2019-02-09, 23:32
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Expert warns Australia could turn into slums in 20 years | 60 Minutes Australia
https://youtube.com/watch?v=vRSdiq3sOTc

Intressant från Australien som brukar pekas ut som landet med störst risk för boprisras i världen.

*) Låg kvalitet vid nybyggen, värsta exempelet opal tower som är utrymt pga sprickor. Lägenheterna kan tom bli värdelösa.

*) Experterna avråder från att köpa nyproduktion pga av alla risker.

*) 10% av bolånetagarna har större lån än bostaden är värd.

*) Prisfall på 20% i Sydney och Melbourne.

Känns som det finns en del paralleller med Svergie. Dock så har väll kvalité problemet vid nyproduktion inte varit lika stor här.

Steve Keen nämndes nyligen i tråden tror jag. Han förlorade ett vad efter finanskrisen om att bostadspriserna skulle gå ner minst 40% i Australien efter finanskrisen 2008. Kanske får han sin hämd nu?
https://www.news.com.au/finance/economist-steve-keen-loses-housing-bet-against-rory-robertson/news-story/93ed4546692bf96793651c0cbcf0d8bb

Den gången så lyckades man bryta det begynnande raset med rena helikopterpengar och Australien fick också en råvaruboom tack vare Kina. Frågan är om det går lika bra den här gången.
2019-02-10, 00:45
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Expert warns Australia could turn into slums in 20 years | 60 Minutes Australia
https://youtube.com/watch?v=vRSdiq3sOTc

Intressant från Australien som brukar pekas ut som landet med störst risk för boprisras i världen.

*) Låg kvalitet vid nybyggen, värsta exempelet opal tower som är utrymt pga sprickor. Lägenheterna kan tom bli värdelösa.

*) Experterna avråder från att köpa nyproduktion pga av alla risker.

*) 10% av bolånetagarna har större lån än bostaden är värd.

*) Prisfall på 20% i Sydney och Melbourne.

Känns som det finns en del paralleller med Svergie. Dock så har väll kvalité problemet vid nyproduktion inte varit lika stor här.
Finns många likheter med Sverige. Extremt låga räntor (runt 4% netto vilket är kalaslågt för Australien) har drivit upp priserna och det har lockat till mycket stora investeringar och stora mängder nya bostäder som kommer ut på marknaden. Just nu finns det mer än 40 000 lediga boenden i Sydney. Prisraset har redan kommit med en del förorter nu ner nästan 20% sen peak. Lägg till att strömmen av kinesiska köpare som parkerade pengar utomlands in AU och Kanada minskat drastiskt.

Kvalitetsproblemet är en tickande bomb vars stubin tändes för flera år sedan. Det fanns en lag om att byggare var tvugna att garantera bygget i sju år. Det ändrades till två år vilket ofta inte kommer att vara tillräckligt för att se eventuella problem. Lägg till en prisboom med allt vad det innebär av lycksökeri och möjligheter för skojare och det kan bli ganska otrevligt.

Det finns också stora olikheter med Sverige. AU har marknadshyror vilket gör att det är lättare att absorbera en överproduktion genom att hyrorna snabbt sjunker ned till en punkt där bostäderna fylls. Där jag bor har hyrorna gått ned 10% bara det senaste året. Det hela kommer så att säga att balansera sig själv ganska snabbt.

En annan skillnad är att räntorna ligger åtminstone en sänkningscykel efter de flesta västländer. Om det skulle behövas kommer centralbanken sannolikt sänka ned räntorna. Kanske en halvering av vad folk betalar ned till 2%? Då kan kalaset rulla på i 10år till. Sverige kan ju inte radikalt sänka på det viset.

Australiens invandringsprofil är också helt annorlunda. Mycket litet av arbetslös asylinvandring och istället nästan bara arbetskraftsinvandring (med behovsprövning) och anhöriginvandring (med verkliga system för att kostnader bärs av den som importerar. Ghettofieringen kommer inte att bli lika dramatisk som i Sverige.
2019-02-10, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpdowlin
Kommer Oscar properties nu att gå i konkurs?
https://twitter.com/Flute_Tankar/status/1094276161407012864

Hur mycket exponeringen har bankarna?
Blir det någon slaks smitto-effekt?

Kan det bli första utvecklaren som lämnar in handduken? Enligt mig finns väl egentligen inget unikt i deras koncept som inte går att kopiera av någon annan (varför man nu skulle vilja det för tillfället..), så kan bli intressant om någon försöker hålla skeppet flytande eller om man sätter hål i botten direkt.

Fått nån reklam från de senaste dagarna om att de nu ska starta nån deli i sina bostadsbyggen... Seriöst, här har de skulder i miljardklassen, varav en del miljoner faller till betalning inom kort och det de försöker locka med är nån deli? Känns väl ändå som PR-avdelningen har lite annat att arbeta med en en korvbit?
2019-02-10, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Det pumpas ut tomma lägenheter nu. TYVÄRR är det svårt att hitta aggressiva prissänkningar, utan man håller emot och drar ner på byggandet. Vi får hoppas att det finns effektiva byggare som fortsätter att bygga även när vinsterna inte är lika astronomiska som förr.

De som köpt på sig dyra byggrätter ska helt enkelt få börja förlora pengar nu. De ska inte kunna vänta in en ny bostadsbrist. Därför är det viktigt att kommunerna fortsätter att sälja mark i högt tempo. Huruvida detta sker återstår att se. Avgörande är förstås att det finns många konkurrerande aktörer igång.
Ja detta är ju ett gyldene tillfälle att lagstifta att om inte ett svenskt bolag väljer att bebygga en byggrätt så erbjuds den till ett bolag inom EU som då får rätt att utstationera sin dgen personal till hemlandets villkor. Fast även här blir det strid med byggfacket och EU. Men jag skulle vilja se ett polskt företa bygga i Sverige med egen personal. Isoleringen får väl bättras på men jag tror nog polackerna klarar detta.

Alternativt hoppas jag några SD-kommuner har modet att prova trailer parks. Detta är ju bara långtidsuppställning av husvagn så det faller inom vad kommunerna får göra själva. Hoppas även överklasskommunerna (dvs huvudparten av befolkningen arbetar) Vellinge och Kungsbacka har modet att prova detta.

Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Slutar väl med att kommunerna börjar köpa upp bostäder och dela ut till alla kommande anhöriginvandrare som Centern och Liberalerna har sålt ut sig själva för att få hit
Ja detta är helt seriöst en stor risk. Till exempel kan regeringen lagstifta om statliga solidaritetslån med de kommuner som vill ta ett ansvar och visa kärlek för att så många som möjligt skall få komma hit.

Då kan kommunerna lånefinansiera ännu mer byggen så karusellen rullar ett par år till, kronans värde kan ju som bekant offras. Undrar om vi snart börjar se ett delvis inväxlingstvång för exportindustrin så man kan få in hårdvaluta. Kanske att exportindustrin kan få en fördelaktig kurs, då skulle det löna sig bättre att lägga vissa inköp i Sverige. Eller kanske detta strider mot EU's regler?

Alla skulle bli glada förutom svenska sparare. Men vem fan bryr sig om förrädare som inte maxkonsumerat och maxbelånat?
2019-02-10, 02:18
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Steve Keen nämndes nyligen i tråden tror jag. Han förlorade ett vad efter finanskrisen om att bostadspriserna skulle gå ner minst 40% i Australien efter finanskrisen 2008. Kanske får han sin hämd nu?
https://www.news.com.au/finance/economist-steve-keen-loses-housing-bet-against-rory-robertson/news-story/93ed4546692bf96793651c0cbcf0d8bb

Den gången så lyckades man bryta det begynnande raset med rena helikopterpengar och Australien fick också en råvaruboom tack vare Kina. Frågan är om det går lika bra den här gången.
Styrräntan är 1.5% och ett vanligt hemlån ligger runt 4% (det går att få lockpriser så lågt som runt 3.5% men de kryper ofta snabbt upp till 4%). Det finns så att säga krut kvar i räntevapnet till en cykel till om det skulle behövas.

Hur det blir får vi väl se, priserna ligger, trots raset det senaste året, fortfarande högt jämfört med historiska tal för hur mycket folk lägger på boende så det är nog inte klart ännu.
2019-02-10, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Kan det bli första utvecklaren som lämnar in handduken? Enligt mig finns väl egentligen inget unikt i deras koncept som inte går att kopiera av någon annan (varför man nu skulle vilja det för tillfället..), så kan bli intressant om någon försöker hålla skeppet flytande eller om man sätter hål i botten direkt.

Fått nån reklam från de senaste dagarna om att de nu ska starta nån deli i sina bostadsbyggen... Seriöst, här har de skulder i miljardklassen, varav en del miljoner faller till betalning inom kort och det de försöker locka med är nån deli? Känns väl ändå som PR-avdelningen har lite annat att arbeta med en en korvbit?

En del små utvecklare har redan konkat. Den största jag vet om är Axxonen:
https://www.di.se/nyheter/bostadsutvecklaren-axxonen-gar-i-konkurs/

De hade bla köpt en byggrätt av just Oscar Properties som de inte hade betalat klart.
2019-02-10, 09:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Slutar väl med att kommunerna börjar köpa upp bostäder och dela ut till alla kommande anhöriginvandrare som Centern och Liberalerna har sålt ut sig själva för att få hit
Det har delvis redan skett och sker, men inte i någon hög takt.
Som lootic skriver så kräver det att det skärs ännu hårdare på andra håll i budgeten.
Nu visar kommun efter kommun underskott så den nödutgången för bostadsmarknaden är stängd.
2019-02-10, 09:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Importera 300 000 polacker och låt dom jobba till den lägsta lön dom själva accepterar så ska ni se att lönerna närmar sig, andra, lika (o)avancerade arbeten
Du byggde ditt eget hus antar jag? Har elutbildning och drog elen själv? Fixade badrummet osv?
Problemet med bostadsmarknaden är inte så mycket löner som regler i alla led.
Regler ökar kostnaden.
Lägg till en osund kreditgivning så får man en stor efterfrågan vilket pressar upp kostnaden i alla led.
Dumsvensken klappar dock händerna och tror att man är ett geni. Sen gnäller man på att kostnaden drivs upp pga bristande kapacitet.
2019-02-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Finns många likheter med Sverige. Extremt låga räntor (runt 4% netto vilket är kalaslågt för Australien) har drivit upp priserna och det har lockat till mycket stora investeringar och stora mängder nya bostäder som kommer ut på marknaden. Just nu finns det mer än 40 000 lediga boenden i Sydney. Prisraset har redan kommit med en del förorter nu ner nästan 20% sen peak. Lägg till att strömmen av kinesiska köpare som parkerade pengar utomlands in AU och Kanada minskat drastiskt.

Kvalitetsproblemet är en tickande bomb vars stubin tändes för flera år sedan. Det fanns en lag om att byggare var tvugna att garantera bygget i sju år. Det ändrades till två år vilket ofta inte kommer att vara tillräckligt för att se eventuella problem. Lägg till en prisboom med allt vad det innebär av lycksökeri och möjligheter för skojare och det kan bli ganska otrevligt.

Det finns också stora olikheter med Sverige. AU har marknadshyror vilket gör att det är lättare att absorbera en överproduktion genom att hyrorna snabbt sjunker ned till en punkt där bostäderna fylls. Där jag bor har hyrorna gått ned 10% bara det senaste året. Det hela kommer så att säga att balansera sig själv ganska snabbt.

En annan skillnad är att räntorna ligger åtminstone en sänkningscykel efter de flesta västländer. Om det skulle behövas kommer centralbanken sannolikt sänka ned räntorna. Kanske en halvering av vad folk betalar ned till 2%? Då kan kalaset rulla på i 10år till. Sverige kan ju inte radikalt sänka på det viset.

Australiens invandringsprofil är också helt annorlunda. Mycket litet av arbetslös asylinvandring och istället nästan bara arbetskraftsinvandring (med behovsprövning) och anhöriginvandring (med verkliga system för att kostnader bärs av den som importerar. Ghettofieringen kommer inte att bli lika dramatisk som i Sverige.

Intressant!

Priserna verkar vara ungefär samma i Stockholm som i Sydney.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=Austra lia&city1=Stockholm&city2=Sydney

Sydney känns som en betydligt mer attraktiv stad än Stockholm. Dessutom är lönerna högre. Så jag tycker priserna borde vara högre i Sydney.

Finns det något förutom de lägre räntorns som kan förklara att bostadspriserna är ungefär samma? Hur är det med amorteringskulturen och har de ränteavdrag?
Senast redigerad av trickget 2019-02-10 kl. 10:42.
2019-02-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Om dom är överbetalda är väl något man kan diskutera, men en byggnadsarbetare tjänar ju exempelvis betydligt mer än en metallarbetare. Jag kan inte svära på det, men 30-40k i månaden är väl normalintervallet för en byggnadsarbetare med hyfsad erfarenhet, dvs för någon runt 30 år, det kan en de flesta metallarbetare tokglömma.

Sedan beror det sig såklart på vilken tjänst det handlar om, en byggstädare tjänar ju t ex inte speciellt bra, men det är ju också lägst löner där, en byggstädare behöver inte kunna hantverket, höftningen, men kan tänka mig att det kanske är 20-25k, men att byggnadsarbetare kan dra in rätt mycket cash råder det ingen tvekan om, sedan får man ju tänka på att det sliter rätt mycket på kroppen också.

Såg faktiskt en lönespec på nästan 90k i somras, en ytligt bekant, men då hade den snubben(ca 35 år gammal) jobbat som ett djur den månaden då dom finslipade det sista på ett projekt innan överlämning, det var dessutom utomhus, led nästan lite med han då den upplevda värmen(reflektioner etc) måste varit närmast olidlig.

Ja, många olika hantverkarsgrupper inom byggsektorn har löner mellan 30-40' brutto. Men som du tar upp skiljer det sig givetvis mellan olika yrken.

Att metallarbetare inte har samma löner stämmer säkert. Men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Du får gärna förklara detta närmare?

Jag är själv verksam inom byggsektorn, dock som sk tjänsteman och inte sk arbetare. Hör ofta gnäll i min bekantskapskrets (särskilt bland de som bor i villa) att diverse hantverkare tar orimligt betalt för arbeten utförda på deras fastigheter. Mitt svar brukar bli "men gör det själv då". Men nej se, herr revisor och fru jurist vet inte hur man lägger om ett tak eller lagar en läckande varmvattenberedare. De besitter ytterst sällan någon som helst kompetens inom ämnen som faktiskt betyder nåt.

För att återknyta till tråden.

Har i denna tråd gått i klinch med sign Alpha101 som menade att det var byggnadsarbetarna (genom facken ) som utpressat sig till höga löner som låg till grund för de stora prisökningarna på bostäder som vi sett senaste decenniet. I denna tråd kom vi ingen vart. Men i en annan tråd i denna forum del fick jag till slut Alpha att själv länka till info om löneutveckling för sk arbetare verksamma inom bygg. När hen förstod att lönerna hade gått upp i linje med inflation(KPI) och inte hade någonting att göra med prisökningar på uppemot 10-15% årligen, och hen med sina länkar själv bekräftat detta så försvann hen omgående från tråden.

(FB) Riksbanken höjer räntan - krasch på gång?
2019-02-10, 10:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Intressant!

Priserna verkar vara ungefär samma i Stockholm som i Sydney.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=Austra lia&city1=Stockholm&city2=Sydney

Sydney känns som en betydligt mer attraktiv stad än Stockholm. Dessutom är lönerna högre. Så jag tycker priserna borde vara högre i Sydney.

Finns det något förutom de lägre räntorns som kan förklara att bostadspriserna är ungefär samma?
Antagligen en större tröghet i processen att bygga nytt. Sthlms geografi spelar in dessutom.
Innerstaden ligger inklämd mellan vatten och järnvägsspår/motortrafikleder.
Som en bonus har större delen av den mark som enkelt går att bebygga blivit nationalstadspark.
2019-02-10, 10:50
Medlem
Citat:
Vem har sagt att nån med en tandläkarutbildning ska tjäna mer om den blir byggnadsarbetare? Jag säger att löneskillnaden för jobb som kräver ungefär samma mentala kapacitet inte skulle vara så stor om samma förutsättningar gällde för alla branscher.

Ok, jag tolkade ditt inlägg som om att du ville att utbildningsgrad skulle styra ersättning för utfört arbete. Om detta var fel så ber jag om ursäkt.

Att förutsättningarna och konkurrens skiljer sig åt mellan olika branscher är en realitet,ja. Skulle dock vilja påstå att det finns branscher i Sverige där brist på konkurrens och marknadsmässiga villkor är långt större än i byggsvängen, även om det givetvis är ett problem för oss med kompetens och en seriös verksamhet inom bygg.

Om nu metallarbetare med "samma mentala kapacitet" är missnöjda över dåliga ersättning i sin bransch finns det väl inget som hindrar dom från att ta anställning inom en bransch som är bättre betalad? Eller hur?

I koncernen jag jobbar åt så använder vi oss ofta av utländska UE från framförallt Baltikum och Polen. Vi håller sen december 2018 på med en större kostnads utredning gällande våra utländska UE, den är ännu inte klar, men det ser inte ut som att våra svenska anställda arbetare är särskilt mycket dyrare (per producerad enhet) än de utländska. Kommer inte direkt som en överraskning för oss i branschen. Man får det man betalar för med ytterst få undantag, låga löner => låg kvalité=> behöver göras om av personal med kompetens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in