2019-02-09, 13:44
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det har polisen sagt för länge sedan. Man har hela tiden sagt att föräldrarna avslutade sina och sina barns liv.
Nej, man har sagt att föräldrarna planerade och bestämde sig för att avsluta sina och sina barns liv.
Citera
2019-02-09, 13:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Obearbetad var nog mycket - vad det än var. Helt rätt. På något sätt har den ena föräldern inte lyckats att påverkar den andra på ett sådant sätt att den dystra vägen kunde ha stoppats. Och samhället har inte märkt något - eller bättre sagt man såg att något var fel - men tolkade inte orsakerna rätt.

Sen är då — vad gäller tvångstankefallet — andra mänskor kanske inte fullt så sugna att ta över hela vårdnaden om just ens egna skitungar som man kanske vill gå runt och inbilla sig, så fruktan är inte sällan lite uppspeedad på flera plan.

I Bjärredsfallet får man ju då dock tänka sig ev. tvångstankar applicerade längs en annan ledd, för där lär ju flickornas sjukdomar väga in tungt.

Men skam väger väl in, och skam är väl ett obearbetat eller ännu ej bearbetat förhållande till Lagen det också.
Citera
2019-02-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, man har sagt att föräldrarna planerade och bestämde sig för att avsluta sina och sina barns liv.
Om vi ska klyva hår så sa man faktiskt att föräldrarna var överens om beslutet att avsluta sina och sina barns liv.

Att be någon avsluta ens liv genom strypning är också att avsluta sitt liv. Jag tror faktiskt inte att särskilt många har trott att Hanna ströp sig själv.
Citera
2019-02-09, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
”Farbror Sven” var anno 1843 — var det honom du tänkte på? Det var inte gemensamt ök familjemord, utan lite ensidigt. De här sakerna är ovanliga.
Jupp. Inte ens han går att applicera på fallet med tanke på omständigheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag håller med om det mesta, fra till den närmast invändningsfria argumenteringen. På villkoret att det stämmer att det inte går att klandra somligt omkring dem.

En bubbla är nog en faktor. Man anar exv i makens fortsatta professionella strövande att han sveper av sig djupare insikt om att han är ute på tunn is. Hans uppnådda livsvärld eller livsform är (kan vara) intellektuellt oförenlig med flickornas tillstånd. ”Rörigheten” kommer väl av slitningar i och med att de inte fokuserar om utan biter sig kvar med en fot i det där, och därmed kanske inte heller så lätt ”finner” rätt lösning eller en som passar dem. För ingen passar, och de har ingen substantiell grund utifrån vilken de kan avgöra att ngt passar heller kanske. Där emellan liv eller död har de kanske gränslat då, och tänkt att ”wtf”. Allt eller inget.
Ja, det där allierandet är intressant. De lär ha oerhört starka band iom slutresultatet.
Citera
2019-02-09, 14:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Om vi ska klyva hår så sa man faktiskt att föräldrarna var överens om beslutet att avsluta sina och sina barns liv.

Att be någon avsluta ens liv genom strypning är också att avsluta sitt liv. Jag tror faktiskt inte att särskilt många har trott att Hanna ströp sig själv.
Det är väl så att om man anser att förundersökningens resultat - med båda formelllt misstänkta att, gemensamt och i samråd ha planerat och dödat sina döttrar - är korrekt slutsats så faller väl huvudfokus bort av sig självt.
Det vore som att strida för att Möller (som iscensatte det hela men inte höll i kniven) vore mindre skyldig till mord på sin far samt svårt skadat sin mor (medgärningsmannaskap).
Om Hanna begått självmord så beror det helt på förloppet och det vet vi ingenting om. Kommer han som sagt hem och hon inte stod ut längre, planen är abrupt aktiverad, så är det inte så vidunderligt.

Argumenten suicid strypning har dock snarare haft en bas att det är fullt möjligt att ta självmord via strypning vilket vissa med frenesi värjt sig mot (det passar väl inte den långdragna teori och ska tonas ner..).
Citera
2019-02-09, 14:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jupp. Inte ens han går att applicera på fallet med tanke på omständigheterna.
Ja, det där allierandet är intressant. De lär ha oerhört starka band iom slutresultatet.

Möjligen finns en ingång i ”insikten” att var och en av dem anses/anser sig ”rökta” (aka socialt förlorade) utan var och en av de andra.

Och så glömmer man med det bekvämt bort hela samhällslivets existens i övrigt. För att det känns så fint att vara speciell — om man ska vara lite grinig.

Skulle det trots allt händelsevis vara så att en av dem var döende i exv cancer så lutar det förstås lite mer åt något man kan finna begripligt. Hypotetiskt kan det finnas ngt annat också. Men det borde kanske kommit fram.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-09 kl. 14:18.
Citera
2019-02-09, 14:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Möjligen finns en ingång i ”insikten” att var och en av dem anses/anser sig ”rökta” (aka socialt förlorade) utan var och en av de andra.

Och så glömmer man med det bekvämt bort hela samhällslivets existens i övrigt. För att det känns så fint att vara speciell — om man ska vara lite grinig.
Ja, det lutar mer mot vad jag tror i den hermetiskt förslutna bubblan. Men utan komponenten att känna sig speciell och fin och socialt rökta utan snarare på bas av snedvriden stark bindning likt många andra par utan att det för den skull blir så här sjukt:
Citat:
As adults, we may feel that our children ‘belong’ to us. “Possessiveness, in its positive slant, it can lead us to protect and identify with the child,” says Gibbons.
“But then clearly when it gets distorted, a possessive love, whether between adults or adults to children, it turns into a type of total ownership of the person which is completely unhealthy. When that possessive and destructive love is challenged, the child can be killed rather than let the child go to develop as all children must.”
http://susdaly.blogspot.com/2010/09/what-drives-mother-to-kill.html
Eller så kan man väl kalla det beroende av; kan inte leva vidare utan den andre.
Senast redigerad av develi 2019-02-09 kl. 14:25.
Citera
2019-02-09, 14:22
Medlem
Citat:
Det har polisen sagt för länge sedan. Man har hela tiden sagt att föräldrarna avslutade sina och sina barns liv.

Nej, inte riktigt så. Jag refererar till polisens sista uttalande! Där säger inte SS att föräldrarna avslutade sina liv. Det hade i så fall kunnat feltolkas som om båda tog självmord.

Intressant ändå att se hur återger uppgifter.
Citera
2019-02-09, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Bjärred är ett litet samhälle. Skolorna ligger nära varandra. Jag kan tänka mig skvallret bland andra föräldrar till skoleleverna och grannar som såg att Moa och Agnes hade kul vid swimmingpool gjorde livet lite svårt för Oskar även i den fronten. Grannar såg lärare komma in och ut till familjens hem. Bilden passade inte in. Alla som har skolbarn kände till besparingarna i Lomma kommun. Ni vet hur små samhällen är. Alla känner alla. Så fort man är lite avvikande med nåt skvallras det. Bjärred är inte N. Y direkt.

Jag håller med om att det skulle vara mycket förvånande om vårdnadshavare med barn med särskilda behov som inte fick det stöd som de behövde, inte använde denna familj som slagträ i diskussioner med skolledningen, om varför just deras barn inte fick något stöd. Människor är sig själva närmast, särskilt när det kommer till egna barn och andras ungar.
Citera
2019-02-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men du vill ju inte diskutera när fakta kommer fram. Din åsikt är densamma även om det framkommer att tre personer mördades av en ensam gärningsman i villan i Bjärred.
Nu finns dessa fakta, de kommer verifieras nästa vecka.
Men du tänker varken diskutera det eller låta dina fastlagda åsikter påverkas.

Förutom att få bekräftat hur många mord det var så vill jag veta hur bevisningen av ”gemensam” planering sett ut. SS nämnde ju bara att båda skulle varit ”misstänkta” men inget om det var i samma grad. Jag tror han utelämnade det avsiktligt och ingen journalist snappade upp misstaget.
Citera
2019-02-09, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Förutom att få bekräftat hur många mord det var så vill jag veta hur bevisningen av ”gemensam” planering sett ut. SS nämnde ju bara att båda skulle varit ”misstänkta” men inget om det var i samma grad. Jag tror han utelämnade det avsiktligt och ingen journalist snappade upp misstaget.

Intressant hur du hela tiden tolkar att SS sagt fel och nu avsiktligt utelämnar saker som journalister sedan missar, hela tiden i riktning mot vad du själv tror har hänt. Tänk om SS avsiktligt utelämnade att säga att makan var den drivande, om han sa fel att om båda var misstänkta för mord och att det egentligen bara var makan.

Nej, jag tror inte det, men hoppas att du ser hur tokigt det kan bli när man försöker förändra historien för att passa det man själv tycker.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-09 kl. 14:57.
Citera
2019-02-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Jag tror att journalisterna vet mycket, mycket mer. De har begärd ut alla protokoll och dokument som man bara kan begära ut från skolan (delvis kom det jo fram i vissa artiklar). Dessutom har helt säkert någon journalist begärd ut anställningsformen/tjänst av föräldrarna (omfattning man arbetade, tjänst tillsvidare etc., antar att sådant är offentliga handlingar). Kan också tänker mig att man kollade Os bisysslor. Alla dessa offentliga handlingar - varför skulle man inte be att får ut dessa när man är journalist? Så jag tror journalisterna vet mycket mer, men man skriver inte om det. Men så fort det kommer något från officiellt håll, så rapporterar man jo. Undantaget var testamentet. Det tog man upp som följd av att man kollade antingen dokument eller här. Eller båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in