2019-02-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Min citatfunktion har gått bananas, allt blir fel.

Om det slås fast att Hanna verkligen blev mördad, inte ”hjälpt att dö” på något märkligt vis - utan verkligen brutalt strypmördad eventuellt med inslag av kvävning, kamp och avvärjningsskador. Hur tänker de som anser att det finns två gärningsmän då?

Om det dessutom visar sig att det bara är en enda person som gjort detsamma med Agnes och Moa?

En del personer som diskuterat här har initialt hävdat att det var mer ”humana” mord, giftcocktail , neddrogade mm. Nu vet vi att det inte var så.
Andra eller samma, har också hävdat att H suiciderat, att det var två som tillsammans mördade barnen.

Om vi i den FUP som är klar nästa veck, kanske efter sekretessprövning, kommer att få läsa, att H blev mördad och barnen mördades av enbart en ensam mördare, hur förklarar ni då det dubbla gärningsmannaskapet?

Är FUP klar nästa vecka? Hoppas verkligen att någon lyckas få ut den! Det vore ju väldigt bra om ny fakta kunde komma fram.
Citera
2019-02-09, 11:26
Bannlyst
Citat:

Om det slås fast att Hanna verkligen blev mördad, inte ”hjälpt att dö” på något märkligt vis - utan verkligen brutalt strypmördad eventuellt med inslag av kvävning, kamp och avvärjningsskador. Hur tänker de som anser att det finns två gärningsmän då?

Om det dessutom visar sig att det bara är en enda person som gjort detsamma med Agnes och Moa?

En del personer som diskuterat här har initialt hävdat att det var mer ”humana” mord, giftcocktail , neddrogade mm. Nu vet vi att det inte var så.
Andra eller samma, har också hävdat att H suiciderat, att det var två som tillsammans mördade barnen.

Om vi i den FUP som är klar nästa veck, kanske efter sekretessprövning, kommer att få läsa, att H blev mördad och barnen mördades av enbart en ensam mördare, hur förklarar ni då det dubbla gärningsmannaskapet?

Om det finns bevis för att maken dödat alla mot deras bestämda vilja skulle jag säga att polisen har väldigt mycket att står till svars för. Detsamma gäller om makan dödat alla.
Citera
2019-02-09, 11:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för din berättelse. Det var mycket värdefullt för mig att läsa. Att kunna läsa hur det kan vara. Jag var fascinerad att läsa båda över att din vännina vågade att berätta för dig och hur terapeuten kunde vara så 100% säker att inget kommer att hända. Man förstår också bättre varför det är så svårt att söka hjälp pga rädsla och skam.

Att någon form av tvångstankar är med i Bjärredsfallet tror jag, men jag vet inte vem som har haft vilka.

Det ser ut att finnas en ”catch” i de beskrivna tvångstankarna: rädslan att bli larmad till socialen och förlora vårdnaden om barnet betyder att man inte vill döda sig själv eller barnet så värst mycket egentligen. Inser man det kan man söka psykiatrisk hjälp ”i allmänhet” och ta upp tvångstankarnas mer en passé.

Man är syns det mest allmänt rädd att förlora vårdnaden om barnet till den andre föräldern, och ”bygger” sen bakåt. Man är i behov av stöd i allmänhet först och främst. Jag vet inte mycket om tvångstankar men skulle betrakta dem som kroppens försvarsmekanismer först och främst, dvs en signal om att upplevelse av yttre eller diffust hot mot ens (framtida) tillvaro finns och att man måste agera för att minska den oron. Barnet är defacto sekundärt, men i och med att den upplevt hotade tillvaron rör ens barn och en själv tillsammans, så finns det en ”naturlig” logik på ”biologisk” nivå att man gör sig av med barnet för att göra sig av med det upplevda hotet. Men det är ju det som man ska sätta sig över.

Vad som saknas i ekvationen är Lagen, dvs gemenskapen, dvs samhället, dvs socialen, och då är man inte ensam och då finns inte hotet och inte tvångstankarna (förhoppningsvis) längre kvar. Det utifrån kommande upplevda hotet är ologiskt för man är inte ensam. Det är förstås en delvis annan sak att man kan bli fråntagen barnet för barnets bästa ändå, men det är en annan diskussion, för det är av andra skäl i så fall. Barnets bästa, dvs gemenskapens bästa, dvs Lagens bästa, är vanligen att växa upp med sin mor/ sina föräldrar (men man behöver ju inte bli mallig förstås!), men i alla händelser går det mesta att lösa. Tillfälligt eller långsiktigt.

Bjärredsparet kan säkert ha känt dysterhet av obearbetade tvångstankar.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-09 kl. 11:34.
Citera
2019-02-09, 11:28
Medlem
Citat:
Och hur skulle ditt förhållningssätt till dessa nya fakta visa sig.
Skulle du verkligen tro på två gärningsmän?
Självklart. Om det är dokumenterat att allt är planerat gemensamt så spelar det ingen roll vem som gjorde respektive gärning.
Citera
2019-02-09, 11:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Självklart. Om det är dokumenterat att allt är planerat gemensamt så spelar det ingen roll vem som gjorde respektive gärning.

Du tror inte att någon som sedan mördar också kan vara kapabel att med hot eller våld tvinga någon annan att skriva under? Eller placera digitala ”bevis”?
Eller som i ”Annabellas” fina berättelse, man skriver av sig sin förtvivlan, kanske till och med diskuterar av sig sin frustration - men man genomför det inte.

Det är enormt svårt att föreställa sig att en enda kvinna i Sverige verkligen frivilligt skulle vilja bli strypmördad av någon, oavsett vilka dokument hon kan ha skrivit under före.
Citera
2019-02-09, 11:39
Medlem
Citat:
Du tror inte att någon som sedan mördar också kan vara kapabel att med våld tvinga någon annan att skriva under? Eller placera digitala ”bevis”?
Eller som i ”Annabellas” fina berättelse, man skriver av sig sin förtvivlan, kanske till och diskuterar av sig sin frustration - men man genomför det inte.

Det är enormt svårt att föreställa sig att en enda kvinna i Sverige verkligen frivilligt skulle vilja bli strypmördad av någon oavsett vilka handlingar hon kan ha skrivit under före.
Du behöver bearbeta din egen problematik kring faktaresistens. Du blandar ihop dina egna föreställningar och känslor och placerar dom högre i bevisvärde än klargjorda fakta. Då kan man inte hamna annat än i felaktiga slutsatser.
Citera
2019-02-09, 11:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Om det finns bevis för att maken dödat alla mot deras bestämda vilja skulle jag säga att polisen har väldigt mycket att står till svars för. Detsamma gäller om makan dödat alla.

Ja det är vi många som tycker.
Kommer bli intressant med eventuell mer info framöver om några delar av FUP kan komma ut.
Det finns idag information att det gått till som du skriver. Det är därför vi kanske redan nu borde fundera över dessa omständigheter.
Citera
2019-02-09, 11:43
Medlem
Citat:

Jag vet inte hur det fungerar med Fup. Här är gärningsmännen döda och då har det hävdats i tråden att fup inte blir offentligt eftersom inget åtal väcks. Kan man ändå få ut fup? Det vore ju onekligen väldigt intressant läsning!!
Citera
2019-02-09, 11:46
Medlem
Citat:
Du tror inte att någon som sedan mördar också kan vara kapabel att med hot eller våld tvinga någon annan att skriva under? Eller placera digitala ”bevis”?
Eller som i ”Annabellas” fina berättelse, man skriver av sig sin förtvivlan, kanske till och med diskuterar av sig sin frustration - men man genomför det inte.

Det är enormt svårt att föreställa sig att en enda kvinna i Sverige verkligen frivilligt skulle vilja bli strypmördad av någon, oavsett vilka dokument hon kan ha skrivit under före.

Ja och att dessutom gå med på att sina barn brutalt mördas. Jag tror det inte
Citera
2019-02-09, 11:49
Medlem
Citat:

Jag är redan på det klara med att polisen försökt berätta det.
Däremot skulle jag vilja ha förtydligande på om USB-minnet innehöll förklaringsbrevet. Jag tror att allt på UDB-stickan var avsett för efterlevande och inte polisen.
Har testamentvittnena kunnat säga säkert ifall H såg texten eller hur testamentet hanterades?
Citera
2019-02-09, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ja det är vi många som tycker.
Kommer bli intressant med eventuell mer info framöver om några delar av FUP kan komma ut.
Det finns idag information att det gått till som du skriver. Det är därför vi kanske redan nu borde fundera över dessa omständigheter.

Jag tycker frågan är ungefär lika viktig att fundera över på förhand som att ett offentliggörande av FUP skulle avslöja en utomstående medhjäpare. Även där skulle polisen ha väldigt mycket att stå till svars för.
Citera
2019-02-09, 11:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag vet inte hur det fungerar med Fup. Här är gärningsmännen döda och då har det hävdats i tråden att fup inte blir offentligt eftersom inget åtal väcks. Kan man ändå få ut fup? Det vore ju onekligen väldigt intressant läsning!!

Clarabesked beskrev det väldigt bra och utförligt i delar av inlägget nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Hade någon av föräldrarna, eller båda, överlevt och åtalats hade naturligtvis försvarsadvokater och eventuella målsägarbiträden riktat in sig på just den frågan. De hade lusläst, tolkat materialet på ett för sin klient positivt sätt och kanske begärt andra, kompletterande utredningar. Frågan om makarnas inbördes relation och hur den ene/ena påverkat den andre/andra hade med all sannolikhet blivit central i en domstolsförhandling. En mängd vittnen skulle förmodligen ha kallats. Och förundersökningen skulle ha offentliggjorts i samband med åtalet.

Nu blir det inte så. Den avslutade förundersökningen läggs till handlingarna. Var och en av oss som är svenska medborgare kan dock begära ut allmänna handlingar med stöd av offentlighetsprincipen. Avslag på en sådan begäran kan överklagas. (Hur det går till har jag beskrivit tidigare i tråden.) Jag har förstått av inlägg i tråden att det finns journalister som nu väntar in att polisen ska lägga ärendet ad acta så att de kan begära ut handlingarna. Det ska i så fall bli intressant att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in