2019-02-09, 17:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag lovar; du kan inte hitta nån , varken kvinna el man , som vill dö genom att bli strypt. Hur vrickad man än är så vill man säkert inte dö så. Du kände inte Hanna.Hon ville inte dö på det sättet. Och hon ville inte döda sina barn.

Det tror jag inte att O ville heller. Han tillägnade en bok ”till mina älskade döttrar Agnes och Moa”.
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-02-09 kl. 17:28.
Citera
2019-02-09, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det är därför jag skrev : du kände inte Hanna. Såna undantag som du beskriver ovan finns säkert . Du kan hitta nån nånstans nåt exempel. Men ni kände inte Hanna. Synd för om ni hade gjort det då hade allting fallit på plats. Naturligt.

Jag har full förståelse för att det måste kännas obegripligt och overkligt att någon som man hållit av skulle kunna utföra sådana saker som makan har gjort.

Jag har levt länge. Jag har en god människokännedom och har genom mitt arbete och min sociala läggning på fritiden haft många relationer. Under mina år har jag några gånger råkat ut för att människor i min närhet som har gjort förfärliga saker, som jag aldrig någonsin trodde att de skulle kunna göra. Det är en mycket obehaglig upplevelse. Man börjar tvivla på världen, sina egna system, kanske går man i förnekelse. Men man behöver inte göra det, allt i världen är inte som det ser ut att vara. Vi har alla varianter under människors ytor. För det mesta till det bättre, men långt ifrån alltid. Det betyder inte att vi som är sammanhållna och mestadels sunda ska känna skam för att vi inte alltid ser igenom dem.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-09 kl. 17:58.
Citera
2019-02-09, 17:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det lutar mer mot vad jag tror i den hermetiskt förslutna bubblan. Men utan komponenten att känna sig speciell och fin och socialt rökta utan snarare på bas av snedvriden stark bindning likt många andra par utan att det för den skull blir så här sjukt:

Eller så kan man väl kalla det beroende av; kan inte leva vidare utan den andre.

Jag tror allt i själva verket är ett och samma kluster av känslor. Det är här jagets (de tvås) skydd mot övriga samhället, och mot förändring.

Men det är också en form av inre universum som de inte förmår se ut genom hur de än vänder sig.
Citera
2019-02-09, 17:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Strypsex förekommer ju, men knappast i detta läge som nu i bjärredsfallet, har svårt att tro det:

https://www.youtube.com/watch?v=O41pcfHtb48
Nej, det låter otroligt långsökt i sammanhanget.

Autoerotisk självstrypning förekommer också i området strypsex men utan partner - det finns de som ordagrant leker med döden i njutningssyfte.
En sån kanske inte har så svårt för att applicera en snara runt halsen? Inte en aning om det underlättar för ett självmord men faktum är att detta förekommer och en del dör då det är ett extremt risktagande.
Sen finns det andra som utsätter sig för samma fara men av annan anledning. De kan vara mer sucidala och testar att sätta en snara runt halsen och drar åt. De säger sig vänja sig inför nån form av strypningsdöd.
Det finns tydligen ända bort i spektrat att dämpa svår ångest men då är det nog rätt illa ställt och livet kan nog kvitta om det skulle gå åt helvete.

Hade du nån tanke kring ordvalet i polistidningen som jag själv reagerade på då jag läste intervjun med de två poliserna som var först på plats?

Det står inte "hade planerat att ta livet av" - det står snarare "och".
...samt "sedan tagit livet av sig själva" på tal om vem som mördat vem (om det nu är en viktig fråga ens när det kommer till resultat gemensamt och i samförstånd).

Citat:
Ett år har gått sedan en hel familj hittades död i en villa i Bjärred. Händelsen blev en riksnyhet som skakade Sverige, eftersom det visade sig att föräldrarna i samförstånd hade planerat och tagit livet av sina barn och sedan sig själva.
Citera
2019-02-09, 17:48
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
.....
Argumenten suicid strypning har dock snarare haft en bas att det är fullt möjligt att ta självmord via strypning vilket vissa med frenesi värjt sig mot (det passar väl inte den långdragna teori och ska tonas ner..).

Det finns många sätt ta livet av sig eller ofrivilligt dö av.
Tänk om H plötsligt satte i halsen vid middagsbordet och höll på att avlida i kvävningsolycka.
Oj då! - tänkte O - det är kanska lika bra att passa på och som en sista kärlekshandling verkställde han sin frus yttersta vilja och hjälpte henne till andra sidan.
Det är kanske det enda alternativet till H's hädangång som vi inte har diskuterat tidigare. Men kvävningsolycka är faktiskt en fullt realistiskt och frekvent förekommande dödsorsak (här har du ngt att gräva i).
Ganska långsökt, säger ni, och jag håller med.
Men denna teori är inte konstigare än att påstå att H har tagit livet av sig med hjälp av gardinsnören, uppblötta sönderrivna lakanremsor eller vad det nu är (jag lämnar autoerotiska övningar därhän..)
Senast redigerad av Anabella 2019-02-09 kl. 18:01.
Citera
2019-02-09, 17:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det finns många sätt ta livet av sig eller ofrivilligt dö av.
Tänk om H plötsligt satte i halsen vid middagsbordet och höll på att avlida i kvävningsolycka.
Oj då! - tänkte O - det är kanska lika bra att passa på och som en sista kärlekshandling verkställde han sin frus yttersta vilja och hjälpte henne till andra sidan.
Det är kanske det enda alternativet till H's hädangång som vi inte har diskuterat tidigare. Men kvävningsolycka är faktiskt en fullt realistiskt och frekvent förekommande dödsorsak (här har du ngt att gräva i).
Ganska långsökt, säger ni, och jag håller med.
Men denna teori är inte konstigare än att påstå att H har tagit livet med hjälp av gardinsnören, uppblötta sönderrivna lakanremsor eller vad det nu är (jag lämnar autoerotiska övningar därhän..)
Nej det är inte realistiskt så jag ser inte ens vitsen med att ens dra upp det.
För övrigt är jag knappast intresserad av den här delen överhuvudtaget och de diskussioner som handlat om självmord via strypning är snarare för att;

dementera påstående om att det är så himla omöjligt för att man borde tappa taget via en reflex.

Där har du ursprunget och anledningen till den diskussionen.
Citera
2019-02-09, 18:00
Medlem
Solglittrets avatar
Hanna, Agnes och Moa blev alla tre mördade genom strypning och/eller kvävning på Björkvägen i Bjärred. Var och en mördades av en ensam gärningsman.
Fakta.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-09 kl. 18:06.
Citera
2019-02-09, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hanna, Agnes och Moa blev alla tre mördade genom strypning och/eller kvävning på Björkvägen i Bjärred. Var och en mördade av en ensam gärningsman.
Fakta.
Hur fick makan honom att göra det?
Citera
2019-02-09, 18:07
Medlem
Citat:
Nej, det låter otroligt långsökt i sammanhanget.

Autoerotisk självstrypning förekommer också i området strypsex men utan partner - det finns de som ordagrant leker med döden i njutningssyfte.
En sån kanske inte har så svårt för att applicera en snara runt halsen? Inte en aning om det underlättar för ett självmord men faktum är att detta förekommer och en del dör då det är ett extremt risktagande.
Sen finns det andra som utsätter sig för samma fara men av annan anledning. De kan vara mer sucidala och testar att sätta en snara runt halsen och drar åt. De säger sig vänja sig inför nån form av strypningsdöd.
Det finns tydligen ända bort i spektrat att dämpa svår ångest men då är det nog rätt illa ställt och livet kan nog kvitta om det skulle gå åt helvete.

Hade du nån tanke kring ordvalet i polistidningen som jag själv reagerade på då jag läste intervjun med de två poliserna som var först på plats?

Det står inte "hade planerat att ta livet av" - det står snarare "och".
...samt "sedan tagit livet av sig själva" på tal om vem som mördat vem (om det nu är en viktig fråga ens när det kommer till resultat gemensamt och i samförstånd).

De anhöriga vet naturligtvis mer än vi gör. Kan tycka att det kan vara av intresse vem (och om) som mördade vem. Eller om båda tog sina egna liv. Om inte annat så ur juridsik synvinkel. Här med tanke på testamentet och hur arvet efter föräldrarna fördelas och/eller får ta del av det, kan det vara viktigt att tex O inte mördade H eller om han faktiskt gjorde det.

Utan att kika i Lagboken så har jag för mig att lagen ändrats sen en tid - och att därför en som har mördat en annan heller inte har rätt att styra hur det gemensamma arvet ska fördelas. Även om det sker genom ett testamente. Blir i så fall en ganska svår juridisk nöt att knaäcka.

Kanske har jag fel, men jag tror inte det. Om jag har det får du gärna upplysa mig om hur det fungerar juridiskt. Annars är ju Diva bra på sånt.

(OT: Johanna Möller ärver t.ex inte sin pappa, inte heller sin mamma den dagen då den arma människan avlider.)
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-09 kl. 18:15.
Citera
2019-02-09, 18:10
Medlem
develis avatar
Citat:
De anhöriga vet naturligtvis mer än vi gör. Kan tycka att det kan vara av intresse vem (och om) som mördade vem. Eller om båda tog sina egna liv. Om inte annat så ur juridsik synvinkel. Här med tanke på testamentet och hur arvet efter föräldrarna fördelas, kan det vara viktigt att tex O inte mördade H eller om han faktiskt gjorde det.

Utan att kika i Lagboken så har jag för mig att lagen ändrats sen en tid - och att därför en som har mördat en annan heller inte har rätt att styra hur det gemensamma arvet ska fördelas. Även om det sker genom ett testamente.

Kanske har jag fel, men jag tror inte det. Om jag har det får du gärna upplysa mig om hur det fungerar juridiskt. Annars är ju Diva bra på sånt.

(OT: Johanna Möller ärver t.ex inte sin pappa, inte heller sin mamma den dagen då den arma människan avlider.)
Förutom strypsex så var detta en central fråga utifrån polistidningen:

Citat:
(..) tagit livet av sina barn och sedan sig själva.

Det var väl snarare det jag reflekterade kring och inte nåt testamente.
Senast redigerad av develi 2019-02-09 kl. 18:27.
Citera
2019-02-09, 18:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
De anhöriga vet naturligtvis mer än vi gör. Kan tycka att det kan vara av intresse vem (och om) som mördade vem. Eller om båda tog sina egna liv. Om inte annat så ur juridsik synvinkel. Här med tanke på testamentet och hur arvet efter föräldrarna fördelas, kan det vara viktigt att tex O inte mördade H eller om han faktiskt gjorde det.

Utan att kika i Lagboken så har jag för mig att lagen ändrats sen en tid - och att därför en som har mördat en annan heller inte har rätt att styra hur det gemensamma arvet ska fördelas. Även om det sker genom ett testamente.

Johanna Möller ärver tyvärr sin mamma, hon lyckades ju inte ta livet av Anki.

Angående Bjärredfallet så är ju arvet skiftat utan protester så vad är du ute efter?
Citera
2019-02-09, 18:12
Medlem
Citat:

Men hon ärver ju sin mamma - mycket har ju skrivits om galenskapen i det? Tex Oisin Cantwell: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/ddWvjX/groteskt-att-johanna-moller-far-arva-sin-mamma

"Johanna Möller har nämligen laglig rätt att ärva sin moder. Du läste rätt, trots att hon är dömd för att ha försökt ta henne av livet har hon rätt till sin arvedel, det som på juridiska heter laglott.

Första paragrafen i 15:e kapitlet i Ärvdabalken säger uttryckligen nej till möjligheten att mörda sig till ett arv. Möller har alltså inte rätt till en del av den aktningsvärda förmögenhet som fadern lämnade efter sig.

Men det finns inga undantagsregler för den som utsätter sin förälder för annan grov brottslighet.

Det är fritt fram att tortera, misshandla eller grovt trakassera mamma eller pappa och ändå få ut sin beskärda del av värdet på villan, bostadsrätten, bilen eller vad det nu är som en person lämnar efter sig.

Och den plågade föräldern kan inte göra någonting åt saken genom exempelvis ett testamente. Hen är bakbunden av lagen. Rätten att ärva är mycket stark och hårt reglerad."

Däremot inte pappan, eftersom hon lyckades med att mörda honom. Lagen behöver ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in