Citat:
Vet du all de flesta suicidoffer som räddas eller återupplivas tackar sina räddare. Vet du att vid riktigt allvarliga suicidförsök typ bortskjuten käke, så gör vederbörande inga mer självmordsförsök.
Vad man säger eller gör är inte alltid ens innersta uppriktiga vilja. Det kan mycket väl vara just ett uttryck för förtvivlan eller ett rop på hjälp.
Eller tycker du att vi inte ska rädda personer som försökt ta sina liv?
Det är väl självklart att det är mord även att döda en medgärningsman . Om du och jag och fem till begår ett rån och skjuter ihjäl två personer. Tycker du inte det är mord när jag skjuter alla er andra för att ni inte ska ange mig eller få del av bytet??
Det är självklart att rättvisan ”bryr sig om mina mord” och straffar mig.
O har mördat H - det är alltid mord. Alltid. Oavsett hur många andra brott hon begått, hur gärna hon sa sig vilja dö eller hur många dokument hon skrev under i förväg.
Vad man säger eller gör är inte alltid ens innersta uppriktiga vilja. Det kan mycket väl vara just ett uttryck för förtvivlan eller ett rop på hjälp.
Eller tycker du att vi inte ska rädda personer som försökt ta sina liv?
Det är väl självklart att det är mord även att döda en medgärningsman . Om du och jag och fem till begår ett rån och skjuter ihjäl två personer. Tycker du inte det är mord när jag skjuter alla er andra för att ni inte ska ange mig eller få del av bytet??
Det är självklart att rättvisan ”bryr sig om mina mord” och straffar mig.
O har mördat H - det är alltid mord. Alltid. Oavsett hur många andra brott hon begått, hur gärna hon sa sig vilja dö eller hur många dokument hon skrev under i förväg.
Om en åklagare i det här fallet skulle väckt åtal mot de två liken efter föräldrarna så är jag tämligen säker på att denne tolkat lagen så, och fått domstolens godkännande för det, att man definierat händelsen efter det grövre brottets fullbordande (juridikkunniga kan hjälpa mig, det finns nog en term för det), dvs mordet på döttrarna. Givetvis givet vad som gått att bevisa. Somligt möjligen brottsligt faller då naturligt utanför rättvisans räckvidd. För det väsentliga är att överbevisa om skuld och straffa brottsligt beteende rörande grövsta möjliga brottsliga handling.
Givet brottets fullbordan skulle H:s eventuella önskemål om att bli dödad av maken hypotetiskt kunna betraktas som anstiftan till det tredje mordet. Mot bakgrund av hennes övriga brottslighet.
Hennes egen död kunde betraktas som ett försök att undfly rättvisan, och anses som försvårande omständighet. Mot bakgrund av genomfört huvudsakligt brott.
Skulle hon ha ångrat sig i sista minuten skulle det anses förmildrande mot bakgrund av huvudsakligt brott. Hon får kanske kortare livstid.
Men vi dömer inte lik i domstol. För de kan inte försvara sig. De är inte heller åtkomliga för tillrättavisning eller rehabilitering.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-12 kl. 03:33.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-12 kl. 03:33.