2019-02-09, 21:22
Medlem
Cannibalizations avatar
Kasselstrand sade något om Mars månad i grodan podden, ang Eu valet.

Jag ser fram emot det. AFS eller DFS är det vi har att jobba med just nu.
Citera
2019-02-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Kasselstrand sade något om Mars månad i grodan podden, ang Eu valet.

Jag ser fram emot det. AFS eller DFS är det vi har att jobba med just nu.

De ska ju ha någon val-kickoff i Danmark i den sextonde Mars. Lär vara det han syftar på.

Jag har svårt att känna någon större optimism just nu. AfS kanske kan dra några röster tack vare SD's omsvängning i EU-frågan, men helt ärligt tror jag att hälften av SD's väljare inte ens känner till att de har svängt, och den andra halvan köper säkert omsvängningen som de dumma får de är.
Citera
2019-02-10, 18:16
Medlem
Planekonomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
De ska ju ha någon val-kickoff i Danmark i den sextonde Mars. Lär vara det han syftar på.

Jag har svårt att känna någon större optimism just nu. AfS kanske kan dra några röster tack vare SD's omsvängning i EU-frågan, men helt ärligt tror jag att hälften av SD's väljare inte ens känner till att de har svängt, och den andra halvan köper säkert omsvängningen som de dumma får de är.

Det är därför man anmäler sig som aktivist och upplyser folket.
Citera
2019-02-10, 20:30
Medlem
cqs avatar
Någon som vet vad som hände med de 10 279 710 AfS valsedlar som inte användes?
Senast redigerad av cq 2019-02-10 kl. 20:33.
Citera
2019-02-10, 22:24
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cq
Någon som vet vad som hände med de 10 279 710 AfS valsedlar som inte användes?

AfS delade ut 1,3 miljoner valfoldrar med 5 valsedlar i varje. Där försvann 6,5 miljoner. Det finns 6000 valdistrikt. Det behövs minst några hundra för varje distrikt. Alla distrikt måste ha i reserv om de göms undan eller slängs. Du vet inte innan i vilket distrikt det sker så alla måste ha tillräckligt i reserv. Utöver detta tillkommer de som beställde hem valsedlar. Sedan behövs sedlar för spontana aktiviteter. 200 aktivister som spontant delar 1000 valfoldrar med 5 valsedlar i varje blir en miljon valsedlar.

Säg att 8 miljoner användes i planerade aktiviteter och till vallokalerna så fanns 2 miljoner i reserv för spontana aktiviteter och i reserv. Skulle bli förvånad om man fick slänga särskilt många.
Senast redigerad av StillaHavet 2019-02-10 kl. 22:26.
Citera
2019-02-11, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease

Det är en del buzz kring AFS faktiskt, på t.ex. Samnytt.

EU-valet brukar ha ett valdeltagande kring 55% så AFS och andra små/extrempartier har goda möjligheter få ett högre resultat. Ta t.ex. junilistan (uttalat EU-kritiska, fick 14% 2004) och Piratpartiet.

Om nu AFS är enda uttalat EU-kritiska parti kan de säkert få några procent genom det. Som jag ser det är frågan snarare hur de kan misslyckas.
Citera
2019-02-11, 01:58
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

EU-valet brukar ha ett valdeltagande kring 55% så AFS och andra små/extrempartier har goda möjligheter få ett högre resultat. Ta t.ex. junilistan (uttalat EU-kritiska, fick 14% 2004) och Piratpartiet.

Om nu AFS är enda uttalat EU-kritiska parti kan de säkert få några procent genom det. Som jag ser det är frågan snarare hur de kan misslyckas.

I många EU-val var valdeltagandet på ca 40% utom i det senaste valet då det för första gången översteg 50%.
Citera
2019-02-11, 13:22
Avslutad
Får ofta höra att EU är "populärt" i Sverige, hur ackurat är detta? Omröstningen 1994 fick ju nej sidan 46,8% procent, har svårt att se att folk nu skulle gilla EU..
Citera
2019-02-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noebo
Får ofta höra att EU är "populärt" i Sverige, hur ackurat är detta? Omröstningen 1994 fick ju nej sidan 46,8% procent, har svårt att se att folk nu skulle gilla EU..

https://www.europaportalen.se/2018/12/rekordstod-eu-bland-svenskarna
Citat:
Sedan i våras har andelen svenskar som i huvudsak är för Sveriges EU-medlemskap ökat från 52,4 procent till 58,6 procent i november. Det är det största EU-stöd som uppmätts i Sverige.

I alla partier utom Sverigedemokraterna finns en majoritet för Sveriges EU-medlemskap hos respektive partis väljare. Störst stöd för medlemskapet uppvisar väljarna för Liberalerna, Centerpartiet och Miljöpartiet.

Inget parti har en majoritet väljare som är emot medlemskapet även om Sverigedemokraternas väljare ligger nära gränsen med sina 49,3 procents nej till EU. Näst mest EU-motstånd finns hos Kristdemokraterna respektive Vänsterpartiets väljare, drygt 18 procent i båda fallen.
Citera
2019-02-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Tycker också att det ser lovande ut. Kasselstrand höll ett lysande tal vid medlemsmötet i Stockholm - t.o.m. du måste väl erkänna att han är underbar - och flera företrädare twittrar både flitigt och skarpt. Debattartikeln i Samhällsnytt var också bra. Mer sånt vill vi se!

Talet:

https://twitter.com/AfS_riks/status/1088516014529081344

Där har du ett och annat om svenskhet och återvandring. Ska det vara så svårt att skriva under på dessa självklarheter?
Citera
2019-02-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Tycker också att det ser lovande ut. Kasselstrand höll ett lysande tal vid medlemsmötet i Stockholm - t.o.m. du måste väl erkänna att han är underbar - och flera företrädare twittrar både flitigt och skarpt. Debattartikeln i Samhällsnytt var också bra. Mer sånt vill vi se!

Talet:

https://twitter.com/AfS_riks/status/1088516014529081344

Där har du ett och annat om svenskhet och återvandring. Ska det vara så svårt att skriva under på dessa självklarheter?

Ja det var bra.
Behövs mer sådant: lugnt och förklarande. Han gör sig mycket bättre då.

Tycker inte hans debattartiklar är så bra dock, eftersom de mest säger sådant man redan vet och raljerar för mycket. Det är min åsikt.

Jag kan ge några exempel:

Citat:
Desto fler europeiska länder som står utanför EU, desto viktigare blir det för EU att förhandla fram goda villkor med dessa länder
Detta är för det första språkligt fel (desto/desto) och för det andra är logiken inte riktigt övertygande.

Citat:
Med Alternativ för Sverige i Europaparlamentet ska vi göra en repris av UKIP:s lyckade kamp som slutade med Brexit
.
Oklart hur AFS i EU-parlamentet ska kunna uppnå detta med, säg, 5%. Allt sådant måste förtydligas. Junilistan fick 14% och det blev inte Swexit för det.
Är väl återigen bevis för det s.k. napoleonkomplexet som AFS anklagas för.

Citat:
Sverige kan stå på egna ben, vi förlorar på att vara medlemmar i EU och tron om att det går att reformera EU inifrån är lika befängd som den att det hade gått att reformera Sovjetunionen inifrån. Samarbete är bra, men underordning är aldrig en framgångsrik väg
.
Alltså seriöst, Kasselstrand behöver någon annan att skriva hans artiklar, alternativt träna på det. Man kan inte stapla meningar så här om man vill övertyga.
Den sista meningen är också kryptisk och sådant måste man undvika om man vill göra ett starkt intryck.

Så ja, det finns potential men frågan är om det räcker.
Citera
2019-02-12, 19:44
Medlem
En sak som slog mig idag är att när svenskar bli minoritet, kommer allt att bli så sjukt mycket svårare.

Ta en sådan sak som att ha ett objektivt sätt att diskutera Palestina.

Eller se på hur rättegångar om HMF dömer när invandrare sitter som nämndemän. Eller ta hon negeråklagaren som ville döma en person för grovt förtal för att han kallade henne negeråklagare.

Se på en demonstration där muslimer står och skriker att de ska döda israeler. Skriker! Av hat! Det går inte diskutera med sådana människor. Där har du hat på riktigt, till skillnad från de lugna facebookinlägg som blir dömda för HMF.

SD vill ju integrera alla (eller säger att de vill). Men jag tror faktiskt inte det hjälper. Förr eller senare är det vi (svenskar) eller dom (icke-integrerade invandrare) som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in