2019-01-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Mitt fetade.

Jag var en av dem som föreslog att det kunde vara fråga om folie à deux = gemensamt syndrom av vanföreställningar som brukar räknas in bland psykotiska tillstånd. Eftersom polisen så uttryckligt avfärdade psykisk sjukdom så föll den förklaringen bort för mig.

Förklaringsbrevet vet vi ju i stort sett bara två saker om. Dels polisens "sammanfattning" för ett år sedan, där motivet uttrycktes som att föräldrarnas inte såg någon framtida "livskvalitet", dels det senaste direkta citatet ur brevet (som jag fattat det) där det i stället talas om att de inte kommer att kunna leva ett liv i "egentlig mening". Om båda uttryckssätten finns med i brevet är oklart. Att det som citerades på PT är ett direkt citat är nog obestridligt.

Det jag reagerat på är att det både för ett år sedan liksom vid PT verkar som om föräldrarna framhöll barnens sjukdom som orsaken till föräldrarnas egen framtida bristande livskvalitet och meningslöshet. Inte ett ord om att de själva var utmattade, inte orkade längre eller mådde dåligt. Man kan undra om det fanns ett enda ord i brevet om detta. Hade polisen och de anhöriga inte velat att det i så fall skulle offentliggöras. Det hade ju kunnat vara en begriplig förklaring. Nej, det var barnens fel att hela familjen måste utraderas.

Föräldrarnas galenskap är obegriplig för mig. Deras motiv för att mörda barnen likaså.

Möjligtvis två föräldrar som var galna av olika anledningar. Hur kan man bli så vilsen? Resultatet av en kravfylld respektive kärlekslös uppväxt? Tja, hoppas i alla fall det inte är nåt genetiskt... Motivet allmänheten fått ta del av i brevet kan inte vara hela sanningen. Vi fick bara den vackra delen uppläst. Tänker på Sala-pappans naiva, narcissistiska självömkan.

Polisens uttalande, att föräldrarna hade varit hårt ansatta och att allt fokus hade gått åt till barnen, jag använder ett känt uttryck, är ofattbart! Upprörande faktiskt. Föräldrar som drar ner 10% av sin heltid, som ansöker en professur, som inte anställt hjälp, som arbetar som vanligt - har inte haft fokus på barnen. Polisen lägger skulden på barnens behov.
Citera
2019-01-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ett antal inofficiella kontaktvägar som kan ha nyttjats. Chefen för närpolisen var personligen bekant med familjen, det var hans dotter som träffade barnen varje söndag. Han är dessutom gift med en av barnens lärare. Det kan hända att samtalet från O;s chef om att han uteblivit från den viktiga konferensen ledde till beslutet att skicka ut en patrull och att beslutet även bygger på oro från skolan.

Och O:s chef bor ett par hundra meter bort.
Citera
2019-01-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Möjligtvis två föräldrar som var galna av olika anledningar. Hur kan man bli så vilsen? Resultatet av en kravfylld respektive kärlekslös uppväxt? Tja, hoppas i alla fall det inte är nåt genetiskt... Motivet allmänheten fått ta del av i brevet kan inte vara hela sanningen. Vi fick bara den vackra delen uppläst. Tänker på Sala-pappans naiva, narcissistiska självömkan.

Polisens uttalande, att föräldrarna hade varit hårt ansatta och att allt fokus hade gått åt till barnen, jag använder ett känt uttryck, är ofattbart! Upprörande faktiskt. Föräldrar som drar ner 10% av sin heltid, som ansöker en professur, som inte anställt hjälp, som arbetar som vanligt - har inte haft fokus på barnen. Polisen lägger skulden på barnens behov.

Ja, hur kan man bli så vilsen?
Jag tycker egentligen att tiden närmast före morden är den viktigaste. När morden ägde rum hade det redan gått för långt - då befann sig föräldrarna i ett tillstånd då de uppenbarligen hade tappat greppet. Men den tidsperiod som ledde fram till det kaos som måste ha funnits i föräldrarnas hjärnor under mordnatten- hur såg den tidsperioden ut? När började de tappa verklighetsförankringen? Var det under hösten när de påbörjade planeringen av familjens utplåning? Eller var det tidigare än så, under våren när O verkade må mycket dåligt psykiskt och försummade att deklarera? När det blev aktuellt med M´s hemundervisning?
Citera
2019-01-27, 12:47
Medlem
Citat:

Du har så rätt i att polisen tyvärr lägger skulden på barnens behov. Här fanns två välbärgade föräldrar som kunde köpa tjänster. Barnen var inte sjuka på det sättet som polisen beskrev. Annars hade läraren som knackade på dörren inte resonerat så som hen gjorda” familjen är bortrest”.
Då undrar jag varför polisen har uttalat sig så?
Nån av släkterna har kanske påverkat polisens uttalande? Även arbetskompisar som Oskar har beklagat sig hos om barnens sk sjukdom har kanske utan att mena påverkat polisen? Få kan ha varit neutrala. Många tyckte synd om Oskar . Då kan dom inte ha varit helt neutrala när dom förhördes av polisen.
Senast redigerad av Missan27 2019-01-27 kl. 12:52.
Citera
2019-01-27, 12:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Säkert. Eftersom chefen visste att O oroade sig för barnen så tycker jag absolut att hen eller någon på institutionen ringde runt till bla annat skolan. Innan man ringer polisen så ringer, sms:at, man säkert precis alla möjligheter. Tänker även på EK i Örebro, hon som såg sorgen i hans ögon, hur lång tid tillbaka det nu kan ha varit.

Att läraren som ringde på dörren inte blev orolig utan konfunderad och tänkte att de rest bort över helgen tycker jag beskriver att eleven inte upplevdes som dödssjuk eller sängliggande. Lärarna skall heller inte veta vilken diagnos flickorna hade om inte föräldrarna velat berätta.

Att LU tar bort hyllningen förstår jag efter de fick veta att flickorna inte fått ”somna in” utan utsatts för grövre våld. Brevet ville ge en altruistisk beskrivning men vilar ju ingen omtänksamhet i strypning.
Både du och missan kör med ordval som "dödssjuk" - vad är vitsen med ÖVERDRIFTEN när varenda en vet vad ME innebär?
Det innebär heller inte konstant sängliggande.
Citera
2019-01-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Både du och missan kör med ordval som "dödssjuk" - vad är vitsen med ÖVERDRIFTEN när varenda en vet vad ME innebär?
Det innebär heller inte konstant sängliggande.

Ja, överdriften ligger hos dem som påstår att ME-sjuka är dödssjuka. Iofs tror jag inte de här flickorna hade smittats av ME utan något som föräldrarna led av.
Citera
2019-01-27, 12:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, överdriften ligger hos dem som påstår att ME-sjuka är dödssjuka. Iofs tror jag inte de här flickorna hade smittats av ME utan något som föräldrarna led av.
Det är du och missan som kör detta ordval konstant - det finns ingen annan:

Vad är vitsen?
Citera
2019-01-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Du har så rätt i att polisen tyvärr lägger skulden på barnens behov. Här fanns två välbärgade föräldrar som kunde köpa tjänster. Barnen var inte sjuka på det sättet som polisen beskrev. Annars hade läraren som knackade på dörren inte resonerat så som hen gjorda” familjen är bortrest”.
Nån av släkterna har kanske påverkat polisens uttalande? Även arbetskompisar som Oskar har beklagat sig hos om barnens sk sjukdom har kanske utan att mena påverkat polisen? Få kan ha varit neutrala. Många tyckte synd om Oskar . Då kan dom inte ha varit helt neutrala när dom förhördes av polisen.

Helt säkert så har O:s kollegor återberättat vad de hört. Kort sammanfattat är att polisen tycker mest synd om föräldrarna och så länge de dödat sina egna barn så kan man förstå dem. Nu pratar jag om polisen i Skåne.
Citera
2019-01-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är du och missan som kör detta ordval konstant - det finns ingen annan:

Vad är vitsen?

Kan det kanske vara att slå fast det enkla faktumet att barnen inte var döende på grund av sjukdom utan istället - sig själva och alla andra ovetande - befann sig i livets slutskede på grund av att föräldrarna planerade att mörda dem?

Så förstår i alla fall jag det hela.
Citera
2019-01-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hur beskrev polisen barnens sjukdom?
Citera
2019-01-27, 13:26
Medlem
Citat:
”Smittats” av ME. Du känner inte till så mycket om sjukdomen som barnen hade diagnos på, eller hur?
Citera
2019-01-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Kan det kanske vara att slå fast det enkla faktumet att barnen inte var döende på grund av sjukdom utan istället - sig själva och alla andra ovetande - befann sig i livets slutskede på grund av att föräldrarna planerade att mörda dem?

Så förstår i alla fall jag det hela.

Finns det någon i tråden eller på något annat ställe i universum som har påstått att ME är en dödlig sjukdom? Vem argumenterar ni emot egentligen, kan det möjligtvis vara en halmgubbe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in