• 1
  • 2
2019-02-08, 20:39
Medlem
Varför käkar vissa kulturer så himla mycket ris? Vissa typ Thai äter ju ris till varje måltid frukost/lunch/middag.
Tröttnar dom aldrig på att käka så mycket ris som dom gör är väl roligt att variera sig någon gång?
Jag gillar också ris men skulle snabbt tröttna på det om jag hade det till varje måltid varje dag.
Citera
2019-02-08, 20:40
Medlem
Det beror nog på att det går att odla där
Citera
2019-02-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badger67
Sen är det gott oxå, godare än potatis. Äter ofta ris men OBS! Köp ris i din Thai shop, riset på willys är hemskt.
Citera
2019-02-08, 20:45
Medlem
Samma anledning att vi äter mycket rotfrukter, växer bakom husknuten. I många av dom här länderna torkar dom risen på vägarna, därför är det viktigt att verkligen skölja riset innan tillagning.
Citera
2019-02-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badger67

Potatis gå att odla här men jag käkar inte potatis till varje måltid bara för det.
Citera
2019-02-08, 20:48
Medlem
För att det är gott vad fan tror du?
Citera
2019-02-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalsnous
För att det är gott vad fan tror du?

Jag älskar pommes men inte fan käkar jag det till frukost bara för att det är gott.
Citera
2019-02-08, 20:51
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Potatis gå att odla här men jag käkar inte potatis till varje måltid bara för det.

Skulle nog jämföra risets roll med vete här.
Citera
2019-02-08, 20:54
Medlem
4yoonlys avatar
Minns skolans ris och även potatis som riktigt riktigt äckligt (riset var överkokt till risgrynsgröt och potatisen var kokt, kyld, kokt och sedan troligen värmd igen typ). Gillade dock potatisen man fick hemma. Men potatis behöver (för mig) lite sås, smör osv.

Nu uppskattar jag ris enormt (+30 år senare). Saken är den med ris är att det kan ta upp kryddor vid tillagning hyfsat enkelt och man kan smaksätta det ganska enkelt. Så därför tror jag ris i längden men enkla olika kryddor kan vara enklare att äta längre tid än potatis.

Hur det står till med energi/vikt jämfört med ex. potatis och ris har jag ingen aning.

Men hade jag fått välja mellan bara äta ris eller potatis (för det är ju basvaror typ) så hade jag nog hellre tagit ris än potatis trots att jag äter betydligt mer potatis än ris idag.

Jaja bara my 2 cents.

---edit

Sorry missade topic totalt...

Som någon annan skrev... dom äter det för det är en av de basvaror som finns i mängder pga av deras klimat/vattentillgång osv.
Senast redigerad av 4yoonly 2019-02-08 kl. 20:57.
Citera
2019-02-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly

Som någon annan skrev... dom äter det för det är en av de basvaror som finns i mängder pga av deras klimat/vattentillgång osv.

Men tröttnar dom aldrig på att bara äta ris? Skulle jag käka pizza varje dag skulle jag tröttna enormt på det.
Citera
2019-02-08, 21:07
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Men tröttnar dom aldrig på att bara äta ris? Skulle jag käka pizza varje dag skulle jag tröttna enormt på det.

Då jag är pur/helsvensk så kan jag inte riktigt svara på det :-)

Men antar deras "mindset" är att dom äter ris men något om du förstår jag vad jag menar?
Ris är bas sedan adderar dom något annat. Lite som allt du äter innehåller vatten eller tillagas med vatten sedan adderar du andra saker...

Jag förstår din pizza jämförelse dock, men ris (för mig) ligger lite lägre och mer basvara som mjöl, tomat osv inte riktigt som pizza... men jag är med på vad du menar.

---edit

Men om vi tar potatis jämförelsen igen...
Potatis...
Friterad (många olika varianter)
Mosad många olika varianter
Stekt
Ugnsbakad (potatisgratäng)
Rostad potatis

Osv osv...

Det är svårt att tröttna på potatis samtidigt tror jag ris går att göra ännu mer olika saker med...
Senast redigerad av 4yoonly 2019-02-08 kl. 21:12.
Citera
2019-02-08, 21:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Varför käkar vissa kulturer så himla mycket ris? Vissa typ Thai äter ju ris till varje måltid frukost/lunch/middag.
Tröttnar dom aldrig på att käka så mycket ris som dom gör är väl roligt att variera sig någon gång?
Jag gillar också ris men skulle snabbt tröttna på det om jag hade det till varje måltid varje dag.

Det är enklare att odla där än potatis. Det är svårt att odla potatis under vatten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in