2019-02-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De som betalar marknadspris (BR) känner jag ingen som helst avundsjuka mot. Tvärtom, good for them!!

Vi får väl leta upp några gamla citat. Du har ju skrivit så mycket på sista tiden.
Citera
2019-02-08, 11:19
Medlem
Citat:
Hahaha ska DU prata med folk om personangrepp :-D

Nu var det ju inte dig jag "angrep". Men du får gärna svara ändå. Och jag kan möjligen
tänka mig att det är lättare att läsa rapporterna på papper än på nätet.

Men hitta gärna några misstänkta kopplingar mellan den som skrivit del 6 i rapportserien,
den om marknadshyror, och HGF. Du vet väl f ö att HGFordförandens mamma avled nyligen,
vilket bland annat medförde att hon fick avstå ett ABFseminarium i början av månaden.
Otroligt skumt tycker du säkert !
Citera
2019-02-08, 11:33
Medlem
http://fores.se/20-feb-en-bred-uppgorelse-om-bostadspolitiken/

Hans Lind är självfallet djupt suspekt eftersom han varit aktiv i (v) ! Tycker
fåntrattarna som bara är intresserade av att fortsätta rapa upp sin stora
pseudolösning på det enda problem de verkar kunna se. Suboptimering
kan man kalla det om man nu vill vara snäll.
Citera
2019-02-08, 11:39
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/varlden/berlins-recept-mot-hyreshojningarna-koper-tillbaka-bostader-fran-privata-investerare/

Faktiskt, som oftast, ungefär samma problen här som där. Hörde i P1 Studio Ett för ett tag
sedan något som gick ut på att i Tyskland omvandlas hyresrätterna till ägarlägenheter och
inte till bostadsrätter. Samma gentrifiering här som där. Och den får sociala konsekvenser.
Men eftersom fåntrattarna i tråden inte kan se sociala/sociologiska konsekvenser av den
nybrutala liberalism de företräder så.
Citera
2019-02-08, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Från länken Om Bostad 2030:

[i]Hyresgästföreningen har därför tagit initiativ till ett oberoende forsknings- och kunskapsprojekt som ska utföras av en delegation Bostad 2030 under ledning av Anders Sundström.

Det är alltså fråga om ett av Hyresgästföreningens propagandainitiativ inför valet 2018. Under ledning av en före detta sosseminister. Själva motsatsen till seriösa neutrala forskare. Du får försöka igen.

Och du har uppenbarligen ingen som helst aning om vad Anders Sundström sysslat med
på senare år. I kapitalets tjänst oftast.
Citera
2019-02-08, 12:01
Medlem
"Hyresrätternas tid är nu

Byggbolaget som tänker nytt. När marknaden för bostadsrätter ter sig allt osäkrare finns det aktörer som satsar på den andra segmentet inom bomarknaden, nämligen hyresmarknaden. Systemhus är företaget som ser att det är i hyresrätter som den verkliga potentialen ligger. Bolaget genomför nu en nyemission och siktar på en snar marknadsnotering."

Ur inkorgen. Investerare är smartare än fåntrattar, speciellt i den här tråden.
Citera
2019-02-08, 17:06
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Du menar om det funnits marknadshyror? Alla marknader med reglerade priser under marknadspriser är alltid dysfunktionella. Skönt att vi är.överens.

Vad har du för stöd för de hyresökningar du esrimerar? När jag tog fram siffran 8k utgick jag från Rambölls undersökning gjord åt HGF, den absolut mest pessimistiska undersökning aom tagits fram.

Du hävdar att hyrorna kommer stiga mycket mer. Vilken undersökning stödjer det? Är det Klopeks egna hemmasnickrade teori igen? Den ger jag inte ett ruttet lingon för och om det är vad du utgår från drar du bara ett löjes skimmer över dig själv.

Dessutom är det osannolikt att de som ställer sig i bostadskö till de mest populära adresserna idag enbart får vänta 40 år. Även det var mycket konservativt av mig. Mellan 2017 och 2018 ökade kötiden i Sthlm i snitt
med 3%. Kötiden kommer sannolikt bli närmre hela din livstid om inget ändras inom kort.

https://www.svd.se/nytt-rekord-636000-i-bostadsko-i-stockholm

Vadå min teori? Du sa själv att du skulle kunna ha råd med 8k och du är väl knappast ensam om att ha råd eller ha viljan att betala för det på nämnd adress?

Vad för hyra på nämnd adress krävs för att inte tillräckligt många ska ha råd? Mitt förslag vad 15k. Vad säger du?

Jag sa bara att 8k är vad folk betalar för andrahandskontrakt på sämre adresser. Därför var ditt exemplet uselt då just 8k på Östermalm inte skulle minska köerna. Meningen med marknadshyra är att kunna få en bostad på dagen annars meningslöst. Så den måste kosta vad dom flesta inte har råd med för att kön ska försvinna.

Tillräckligt dyrt så finns inga köer. Då ser det på ytan ut som ingen bostadsbrist existerar.

Så vad ska nämnd lägenhet ha för hyra för att ett fåtal ska kunna bo där? Och att det inte skatt finnas någon kö.

Du sa själv att du hellre betalar 8k för att slippa köa men kö kommer du inte undan den adressen för den hyran.
Citera
2019-02-08, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Vadå min teori? Du sa själv att du skulle kunna ha råd med 8k och du är väl knappast ensam om att ha råd eller ha viljan att betala för det på nämnd adress?

Vad för hyra på nämnd adress krävs för att inte tillräckligt många ska ha råd? Mitt förslag vad 15k. Vad säger du?

Jag sa bara att 8k är vad folk betalar för andrahandskontrakt på sämre adresser. Därför var ditt exemplet uselt då just 8k på Östermalm inte skulle minska köerna. Meningen med marknadshyra är att kunna få en bostad på dagen annars meningslöst. Så den måste kosta vad dom flesta inte har råd med för att kön ska försvinna.

Tillräckligt dyrt så finns inga köer. Då ser det på ytan ut som ingen bostadsbrist existerar.

Så vad ska nämnd lägenhet ha för hyra för att ett fåtal ska kunna bo där? Och att det inte skatt finnas någon kö.

Du sa själv att du hellre betalar 8k för att slippa köa men kö kommer du inte undan den adressen för den hyran.

Förstår inte vad du menar med det första.

Eftersom jag är seriös utgår jag från de undersökningar som finns tillgängliga ang ev marknadshyror och andra länder med marknadshyeor samt tittar på den rapport som estimerar högst hyresökningar..Den estimerar en hyresökning med max 80% i de absolut mest populära områdena. Därav siffran 8k. Vilka undersökningar använder du för att estimera 15k? Dvs en otroligt mycket högre ökning?

Du kan inte ta andrahandsmarknaden som ett facit för vad hyrorna skulle bli överlag vid fri prissättning. Andrahandshyrorna är så höga som de är eftersom marknaden är reglerad.

Om 99% av allt guld i världen prisreglerades till 10 kr per kilo skulle priset på den övriga 1% guld i världen bli extremt högt, och knappast vara en indikator på vad guld skulle kosta om det inte fanns en prisreglering. Det borde tom ett barn förstå.

Av just denna anledning, att amatörer som sitter hemma och gissar, inte ska bli någon sorts facit görs seriösa beräkningar. INGEN seriös beräkning stödjer det du påstår. VISA den isf.

Återigen..Om du ens ska förvänta dig ett svar får du presentera en seriös rapport som stödjer att hyrorna ska öka mer än i Rambölls rapport. Annars går det inte att ta dig på allvar.
Citera
2019-02-10, 00:59
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det blir lika fel varje gång du försöker jämföra fast egendom med konsumtionsvaror. Mat produceras i överflöd och kan importeras från utlandet till lägsta dagspris, och skulle det bli för dyrt med ris kan man äta potatis istället. Men en lägenhet i Stockholm kan bara finnas och brukas i Stockholm, de kan inte importeras eller framställas i obegränsade antal.
Stockholm är förhållandevis glest befolkat (se tidigare poster). Det finns inga som helst utrymmesrelaterade problem med att bygga i Stockholm. Marknadskrafterna för bostäder - både hyrda och ägda - fungerar utmärkt i hela världen. De fungerar för lokaler. Av någon anledning menar dock förespråkarna av hyresreglering att just i svenska städer så fungerar de inte.
Citat:
Även om vi skulle använda ditt snedvridna resonemang om vad folk "vill" betala, så innebär det alltså enligt ovanstående resonemang att hyresvärden bara får "90" fast han kunde fått "100", och hyresgästen har kvar "10" mer än han skulle med marknadshyra. Hyresgästen får behålla lite mer och hyresvärden får lite mindre. Och vad är fel med det..?
Att hyresgästen inte sällan inte behöver pengarna och att andra behöver dem mer. Varför skall samhället ge lajbanspengar till miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver samtidigt som fattigvården går på knä? Varför är du så emot att samhället främst hjälper de svaga?
Citat:
Vem säger att kommunen saknar pengar till fattigvård? (Jag antar att du menar socialbidrag/försörjningsstöd). Det har jag inte hört något om, berätta gärna mer om detta.
Jag menar alla de insatser som finns eller borde finnas för att hjälpa verkligt svaga. Du har missat att det idag finns soppkök för hemlösa fattigpensionärer i Stockholm samtidigt som samma kommun bjuder miljonärer på reahyra via sina bostadsbolag?
Citat:

Du påstår att de enda vinnarna på bruksvärdeshyra är några miljonärer som bor billigare än vad de skulle kunna göra. Men alla de hundratusentals vanliga hyresgäster, som inte är miljonärer, är väl också vinnare på ett system som håller nere hyrorna?
Det skrev jag inte. Försök läsa innantill.
Citera
2019-02-10, 01:08
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är därför nyliberaler ska krossas som motvillig [...]
Är Jeremy Corbyn nyliberal?

Är det månne för att jag vill ta från miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver och ge till fattiga som du tycker jag framstår som nyliberal?
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
[...] man blir även luspank och får inga pengar över till nöjen, resor och ha kul, som man vill göra när man är mellan 20-30 på ett annat sätt.
Ja, att skattebetalarnas pengar skall gå till de fattiga istället för lajbanspengar till dig är förstås fruktansvärt!! Hemska tanke!

Men det är förstås trevligt med en förespråkare av hyresreglering som inte mörkar sina åsikter. Det handlar inte om rättvisa, inte om att hjälpa svaga eller något annat. Det handlar enbart och endast om girig egoism på andras bekostnad.
Citera
2019-02-10, 01:18
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Till skillnad från dig som är en fri och oberoende "tänkare", stöttad av ingen utom av
dina fåntrattar till åsiktsfränder i den här tråden.

"Personargument" kallas f ö den angreppsmetod du använder här. Försök igen.
Eller är det för jobbigt att läsa ? Själv har man ju skrifterna i pappersform.
Du skrev att det var fråga om seriösa forskare. När det i verkligheten bara var fråga om rapportpropaganda beställd och betald av hyresgästföreningen et al. Inte mitt fel att du gör bort dig.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Och du har uppenbarligen ingen som helst aning om vad Anders Sundström sysslat med
på senare år. I kapitalets tjänst oftast.
Främst har han jobbat i "rörelsen". Dvs de olika utväxterna från sosseriet där många avdankade politiker får sinekurer eller rekryteras ifrån. Facket, Konsum, Fonus, Sparbanksrörelsen, Hyresgästföreningen, Folksam osv osv. Där har han jobbat och tjänat grova pengar samtidigt som han lajvat att han bryr sig om vanligt folk. Han, Göran Persson och de andra korrupta pamparna måste skratta sig harmynta när de sitter själva och groggskålar i bastun och pratar om folk som dig, som tror på deras propaganda.
Citera
2019-02-10, 14:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Att hyresgästen inte sällan inte behöver pengarna och att andra behöver dem mer. Varför skall samhället ge lajbanspengar till miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver samtidigt som fattigvården går på knä? Varför är du så emot att samhället främst hjälper de svaga?
Man ska alltså ta från de som har mer än de behöver och ge till de som behöver. "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov", ett uttryck som brukar tillskrivas Karl Marx.
Är du alltså kommunist? Det trodde jag verkligen inte.
Citat:
Jag menar alla de insatser som finns eller borde finnas för att hjälpa verkligt svaga. Du har missat att det idag finns soppkök för hemlösa fattigpensionärer i Stockholm samtidigt som samma kommun bjuder miljonärer på reahyra via sina bostadsbolag?
Om det nu är som du säger så finns det säker också folk som inte är miljonärer som bor i lägenheterna med "reahyra". Det är ett ganska trubbigt vapen i kampen mot dessa rika hyresgäster att införa marknadshyra, eftersom detta kommer drabba alla som bor i hyresrätt. Vore det inte enklare att beskatta de väldigt rika mer, det drabbar ju ingen fattig? Om nu kommunen behöver mer pengar till soppköken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in