2019-02-08, 21:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Men tröttnar dom aldrig på att bara äta ris? Skulle jag käka pizza varje dag skulle jag tröttna enormt på det.

Tror att det handlar om pris/tillgång. Om man betalar 10× mer för potatis än ris så blir det mer naturligt att äta ris.
Citera
2019-02-08, 21:57
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Skulle nog jämföra risets roll med vete här.
Precis, folk äter bröd till frukost, sen mer bröd till lunchen, till pastan, och så kanske pannkakor, lite kaffebröd på eftermiddagen, och sen lasagne (och bröd) till middag.
Varför äter västerlänningar vete hela tiden?
Citera
2019-02-08, 22:25
Medlem
Varför har folk så svårt att förstå tillgång/efterfråga effekten?
Ris är billigt, gott, mättande, variabelt.

Vad mer behöver man?

Precis som någon sa. Jämför det med vete/havre som har i princip samma egenskaper.
Vi äter ju det konstant i olika former.

Ris=Havre/vete
Citera
2019-02-08, 23:04
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Tradition? I 99,9% av mänsklighetens historia har människan inte haft råd att välja mat för x eller y varit tråkigt eller roligt. Man har varit tvungen att äta det som finns och varit glad om man fått äta öht.
Citera
2019-02-08, 23:16
Medlem
Citat:
Varför käkar vissa kulturer så himla mycket ris? Vissa typ Thai äter ju ris till varje måltid frukost/lunch/middag.
Tröttnar dom aldrig på att käka så mycket ris som dom gör är väl roligt att variera sig någon gång?
Jag gillar också ris men skulle snabbt tröttna på det om jag hade det till varje måltid varje dag.

Problemet är väl att människorna där inte har lyxen att välja. Om du skulle välja mellan att svälta eller äta ris så är nog valet ganska enkelt eller hur?

Om du varit i Thailand utanför turistorterna så är det många som har det väldigt knapert och dessa har som sagt valet att äta ris eller svälta.
Citera
2019-02-08, 23:29
Medlem
Ris är billigt och mättande?
Citera
2019-02-09, 00:18
Medlem
Ris är precis som spannmål lätt att lagra? Är gott och nyttigt.. Inte konstigare än att vi i Sverige käkar svettiga ost mackor till frukost varenda morgon.. När dom gick från jägare till bönder i den delen av världen så va det inte vete och korn dom lärde sig odla utan främst ris.. I vart fall va det ris som tog över..
Citera
2019-02-09, 06:41
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Men tröttnar dom aldrig på att bara äta ris? Skulle jag käka pizza varje dag skulle jag tröttna enormt på det.
Jag bor på Fillipinerna har familj där dom äter mer eller mindre ris morgon lunch kvällsmat av den
enkla anledningen det är det billigaste dom kan få tag på.
Potatisen kostar typ 1.5 gånger mer än ris per kilo pasta kostar kanske 1/2 gång mer.
Det faller sog ganska naturligt att då äta ris det är vad dom är uppväxta med många anser och säger dom inte kan leva utan ris,
Men sanningen är faktiskt det gör man potatis pasta tacos pizza och allt annat så avstår dom absolut Ris.
Men när jag lagar mat så berättar dom många gånger att dom måste ha ris dvs det är 1 vanesak dom är uppvuxna med det sedan dom föddes.
Tänk dig att 1 normal familj äter ungefär 35 kilo ris i Månaden medans svensken äter kanske 2 kilo.
Men generellt så handlar det om ekonomi.Hade folk vart rikare så hade dom blandat maten ätit mer varierande.Det vanliga här är att man äter torrt ris med någon tragisk fick på toppen med soja thats the OMG för svensken som alltid vill ha sås även jag.
Citera
2019-02-09, 21:48
Medlem
Citat:

Jag äter ris varje dag oxå fast jag istället kunnat äta potatis ibland. Om man lär sig
Hur man kan laga ris så inser man att det passar till alla måltider, även efterrätter och godis. En dag kan se ut såhär:

Frukost: Rissoppa
Lunch: Stekt ris
Middag: Ris med kyckling
Dessert: Klibbigt ris med kokosmjölk och mango
Man kan göra god kola med rismjöl oxå

Försök göra ovan med potatis
Citera
2019-02-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badger67

Försök göra ovan med potatis

Det handlar inte om att du ska göra samma utan min fråga är tröttnar du aldrig?
Citera
2019-02-10, 00:19
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att du ska göra samma utan min fråga är tröttnar du aldrig?

Nej
Citera
2019-02-10, 14:27
Medlem
TraXzmans avatar
Jag antar att folket där är generellt mer fattiga arbetsmyror så att välja ris före är mest billigast och enklast att odla än potatis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in