Citat:
Ursprungligen postat av
Geggamoja
Fastlåst med sin mamma och veta att han kanske närsomhelst ska dö. Mamman hade svarta handskar på sig när hon satt där med sonen. Hur hon kramar och klappar om sonen. Ryser. Låt honom leva.
Ja, det är obegripligt galet.
En 10-åring vid fullt medvetande..
Har tidigare påpekat att hur osmakligt i sammanhanget det än är, finns det ganska stora gradskillnader på ondska eller handlingar i affekt.
Därför håller jag ur en aspekt inte med dig helt om att SR "iskallt" sköt sina söner med två skott var.
Och där rasar de som minsann vet både det ena och andra, över hur man kan med att skriva så.. Jag måste vara lika sjuk i huvudet som barnamördaren SR..
Om vi för en enda sekund förbiser vad orsakerna än var till hans för oss iskalla beslut, var han så pass vid sina sinnens bruk att han valde det minst plågsamma och snabba vis att genomföra det på i kontrast med användande av kniv, strypning, kvävning, dränkning, hängning, förgiftning, misshandel till döds, svältning till döds, anlagd eldsvåda eller att hoppa från hög höjd.
Han sket inte fullt ut i sina barn men han säkerställde deras död. Han pinade dem inte.
En ganska viktig skillnad i jämförelse med många andra barnmord runt om i världen där föräldrar eller föräldragestalter inte bryr sig, eller inte drar sig för att hämnas än mer genom att pina barnen intill deras död.
Det är också den enda trösten i detta tröstlösa eftersom det finns de som haft en så mkt värre död fylld med fasa, smärta och dödsångest.
Vi kan oomtvistat anklaga SR för för ett oåterkalleligt brott men metoden i sig kan i vissa andra fall beskrivas som medmänsklig beroende på aktuell situation.
Sett ur den synvinkeln kan jag inte se något skonsammare vis för gärningen i sig och det hade haft betydelse vid straffpåföljd om GM kunnat åtalas.
Vid ett mer utstuderat eller plågsamt förfarande hade man med säkerhet pläderat för högre straff.
Det som får min mage att vända sig ut och in är istället beslutet att överhuvudtaget genomföra det, att ha kapacitet till det av orsaker vi har så svårt att kunna greppa och förstå.
Det går helt enkelt inte.