2019-02-11, 17:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan, kallar du Shakespeare för "boring", jag har ju snott hans upplägg rakt av

Djupt nedstämd, ja troligen, men samtidigt tror jag att H låg på för att få sin vilja igenom om vad som var bäst för alla.
Ja, han är boring. Fast iofs. To be [alive] or not to be är ju passande när de ältar under hösten.

Nej, jag tror hon är som andra mfs men som dock öppnat munnen. Internt.
Externt kör hon rollspel, hjälper andra altruistiskt och jobbar på - men mår åt helsicke dåligt invärtes. Hemma har hon garden uppe inför barnen i sin modersroll men sen väller ångesten ut på sen kväll och natt. De ordagrant vårdar dem till döds hur makabert det än låter men så fungerar skevt tänk vid pseudoaltruism.
Den är dubbelbottnad för kärleken till barn är äkta men bindningen och lösningen är patologisk.
Citera
2019-02-11, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, han är boring. Fast iofs. To be [alive] or not to be är ju passande när de ältar under hösten.

Nej, jag tror hon är som andra mfs men som dock öppnat munnen. Internt.
Externt kör hon rollspel, hjälper andra altruistiskt och jobbar på - men mår åt helsicke dåligt invärtes. Hemma har hon garden uppe inför barnen i sin modersroll men sen väller ångesten ut på sen kväll och natt. De ordagrant vårdar dem till döds hur makabert det än låter men så fungerar skevt tänk vid pseudoaltruism.
Den är dubbelbottnad för kärleken till barn är äkta men bindningen och lösningen är patologisk.

Jag är inne på samma spår. Jag börjar faktiskt fundera på om inte makans företrädare ska vara tacksamma för att polisen varit så vänlig att inte berätta mer som hade kunnat få vissa att fördela skuldbördan ojämnare.
För egen del tycker jag dock inte att det spelar nån som helst roll. Båda två var med på och planerade för det här alldeles oavsett vem som kläckte ide'n, skrev brevet och vem som mördade vem.
Citera
2019-02-11, 18:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag är inne på samma spår. Jag börjar faktiskt fundera på om inte makans företrädare ska vara tacksamma för att polisen varit så vänlig att inte berätta mer som hade kunnat få vissa att fördela skuldbördan ojämnare.
För egen del tycker jag dock inte att det spelar nån som helst roll. Båda två var med på och planerade för det här alldeles oavsett vem som kläckte ide'n, skrev brevet och vem som mördade vem.
Nej, det spelar ingen roll - för den som lyssnat på en mamma med tankar mfs ska sätta ner foten. Hade det handlat om psykiatrin så hade hon blivit inlagd. Här öppnar hon sig troligen för maken och han i sin tur är deprimerad, rådvill och kan nog inte tänka sig leva utan nån. Detta är nog vad som kan återspeglas via kollegors uttryck och jag tror det är orsaken att det inte sker omgående på hösten.
Citera
2019-02-11, 18:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nej, det spelar ingen roll - för den som lyssnat på en mamma med tankar mfs ska sätta ner foten. Hade det handlat om psykiatrin så hade hon blivit inlagd. Här öppnar hon sig troligen för maken och han i sin tur är deprimerad, rådvill och kan nog inte tänka sig leva utan nån. Detta är nog vad som kan återspeglas via kollegors uttryck och jag tror det är orsaken att det inte sker omgående på hösten.

Med risk att avslöja min okunskap måste jag ändå fråga vad betyder mfs?
Citera
2019-02-11, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Mother's filicide-suicide
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det fetade, understrukna, stör jag mig på. De var inte suicidala. Dvs inte självmordsbenägna. Det handlade inte om djupa depressioner hos båda föräldrarna där tvångsintag på psyk hade hjälpt att få ordning på deras tankar på mord/självmord. Detta var så otroligt välplanerat. De checkade ut som föräldrar, och de checkade ut sina barn. De kalkylerade, planerade, förberedde i månader. Det är inte att vara suicidal i min bok. Men jag kan ju självklart ha fel.

Måste man inte vara suicidal för att ta livet av sig?
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ooops. Helt klart bra fråga. Det står för Maternal filicide-suicide. Om du kollar inlägget nyss till Lonnrot är det skrivet kring hur en sådan fungerar.
Resten är hypotes givetvis men jag har bytt bort mögelteorin. Hahahha.
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Mother's filicide-suicide
Funkar bra. Mer begripligt ordval.
Citera
2019-02-11, 18:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ooops. Helt klart bra fråga. Det står för Maternal filicide-suicide. Om du kollar inlägget nyss till Lonnrot är det skrivet kring hur en sådan fungerar.
Resten är hypotes givetvis men jag har bytt bort mögelteorin. Hahahha.

Funkar bra. Mer begripligt ordval.

hahaha ja fick så läskiga associationer av mögelteorin.

Tack skall läsa det inlägget igen, lite enklare när man förstår förkortningen
Citera
2019-02-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
MF var 2008-2010 kollega med OH (inte medförfattare); bägge skattejurister och rådgivare inom momsområdet:
https://web.archive.org/web/20110222215008/http://www.svalner.se/nyheter/ny-medarbetare---oskar-henkow.aspx
Ungefär samtidigt knöts förläggaren JK till Sval*er. Han och prof. EK har gett ut boken ”Kulturen och skatten”
https://www.google.com/search?q=eleonor+kulturen+och+skatten&rlz=1C1FDUM_ enSE476SE535&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=aeFUwW8 1vLHvpM%253A%252CGx2GlKWi6SfQDM%252C_&usg=AI4_-kSah4yhi-dOvK0DkrU37HGiHQZIhg&sa=X&ved=2ahUKEwjmvu_zq7PgAhX JuI8KHbD0B8QQ9QEwBXoECAYQCA#imgrc=aeFUwW81vLHvpM:
JK har gett ut flera handböcker tillsammans med olika medförfattare:
https://kompetens.far.se/sok/?q=Fastigheten+och+skatten
https://web.archive.org/web/20110221093034/http://www.svalner.se/nyheter/ny-medarbetare---jan-kleerup.aspx
MF började hos Sval*er 2005 och är fortfarande kvar där. – Sval*er är en del i det globala nätverket WTS Alliance.
Både MF och OH verksamma i EU-kommissionens expertgrupp för momsfrågor (OH i två perioder 2012-2016).
HB, OH och MF har också arbetat för EY och har där 7 gemensamma yrkesår.

Här kan man söka böcker inom skatteområdet mm:
ttps://www.jure.se/ns/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=9055

Jan Kl**rup valde aldrig O som medförfattare till skrifterna "Kulturen och skatten" och "Fastighetsägare och skatten". O nämner JK på sin sida, dem som ska leva i all evighet och publicerar skriften "Agnes, Moa och momsen". Var O beräknande eller bara fantasilös?

Funderar lite till... JK är ju själv expert på moms, så han behövde ju inte ha med O då. Det var JK som förde in O på momsområdet. Det är så märkligt att O väljer att publicera sin skrift och ha den kvar som en slags minnessten.

Var det inte EK som som publicerade en märklig text på linkedin om att hon postumt accepterade O som värdig att bli professor?
Senast redigerad av rappytt 2019-02-11 kl. 18:26.
Citera
2019-02-11, 18:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Måste man inte vara suicidal för att ta livet av sig?
Är kanske så. Jag tolkar ordet annorlunda i det här fallet, för här ingår mord på barn. Och det är inte så typiskt för hur jag tolkar suicidal. Är jag suicidal så tar jag livet av mig pga vissa triggers. Men jag tar inte med mig mina barn. Så jag behöver ett nytt ord.
Citera
2019-02-11, 18:19
Medlem
develis avatar
Citat:
hahaha ja fick så läskiga associationer av mögelteorin.

Tack skall läsa det inlägget igen, lite enklare när man förstår förkortningen
Ja, den är inte att leka med när den muterar. Huh!
Nej, det är jag som slarvar egentligen. Jag kör ant. när jag noterar parallellt, det är enklare med förkortningarna som finns.
Du kan läsa en "hon" genomgående, la det dock mer neutralt.
Det kan förekomma hos annan vårdare (ett ord man använder hellre vid te.x. attachment theory) för att inte snöa inne på mödrar - men av given anledning mer vanligt av naturen att det berör mödrar.
Citera
2019-02-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Med deras löner hade inte ekonomin kraschat efter några månader med till exempel sjukskrivning på deltid för en eller båda föräldrar. Arbetsgivare kan inte säga upp någon pga sjukskrivning under en period. Jag gissar att föräldrarna via försäkringar dessutom hade fått ut mer än bara sjukpenning grundad på sgi. Jag är fullständigt övertygad om att familjen ekonomiskt sett hade klarat av sjukskrivningar.

Jag tror inte heller att oro för att ekonomin skulle krascha var orsaken till att de inte sökte hjälp för sina suicidala tankar.

Ja, som statligt anställd, vilket båda föräldrarna var, har man också ett extra skyddsnät, man får bland annat utfyllnad till 90% av inkomsten vid sjukskrivning till 365 dagar, samt extra ersättning vid VAB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in