Citat:
Ursprungligen postat av
PresidentBahama
Det pumpas ut tomma lägenheter nu. TYVÄRR är det svårt att hitta aggressiva prissänkningar, utan man håller emot och drar ner på byggandet. Vi får hoppas att det finns effektiva byggare som fortsätter att bygga även när vinsterna inte är lika astronomiska som förr.
De som köpt på sig dyra byggrätter ska helt enkelt få börja förlora pengar nu. De ska inte kunna vänta in en ny bostadsbrist. Därför är det viktigt att kommunerna fortsätter att sälja mark i högt tempo. Huruvida detta sker återstår att se. Avgörande är förstås att det finns många konkurrerande aktörer igång.
Ja detta är ju ett gyldene tillfälle att lagstifta att om inte ett svenskt bolag väljer att bebygga en byggrätt så erbjuds den till ett bolag inom EU som då får rätt att utstationera sin dgen personal till hemlandets villkor. Fast även här blir det strid med byggfacket och EU. Men jag skulle vilja se ett polskt företa bygga i Sverige med egen personal. Isoleringen får väl bättras på men jag tror nog polackerna klarar detta.
Alternativt hoppas jag några SD-kommuner har modet att prova trailer parks. Detta är ju bara långtidsuppställning av husvagn så det faller inom vad kommunerna får göra själva. Hoppas även överklasskommunerna (dvs huvudparten av befolkningen arbetar) Vellinge och Kungsbacka har modet att prova detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
RunePettersson
Slutar väl med att kommunerna börjar köpa upp bostäder och dela ut till alla kommande anhöriginvandrare som Centern och Liberalerna har sålt ut sig själva för att få hit

Ja detta är helt seriöst en stor risk. Till exempel kan regeringen lagstifta om statliga solidaritetslån med de kommuner som vill ta ett ansvar och visa kärlek för att så många som möjligt skall få komma hit.
Då kan kommunerna lånefinansiera ännu mer byggen så karusellen rullar ett par år till, kronans värde kan ju som bekant offras. Undrar om vi snart börjar se ett delvis inväxlingstvång för exportindustrin så man kan få in hårdvaluta. Kanske att exportindustrin kan få en fördelaktig kurs, då skulle det löna sig bättre att lägga vissa inköp i Sverige. Eller kanske detta strider mot EU's regler?
Alla skulle bli glada förutom svenska sparare. Men vem fan bryr sig om förrädare som inte maxkonsumerat och maxbelånat?