2019-02-11, 11:02
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Förstår inte detta tjafs om att O mådde psykiskt dåligt som om det skulle vara något nytt.
Det har även framkommit att H mådde väldigt dåligt psykiskt redan innan O.

Varför är det så viktigt att få fram att O mådde dåligt?
Tror att vi alla förstår att både O eller H mådde oerhört dåligt.

Jag hade blivit oerhört chockad och förvånad om det framkom att föräldrarna mådde tipptopp när de mördade sina barn. Resultatet av deras mående visade sig väldigt tydligt för drygt ett år sedan.
Det finns massor av folk som mår skit, men som ändå prioriterar barnens välmående och ser till att, även om de har en kronisk sjukdom, barnen får det dom behöver. Att familjen dessutom hade en mycket god ekonomi, till skillnad från många andra familjer, gjorde att de var previligierade och borde kunna fokusera på jobb och barn, utan att bekymra sig över låga löner etc. Det visar att det inte fanns plats för sjuka barn i deras liv. Lämna bort barnen kunde de ju inte heller, då hade de fått skämmas. Nej, de tog hellre livet av sig själva och barnen. Barnen hade inget värde i deras liv, inte som sjuka.
Citera
2019-02-11, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Missan har observerat A under en timme, hon såg hur flickan kom in och gick ut ur hennes hem och hon har gjort en bedömning att A såg helt frisk ut vid just detta tillfälle. Vad är som är så absurt med det?
Det påstås att man blir extra ljudkänslig vid ME. Hanna kunde välja stanna ute med A men hon satt kvar under 1 timmes lektion och dessutom läste ur en tjock bok. Det tyder på att just då mådde A bra.

Att Missan ifrågasätter M's hastiga insjuknande kan jag också förstå, där är hon i gott sällskap.
En timmes lektion i klassiskt piano är ganska krävande uppgift för en 11-åring. Om barnet plötsligt visar trötthet, problem med koncentration eller finmotoriken - är det pianoläraren som märker det först.

Tack för att du svarar men jag förstår fortfarande inte. Du legitimerar pianolärarinnans avvisande av den äldre flickans lidande, pga av ett av de symtom (ljudkänslighet) som uppstår hos en del i den långa symtomlistan för ME. Detta pga att hon under en pianolektions tid inte uppvisade symtomet i en sjukdom som är känt för att starkt variera mellan olika individer, men också för den enskilda individen över tid. Samtidigt tycker du att pianolärarinnan är i gott sällskap när hon beskriver att hon är säker på att den yngre flickan var frisk eftersom hon träffade henne innan hon blev sjuk. Jag tror också att pianolärarinnan hade upptäckt om flickan plötsligt visat trötthet, problem med koncentration eller finmotoriken om hon haft henne i undervisning efter att hon blev sjuk, men nu var det ju faktiskt inte så. Hon träffade henne medan hon fortfarande var frisk, insjuknandet skedde efter att de slutat med lektionerna. Dessutom ifrågasätter pianolärarinnan den yngre flickans sjukdom pga att det hade krävt ett hastigt insjuknande. I en sjukdom som just kännetecknas av ett hastigt insjuknande (en influensa som aldrig går över). Jag förstår inte logiken i dina resonemang. Skulle du kunna hjälpa mig att göra det?
Citera
2019-02-11, 11:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det finns massor av folk som mår skit, men som ändå prioriterar barnens välmående och ser till att, även om de har en kronisk sjukdom, barnen får det dom behöver. Att familjen dessutom hade en mycket god ekonomi, till skillnad från många andra familjer, gjorde att de var previligierade och borde kunna fokusera på jobb och barn, utan att bekymra sig över låga löner etc. Det visar att det inte fanns plats för sjuka barn i deras liv. Lämna bort barnen kunde de ju inte heller, då hade de fått skämmas. Nej, de tog hellre livet av sig själva och barnen. Barnen hade inget värde i deras liv, inte som sjuka.

Ja visst finns det massor av människor som mår skit och sköter sina sjuka barn exemplariskt. Men dessa föräldrar klarade inte mer, de var helt slut, de hade nått en botten som vi andra inte kan föreställa oss. De blev inte hjälpta av att det finns många med betydligt jobbigare situation. Denna mörka svarta avgrund satt i deras huvud.
Huvudorsaken var inte att barnen inte hade något värde, tror säkerligen att de led med sina barn.
Pengar och välfärd är inga garantier för att klara motgångar bättre eller lika bra som sämre bemedlade.
Sedan kan säkerligen även deras grundinställningar till karriär och lyckade friska barn spela in i deras raserade livsuppfattning spela in.
Förmodligen är det många bidragande orsaker till att de bägge hamnade eller drog ner varandra i denna vansinniga handling.
Citera
2019-02-11, 11:31
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja visst finns det massor av människor som mår skit och sköter sina sjuka barn exemplariskt. Men dessa föräldrar klarade inte mer, de var helt slut, de hade nått en botten som vi andra inte kan föreställa oss. De blev inte hjälpta av att det finns många med betydligt jobbigare situation. Denna mörka svarta avgrund satt i deras huvud.
Huvudorsaken var inte att barnen inte hade något värde, tror säkerligen att de led med sina barn.
Pengar och välfärd är inga garantier för att klara motgångar bättre eller lika bra som sämre bemedlade.
Sedan kan säkerligen även deras grundinställningar till karriär och lyckade friska barn spela in i deras raserade livsuppfattning spela in.
Förmodligen är det många bidragande orsaker till att de bägge hamnade eller drog ner varandra i denna vansinniga handling.
Nej, visst har du rätt där. Men de slapp åtminstone den ekonomiska oron som kan vara enormt tung om resten av ens vardag fullständigt raserar. Och visst, deras grundinställning måste varit helt snedvriden. Hur kan man tro att allt går på räls från födsel till död? Skaffar man barn så måste man nog inse att allt inte blir lycka. Men har man rätt att checka ut, bara för att ens livsberäkningar spårade ur? Det är inte okey nånstans.

Och att lyckas få med sig sin partner i en sorts mordorgie på de gemensamma barnen. Det är en riktigt sjuklig symbios de gått in i.
Citera
2019-02-11, 11:35
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det absurda är att
1. får veta att A hade kroniskt trötthetssyndrom av Hanna
2. Beroende på infektion
3. Bekant i media beskriver att hon succesivt fått dra ner på aktiviteter - fotboll, tennis, dans
4. Rapporter att skolans insatser är helt i enighet med symtom ME
5. Information att diagnos finns sen 2015 från polis
5. Ifrågasätta läkare men anse sig veta mer via att bedöma henne max en timme som pianolärarinna
6. Förkasta all information och fortsätta mala om att A var frisk

DET är absurt eftersom det helt sammanfaller med ME som en röd tråd och ditt ryggdunkande och din djupa förståelse ger jag inte ett vitten för.

Med tanke på vad ME innebär symtomatiskt så resonerar hon som ett krattskaft gällande sin bedömning om att gå och att läsa en bok.

Det är fortsättningsvis absurt att tugga om frisk eftersom Agnes uppenbart har det besvärligt - det är ett hån, det är kränkande mot ett barn som är sjukt.

OAVSETT om föräldrarna mördat barnen så slätar det inte över faktum att det finns en förhistoria.

Är jag tydlig nog?

Du är iaf tydlig i ditt sätt att resonera. Jag tror inte det skulle vara tongivande någonstans förutom den ormgropen som denna tråd har förvandlats till.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingen ifrågasätter vad Missan noterade just då vid det tillfället under en den timmen hon samtidigt höll en pianolektion. Det är OK.

Problemet ligger i att dra sina få intryck vidare till den utsträckning som hon sedan gör via att friskförklara och förneka barnens sjukdomar. Även efter att vi vet att båda barnen hade fått en diagnos, som tar 3 månader att fastställa för barn, är det att också att ifrågasätta läkarens kompetens.

Det är inte OK

Missan har observerat två friska barn ngt halvår innan de mördades. Jag tror att hennes iakttagelser är helt adekvata. Det är hennes vittnesuppgifter. Att hon sen uttalar sig om A's sjukdomsförlopp och M's hastiga insjuknande - det är hennes privata opinion och det har hon rätt att yttra som alla andra här.

Ingen ifrågasätter flickornas ME-diagnos, ingen ifrågasätter att de mådde dåligt på slutet men det är ingen hädelse att ifrågasätta diagnosen, även om den var färdigställt i formellt rätt ordning. Det gör Missan, det gör familjens släktingar, det gör jag, det gör säkert massor med människor utanför det här träsket som ni försöker göra sig så viktiga i.
Citera
2019-02-11, 11:37
Medlem
Citat:
Förstår inte detta tjafs om att O mådde psykiskt dåligt som om det skulle vara något nytt.
Det har även framkommit att H mådde väldigt dåligt psykiskt redan innan O.

Varför är det så viktigt att få fram att O mådde dåligt?
Tror att vi alla förstår att både O eller H mådde oerhört dåligt.

Jag hade blivit oerhört chockad och förvånad om det framkom att föräldrarna mådde tipptopp när de mördade sina barn. Resultatet av deras mående visade sig väldigt tydligt för drygt ett år sedan.

Jag blev bara påmind om att Stehlitz hört att O mådde väldigt dåligt redan hösten 2016. Jag har tänkt att det var främst under 2017 som han blev märkbart slutkörd/deprimerad och att det främst var Hanna som mått dåligt och varit (överdrivet?) oroad för flickorna under en längre tid. Har tänkt utifrån detta att omgivningen och skolan sett många tecken under lång tid på att alla i familjen inte mådde bra. Jag tycker också det blir knepigare att förstå varför de inte sökte hjälp för egen del, eller mer avlastning 2017. De gick direkt in på spåret familicide hösten 2017 istället för att testa vård för egen utmattning i kombination med avlastning. Så inget tjafs från mitt håll jag bara reflekterade över att föräldrarna mått märkbart dåligt länge.
Senast redigerad av Tey44 2019-02-11 kl. 11:40.
Citera
2019-02-11, 11:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad de flesta gör eller vad de borde ha gjort - är normalitet.
Det här är nästintill unikt familicide i samförstånd.

Att de mådde dåligt är givet - enbart suicid talar för detta - sen finns det mängder med komplexitet i det hela utifrån resp. person och tillsammans.

När du skriver "barnen hade inget värde i deras liv" är nog pseudoaltruism ett mer talande ord.
För det är snarare tvärtom. Barnen är i överfokus.
Citera
2019-02-11, 12:34
Medlem
Citat:
Nej, visst har du rätt där. Men de slapp åtminstone den ekonomiska oron som kan vara enormt tung om resten av ens vardag fullständigt raserar. Och visst, deras grundinställning måste varit helt snedvriden. Hur kan man tro att allt går på räls från födsel till död? Skaffar man barn så måste man nog inse att allt inte blir lycka. Men har man rätt att checka ut, bara för att ens livsberäkningar spårade ur? Det är inte okey nånstans.

Och att lyckas få med sig sin partner i en sorts mordorgie på de gemensamma barnen. Det är en riktigt sjuklig symbios de gått in i.

Det är väl bevisat då att lycka inte kan köpas för pengar och att den sjukes enda önskan är att bli frisk. Märkligt att fokusera på pengar i sammanhanget....
Citera
2019-02-11, 12:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Du är iaf tydlig i ditt sätt att resonera. Jag tror inte det skulle vara tongivande någonstans förutom den ormgropen som denna tråd har förvandlats till.

Missan har observerat två friska barn ngt halvår innan de mördades. Jag tror att hennes iakttagelser är helt adekvata. Det är hennes vittnesuppgifter. Att hon sen uttalar sig om A's sjukdomsförlopp och M's hastiga insjuknande - det är hennes privata opinion och det har hon rätt att yttra som alla andra här.

Ingen ifrågasätter flickornas ME-diagnos, ingen ifrågasätter att de mådde dåligt på slutet men det är ingen hädelse att ifrågasätta diagnosen, även om den var färdigställt i formellt rätt ordning. Det gör Missan, det gör familjens släktingar, det gör jag, det gör säkert massor med människor utanför det här träsket som ni försöker göra sig så viktiga i.
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Om det nu skulle finnas en tramsig barnläkare på SUS som bakom sina kollegors rygg gav ME intyg på friska barn. Finns det en Lex Maria om det ???
Citat:
Men jag kommer ” tyvärr” inte sluta att skriva barnen var inte sjuka.
Citat:
Även arbetskompisar som Oskar har beklagat sig hos om barnens sk sjukdom har kanske utan att mena påverkat polisen?
Citat:
Familjen var välbärgad. Barnen var inte sjuka. Dom behövde inga assistenter. Som många barn hade dom en barnvakt. Om vissa hävdar motsatsen ständigt och envisas med det då har dom personerna en agenda och det är inte så svårt att gissa vilken den är : barnen var sjuka i me.
Den här är så pantad så den åker med bortom 2019:
Citat:
Barnen var inte sjuka så stressen var inte pga barnen.
Det fanns ingen gen heller för i så fall hade dom suttit i rullstol. Tänk på Agnes var 14. Hade hon haft en sån gen
så borde hon suttit i rullstol. Så det stämmer inte som du skriver
Citera
2019-02-11, 12:45
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl bevisat då att lycka inte kan köpas för pengar och att den sjukes enda önskan är att bli frisk. Märkligt att fokusera på pengar i sammanhanget....
Vad jag vill komma med är att om livet med sjuka barn är jobbig, så är det ju skönt om man klarar hyran/amorteringarna och övriga räkningar också. Sjuka barn kostar en del i både resor, läkarbesök, mediciner etc. Förutom oron då naturligtvis. Tror inte man skall underskatta oron för det. Men som sagt, det behövde inte den här aktuella familjen tänka på.
Citera
2019-02-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Det där är att medvetet övertolka en utsaga som inte alls var "lycka kan köpas för pengar". Överlag, strukturellt sett i ett vidare perspektiv är både psykisk och fysisk ohälsa högre bland lägre klasser och i fattiga länder än i mer bemedlade befolkningsgrupper/länder. Det behöver naturligtvis inte betyda att det kan appliceras på ett individplan.

Men: Familjen hade tack vare sin ekonomiska situation möjlighet att söka hjälp även på en privat arena gällande vård. Därutöver möjliggör en stabil ekonomi att man kan betala för hemhjälp och gå ner lite i arbetstid en period. Har man inte en stark ekonomi kan sjukdom leda till att man blir utblottad i nutid och dessutom få en mycket låg pension längre fram i tiden.
Citera
2019-02-11, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack Anabella,
ser att du också var inne på samma tankar.

Jag tror tyvärr att det finns en viss typ av postare här som är rena mobbare. De är dock så svaga personer att de företrädesvis gärna kastar sig över dem som öppnar sig, som berättar lite om sig själva - då får man liksom en hållhake på den personen. Man får en öppning i den anonyma rustning vi har här och just där kan man lättast sticka in kniven. Och då gör man det med förkärlek just där - för man njuter av att få känna sig förmer, att få sätta sig på någon.

Precis detta förhållande har nog gjort att alla som haft något initierat att berätta har upphört att posta. Hade det funnit en trevligare mer välkomnande och mänskligare attityd i denna tråd hade vi nog haft betydligt mer info från omgivningen som hade velat bidra att forma bilden av vad som föregick det hela. Vi hade nog haft många skolkamraters föräldrar, kollegor, barndomsvänner, grannar, studiekompisar, tidigare arbetskamrater, föreningsvänner med mera som hade berättat och satt färg på personerna Oskar, Hanna, Agnes och Moa.
För allt detta brukar komma i andra trådar när någon dött.
Här var det tvärt om, insatta postare dök upp i början men avslutade pga alla påhop och idag har vi nästan inga kvar.

Jag saknar den färg som kunde bidra till bilden. Framförallt när det gäller Hanna och väldigt mycket när det gäller töserna. Dessa tre personer är väldigt anonyma i allt det här. Än värre blir det när det framkommer att det också är dessa tre som faktiskt blivit mördade.
Mitt fetade. Om Oskars anhöriga läser här, tror ni då att det håller med er?
Är det inte ni som sätter sig över dem för att få uppmärksamhet. Varför tänker ni inte på O släkt när ni fabulerar som ni gör utan fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in