Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Absolut! Fick bara en känsla av att Stefan menade förklaringsbrevet men det blev lite rörigt när han skulle berätta hur det konstaterat för äktheten på namnteckningarna.
Testamentet tror jag fortfarande står och faller med polisens hypotes. Skulle den grundbulten lossna så rasar bygget. Digitala spår kan väl inte anses vara ”bevis” men ett bevittnat testamentet kan det eller?
Underskrifterna på förklaringsbrevet har polisen tidigare vid två sagt inte var viktigt. Skulle ändå vilja veta OM det är undersökt och i så fall av vilka.
I likhet med dig skulle jag vilja ta del av polisens utredning. Jag är dock övertygad om att polisen gjort allt som de har bedömt vara nödvändigt för att kunna avsluta fallet polisiärt. Det viktigaste var naturligtvis att försäkra sig om att mördaren/mördarna faktiskt var en eller båda av de avlidna föräldrarna, dvs. att det inte var någon utifrån som gick lös.
Jag är säker på att polisen har skaffat sig en bild av vad som hänt utifrån brottsplatsundersökningen och analyserna som gjorts. Utifrån deras synvinkel är fallet färdigutrett: båda föräldrarna har gemensamt och i samråd planerat och genomfört morden på barnen. Polisen har alltså funnit att bevisen styrker att båda är skyldiga till mord antingen som gärningsman eller medgärningsman. Vem som är det ena eller det andra, eller hur det annars gått till vill de dock inte offentliggöra.
Hade någon av föräldrarna, eller båda, överlevt och åtalats hade naturligtvis försvarsadvokater och eventuella målsägarbiträden riktat in sig på just den frågan. De hade lusläst, tolkat materialet på ett för sin klient positivt sätt och kanske begärt andra, kompletterande utredningar. Frågan om makarnas inbördes relation och hur den ene/ena påverkat den andre/andra hade med all sannolikhet blivit central i en domstolsförhandling. En mängd vittnen skulle förmodligen ha kallats. Och förundersökningen skulle ha offentliggjorts i samband med åtalet.
Nu blir det inte så. Den avslutade förundersökningen läggs till handlingarna. Var och en av oss som är svenska medborgare kan dock begära ut allmänna handlingar med stöd av offentlighetsprincipen. Avslag på en sådan begäran kan överklagas. (Hur det går till har jag beskrivit tidigare i tråden.) Jag har förstått av inlägg i tråden att det finns journalister som nu väntar in att polisen ska lägga ärendet ad acta så att de kan begära ut handlingarna. Det ska i så fall bli intressant att följa.