Citat:
Ursprungligen postat av
Googla
Jobbigt det du gått igenom. Men jag har några frågar som kan anses som okänsliga.
Visste du inte hur han var innan du skaffade barn med honom? Jag menar, hade han jobb? Hur behandlade han sin mamma? Brukade han droger? Tog han ansvar i sitt liv? Det måste ju funnits några tecken på att han var en dålig människa
Och jag menar, jag hade aldrig någonsin tryckt iväg min dotter till ex sambo som slår henne. Om det skulle behöva leda till att jag tog den personens liv för att rädda dotterns framtid. Gå ut i media eller Facebook. Någon åtgärd där det gett ett offentligt vetskap hade underlättat hur mycket som helst
Det är inga okänsliga frågor alls för mig. Helt ok, jag svarar gärna. För visst tänker jag precis som du, särskilt nu när jag är stark igen.
Självklart förebrår jag mig själv som satte ett barn till världen med honom. Självklart. Det är ett av mitt livs största misstag. Och i förlängningen det största sveket mot min dotter. När vi träffades var vi unga. Han var/är en drömmare. Vi hade några kul år fram tills vi fick barn. Som bekant ökar ansvarsgraden med tusen procent den dagen man blir förälder. Innan hade vi visserligen ansvar för vardagliga saker som jobb och boende. Visst hände det att han slarvade med räkningar, missade att öppna post och så vidare. Varningssignaler, absolut. Men han slog mig aldrig. Aldrig någonsin. Han har en fucked up relation till sina föräldrar, helt och hållet föräldrarnas fel. Jag borde ha tänkt att det är dumt att skaffa barn med någon som faktiskt inte vet genom egna upplevelser hur en bra förälder är.
Men du vet hur kärleken kan vara. Blind. Det var inte förrän dottern var ett halvår som jag verkligen SÅG hur frånvarande pappan var, hur ensam jag faktiskt var med allt. Han blev mer och mer passiv och jag kämpade/tjatade/bråkade om att han skulle ta mer ansvar. Ju mer ansvar han blev "tvingad" att ta, desto argare blev han. Hade inte sett de arga sidorna nånsin innan. Men då hade vi å andra sidan bara levt "ungdomsliv" med soffkvällar, roliga resor och annat sånt.
Jag ville inte heller släpa in dottern i en bil hon inte ville kliva in i, men just där och då i processen var jag livrädd för att förlora henne helt eller att polisen skulle komma och hämta henne. Men som jag skrev, jag valde sen att vägra släppa iväg henne. Men en enorm rädsla för att förlora henne helt. Du ska bara veta vad soc och rätten "hotar" med.
Jag har valt att inte göra liv av historien mer offentligt än att jag pratar med alla jag känner om vad som hände. Vill inte hänga ut oss eftersom det är dottern det handlar om. Det blir lätt en story för andra att "gotta sig i".
Däremot har jag bestämt mig för att anmäla alla som gjorde fel nu när jag har ork till det igen. Alltså, ställa till med ett jäkla liv, men inte offentligt.