon slags relation som varit problematisk. De tidigare anmälningarna vittnar om det, men säkert finns det många i LWs bekantskapskrets som har kännedom om saker som inte framträtt här.

I den här motivbilden ingår att LW inte ville låta sig styras enligt MV.

("Det stämmer att en del av utredningen bygger på att en misstänkt hade problem med att LW var en kvinna som inte gick att styra så enkelt. Och utan att gå in på detaljer så var SD drivande i att få ett möte till stånd mordkvällen."

https://www.flashback.org/p66613814#p66613814

Detta innebär inte att LW har egen skuld i sitt mord genom att vara egensinnig, vilja träffa andra eller något annat som skulle kunna reta, irritera, göra en gm förbannad.

I denna motivbild ligger ansvaret på att LW är död på gm. Det är i hans "huvud" ett motiv finns. Hur hon har levt, vad hon har gjort, att hon träffat andra män, att hon vill resa till Norge, att hon inte vill ha en relation med gm...

Nu kanske just du inte menar att det är L*nas fel att hon blir mördad. Men jag tänker att det är så lätt att det blir som att man tänker utifrån ett sådant perspektiv. Hur kunde han bli så arg? Vad hade han för skäl?

Men hans skäl är rubbade ur det som under normala fall kan räknas som ett giltigt skäl.
Citera
2019-02-12, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Enligt MV finns det betydande avvikelser:

Det "normala" vore väl att visa sorg, ilska, saknad
när en vän blivit mördad?

Kom på det här inlägget av en slump, på tal om att en gm försöker leva sitt liv med samma beteendemönster och rörelsemönster. Det har skrivits av SD 12 dagar efter mordet. I tråden har det redan diskuterats, analyserats och mer därtill, men jag tyckte ändå att det passad lite in i tråden på tal om att försöka leva som vanligt.

""26 May 18

Moahaha, den luringen knäcktes lätt då en rostig version ligger hemma och testas på alla gäster. Men här räckte det inte hela vägen in, utan mer kul väntade. Snyggt gjort! Tack för upplevelsen och hälsningar från Örebro.

Livet är förgängligt, och kan ibland förändras på de mest fasansfulla sätt av andra utan att man på något vis kan påverka själv. Men ofta kan man även göra saker som man valt helt och hållet själv, som att åka till Filipstadsskogarna på FTF-jakt när semesterplanerna grusats tillsammans med anant. Idag var det jakt på schemat, och jag drog iväg med sällskap för att vara redo inför släppet vid 10. Vi hade inte valt den allra bästa utgångspunkten trots noggrann analys av kartan. Vi fick ändå en alldeles underbar förmiddag i den härliga solen och värmen, och endast några få tråkigheter kom fram till oss under tiden. När vi var nöjda med jakten i skogen drog vi oss runt några superfina GeoTourburkar i trakterna av Karlskoga där vi även fick i oss lite burgare till lunch. Lagom till eftermiddagskaffet kom vi så hem till Örebro och hade oss en avslappnad eftermiddag i solen. Livet har sina goda stunder. Hoppas det är många kvar
"

https://www.flashback.org/sp64755591
Citera
2019-02-12, 14:33
Medlem
Citat:
Självklart har LWs liv kartlagts noggrant, med allt från eventuella skulder, ekonomi, konflikter, arbetsplats, kyrkan, geocachingen, grannar, vänner, förhållanden osv.

Denna kartläggning är naturligtvis viktig för att se om det kan finnas något motiv. En motivbild kan leda till en mgm, men inte alltid.

I det här fallet har man hittat en konflikt, en motivbild. I den ingår någon slags relation som varit problematisk. De tidigare anmälningarna vittnar om det, men säkert finns det många i LWs bekantskapskrets som har kännedom om saker som inte framträtt här.

I den här motivbilden ingår att LW inte ville låta sig styras enligt MV.

("Det stämmer att en del av utredningen bygger på att en misstänkt hade problem med att LW var en kvinna som inte gick att styra så enkelt. Och utan att gå in på detaljer så var SD drivande i att få ett möte till stånd mordkvällen."

https://www.flashback.org/p66613814#p66613814

Detta innebär inte att LW har egen skuld i sitt mord genom att vara egensinnig, vilja träffa andra eller något annat som skulle kunna reta, irritera, göra en gm förbannad.

I denna motivbild ligger ansvaret på att LW är död på gm. Det är i hans "huvud" ett motiv finns. Hur hon har levt, vad hon har gjort, att hon träffat andra män, att hon vill resa till Norge, att hon inte vill ha en relation med gm...

Nu kanske just du inte menar att det är L*nas fel att hon blir mördad. Men jag tänker att det är så lätt att det blir som att man tänker utifrån ett sådant perspektiv. Hur kunde han bli så arg? Vad hade han för skäl?

Men hans skäl är rubbade ur det som under normala fall kan räknas som ett giltigt skäl.
Som du skriver, så utpekar du SD som LW:s mördare, det är du medveten om väl?
Han är inte åtalad, än mindre dömd.

(min fetning, längst ner)
Vilka giltiga skäl vill du anföra när det gäller rätten att få mörda någon?
Citera
2019-02-12, 14:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Som du skriver, så utpekar du SD som LW:s mördare, det är du medveten om väl?
Han är inte åtalad, än mindre dömd.

(min fetning, längst ner)
Vilka giltiga skäl vill du anföra när det gäller rätten att få mörda någon?

jag utgick från detta i det jag skrev (se ovan):
"I det här fallet har man hittat en konflikt, en motivbild."
Det finns en misstänkt i det här fallet.

Naturligtvis menade jag inte att det är rätt att mörda någon. Jag menade att det känns mer logiskt att mörda någon (även om det naturligtvis är fel) om någon har lurat dig på en större summa pengar, någon har mördat ditt barn, någon har skadat/våldtagit ditt barn, någon har försökt döda dig osv.

I den typen av motiv, kan många förstå att en person kan bli förbannad på den som är skyldig. Det finns ett begripligt motiv.

Att en person kan utöva en så stor kontroll över andra, att de behöver använda hot, kränkningar, stalkning och våld är inte så lätt att förstå. Att en person mördar för förlorad kontroll över någon, som det är vid många relationsmord, blir ännu svårare att få begripligt för de flesta. Motivet är begripligt och kanske även berättigat enbart i gm huvud.
Citera
2019-02-12, 15:05
Medlem
Citat:
Kom på det här inlägget av en slump, på tal om att en gm försöker leva sitt liv med samma beteendemönster och rörelsemönster. Det har skrivits av SD 12 dagar efter mordet. I tråden har det redan diskuterats, analyserats och mer därtill, men jag tyckte ändå att det passad lite in i tråden på tal om att försöka leva som vanligt.

""26 May 18

Moahaha, den luringen knäcktes lätt då en rostig version ligger hemma och testas på alla gäster. Men här räckte det inte hela vägen in, utan mer kul väntade. Snyggt gjort! Tack för upplevelsen och hälsningar från Örebro.

Livet är förgängligt, och kan ibland förändras på de mest fasansfulla sätt av andra utan att man på något vis kan påverka själv. Men ofta kan man även göra saker som man valt helt och hållet själv, som att åka till Filipstadsskogarna på FTF-jakt när semesterplanerna grusats tillsammans med anant. Idag var det jakt på schemat, och jag drog iväg med sällskap för att vara redo inför släppet vid 10. Vi hade inte valt den allra bästa utgångspunkten trots noggrann analys av kartan. Vi fick ändå en alldeles underbar förmiddag i den härliga solen och värmen, och endast några få tråkigheter kom fram till oss under tiden. När vi var nöjda med jakten i skogen drog vi oss runt några superfina GeoTourburkar i trakterna av Karlskoga där vi även fick i oss lite burgare till lunch. Lagom till eftermiddagskaffet kom vi så hem till Örebro och hade oss en avslappnad eftermiddag i solen. Livet har sina goda stunder. Hoppas det är många kvar
"

https://www.flashback.org/sp64755591

Som jag tolkar det verkar han enbart tänka på sig själv och sitt välbefinnande, helt i linje med tidigare inlägg och analyser.

Intressant skillnad om vi jämför med JG, borde inte JG varit den som inte brydde sig, han hade ju unfriendat LW sedan något år tillbaka och låtsats som hon inte fanns på event?
Det hade varit mer "rimligt" eller "trovärdigt" om SD sörjt och/eller haft en livskris vid någon sommarstuga i två veckor.
Här ligger allt en hund begraven.
Citera
2019-02-12, 15:14
Medlem
Citat:
jag utgick från detta i det jag skrev (se ovan):
"I det här fallet har man hittat en konflikt, en motivbild."
Det finns en misstänkt i det här fallet.

Naturligtvis menade jag inte att det är rätt att mörda någon. Jag menade att det känns mer logiskt att mörda någon (även om det naturligtvis är fel) om någon har lurat dig på en större summa pengar, någon har mördat ditt barn, någon har skadat/våldtagit ditt barn, någon har försökt döda dig osv.

I den typen av motiv, kan många förstå att en person kan bli förbannad på den som är skyldig. Det finns ett begripligt motiv.

Att en person kan utöva en så stor kontroll över andra, att de behöver använda hot, kränkningar, stalkning och våld är inte så lätt att förstå. Att en person mördar för förlorad kontroll över någon, som det är vid många relationsmord, blir ännu svårare att få begripligt för de flesta. Motivet är begripligt och kanske även berättigat enbart i gm huvud.
Att det enligt åkl ÅH finns en misstänkt person gällande mordet på LW, ger väl inte dig och andra rätten att utpeka honom som mördare. Som du och andra gör.

Du pladdrar på om motiv för mord och du snurrar in dig i märkliga resonemang.
Kan jag få göra ett litet tankeexperiment? Det gäller motiv för självmord.

Om SD "väljer" att suicidera och när man tar del av hans efterlämnade brev, så framgår det där att orsaken till att han inte längre orkade leva, det var de hemska skriverierna på Flashback och där bl a 'notknapparen' var en av de värsta.
Hur skulle du då formulera ditt nästa inlägg?
Citera
2019-02-12, 15:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så han fick inte reda på att han var anmäld innan anmälan drogs tillbaks?
Borde det inte räckt med att han fått veta det? Hur stort straff skulle behövts?
Varför skulle han inte förstå att beteendet inte var acceptabelt utan att en anmälan lämnats in?

Rosamund, tänk lite själv för jag tror du kan det.

Hans handlingar hade fått konsekvenser.
Nu kunde han bara fortsätta som han ville.
Citera
2019-02-12, 15:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det blir lite oklart vem du syftar på här 'notknapparen'. Om du verkligen menar att SD skall ha utsatt LW för det du räknar upp här så tycker jag att du skall skriva SD, och inte "en person" eller "gm".
Senast redigerad av Draifos 2019-02-12 kl. 15:29.
Citera
2019-02-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Som jag tolkar det verkar han enbart tänka på sig själv och sitt välbefinnande, helt i linje med tidigare inlägg och analyser.

Intressant skillnad om vi jämför med JG, borde inte JG varit den som inte brydde sig, han hade ju unfriendat LW sedan något år tillbaka och låtsats som hon inte fanns på event?
Det hade varit mer "rimligt" eller "trovärdigt" om SD sörjt och/eller haft en livskris vid någon sommarstuga i två veckor.
Här ligger allt en hund begraven.

Håller med. Även om det är svårt att veta hur SD verkligen tagit det. Minns litet vagt att EGT skrev att SD fått ångestdämpande tabletter i juni, men hittar det inte vid sök och man vet inte med EGT om hen vet att det var så eller om det är en fundering.
Citera
2019-02-12, 15:43
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill

OnT: Vi kan nog vara ganska säkra på, utifrån vad åkl ÅH sagt, att mördaren bör ha blivit nedblodad, kanske t o m mycket nedblodad.

Tror du det? Jag har hela tiden tänkt mig att det måste ha varit förhållandevis oblodigt. Jag måste ha missat det i tråden. (Jag hade en period under sommaren då jag faktiskt inte läste och har inte kunnat förmå mig att läsa ikapp, fast jag borde.) Jag tänker att eftersom de verkar ha svårt att hitta bindande dna-bevisning så borde det ha varit ganska oblodigt. Verkar svårt att genomföra ett sånt mord utan att lämna spår om det är mycket blod inblandat. Alternativt skulle väl det kunna vara en av de saker som tyder på en annan GM än MGM, att de inte hittar bindande dna. Men då borde vi väl ha hört något om det? Utredningen verkar ju inte dra slutsatsen att bristen på bevis är en anledning att avföra MGM som misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in