2019-01-13, 06:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, senaste given är nu att man anser H är mördaren. Inget kan vara mer fel - det är dock mer än möjligt att applicera samma sorts argument kring henne.
... och strunta i pressträffen, att de planerat och dödat sina barn together, forever, united we die.

Ja, om man hade haft inre behov av att försköna alla män och se alla kvinnor som en del i det världsomspännande satanistiska matriarkata nätverket, hade man kunnat framställa det på det viset. Det är en nyttig och ögonöppnande övning att ibland byta plats på namnen som det så fantasifullt och utan hänsyn tagen till fakta konspireras om.
Hokus Bokus filitokus!
Citera
2019-01-13, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Det fetade] Kan bero på att täckpapperets nedre kant kom att tangeras - dvs. om hon i flytande följd förmat ett O. - Det ser ut som att O vid sin övre vänstersväng har stött ihop med något.

Betr. datum har man gått efter testamentsmallen.

Du är inte bara klarsynt du är logisk också! Naturligtvis, det där stora papperet som sitter fast med två gem, som skall dölja texten. Det är omöjligt att rubba på. Hennes namnteckning fö är harmonisk och nästan naiv.

Ändå intressant att veta om polisen hittade en kopia eller original. De borde i alla fall ha reagerat på H:s namnteckning och tänkt som vi gör.
Citera
2019-01-13, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jag följde Kim Wall-fallet liksom Lisa Holms-fallet som exempel och i samtliga fall ser man samma hänsynstagande till de anhöriga.

Tog polisen hänsyn till mördarnas anhöriga också menar du?
Citera
2019-01-13, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kan väl inte ha undgått dej att stordelen av de som skriver här vill ha det till att H skulle vara oskyldig. Jag är själv kvinna men tycker det här går till överdrift. Allt kan inte alltid vara mannens fel. I det här fallet har ju dessutom polisen gått ut med info.

Du och några till i tråden har snöat in i genusdebatten. I fortsättningen ska du låtsas att föräldrarna i Bjärred var två homosexuella människor med adoptivbarn. Det är oviktigt vilket kön en mördare har.
Citera
2019-01-13, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du är inte bara klarsynt du är logisk också! Naturligtvis, det där stora papperet som sitter fast med två gem, som skall dölja texten. Det är omöjligt att rubba på. Hennes namnteckning fö är harmonisk och nästan naiv.

Ändå intressant att veta om polisen hittade en kopia eller original. De borde i alla fall ha reagerat på H:s namnteckning och tänkt som vi gör.

Mitt fetade.

Det skulle kunna vara just den iakttagelsen som ligger till grund för polisens uttalande att namnteckningarna kommit till efter det att den övriga texten tryckts.
Citera
2019-01-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Problemet med oss som vet lite mer, är att vi - än så länge - inte kan berätta.
Tids nog kan vi det. Innerst inne anar du nog också att det är så.

Beklagar men det är inte viktigt just nu om du eller några andra inte vill tro på detta.
Det finns betydligt mer fakta, än så länge inte tillgängliga för att lägga ut i tråden, men tids nog.
Vi som har lite mer på fötterna är inga idioter eller naiva dumbommar.
Vi skulle inte lita på något som inte har bäring eller bevis.

Ge det lite tid så kommer nog mer ut.
Under tiden kan de som har ett sådant enormt återkommande behov att fortsätta att påverka tråden i riktningen mot den strypta/kvävda modern Hannas ”ensamma” skuld, helt frankt kämpa vidare med detta mål.
Jag bara älskar gissningslekar så jag vill gärna gissa vem källan till all er info är. Namnets två bokstäver gissar jag är RK . Vilken tur ni har som fått så värdefull fakta/information. Grattis alla ni!
Citera
2019-01-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Mitt fetade.

Det skulle kunna vara just den iakttagelsen som ligger till grund för polisens uttalande att namnteckningarna kommit till efter det att den övriga texten tryckts.

Absolut! Fick bara en känsla av att Stefan menade förklaringsbrevet men det blev lite rörigt när han skulle berätta hur det konstaterat för äktheten på namnteckningarna.

Testamentet tror jag fortfarande står och faller med polisens hypotes. Skulle den grundbulten lossna så rasar bygget. Digitala spår kan väl inte anses vara ”bevis” men ett bevittnat testamentet kan det eller?

Underskrifterna på förklaringsbrevet har polisen tidigare vid två sagt inte var viktigt. Skulle ändå vilja veta OM det är undersökt och i så fall av vilka.
Citera
2019-01-13, 10:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Varför sitter det ett papper för testamentstexten redan när testatorerna själva skriver på?
Der rimliga är väl att att testatorerna skriver på vid bordet när alla sitter där. Därefter lägger man på ett pappersark för själva testamentstexten och skickar runt testamentet till vittnena som får skriva på.
Inte skriver väl heller någon jurist eller normalbegåvad person under ett papper med texten dold med ett pappersark utan att titta. Även om det finns ett pappersark som hänger på gem lyfter man väl på detta när man skriver under - i vart fall när det sitter så till att en snutt av ens namnteckning hamnar på det döljande arket.

Något i dessa bevittnade underskrifter är fel, instämmer med alla som grubblar. Frågan är hur väl man gått till botten med detta från utredarna?
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-13 kl. 10:33.
Citera
2019-01-13, 11:00
Medlem
Citat:
Absolut! Fick bara en känsla av att Stefan menade förklaringsbrevet men det blev lite rörigt när han skulle berätta hur det konstaterat för äktheten på namnteckningarna.

Testamentet tror jag fortfarande står och faller med polisens hypotes. Skulle den grundbulten lossna så rasar bygget. Digitala spår kan väl inte anses vara ”bevis” men ett bevittnat testamentet kan det eller?

Underskrifterna på förklaringsbrevet har polisen tidigare vid två sagt inte var viktigt. Skulle ändå vilja veta OM det är undersökt och i så fall av vilka.

I likhet med dig skulle jag vilja ta del av polisens utredning. Jag är dock övertygad om att polisen gjort allt som de har bedömt vara nödvändigt för att kunna avsluta fallet polisiärt. Det viktigaste var naturligtvis att försäkra sig om att mördaren/mördarna faktiskt var en eller båda av de avlidna föräldrarna, dvs. att det inte var någon utifrån som gick lös.

Jag är säker på att polisen har skaffat sig en bild av vad som hänt utifrån brottsplatsundersökningen och analyserna som gjorts. Utifrån deras synvinkel är fallet färdigutrett: båda föräldrarna har gemensamt och i samråd planerat och genomfört morden på barnen. Polisen har alltså funnit att bevisen styrker att båda är skyldiga till mord antingen som gärningsman eller medgärningsman. Vem som är det ena eller det andra, eller hur det annars gått till vill de dock inte offentliggöra.

Hade någon av föräldrarna, eller båda, överlevt och åtalats hade naturligtvis försvarsadvokater och eventuella målsägarbiträden riktat in sig på just den frågan. De hade lusläst, tolkat materialet på ett för sin klient positivt sätt och kanske begärt andra, kompletterande utredningar. Frågan om makarnas inbördes relation och hur den ene/ena påverkat den andre/andra hade med all sannolikhet blivit central i en domstolsförhandling. En mängd vittnen skulle förmodligen ha kallats. Och förundersökningen skulle ha offentliggjorts i samband med åtalet.

Nu blir det inte så. Den avslutade förundersökningen läggs till handlingarna. Var och en av oss som är svenska medborgare kan dock begära ut allmänna handlingar med stöd av offentlighetsprincipen. Avslag på en sådan begäran kan överklagas. (Hur det går till har jag beskrivit tidigare i tråden.) Jag har förstått av inlägg i tråden att det finns journalister som nu väntar in att polisen ska lägga ärendet ad acta så att de kan begära ut handlingarna. Det ska i så fall bli intressant att följa.
Citera
2019-01-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varför sitter det ett papper för testamentstexten redan när testatorerna själva skriver på?
Der rimliga är väl att att testatorerna skriver på vid bordet när alla sitter där. Därefter lägger man på ett pappersark för själva testamentstexten och skickar runt testamentet till vittnena som får skriva på.
Inte skriver väl heller någon jurist eller normalbegåvad person under ett papper med texten dold med ett pappersark utan att titta. Även om det finns ett pappersark som hänger på gem lyfter man väl på detta när man skriver under - i vart fall när det sitter så till att en snutt av ens namnteckning hamnar på det döljande arket.

Något i dessa bevittnade underskrifter är fel, instämmer med alla som grubblar. Frågan är hur väl man gått till botten med detta från utredarna?

Det är testator som själv bestämmer hur man gör med maskeringen av testamentets innehåll. Man behöver inte maskera om man inte vill, även om det nog är det vanliga att så sker, åtminstone om man upprättar testamentet hos en jurist eller är medveten om reglerna. Man kan göra som du beskriver, underteckna och sedan maskera, eller skriva under när innehållet redan är maskerat. Det ligger ju i sakens natur att den som upprättat ett testamente förutsätts veta vad som står i texten när han/hon undertecknar.

Men naturligtvis kan en förslagen make/maka på så sätt byta ut dokumentet så att den andre/andra i praktiken skriver på något helt annat än det han/hon tror sig göra.

Och visst vore det intressant att få veta om polisen gått till botten med detta. Det håller jag med om.
Citera
2019-01-13, 11:40
Bannlyst
Citat:
Det är testator som själv bestämmer hur man gör med maskeringen av testamentets innehåll. Man behöver inte maskera om man inte vill, även om det nog är det vanliga att så sker, åtminstone om man upprättar testamentet hos en jurist eller är medveten om reglerna. Man kan göra som du beskriver, underteckna och sedan maskera, eller skriva under när innehållet redan är maskerat. Det ligger ju i sakens natur att den som upprättat ett testamente förutsätts veta vad som står i texten när han/hon undertecknar.

Men naturligtvis kan en förslagen make/maka på så sätt byta ut dokumentet så att den andre/andra i praktiken skriver på något helt annat än det han/hon tror sig göra.

Och visst vore det intressant att få veta om polisen gått till botten med detta. Det håller jag med om.

Man kan fundera över varför en förslagen make/maka skulle tjäna på att just förfalska ett testamente, med tanke på att det även finns ett undertecknat avskedsbrev, digitala bevis, fynd från brottsplatsundersökningen, krimtekniker, förhör, IT-forensiker, NFC- och toxikologiska rapporter som antingen stödjer eller i alla fall inte i tillräckligt hög grad talar emot polisens samlade slutsats att detta planerades och gemensamt utfördes av både Hanna och Oskar.

OM detta skulle vara ett resultat av en manipulativ mastermind får man nog utesluta att Oskar hade varit den som författat testamentet. Förutom det uppenbara att man knappast om man är så smart hade lagt in två saker i testamentet som direkt riktar ögonen på en själv, så lär Oskar veta vilket datum som hans syster är född, särskilt med tanke på det nära förhållande de hade till varandra även på äldre dagar, däribland bolagsengagemang. Nu tror jag inte heller att Hanna är bedragaren med tanke på det jag tar upp i mitt första stycke, men eftersom försöken att beslå Oskar med skuld börjar ta parodiska uttryck (inte du) kan det vara värt att påpeka.
Citera
2019-01-13, 11:57
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
I likhet med dig skulle jag vilja ta del av polisens utredning. Jag är dock övertygad om att polisen gjort allt som de har bedömt vara nödvändigt för att kunna avsluta fallet polisiärt. Det viktigaste var naturligtvis att försäkra sig om att mördaren/mördarna faktiskt var en eller båda av de avlidna föräldrarna, dvs. att det inte var någon utifrån som gick lös.

Jag är säker på att polisen har skaffat sig en bild av vad som hänt utifrån brottsplatsundersökningen och analyserna som gjorts. Utifrån deras synvinkel är fallet färdigutrett: båda föräldrarna har gemensamt och i samråd planerat och genomfört morden på barnen. Polisen har alltså funnit att bevisen styrker att båda är skyldiga till mord antingen som gärningsman eller medgärningsman. Vem som är det ena eller det andra, eller hur det annars gått till vill de dock inte offentliggöra.

Hade någon av föräldrarna, eller båda, överlevt och åtalats hade naturligtvis försvarsadvokater och eventuella målsägarbiträden riktat in sig på just den frågan. De hade lusläst, tolkat materialet på ett för sin klient positivt sätt och kanske begärt andra, kompletterande utredningar. Frågan om makarnas inbördes relation och hur den ene/ena påverkat den andre/andra hade med all sannolikhet blivit central i en domstolsförhandling. En mängd vittnen skulle förmodligen ha kallats. Och förundersökningen skulle ha offentliggjorts i samband med åtalet.

Nu blir det inte så. Den avslutade förundersökningen läggs till handlingarna. Var och en av oss som är svenska medborgare kan dock begära ut allmänna handlingar med stöd av offentlighetsprincipen. Avslag på en sådan begäran kan överklagas. (Hur det går till har jag beskrivit tidigare i tråden.) Jag har förstått av inlägg i tråden att det finns journalister som nu väntar in att polisen ska lägga ärendet ad acta så att de kan begära ut handlingarna. Det ska i så fall bli intressant att följa.

Visst; ska det bli intressant att följa "fortsättningen". Hitintills har ju inte brottsoffren, de mördade flickorna, och deras stulna liv varit av någon större betydelse. Ynkryggen O, den misslyckade akademikern, har det däremot skrivits en hel del om.

Stackars barn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in