Citat:
Ursprungligen postat av
MossTrums
Längden 190 cm är en trådsanning som troll på tråden lanserat. Du är kort sagt blåst! Polisen har en annan uppfattning om längden på gm.
Det är inte alls troll i tråden som lanserat den detaljen i signalementet. Varför kalla någon för blåst?
Citat:
Ursprungligen postat av
LongLostFriend
Trådsanning vet jag inte. Ju närmre 2004 man läser i artiklarna, desto mer står det om en 20-åring som är ca 190 cm. Idag har det utökats till 15-30 år och allt över 170 cm.
Här är ett tidigt nyhetsklipp där en polis går ut med signalement ca 1:10 in i klippet.
Jag håller med om att det är extremt osannolikt att någon kommer undan en topsning efter att han blivit kallad. I vanliga fall skulle jag varit
mycket skeptisk men nu är det något som gnager i mig helt enkelt.
Om man vet att man är skyldig till morden och vet att Polisen har ens DNA är det knappast osannolikt att man åtminstone
försöker göra något för att komma undan. Sen är det så klart väldigt svårt att lyckas med det.
Den här personen var dock en sådan som absolut skulle gjort ett försök, det är jag helt övertygad om.
Just det där löftet om att DNA:t endast skulle matchas mot mördarens och sen förstöras/kaseras, gör ju att polisen inte får upp information på om personen redan varit inne och lämnat sitt DNA tidigare, de får bara ett ja eller ett nej. Han som i så fall gick i min bekantas ställe, skulle relativt riskfritt kunna bli kallad igen i sitt rätta namn några år senare.
Angående min bekantas personlighet som är kvicktänkt, manipulativ, skenhelig så räcker det inte, enligt mig, för att mörda en pojke. Den biten har jag mycket svårt att svälja. Däremot stämmer det väldigt bra in på att dumpa kniven i en buske, mössan i en tidningslåda och sen ha förmågan att inte yttra ett knyst om det (till och med agera normalt) i 14 år.
Han är ju ingen van brottsling och hade säkert inte en aning om hur dålig kniven egentligen var som mordvapen. Han hade säkert inte någon vidare koll på brottsplatsutredningar och "forensics", utan agerade nog med samma instinkt han alltid haft: dumpa bevisen, se oskyldig ut, agera normalt, håll tyst.
Vem det än är som har gjort detta har ju haft en hel del flyt som kommit undan...
Intressant! Tycker det är kniven som gör att det blir intressant. Jag tänker att om han är av den manipulativa arten så kan han ju ha trasslat in sig i lite allt möjligt under tidens gång, som fått honom att vilja gömma sig under en annan identitet på sociala medier. Om det är för att gömma sig undan polisen i ett fall där det finns teknisk bevisning i form av fullständigt DNA så känns det nästan kontraproduktivt att byta namn, för det borde bara ha fått polisen och personer i hans närhet, att reagera utifrån det och tipsa in honom för topsning. Precis som du gjort.
Men det kan ju vara att han vill försvåra för allmänheten att hitta honom, på något sätt. Nu resonerar jag helt fritt och lekmannamässigt. Skulle han kunnat ha något motiv med att mörda Mohammed? Vad skulle isåfalla det vara? Historien har visat att manipulativa personer som trasslat in sig i lögner kan göra nästan vad som helst för att inte deras hemligheter ska avslöjas. Finns några kända fall där manipulativa personer dödat hela sina familjer med de motiven. Bland annat Sef Gonzales i Sydney (
https://en.wikipedia.org/wiki/Sef_Gonzales) och Brian Blackwell i England (
https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Blackwell). Finns säkert nästan lika många fall där manipulativa personer lyckats manipulera sina vänner att begå brott åt dem. Fallet Robert Hendy-Freeman (
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Hendy-Freegard) är ett bra exempel på det.
Kan den personen du misstänker ha haft en personlig koppling till Mohammed? Han kanske har lämnat in sin dator till familjens butik? Bodde han nära mordplatsen? Är han lik fantombilden? Kan du se på på bilderna om man kan skönja ett ärr på höger hand?
Och om han nu lyckats lura en vän att begå brottet åt honom, vet du någon i hans bekantskapskrets som betett sig underligt efter morden?
Förstår att det gränsar till det långsökta, men försöker vidga vyerna lite. Det finns inget som talar emot att det var två gärningsmän på platsen egentligen, varav den ena isf ska ha varit över medellängd.
EDIT: Han kan också känt sig lurad av Mohammed eller någon i familjen. Har du någon vetskap om hur han brukade reagera när han själv blev utsatt för lurendrejerier?