2019-02-11, 16:54
Bannlyst
Man kan fundera på vem av makarna som kläckte idén om att döda barnen först. Flera saker talar för makan. Hon beskrivs att ha mått dåligt långt innan maken vilket tyder på att hans mående skulle kunna vara en reaktion på hennes, utöver oron för barnen. Hon var mer inbunden och introvert och hade därmed sämre strategier för att inhämta socialt stöd. Ellie beskriver henne som mindre utåtriktad än maken. Där uppvisade maken på bättre strategier som hämtade stöd från kollegor. Troligen även hos vänner även om inte dessa kommit till tals, men oftast är det ju vänner vi använder oss av i första hand.
Jag tycker på det hela taget att makan uppvisar ett mer depressivt fungerande med isolering och tystlåtenhet. Många i tråden har också beskrivit att makan var deprimerad redan flera år före morden och att hon var under behandling med psykofarmaka. Jämför med maken som ger sig själv möjlighet att ta sig ut i världen, föreläsningar, få kickar och upplevelser. Han gör också karriär, något som ger positiva adrenalinpåslag, skapar naturliga endorfiner och belönande dopaminnivåhöjningar. Jag undrar hur mycket makan klagade över maken kring detta, hans mer aktiva utåtriktade strategier och kanske mer sunda strategier. Isolerade människor tenderar också att älta sina problem mer istället för att ge en chans att lösa dem genom proaktiv aktivitet. Där finns mängder av uppgifter om makens strävsamma aktivitet för att hjälpa flickorna, både med skolan och med sjukvårdsbehandling.
Makan beskrivs som vän och skyddslös, lite naiv skriver Missan. Det kan handla om ett defensivt beteende för att slippa bli angripen i sociala sammanhang, att anta ett avväpnande undfallande sätt. Det är inte helt ovanligt att denna typ av människor istället tar ut sina självhävdelsebehov och sin aggressivitet där de känner sig som tryggast, i sina närmaste relationer, tex mot sin partner. Ibland händer det att de ger sig på sina barn där det inte finns en risk för konsekvenser, en reaktionsbildning där man inte biter ifrån mot den egentliga aggressorn och så ger man igen på någon som man klarar av att hantera. Ofta helt omedvetet och inte sällan mot skyddslösa barn.
Beträffande mordsätten lutar det också mot makan. Strypning och kvävning är "kvinnliga" metoder vid barnamord, medan män mer använder kniv, trubbigt våld och skjutvapen.
Orsaken till morden är också av kvinnlig karaktär där falsk altruism är klart mer förekommande hos kvinnor än hos män, där hämnd, skam och tillkortakommande mer präglar deras motiv.
Även språket i avskedsbrevet bär en feminin touch ”Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i egentlig mening”, det är inkluderande, inlevelsefullt, familjärt och nästan lätt poetiskt uttryckt. I tråden beskrivs också att det var makan som författade avskedsbrevet.

Det finns mycket som talar för att makan är den som var först med att kläcka tanken på att mörda barnen, att hon författade avskedsbrevet, var den som konkretiserade mordplanerna och utförde morden på flickorna, sannolikt tillsammans med sin make. Helt uppenbart var dock att maken var helt införstådd med allt detta från början till slut, då polisen menar att det var ett av makarna gemensamt beslut att mörda sina barn, att de hade planerat för det i månader och att de därför båda var misstänkta för mord på sina döttrar.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-11 kl. 17:05.
Citera
2019-02-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Kan det ha varit psykosomatiskt det som Moa drabbades av? Hon såg hur allt fokus var på Agnes´sjukdom, hur de letade efter bot, hur hon fick positiv särbehandling, hemundervisning av lärare osv osv. Så hon "blir trött". Och eftersom föräldrarna var så fokuserade på Agnes ME så plockade de direkt detta på Moa också. Steget är inte långt att man sen skaffar Agnes sällskap i hemmet. Jag tror att Moa fick åka med tåget, och att hon var frisk. Hon kanske inte ens hade några som helst trötthetssymptom, utan helt enkelt blev Agnes sällskapsdam. Fan vet. Detta ärende har inte ett rätt nånstans. Dala-mannen begriper man sig på - där var det hämnd som gällde - ultimata hämnden på exet. Detta kommer jag aldrig förstå.

Det är mycket möjligt att föräldrarna ville ha Moa hemma för att garantera att A inte begick självmord, för det kanske föräldrarna fruktade som en yttersta konsekvens. Att A, H och O hittas med stora doser lugnande kan bero på att M dog först. M dog också avvikande jämfört med övriga. Hon hittades kvävd. Kanske var det Moa som var starkast och bestämt sig för att lämna lögnerna i "familjegraven" medan hon levde?

Scenario: Kanske åt familjen middag som vanligt den där sista kvällen, M tröttnar på allt, gör uppror, hon vill tillbaka till skolan. O blir arg. M rusar iväg skrikandes, tänker samla ihop saker, och sticka. O rusar efter. M skriker. Lägger sig på sin säng, ditknuffad av O. O kväver hennes skrik med en kudde. Plötsligt blir tankarna på att utplåna lidandet en realitet. M dör.

O återvänder bedrövad till köket. M är död. Resten av familjen får panik. Tar stora doser lugnande. Vet sedan inte vad de ska göra.

Gemensamt bestämmer de överlevande att de måste dö. A delges planerna, accepterar, fullständigt i chock.

Alternativt säger O till A och H att M är lugn och sover. Man säger till A att inte störa M och eftersom hon är trött får hon vila i föräldrarnas sovrum, med en dos lugnande. O berättar för H att M är död. De samråder och deras vilda planer på familicide blir plötsligt verkliga. De måste verkligen dö allihop nu.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-11 kl. 17:06.
Citera
2019-02-11, 17:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Man kan fundera på vem av makarna som kläckte idén om att döda barnen först. Flera saker talar för makan. Hon beskrivs att ha mått dåligt långt innan maken vilket tyder på att hans mående skulle kunna vara en reaktion på hennes, utöver oron för barnen. Hon var mer inbunden och introvert och hade därmed sämre strategier för att inhämta socialt stöd. Ellie beskriver henne som mindre utåtriktad än maken. Där uppvisade maken på bättre strategier som hämtade stöd från kollegor. Troligen även hos vänner även om inte dessa kommit till tals, men oftast är det ju vänner vi använder oss av i första hand.
Jag tycker på det hela taget att makan uppvisar ett mer depressivt fungerande med isolering och tystlåtenhet. Många i tråden har också beskrivit att makan var deprimerad redan flera år före morden och att hon var under behandling med psykofarmaka. Jämför med maken som ger sig själv möjlighet att ta sig ut i världen, föreläsningar, få kickar och upplevelser. Han gör också karriär, något som ger positiva adrenalinpåslag, skapar naturliga endorfiner och belönande dopaminnivåhöjningar. Jag undrar hur mycket makan klagade över maken kring detta, hans mer aktiva utåtriktade strategier och kanske mer sunda strategier. Isolerade människor tenderar också att älta sina problem mer istället för att ge en chans att lösa dem genom proaktiv aktivitet. Där finns mängder av uppgifter om makens strävsamma aktivitet för att hjälpa flickorna, både med skolan och med sjukvårdsbehandling.
Makan beskrivs som vän och skyddslös, lite naiv skriver Missan. Det kan handla om ett defensivt beteende för att slippa bli angripen i sociala sammanhang, att anta ett avväpnande undfallande sätt. Det är inte helt ovanligt att denna typ av människor istället tar ut sina självhävdelsebehov och sin aggressivitet där de känner sig som tryggast, i sina närmaste relationer, tex mot sin partner. Ibland händer det att de ger sig på sina barn där det inte finns en risk för konsekvenser, en reaktionsbildning där man inte biter ifrån mot den egentliga aggressorn och så ger man igen på någon som man klarar av att hantera. Ofta helt omedvetet och inte sällan mot skyddslösa barn.
Beträffande mordsätten lutar det också mot makan. Strypning och kvävning är "kvinnliga" metoder vid barnamord, medan män mer använder kniv, trubbigt våld och skjutvapen.
Orsaken till morden är också av kvinnlig karaktär där falsk altruism är klart mer förekommande hos kvinnor än hos män, där hämnd, skam och tillkortakommande mer präglar deras motiv.
Även språket i avskedsbrevet bär en feminin touch ”Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i egentlig mening”, det är inkluderande, inlevelsefullt, familjärt och nästan lätt poetiskt uttryckt. I tråden beskrivs också att det var makan som författade avskedsbrevet.

Det finns mycket som talar för att makan är den som var först med att kläcka tanken på att mörda barnen, att hon författade avskedsbrevet, var den som konkretiserade mordplanerna och utförde morden på flickorna. Helt uppenbart var dock att maken var helt införstådd med allt detta, då polisen menar att det var ett av makarna gemensamt beslut att mörda sina barn, att de hade planerat för det i månader och att de därför båda var misstänkta för mord på sina döttrar.
Hanna.
Jag tror det går från depression och tankar kring sucicide som kommer till uttryck. Fortsättningsvis mfs och som inkluderar mannen som likaväl har lust att ge upp. Men troligen mer vacklande inledningsvis.
Citera
2019-02-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu tycker du tolkar avskedsbrevet fel, de skrev inte att det är barnens fel, det var sjukdomssituationen som drev föräldrarna mot detta vansinne.
Säger inte emot dig när du skriver att de själva drev varandra och sig själva mot undergången. De klarade inte av situationen.

Skrev att de "insinuerade". Sen kan man ju tolka det polisen sa på PT hur man vill och jag tolkar det så, utan att leta efter en undermening.
Citera
2019-02-11, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hanna.
Jag tror det går från depression och tankar kring sucicide som kommer till uttryck. Fortsättningsvis mfs och som inkluderar mannen som likaväl har lust att ge upp. Men troligen mer vacklande inledningsvis.
Såklart att du lyckades bryta ner min wall of text i tre meningar, bitch!
(It takes one to know one.)
Citera
2019-02-11, 17:11
Medlem
Du förbiser att det var O som var produktiv när det gäller skrivande och offentlig publicering och att det var O som sveks yrkesmässigt på alla plan. "Den sista tiden förtjänade inte du" handlar antagligen om att hans bokproduktion stoppade eftersom medförfattarna valde andra samarbetspartners än O. Han var ute i kylan och droppen kom när hans välgörare J Kleer*p valde att skriva en bok tillsammans med en annan.

H bara jobbade på, som hon alltid gjort. Hon tjänade pengar när O inte gjorde det, i många år. För O var det känsligare att bli sviken och snöpt. Efter att ha läst Os alster har jag lärt mig att O skrev fyrkantigt känslomässigt, precis på det sätt som sker i avskedsbrevet.

Hatar du kvinnor?

Citat:

Det finns mycket som talar för att makan är den som var först med att kläcka tanken på att mörda barnen, att hon författade avskedsbrevet, var den som konkretiserade mordplanerna och utförde morden på flickorna, sannolikt tillsammans med sin make. Helt uppenbart var dock att maken var helt införstådd med allt detta från början till slut, då polisen menar att det var ett av makarna gemensamt beslut att mörda sina barn, att de hade planerat för det i månader och att de därför båda var misstänkta för mord på sina döttrar.
Citera
2019-02-11, 17:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Kollegan till vilken O testamenterade de futtiga inkomsterna från sin bok har tidigare varit hans medförfattare.
Idén om momsboken för barn kläcktes då. Sedan byter kollegan fot och ger ut momsboken för barn tillsammans med en annan kollega. Så var det, eller hur?

Det som är nyckelord och meningen med den nya versionen publicerad den 2 augusti är denna rad i förordet:
"Bjärred, den 30 augusti 2012, uppdaterad och färdigskriven 2 augusti 2017."

O publicerar sin momssaga i augusti för att skrika ut: jag var först, ni har stulit min idé!
Man snor idéer friskt, speciellt i akademiska världen och vad det svider!

O testamenterar inkomsterna från sin bok till sin kollega (samma som har svikit honom).
OH är inte den sortens man som slåss för sin heder genom att ge sin motståndare på käften på fyllan. Så gör man inte i dessa kretsar. Han gör något mer sofistikerat. Han skickar svikaren dödskyssen.
Varje år vid en viss tidpunkt ska du kvittera några silverpenningar. Stoppa dem i arslet din jävel! Du kommer att minnas hur illa du har gjort OH.

Jag orkar inte gräva i trådens begynnelse vem som har skrivit om moms med vem och när, och kan inte bidra med några länkar. Rätta mig om jag fabulerar. Men jag har burit på de här tankarna länge..
Jag tror att O’s arbetssituation var långt ifrån problemfritt och har naturligtvis bidraget till raset.
MF var 2008-2010 kollega med OH (inte medförfattare); bägge skattejurister och rådgivare inom momsområdet:
https://web.archive.org/web/20110222215008/http://www.svalner.se/nyheter/ny-medarbetare---oskar-henkow.aspx
Ungefär samtidigt knöts förläggaren JK till Sval*er. Han och prof. EK har gett ut boken ”Kulturen och skatten”
https://www.google.com/search?q=eleonor+kulturen+och+skatten&rlz=1C1FDUM_ enSE476SE535&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=aeFUwW8 1vLHvpM%253A%252CGx2GlKWi6SfQDM%252C_&usg=AI4_-kSah4yhi-dOvK0DkrU37HGiHQZIhg&sa=X&ved=2ahUKEwjmvu_zq7PgAhX JuI8KHbD0B8QQ9QEwBXoECAYQCA#imgrc=aeFUwW81vLHvpM:
JK har gett ut flera handböcker tillsammans med olika medförfattare:
https://kompetens.far.se/sok/?q=Fastigheten+och+skatten
https://web.archive.org/web/20110221093034/http://www.svalner.se/nyheter/ny-medarbetare---jan-kleerup.aspx
MF började hos Sval*er 2005 och är fortfarande kvar där. – Sval*er är en del i det globala nätverket WTS Alliance.
Både MF och OH verksamma i EU-kommissionens expertgrupp för momsfrågor (OH i två perioder 2012-2016).
HB, OH och MF har också arbetat för EY och har där 7 gemensamma yrkesår.

Här kan man söka böcker inom skatteområdet mm:
ttps://www.jure.se/ns/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=9055
Citera
2019-02-11, 17:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Hanna.

Bra där, nu behöver du bara klämma in en romantisk knorr så är du i mål.

Lilla H låg på O som en trimmad bäver, tacka fan för att han gick ner i vikt och sprang omkring med svart mössa, vad fan skulle han göra?

Det tog sin tid men till slut så var O så nedbruten och medgörlig att han gav efter.
Citera
2019-02-11, 17:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Såklart att du lyckades bryta ner min wall of text i tre meningar, bitch!
(It takes one to know one.)
Kör stödord framöver. Det funkar säkert. Hahaha.
Hanna. Deprimerad. Suicidal. Mfs-tankar. Oskar. Deprimerad. Utsliten. Diagnos. Höst. Kollaps. Båda. Alliieras. Letalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra där, nu behöver du bara klämma in en romantisk knorr så är du i mål.

Lilla H låg på O som en trimmad bäver, tacka fan för att han gick ner i vikt och sprang omkring med svart mössa, vad fan skulle han göra?

Det tog sin tid men till slut så var O så nedbruten och medgörlig att han gav efter.
Mjaaa. Men ditt förenklade bassortiment är ju så ... boring.
Men jag ska väl få till nåt osedvanligt drypande slemmigt romantiskt och möta dig på halva vägen.

Tror dock nte ett dugg på att hon är på som en iller. Tror snarare hon är djupt nedstämd av oro, ältar barnen en hel del redan innan hösten - varav han inledningsvis försöker stötta och far runt som en skottspole men att Moas diagnos blir spiken i kistan.
Citera
2019-02-11, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du förbiser att det var O som var produktiv när det gäller skrivande och offentlig publicering och att det var O som sveks yrkesmässigt på alla plan. "Den sista tiden förtjänade inte du" handlar antagligen om att hans bokproduktion stoppade eftersom medförfattarna valde andra samarbetspartners än O. Han var ute i kylan och droppen kom när hans välgörare J Kleer*p valde att skriva en bok tillsammans med en annan.

H bara jobbade på, som hon alltid gjort. Hon tjänade pengar när O inte gjorde det, i många år. För O var det känsligare att bli sviken och snöpt. Efter att ha läst Os alster har jag lärt mig att O skrev fyrkantigt känslomässigt, precis på det sätt som sker i avskedsbrevet.

Hatar du kvinnor?
Menar du att makan inte tillät honom att få med sina motiv i avskedsbrevet?

Jag älskar män och kvinnor och ser rätt klartänkt och sansat på bägge könen. Och själv?
Citera
2019-02-11, 17:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Du kanske har en ledtråd här?

Har varit inne på det spåret tidigare, liksom du när du nämnde kippan.

Har ställt frågan om det finns något i den religionen vad gäller döttrar i 11-års ålder.

Mor- och farföräldrarna kanske inte har samma livsåskådning? Ej heller föräldrarna i familjen H/B?
En hypotetisk ledtråd: politik: HB:s mor var aktiv inom kommunalpolitiken på 80-90-talet (fp). - Jmfr när HB delade ut valsedlar inför valet 1994: Hon var då 25 år och höll på att avsluta sina juridiska studier.

Betr. religion kan man ta fasta på att M under påsken sagt att man inte trodde på Jesus, utan på något annat. - Detta "annat" kan vara allt från vetenskap till pastor Jansson.
Citera
2019-02-11, 17:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Kör stödord framöver. Det funkar säkert. Hahaha.
Hanna. Deprimerad. Suicidal. Mfs-tankar. Oskar. Deprimerad. Utsliten. Diagnos. Höst. Kollaps. Båda. Alliieras. Letalt.

Mjaaa. Men ditt förenklade bassortiment är ju så ... boring.
Men jag ska väl få till nåt osedvanligt drypande slemmigt romantiskt och möta dig på halva vägen.

Tror dock nte ett dugg på att hon är på som en iller. Tror snarare hon är djupt nedstämd av oro, ältar barnen en hel del redan innan hösten - varav han inledningsvis försöker stötta och far runt som en skottspole men att Moas diagnos blir spiken i kistan.

Men vad fan, kallar du Shakespeare för "boring", jag har ju snott hans upplägg rakt av

Djupt nedstämd, ja troligen, men samtidigt tror jag att H låg på för att få sin vilja igenom om vad som var bäst för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in