2019-02-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Kan inte heller minnas att jag fick visa legitimation, tvärtom är jag ganska säker på att jag inte behövde det. Jag är också 99.9% säker att jag har läst en artikel om att något blivit knas med ett okänt antal DNA-tester men kan inte hitta artikeln.. :/

Låter ju helt sjukt att man inte låter folk legga sig som topsats? Då finns ju en chans att mördaren låtit sin bästa vän (?) gå in o bli topsad?
Helt sjukt om GM faktiskt "är topsad" men ändå inte så att säga.
Citera
2019-02-09, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Var de under 35 och i närheten av blont hår så utgår jag från att de är kollade. Annars borde det göras, låt vara att det är extremt osannolikt att de skulle ha något med detta att göra.
I och med att de är förhörda så kan man nog vara rätt säker på att de inte har något med detta att göra. Det skulle dessutom kräva att båda var med på det hela vilket verkar helt osannolikt. Två sopåkare ute på standarduppdrag, nej, denna teori kan släppas.

Däremot är de viktiga vittnen eftersom de styrker att GM på ett ganska utstuderat sätt väntade in M.
Citera
2019-02-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Låter ju helt sjukt att man inte låter folk legga sig som topsats? Då finns ju en chans att mördaren låtit sin bästa vän (?) gå in o bli topsad?
Helt sjukt om GM faktiskt "är topsad" men ändå inte så att säga.
Håller med, låter väldigt märkligt, finns ju ju ändå en viss sannolikhet att någon annan går dit. Dock krävs det ju en ganska speciell person för att agera stand-in åt en kompis som ska topsas för dubbelmord.
Citera
2019-02-09, 21:52
Medlem
Det verkar tydligen som GM väntat in, varit fokuserad på (?) M. En person i akut psykos med hallucinationer och vanföreställningar kan agera till synes målmedvetet. I det här fallet kan han höra inre röster, som säger att han ska döda ett barn. Han mycket väl ha valt den här tidpunkten, då barn är på väg till skolan.
Citera
2019-02-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det verkar tydligen som GM väntat in, varit fokuserad på (?) M. En person i akut psykos med hallucinationer och vanföreställningar kan agera till synes målmedvetet. I det här fallet kan han höra inre röster, som säger att han ska döda ett barn. Han mycket väl ha valt den här tidpunkten, då barn är på väg till skolan.

Du har varit aktiv i denna tråden länge och känns påläst.
Alltså: vad tror du personligen just nu? Att detta förblir ouppklarat eller att vi får ett genombrott till slut?
Känns som enda möjligheten är släktforskningen nu? Att det ska komma ett avgörande tips eller att man ska hitta rätt på annat vis känns väldigt otroligt ?
Citera
2019-02-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Du har varit aktiv i denna tråden länge och känns påläst.
Alltså: vad tror du personligen just nu? Att detta förblir ouppklarat eller att vi får ett genombrott till slut?
Känns som enda möjligheten är släktforskningen nu? Att det ska komma ett avgörande tips eller att man ska hitta rätt på annat vis känns väldigt otroligt ?
Min uppfattning är att GM vid tiden för morden var psykotisk, att han inte var bofast i Linköping, utan vistades där tillfälligt. Detta gjorde att han kunde försvinna, utan att det märktes.
Jag tror att släktspårningen kommer att ge resultat. Jag har en känsla av att Jan Staaf redan hittat vissa uppslagsändar, Norrlandsresan i höstas kan ha med detta att göra.
En ny fantombild baserad på senaste DNA-teknik skulle kunna hjälpa till, jfr mordet på Marie Johansson i Göteborg, där man nyligen fått fram en realistisk fantombild.
Citera
2019-02-10, 10:00
Medlem
Jag fick fan visa legitimation när jag topsades. Om man däremot är känd hos snuten kanske man inte behöver. Annars är det nog knappast troligt.
Citera
2019-02-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Jag fick fan visa legitimation när jag topsades. Om man däremot är känd hos snuten kanske man inte behöver. Annars är det nog knappast troligt.

Mitt belastningsregister är helt tomt.. kan jag minnas fel? Minns det mesta annars från tillfället. Hur jag fick redogöra om mitt WoW-spelande, rollspel, lajv och att han precis när jag skulle lämna polishuset säger "du en sak till... röker eller snusar du?"
Citera
2019-02-10, 10:42
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att GM vid tiden för morden var psykotisk, att han inte var bofast i Linköping, utan vistades där tillfälligt. Detta gjorde att han kunde försvinna, utan att det märktes.
Jag tror att släktspårningen kommer att ge resultat. Jag har en känsla av att Jan Staaf redan hittat vissa uppslagsändar, Norrlandsresan i höstas kan ha med detta att göra.
En ny fantombild baserad på senaste DNA-teknik skulle kunna hjälpa till, jfr mordet på Marie Johansson i Göteborg, där man nyligen fått fram en realistisk fantombild.
Norrlands-resan, kan inte det vara att de helt enkelt hade en hög tips om personer som numera bor däruppe? Och att det var praktiskt hopplöst att kalla ner dem till Linköping?
Citera
2019-02-10, 10:48
Medlem
Citat:
Kan vara så. Men om han var ute efter barn så valde han ett märkligt ställe, det är ju inte nära en skola eller så. Går inte överdrivet mycket folk där heller. Han var nog i krokarna eftersom han visste var M bodde och var han gick i skolan. Däremot lite osäker på vilken väg han skulle ta.
Citera
2019-02-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Mitt belastningsregister är helt tomt.. kan jag minnas fel? Minns det mesta annars från tillfället. Hur jag fick redogöra om mitt WoW-spelande, rollspel, lajv och att han precis när jag skulle lämna polishuset säger "du en sak till... röker eller snusar du?"
Man kan ju tycka att det borde stå i kallelsen att man ska ta med legitimation. Och som skrevs här, om man inte redan är välkänd.
Citera
2019-02-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Man kan ju tycka att det borde stå i kallelsen att man ska ta med legitimation. Och som skrevs här, om man inte redan är välkänd.

Ingen som har kvar sin kallelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in