Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Vadå min teori? Du sa själv att du skulle kunna ha råd med 8k och du är väl knappast ensam om att ha råd eller ha viljan att betala för det på nämnd adress?
Vad för hyra på nämnd adress krävs för att inte tillräckligt många ska ha råd? Mitt förslag vad 15k. Vad säger du?
Jag sa bara att 8k är vad folk betalar för andrahandskontrakt på sämre adresser. Därför var ditt exemplet uselt då just 8k på Östermalm inte skulle minska köerna. Meningen med marknadshyra är att kunna få en bostad på dagen annars meningslöst. Så den måste kosta vad dom flesta inte har råd med för att kön ska försvinna.
Tillräckligt dyrt så finns inga köer. Då ser det på ytan ut som ingen bostadsbrist existerar.
Så vad ska nämnd lägenhet ha för hyra för att ett fåtal ska kunna bo där? Och att det inte skatt finnas någon kö.
Du sa själv att du hellre betalar 8k för att slippa köa men kö kommer du inte undan den adressen för den hyran.
Förstår inte vad du menar med det första.
Eftersom jag är seriös utgår jag från de undersökningar som finns tillgängliga ang ev marknadshyror och andra länder med marknadshyeor samt tittar på den rapport som estimerar högst hyresökningar..Den estimerar en hyresökning med max 80% i de absolut mest populära områdena. Därav siffran 8k. Vilka undersökningar använder du för att estimera 15k? Dvs en otroligt mycket högre ökning?
Du kan inte ta andrahandsmarknaden som ett facit för vad hyrorna skulle bli överlag vid fri prissättning. Andrahandshyrorna är så höga som de är eftersom marknaden är reglerad.
Om 99% av allt guld i världen prisreglerades till 10 kr per kilo skulle priset på den övriga 1% guld i världen bli extremt högt, och knappast vara en indikator på vad guld skulle kosta om det inte fanns en prisreglering. Det borde tom ett barn förstå.
Av just denna anledning, att amatörer som sitter hemma och gissar, inte ska bli någon sorts facit görs seriösa beräkningar. INGEN seriös beräkning stödjer det du påstår. VISA den isf.
Återigen..Om du ens ska förvänta dig ett svar får du presentera en seriös rapport som stödjer att hyrorna ska öka mer än i Rambölls rapport. Annars går det inte att ta dig på allvar.