Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 17:54
  #7957
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Trodde inte man preskriberade mord längre ,, eller det kanske inte gäller retroaktivt?

Har med åldern på förövaren att göra. Mördar du och är äldre än 21 finns det ingen preskriptionstid.


I det här fallet antar jag att utredningen fortsätter eftersom ingen ännu vet åldern på GM. Mordet måste lösas innan man vet om det finns preskriptionstid eller ej. Eller tänker jag fel?
Citera
2017-03-26, 18:29
  #7958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Har med åldern på förövaren att göra. Mördar du och är äldre än 21 finns det ingen preskriptionstid.


I det här fallet antar jag att utredningen fortsätter eftersom ingen ännu vet åldern på GM. Mordet måste lösas innan man vet om det finns preskriptionstid eller ej. Eller tänker jag fel?

Om gärningsmannen var yngre än 21 när brottet begicks så är preskriptionstiden 15 år. Men vi vet ju inte om han var så ung. Om han var så ung, och om de skulle få tag i gärningsmannen senare så blir detta i alla fall polisiärt uppklarat. Då kan de anhöriga få veta vem som gjorde det och kanske också varför han gjorde det.
Citera
2017-03-26, 19:06
  #7959
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Uppriktigt sagt så tror jag att polisen arbetar mot preskriptionstiden. År 2029 preskriberas morden om gärningsmannen var yngre än 21 år gammal vid tidpunkten för morden. Det är 12 år till dess. Det kan tyckas lång tid men det var drygt 12 år sedan morden begicks. Personligen så tror jag att gärningsmannen är yngre än 21 år.
Brottet preskriberas 2019 om GM inte hade fyllt 21 vid brottet.

Brottsbalk (1962:700): 35 kap. Om bortfallande av påföljd
Citat:
1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.
Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.

2 § Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
1. mord eller dråp enligt 3 kap. 1 eller 2 §,
2. folkmord, brott mot mänskligheten eller grov krigsförbrytelse enligt 1, 2 eller 11 § lagen (2014:406) om straff för folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser,
3. terroristbrott enligt 3 § 1 eller 2 jämförd med 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, eller
4. försök till dessa brott.
Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2014:407).
Om GM inte fyllt 21 kan inte livstid följa, och därmed preskriberas brottet efter 15 år.
Citera
2017-03-26, 19:13
  #7960
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Brottet preskriberas 2019 om GM inte hade fyllt 21 vid brottet.

Brottsbalk (1962:700): 35 kap. Om bortfallande av påföljd

Om GM inte fyllt 21 kan inte livstid följa, och därmed preskriberas brottet efter 15 år.

Fast man lär ju inte veta GM's ålder förrän man har en sannolikt misstänkt. Man måste ju utgå från att GM var minst 21.
Citera
2017-03-26, 20:11
  #7961
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Brottet preskriberas 2019 om GM inte hade fyllt 21 vid brottet.

Brottsbalk (1962:700): 35 kap. Om bortfallande av påföljd

Om GM inte fyllt 21 kan inte livstid följa, och därmed preskriberas brottet efter 15 år.
Jag är tämligen övertygad om att du har fel. Lagen om bortfallande av påföljd syftar på det möjliga straffet enligt brottsrubriceringen. Dvs 25 år.
Citera
2017-03-26, 20:19
  #7962
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Jag är tämligen övertygad om att du har fel. Lagen om bortfallande av påföljd syftar på det möjliga straffet enligt brottsrubriceringen. Dvs 25 år.
Då är du tämligen övertygad om något annat än "5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet". Om GM var under 21 kan inte fängelse på livstid följa å brottet.
Citera
2017-03-26, 21:17
  #7963
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Jag är tämligen övertygad om att du har fel. Lagen om bortfallande av påföljd syftar på det möjliga straffet enligt brottsrubriceringen. Dvs 25 år.

Vi Flashback-nördar har haft detta på tapeten tidigare och kommit fram till att det är 15 år. Det står väldigt tydligt i propositionen (2009/10:50) på sida 21.

Citat:
Unga lagöverträdare

Enligt gällande rätt har en persons ungdom betydelse vid bl.a. val av
påföljd, straffmätning och för preskriptionstidens längd. Straffmyndighetsåldern
är 15 år. För brott som någon har begått innan han eller hon
fyllt 21 år får inte dömas till svårare straff än fängelse i tio år eller i särskilda
fall fjorton år. Den längsta preskriptionstiden är därmed i dessa
fall femton år. Enligt regeringen bör den straffrättsliga särbehandlingen
av unga lagöverträdare komma till uttryck även vid preskriptionsreglernas
utformning.

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att göra en översyn
av påföljdssystemet för vuxna och unga lagöverträdare (dir. 2009:60).
Utredaren ska bl.a. ta ställning till om den som har fyllt 18 år ska behandlas
som en vuxen lagöverträdare. Uppdraget ska redovisas senast
den 31 maj 2012. Mot denna bakgrund har regeringen inte funnit skäl att
i detta lagstiftningsärende överväga någon annan åldersgräns än 21 år.

Brott som någon begått innan han eller hon fyllt 21 år bör således även
fortsättningsvis preskriberas. Detta förhållande bör tydliggöras i lagstiftningen.

Quarrel har alltså, som vanligt, rätt.
Citera
2017-03-26, 23:12
  #7964
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Vi Flashback-nördar har haft detta på tapeten tidigare och kommit fram till att det är 15 år. Det står väldigt tydligt i propositionen (2009/10:50) på sida 21.
Tackar!
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Quarrel har alltså, som vanligt, rätt.
Quarrel, Quoter, kärt barn har många namn. Nu ska vi inte överdriva.

Detta betyder att fallet preskriberas 2019, dvs om drygt två år, förutsatt att GM var under 21 år gammal när han begick brottet. Mycket intressant, inte för att jag tror att det spelar någon roll i det hänseendet att någon GM frivilligt kommer kontakta polisen efter preskriptionstiden och erkänna. Däremot kan det bli ett enormt antiklimax om polisen plötsligt tillkännager att de topsat och identifierat en man och fått DNA-träff men att mannen nekar och pga preskription kommer utredningen läggas ner och FUP eller GMs identitet kommer vara fortsatt okända för allmänheten.

En annan aspekt ur polisarbetessynpunkt är ju att om preskription inträtt för en GM under 21 år gammal vid brottstillfället så lär några tvångsmedel mot en person som varit under 21 vid brottstillfället inte kunna komma på fråga. Dvs frågan är om polisen, efter sagda preskription inträtt, ens har möjlighet att skicka ut begäran om topsning till de personer som var under 21 vid brottstillfället.

Jag är övertygad om att GM inte är död eller att han var på tillfälligt besök från utlandet. Jag tror helt enkelt att polisen letat i fel åldersgrupp eller att han var på besök, kanske bodde tillfälligt hos någon mormor eller annat.
__________________
Senast redigerad av Fnissturken 2017-03-26 kl. 23:20.
Citera
2017-03-27, 19:48
  #7965
Medlem
Tror ni detta någonsin blir uppklarat?
__________________
Senast redigerad av AnderAnderAnder 2017-03-27 kl. 20:05.
Citera
2017-04-03, 20:01
  #7966
Medlem
Det här är väl troligtvis ett riktigt långskott men jag vill ändå göra ett försök att nysta lite kring saken.


När jag för några år sedan intresserade mig för ett helt annat brott så fick jag kännedom om en viss person som genom årens lopp har gjort en del riktigt sjuka och våldsamma saker. Den här personen har berättat för sina kompisar att han är diagnostiserad som bipolär och att han alltid har haft stora problem att hantera sina aggressioner i samband med att han mår dåligt. Det intressanta med den personen är att han under många år har haft dubbelt boende i Jönköping och Linköping. Det är Jönköping som har varit hans egentliga hemvist men han har även någon form av lite lösare koppling till Linköping, exempelvis en stödfamilj eller så kan det vara en släkting som bor där. Idag är han strax under trettio år gammal och bor sedan några år tillbaka i Stockholm.


Om någon känner igen personen utifrån beskrivningen så vore det väldigt intressant att få reda på om han är synad i utredningen, eller om han överhuvudtaget har några yttre likheter med gärningsmannen som eftersöks för dubbelmordet i Linköping.
Citera
2017-04-04, 17:26
  #7967
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryRunner
Det här är väl troligtvis ett riktigt långskott men jag vill ändå göra ett försök att nysta lite kring saken.


När jag för några år sedan intresserade mig för ett helt annat brott så fick jag kännedom om en viss person som genom årens lopp har gjort en del riktigt sjuka och våldsamma saker. Den här personen har berättat för sina kompisar att han är diagnostiserad som bipolär och att han alltid har haft stora problem att hantera sina aggressioner i samband med att han mår dåligt. Det intressanta med den personen är att han under många år har haft dubbelt boende i Jönköping och Linköping. Det är Jönköping som har varit hans egentliga hemvist men han har även någon form av lite lösare koppling till Linköping, exempelvis en stödfamilj eller så kan det vara en släkting som bor där. Idag är han strax under trettio år gammal och bor sedan några år tillbaka i Stockholm.


Om någon känner igen personen utifrån beskrivningen så vore det väldigt intressant att få reda på om han är synad i utredningen, eller om han överhuvudtaget har några yttre likheter med gärningsmannen som eftersöks för dubbelmordet i Linköping.
Ingen här i tråden har någon insyn i utredningen så din fråga är omöjlig att svara på. Dessutom är det för allmänt ställd gällande personen för att någon skulle reagera.

Min åsikt är helt enkelt att du skriver ett tipsmail till polisen. Du verkar kunna formulera dig väl så skriver du utförligt så lär de inte avfärda ditt tips utan att så småningom topsa den här personen. Kanske blir det du som kvitterar ut miljonbelöningen?
Citera
2017-04-04, 22:14
  #7968
Medlem
Får ni någon återkoppling på era tips? Har tipsa om en person som bodde i huset mitt mot muhammeds och som avbröt sina studier, flyttade därifrån hastigt. Tycker det finns likheter med fantombilden osv. Har skickat allt inkl fullständigt personnummer till polisen men vet i tusan om tipset har bearbetats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback