2019-02-12, 01:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej.
Inte under de exakt de omständigheter som rått här. Se mina svar till dig tidigare.
Du trollar runt.

I vart fall var åklagaren A-C A väldigt tydlig med att det i villan i Bjärred begåtts tre mord - det finns tre mordoffer - och en person har till sist begått självmord.

Vore det som du säger skulle hon väl knappast benämt det mord, eller hur?
Citera
2019-02-12, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men snälla. Vi har lagar i vilka tydligt framgår vad som anses vara mord och inte mord. Dessutom finns flera fall av rättspraxis.
Det är mord att ”hjälpa någon att dö”. Det kan finnas förmildrande omständigheter som sänker påföljden, det kan finnas inslag av akut handlade utan planering som gör att det döma som dråp.

Men ingen människa kan friskriva någon annan i Sverige idag och be denne mörda en själv. Det går inte - för till sista andetaget kan offret alltid ha ångrat sig. Och då upphör självklart carte blanche- friskrivningen. Därför finns det inte enligt svensk rättspraxis någon möjlighet att friskriva någon - be någon - om att bli mördad utan att mördaren åtalas med brottsrubricering mord.

Att se någon försöka begå självmord - och hjälpa till att putta denne över kanten - är alltid ett mord.

Men vad hjälper resonemangen hit och dit om mördare/mördade eller inte? Alla är ju döda? Det går inte att åtala någon. Är det inte intressantare att försöka se vad som ligger bakom morden, om det nu finns något alls med tanke på hur udda galna detta föräldrapar måste ha varit? Än så länge finns det ju inga bevis eller uttalanden från polisen för att mamman inte var med på att mörda, inte ens heller på att låta sig bli hjälpt in i döden.

De bör ha funnit bevis för att mamman inte gjorde motstånd och inte mördades i sömnen...?

Att morden och handlingarna var fel och brottsliga är ju alla 99,9 procent eniga om, finns det någon promille som inte är det finns det ingen anledning att slösa mer energi på det. Det är jobbigt att läsa inslagna dörrar. Tråden blir lite ointressant till slut när det handlar om vem som förstår bäst eller vem som är mest empatisk osv. Det är inte intressant.

Tråden kommer aldrig kunna komma fram till svar på vissa frågor, som vem som gjorde vad eller vem som är mest skyldig. Därför blir det till slut idiotvarning på att om och om igen nöta det i polemik med andra. För in ny information gärna, men dessa duster ger inget.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-12 kl. 01:34.
Citera
2019-02-12, 01:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Om nån kapare ombord på planet som störtade i WTC bad att få bli skjuten av sin kollega precis innan det störtade, tror du att någon skulle lyfta ett finger för chansen att få kalla denne mördare för specifikt det?

”Men om det var hans sköna hustru, då?” Spelar ingen roll.

Det är inte ”tabu” att kalla det mord, det är desinformation och oriktig användning av språket. Det har inte i paritet signifikans av brottslig gärning. Det tar uppmärksamhet från den verkliga brottsliga gärning som båda har erkänt och är överbevisade om.

Vad som är en adekvat brottslig gärning från fall till fall är inte något empiriskt sakförhållande i en ordnad eller oordnad fysisk tingvärld utan en fråga om vad vi människor under givna lagar tänker ställa inför rätta och döma över. Med ett annat ord så skiter rättvisan i gärningar som är bagateller jämfört med den grova brottslighet som man till varje pris vill straffa, inom ett och samma rättsfall. Rättvisan väljer ut vad den tycker den behöver ställa tillrätta.

Det låter på dig som om mordet på H var det värre av O:s brott.

Men att döda en medgärningsmördare är inte mycket som rättvisan bryr sig om — så länge det går att fälla för det grova brottet.

Folk är onda genom sina handlingar, inte i sig själva. Men begår de ändå den onda handlingen, så har de redan straffat sig långt ut på den mänskliga gemenskapens planka. Där är det ännu svårare att skydda dem från orätt.

Vet du all de flesta suicidoffer som räddas eller återupplivas tackar sina räddare. Vet du att vid riktigt allvarliga suicidförsök typ bortskjuten käke, så gör vederbörande inga mer självmordsförsök.
Vad man säger eller gör är inte alltid ens innersta uppriktiga vilja. Det kan mycket väl vara just ett uttryck för förtvivlan eller ett rop på hjälp.
Eller tycker du att vi inte ska rädda personer som försökt ta sina liv?

Det är väl självklart att det är mord även att döda en medgärningsman . Om du och jag och fem till begår ett rån och skjuter ihjäl två personer. Tycker du inte det är mord när jag skjuter alla er andra för att ni inte ska ange mig eller få del av bytet??
Det är självklart att rättvisan ”bryr sig om mina mord” och straffar mig.

O har mördat H - det är alltid mord. Alltid. Oavsett hur många andra brott hon begått, hur gärna hon sa sig vilja dö eller hur många dokument hon skrev under i förväg.
Citera
2019-02-12, 01:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
I vart fall var åklagaren A-C A väldigt tydlig med att det i villan i Bjärred begåtts tre mord - det finns tre mordoffer - och en person har till sist begått självmord.

Vore det som du säger skulle hon väl knappast benämt det mord, eller hur?

Jag kan ju inte sitta och ha åsikter kring vad ett troll påstår sig ha fått för informationer. Det är mer världsfrånvänt än vad som är praktiskt.

Det där måste du allt ta med dina källor helt själv.
Citera
2019-02-12, 01:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vet du all de flesta suicidoffer som räddas eller återupplivas tackar sina räddare. Vet du att vid riktigt allvarliga suicidförsök typ bortskjuten käke, så gör vederbörande inga mer självmordsförsök.
Vad man säger eller gör är inte alltid ens innersta uppriktiga vilja. Det kan mycket väl vara just ett uttryck för förtvivlan eller ett rop på hjälp.
Eller tycker du att vi inte ska rädda personer som försökt ta sina liv?

Det är väl självklart att det är mord även att döda en medgärningsman . Om du och jag och fem till begår ett rån och skjuter ihjäl två personer. Tycker du inte det är mord när jag skjuter alla er andra för att ni inte ska ange mig eller få del av bytet??
Det är självklart att rättvisan ”bryr sig om mina mord” och straffar mig.

O har mördat H - det är alltid mord. Alltid. Oavsett hur många andra brott hon begått, hur gärna hon sa sig vilja dö eller hur många dokument hon skrev under i förväg.

Enligt lagens bokstav kanske men enligt rättslig praxis kanske inte.

Du är däremot inne på etik, normer och värderingar så jag föreslår etiktrådar.

Är det fel att mörda? Svar ja.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-12 kl. 01:56.
Citera
2019-02-12, 01:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men vad hjälper resonemangen hit och dit om mördare/mördade eller inte? Alla är ju döda? Det går inte att åtala någon. Är det inte intressantare att försöka se vad som ligger bakom morden, om det nu finns något alls med tanke på hur udda galna detta föräldrapar måste ha varit? Än så länge finns det ju inga bevis eller uttalanden från polisen för att mamman inte var med på att mörda, inte ens heller på att låta sig bli hjälpt in i döden.

De bör ha funnit bevis för att mamman inte gjorde motstånd och inte mördades i sömnen...?

Att morden och handlingarna var fel och brottsliga är ju alla 99,9 procent eniga om, finns det någon promille som inte är det finns det ingen anledning att slösa mer energi på det. Det är jobbigt att läsa inslagna dörrar. Tråden blir lite ointressant till slut när det handlar om vem som förstår bäst eller vem som är mest empatisk osv. Det är inte intressant.

Tråden kommer aldrig kunna komma fram till svar på vissa frågor, som vem som gjorde vad eller vem som är mest skyldig. Därför blir det till slut idiotvarning på att om och om igen nöta det i polemik med andra. För in ny information gärna, men dessa duster ger inget.

Mycket av det du skriver instämmer jag i. Men det finns tydligen vissa postare som tror att det är ok att döda någon som säger sig vilja dö, att det inte är mord. Vilket det naturligtvis är 24/7.

Bästa sättet att kanske kunna förstå vad som hände i Bjärred är nog att försöka få fram så mycket fakta som möjligt. Inte säkert att vi ändå förstår, men det kanske blir lättare att begripa lite.

Jag har ingen aning om hur mycket av polisens knappa resurser man lagt ner på det här, trots ingen att åtala och inga levande, men skadade offer som vill ha upprättelse. Alla är döda.
Inte ens någon pågående arvsstrid, inga skadestånd i pipeline.

Vad är det för tecken som talar för två gärningsmän som polisen uppger.
Ett märkligt testamente? Ett odaterat avskedsbrev? Eller finns det mycket mer??

Om det finns två mördare är saker klar, då var de två om det. Men om det bara finns en person som mördat alla tre? Vad säger att inte en förälder ångrat sig eller först ville utreda Agnes och Moa mer?

Detta är ett så unikt fall så det finns nog mycket för kriminalhistoriker att studera och analysera.
Rätt rimligt, tycker jag, att det då också kommer fram i stora drag vem som gjorde vad och hur polisen kan vara så säker på att båda trots allt var med på det om bara en har agerat.
Citera
2019-02-12, 01:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ett ord i rättan tid.
Citera
2019-02-12, 02:07
Medlem
Citat:
Mycket av det du skriver instämmer jag i. Men det finns tydligen vissa postare som tror att det är ok att döda någon som säger sig vilja dö, att det inte är mord. Vilket det naturligtvis är 24/7.

Bästa sättet att kanske kunna förstå vad som hände i Bjärred är nog att försöka få fram så mycket fakta som möjligt. Inte säkert att vi ändå förstår, men det kanske blir lättare att begripa lite.

Jag har ingen aning om hur mycket av polisens knappa resurser man lagt ner på det här, trots ingen att åtala och inga levande, men skadade offer som vill ha upprättelse. Alla är döda.
Inte ens någon pågående arvsstrid, inga skadestånd i pipeline.

Vad är det för tecken som talar för två gärningsmän som polisen uppger.
Ett märkligt testamente? Ett odaterat avskedsbrev? Eller finns det mycket mer??

Om det finns två mördare är saker klar, då var de två om det. Men om det bara finns en person som mördat alla tre? Vad säger att inte en förälder ångrat sig eller först ville utreda Agnes och Moa mer?

Detta är ett så unikt fall så det finns nog mycket för kriminalhistoriker att studera och analysera.
Rätt rimligt, tycker jag, att det då också kommer fram i stora drag vem som gjorde vad och hur polisen kan vara så säker på att båda trots allt var med på det om bara en har agerat.

Ja, det är svårt att övertyga sig om att de båda var överens utan att förstå vilket bevismaterial som finns. Ett avskedsbrev känns som en lätt sak att kunna förfalska, särskilt om den ena dog före den andre. Ryktet om film kan man fundera på. För att kunna tanka ned en film från en hårddisk krävs mycket minne, som ett USB-minne...
Senast redigerad av rappytt 2019-02-12 kl. 02:12.
Citera
2019-02-12, 02:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag kan ju inte sitta och ha åsikter kring vad ett troll påstår sig ha fått för informationer. Det är mer världsfrånvänt än vad som är praktiskt.

Det där måste du allt ta med dina källor helt själv.

Tycker du ska skämmas att kalla mig för troll!
Du är en av dem som har jagat iväg de som hade kunskap och fakta att lämna om Bjärredshändelsen. En av dem som bär en tung skuld för att vi alla inte fick mer info.

Därför att ni var några som från början hade bestämt er för vad ni ville att detta skulle handla om. Och i den världsbilden blir alla som säger emot troll.
Du kan ju, inte mig emot, fortsätta leva i förnekelse i vart fall fram till en eventuell FUP.
Eller varför inte även efter FUP om du vill forsätter blunda för fakta?
Eller varför inte se latmasken i ögonen och själv gräva lite?
Citera
2019-02-12, 02:15
Medlem
Citat:
Tycker du ska skämmas att kalla mig för troll!
Du är en av dem som har jagat iväg de som hade kunskap och fakta att lämna om Bjärredshändelsen. En av dem som bär en tung skuld för att vi alla inte fick mer info.

Därför att ni var några som från början hade bestämt er för vad ni ville att detta skulle handla om. Och i den världsbilden blir alla som säger emot troll.
Du kan ju, inte mig emot, fortsätta leva i förnekelse i vart fall fram till en eventuell FUP.
Eller varför inte även efter FUP om du vill forsätter blunda för fakta?
Eller varför inte se latmasken i ögonen och själv gräva lite?

Men de som skrev tidigast i tråden och faktiskt kände till H till exempel, blev nog inte bortjagade. De har väl inte haft något mer att tillföra bara. De som blev bortjagade var i en del fall faktiskt lögnhalsar, så ingen förlust.

Ingen kan jaga bort någon från en tråd, men en tråd på tomgång jagar bort alla till slut. Tycker att det vore bra om topic kunde nötas en liten stund till. Jag är intresserad av bokslutet för Os firma 2018. Någon som kan söka rätt på det?
Citera
2019-02-12, 02:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men de som skrev tidigast i tråden och faktiskt kände till H till exempel, blev nog inte bortjagade. De har väl inte haft något mer att tillföra bara. De som blev bortjagade var i en del fall faktiskt lögnhalsar, så ingen förlust.

Ingen kan jaga bort någon från en tråd, men en tråd på tomgång jagar bort alla till slut. Tycker att det vore bra om topic kunde nötas en liten stund till. Jag är intresserad av bokslutet för Os firma 2018. Någon som kan söka rätt på det?

Nej du har fel. Det var många postare som satt med mycket bra, som vi idag vet, korrekt info, men som gav upp, en del sa att de inte ville mer pga attityden de möttes av, som ex Scheele, andra bara tystnade.
Jag har förklarat hur jag fått min info, det går att kontrollera att denna information är korrekt.
Då gör man det först innan man har mage att kalla någon för troll.

Den här tråden har gått på tomgång ett bra tag, men den information som åklagaren delgav är onekligen något som reder ut en del spekulationer. Då går inte tråden på ”tomgång”.
Citera
2019-02-12, 02:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men att döda en medgärningsmördare är inte mycket som rättvisan bryr sig om.
Citat:
Är det fel att mörda? Svar ja.

Två märkligt svårförenliga åsikter. Du har helt fel, rättsväsendet sätter inget samhällerligt ”värde” på den person som mördas. Gängkrimininella mord är mord även om vissa kallar dem ”självsanering” och straffas som alla andra mord.

Om O mördade H är det ur rättsligt perspektiv ett mord, vad hon än kan ha begått för illdåd innan.
Ut straffmätningssynpunkt kan man döma ut ett lindrigare straff om illdåden drabbat mördaren, men han kommer alltid åtalas och sannolikt dömas för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in