2019-02-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Framför allt att avskeds-/förklaringsbrevet fanns på USB-stickan. Inte undertecknat.

Poliserna i artikeln hade tunnelseende men fick senare på kvällen veta att det fanns ett testamente och ett USB-minne. Hade någon hittat ett avskedsbrev så skulle det nämnts först av allt. Ett avskedsbrev skulle legat mest synligt också. PT rörde till ”pappren” av någon anledning. Testamentet är A och O i bevisföringen.

Funderade dessutom på; varför ett USB-minne? Ville man inte polisen skulle komma in i datorerna? Ville spara ned en massa fina fotografier till efterlevande ändå. Ville man inte skriva ut avskedsbrevet och få det undertecknat i sedvanlig ordning?

Har också funderat på USB minnet. Också att det specifik nämndes här nu. Det var jo något nytt man röjde här. Kommer inte på något annat en filmen. När har man USB? När man har stora filer, man vill att någon hittar lätt och inte behöver letar i datorn, mycket att skriva ut (men vad skulle det vara?). Så film. Trodde aldrig på det i början - tills fallet i Sala kom. Att det tvärtemot som man skrev här inte öka förståelsen. Men det kan också vara alla viktiga dokument, som behövs samlad på en plats.

Kanske bläck gick ut, och man kunde inte skriva ut mer. Och hade inte tid att fixa just det.
Citera
2019-02-08, 19:57
Medlem
Det finns flertalet artiklar som är Premium på Sydsvenskan om besparingarna på Bjärehovsskolan där Agnes gick.
Jag klipper in länkarna och citerar det viktigaste per artikel för dem som inte kommer åt hela.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-15/ekonomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satts-in

"Enligt skolans rektor Ann-Lo*ise Raq*ette B*rlin har de dåliga siffrorna främst orsakats av att man tagit in extra resurspersonal för att stödja elever med särskilda behov. På torsdagen (14 dec 2017, min anm) skickade skolledningen ut information till vårdnadshavare om åtgärder för att budgeten ska komma i balans nästa år. Det innebär åtstramningar på flera håll i organisationen. Flera av dem kommer direkt att påverka barnen."

"På sociala medier har många föräldrar uttryckt oro för vad sparpaketet kommer att innebära.
Oron har också kommunicerats direkt till rektor Ann-Lo*ise Raq*ette B*rlin.
– Det är klart att det finns en oro, och den försöker vi möte så bra vi kan. Sedan finns det också föräldrar som är tacksamma för att vi är så transparenta och går ut med informationen, säger hon."

"Barn- och utbildningsnämndens ordförande Ro*ert Wen*lén (M) vill inte uttala sig om de åtgärder som nu sätts in på Bjärehov.
– Jag förstår att elever, föräldrar och lärare är oroliga. Men jag vill vara väldigt försiktig med att ha åsikter om hur en skolledare bäst prioriterar hur man vill använda sina resurser.
Kan du garantera att alla barn i kommunen får en adekvat utbildning?
– Absolut. Det går inte att bortse från att vi har fantastiska resultat och självklart lever vi upp till lagen.
Du har tidigare sagt att det är rektorerna som har orsakat den här situationen. Står du fast vi det?
– Det är en fråga som vi hanterar internt."

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-21/foraldrar-oroliga-barn-med-sarskilda-behov-far-minskat-stod
"Flera familjer i Bjärred har fått veta att det extra resursstöd som deras barn fått på Bjärehovskolan kommer att minskas kraftigt efter nyår.
”Det är inte bara barn med särskilda behov som drabbas av de här besparingarna, men det är de som drabbas värst”, säger mamma C*thrine Unn*rstam La*ti."
"I informationen om besparingsåtgärderna på Bjärehov som skickades ut i förra veckan kan man läsa att en specialpedagog och en speciallärare måste gå in och täcka upp för en lärare som ska gå på föräldraledighet.

”De elever som idag får stöttning av specialläraren kommer i större utsträckning att få stöttning av ordinarie klasslärare”, heter det i informationsbrevet.
Det står också att en person som idag jobbar 100 procent som resurs-/fritidspedagog kommer att avsluta sin tjänst på Bjärehov vid årsskiftet. Han ersätts inte. För tre elever i tredje klass betyder det att tillvaron på skolan riskerar ställas på ända när jullovet är över. De har alla en eller flera diagnoser som innebär att de fått en åtgärdsplan där extra stöd från vuxna är en inskriven åtgärd. Sedan andra klass har de haft ett flertal resurspersoner som varit med och stöttat dem under skolveckorna. Efter årsskiftet kommer den hjälpen att bli betydligt mindre.
– Vår son kommer inte längre att ha någon resurspedagog. Pedagogen ska flyttas till Fladängskolan, säger C*thrine Unne*st*m L*hti.
– Den här resurspersonen har varit en enorm trygghet. Sedan våran son fick veta om det här har han gått hemma och våndats, säger Bj*rn La*ti.
Det indragna resursstödet slog ner som en bomb i de tre familjerna – under hösten har de inte fått en enda hint om att det varit på gång."

"När föräldrarna fick reda på förändringen kontaktade man rektor A**-Loui*e Ra**ette Be*lin, skolchef Ma*tin Per**on och ordförande i barn- och utbildningsnämnden Rob*rt W**glén (M), och ifrågasatte beslutet.
A**-Lou**e Raqu**te Ber**n hänvisade till att skolan fått en snäv budget, och Wen*lén till att det är rektorns uppgift att vidta åtgärder för hålla sig inom budgetramarna. När tidningen ringer upp skolchef Ma**in Per**on säger han att:
– Alla elevers rätt till särskilt stöd ska garanteras av rektor. Så även om man gör vissa förändringar ska ju alltid elevernas behov av stöd bli tillgodosett.
Hur kan man garantera att barnen får den hjälp de behöver om man drar ner på stödet de får?
– Omfattningen av det särskilda stödet är inte reglerat, utan det är en professionell bedömning som man gör, att det här stödet som man ger ska garantera en fortsatt positiv utveckling hos eleven och att den når målen med utbildningen.
– Elever med diagnos har rätt till särskilt stöd, men omfattningen av det är inte alltid en egen specialpedagog.
Vad vill du säga till föräldrarna som är oroliga för sina barn?
– Man får kommunicera och ge stöd till dem och det görs hela tiden också. Jag har följt den kommunikationen som rektorn har med en rad föräldrar om de förändringar som nu genomförs. Man måste stilla oron och trygga dem att deras barn ska få det särskilda stöd som de har rätt till"

"Men hos föräldrarna ligger oron inför vårterminen fortfarande och gnager. Faktum kvarstår att deras barn inte längre kommer ha tillgång till samma resurser som skolan tidigare bedömt att de behöver.
– Vi vill att våra barn ska få möjlighet att klara skoldagen som alla andra. Och de har rätt att få stödet som behövs för att ta sig dit, säger And*rs K*ch."

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-14/lomma-satsar-pa-pojkarna-i-skolan-far-inte-komma-efter-flickorna
"Lomma satsar på pojkarna i skolan – får inte komma efter flickorna
Liksom i stora delar av landet får pojkar i Lommas skolor sämre resultat än flickorna. Nästa år satsar kommuner därför på att jämna ut resultaten."
"I Statens kommuner och landstings senaste jämförelse av grundskolorna i landet kan man se att pojkarna i Lomma i flera fall har sämre resultat i skolan än jämnåriga flickor. I årskurs nio fick till exempel 92,8 procent av flickorna godkänt i alla ämnen i sitt slutbetyg. Siffran för pojkarna var 87,7. Trenden är känd sedan tidigare och inte begränsad till varken Lomma kommun eller Sverige."

"Inför nästa år ska Lomma kommun nu arbeta fram en plan för att se till att pojkarna inte sackar efter ännu mer."

Blev Agnes hemundervisning nedprioriterad bl.a. för att man ville satsa mer på jämnåriga pojkar? Förutom den generell nedspariningarna som verkar gälla i synnerhet för barn med särskilt stöd.
Citera
2019-02-08, 19:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att dra in Kapten Klänning i diskussionen om polisen i Bjärred påminner ganska mycket om Glitterfiskens taktik att göra jämförelser mellan Oskar, Madsen och piloten som kraschade för att relativisera bort bristen på ordentliga argument genom helt irrelevanta jämförelser.
Nu är det andra gången som du jämför mig med Solglittret så har du mer skeva jämförelser i ryggsäcken så bring it on.

Jag tog en jämförelse som bottnar i att inte skygga för att kolla kring faktorer som är mer pinsamma än att lämna ut en viss uppgift som kan vara en konkret sak gällande föräldrarna.
Den här faktorn vore en tydlig delkomponent i det komplexa.

Föräldrarna har då accepterar detta beslut, inte sagt ett ord och tyckt att nu tar vi och dör.

Den här rubriken skulle media älska:
"De utmatta föräldrarna tippades över stupet när de svårt sjuka barnen tvingades åter till skolan:
En hel familj utrotades."

Fallet är mycket uppmärksammat, media har grävt och beställt ut dokument. Över ett år senare river sig alla i huvudet men kan du få fram att detta beslut fanns så ska jag gladeligen ändra min åsikt.
Citera
2019-02-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hittar du nåt konkret om familjen som är i huvudsak det som diskuteras?
Så återkom.
Familjen omnämns som Tragedin i Bjärred vid en muntlig rapport från skolchefen i februari. Det finns en anledning varför vissa saker bara delges som muntliga rapporter. Du verkar inte helt tappad bakom en vagn så jag är ganska säker på att du kan räkna ut anledningen.

Hittar du något konkret om familjen i dina grundliga efterforskningar i allehanda psykologiska sammanställningar från jordens alla hörn så är du välkommen att framföra det här - där vi i huvudsak diskuterar familjen i Bjärred.

Så återkom.
Citera
2019-02-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det finns flertalet artiklar som är Premium på Sydsvenskan om besparingarna på Bjärehovsskolan där Agnes gick.
Jag klipper in länkarna och citerar det viktigaste per artikel för dem som inte kommer åt hela.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-15/ekonomisk-kris-pa-bjarehovskolan-stort-sparpaket-satts-in

"Enligt skolans rektor Ann-Lo*ise Raq*ette B*rlin har de dåliga siffrorna främst orsakats av att man tagit in extra resurspersonal för att stödja elever med särskilda behov. På torsdagen (14 dec 2017, min anm) skickade skolledningen ut information till vårdnadshavare om åtgärder för att budgeten ska komma i balans nästa år. Det innebär åtstramningar på flera håll i organisationen. Flera av dem kommer direkt att påverka barnen."

"På sociala medier har många föräldrar uttryckt oro för vad sparpaketet kommer att innebära.
Oron har också kommunicerats direkt till rektor Ann-Lo*ise Raq*ette B*rlin.
– Det är klart att det finns en oro, och den försöker vi möte så bra vi kan. Sedan finns det också föräldrar som är tacksamma för att vi är så transparenta och går ut med informationen, säger hon."

"Barn- och utbildningsnämndens ordförande Ro*ert Wen*lén (M) vill inte uttala sig om de åtgärder som nu sätts in på Bjärehov.
– Jag förstår att elever, föräldrar och lärare är oroliga. Men jag vill vara väldigt försiktig med att ha åsikter om hur en skolledare bäst prioriterar hur man vill använda sina resurser.
Kan du garantera att alla barn i kommunen får en adekvat utbildning?
– Absolut. Det går inte att bortse från att vi har fantastiska resultat och självklart lever vi upp till lagen.
Du har tidigare sagt att det är rektorerna som har orsakat den här situationen. Står du fast vi det?
– Det är en fråga som vi hanterar internt."

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-21/foraldrar-oroliga-barn-med-sarskilda-behov-far-minskat-stod
"Flera familjer i Bjärred har fått veta att det extra resursstöd som deras barn fått på Bjärehovskolan kommer att minskas kraftigt efter nyår.
”Det är inte bara barn med särskilda behov som drabbas av de här besparingarna, men det är de som drabbas värst”, säger mamma C*thrine Unn*rstam La*ti."
"I informationen om besparingsåtgärderna på Bjärehov som skickades ut i förra veckan kan man läsa att en specialpedagog och en speciallärare måste gå in och täcka upp för en lärare som ska gå på föräldraledighet.

”De elever som idag får stöttning av specialläraren kommer i större utsträckning att få stöttning av ordinarie klasslärare”, heter det i informationsbrevet.
Det står också att en person som idag jobbar 100 procent som resurs-/fritidspedagog kommer att avsluta sin tjänst på Bjärehov vid årsskiftet. Han ersätts inte. För tre elever i tredje klass betyder det att tillvaron på skolan riskerar ställas på ända när jullovet är över. De har alla en eller flera diagnoser som innebär att de fått en åtgärdsplan där extra stöd från vuxna är en inskriven åtgärd. Sedan andra klass har de haft ett flertal resurspersoner som varit med och stöttat dem under skolveckorna. Efter årsskiftet kommer den hjälpen att bli betydligt mindre.
– Vår son kommer inte längre att ha någon resurspedagog. Pedagogen ska flyttas till Fladängskolan, säger C*thrine Unne*st*m L*hti.
– Den här resurspersonen har varit en enorm trygghet. Sedan våran son fick veta om det här har han gått hemma och våndats, säger Bj*rn La*ti.
Det indragna resursstödet slog ner som en bomb i de tre familjerna – under hösten har de inte fått en enda hint om att det varit på gång."

"När föräldrarna fick reda på förändringen kontaktade man rektor A**-Loui*e Ra**ette Be*lin, skolchef Ma*tin Per**on och ordförande i barn- och utbildningsnämnden Rob*rt W**glén (M), och ifrågasatte beslutet.
A**-Lou**e Raqu**te Ber**n hänvisade till att skolan fått en snäv budget, och Wen*lén till att det är rektorns uppgift att vidta åtgärder för hålla sig inom budgetramarna. När tidningen ringer upp skolchef Ma**in Per**on säger han att:
– Alla elevers rätt till särskilt stöd ska garanteras av rektor. Så även om man gör vissa förändringar ska ju alltid elevernas behov av stöd bli tillgodosett.
Hur kan man garantera att barnen får den hjälp de behöver om man drar ner på stödet de får?
– Omfattningen av det särskilda stödet är inte reglerat, utan det är en professionell bedömning som man gör, att det här stödet som man ger ska garantera en fortsatt positiv utveckling hos eleven och att den når målen med utbildningen.
– Elever med diagnos har rätt till särskilt stöd, men omfattningen av det är inte alltid en egen specialpedagog.
Vad vill du säga till föräldrarna som är oroliga för sina barn?
– Man får kommunicera och ge stöd till dem och det görs hela tiden också. Jag har följt den kommunikationen som rektorn har med en rad föräldrar om de förändringar som nu genomförs. Man måste stilla oron och trygga dem att deras barn ska få det särskilda stöd som de har rätt till"

"Men hos föräldrarna ligger oron inför vårterminen fortfarande och gnager. Faktum kvarstår att deras barn inte längre kommer ha tillgång till samma resurser som skolan tidigare bedömt att de behöver.
– Vi vill att våra barn ska få möjlighet att klara skoldagen som alla andra. Och de har rätt att få stödet som behövs för att ta sig dit, säger And*rs K*ch."

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-14/lomma-satsar-pa-pojkarna-i-skolan-far-inte-komma-efter-flickorna
"Lomma satsar på pojkarna i skolan – får inte komma efter flickorna
Liksom i stora delar av landet får pojkar i Lommas skolor sämre resultat än flickorna. Nästa år satsar kommuner därför på att jämna ut resultaten."
"I Statens kommuner och landstings senaste jämförelse av grundskolorna i landet kan man se att pojkarna i Lomma i flera fall har sämre resultat i skolan än jämnåriga flickor. I årskurs nio fick till exempel 92,8 procent av flickorna godkänt i alla ämnen i sitt slutbetyg. Siffran för pojkarna var 87,7. Trenden är känd sedan tidigare och inte begränsad till varken Lomma kommun eller Sverige."

"Inför nästa år ska Lomma kommun nu arbeta fram en plan för att se till att pojkarna inte sackar efter ännu mer."

Blev Agnes hemundervisning nedprioriterad bl.a. för att man ville satsa mer på jämnåriga pojkar? Förutom den generell nedspariningarna som verkar gälla i synnerhet för barn med särskilt stöd.

Tack, jag kom inte åt dom låsta artiklarna. Dom var mycket intressanta och talande i sammanhanget!
Citera
2019-02-08, 20:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Familjen omnämns som Tragedin i Bjärred vid en muntlig rapport från skolchefen i februari. Det finns en anledning varför vissa saker bara delges som muntliga rapporter. Du verkar inte helt tappad bakom en vagn så jag är ganska säker på att du kan räkna ut anledningen.

Hittar du något konkret om familjen i dina grundliga efterforskningar i allehanda psykologiska sammanställningar från jordens alla hörn så är du välkommen att framföra det här - där vi i huvudsak diskuterar familjen i Bjärred.

Så återkom.
Jo då. Jag fortsätter läsa utifrån forskningen, kanske mer i fördjupning än andra. Däremot är jag tveksam till att överhuvudtaget återkomma så spydig framtoning som du har.
Citat:
Hur var det formulerat i intygen att skolan ovillkorligen skulle erbjuda hemundervisning? För där skulle det nog bli en jättekrock mellan Hälso- och sjukvårdslagen och Skollagen som ger rektorn den exklusiva befogenheten och skyldigheten att leda och organisera utbildningen.
Det mesta som diskuteras här gällande det mer komplexa kring föräldrarna går inte att få fram t.ex. det som leder fram till att de fattar ett så sjuk beslut. Där kan man bara fundera kring det befintliga som framträtt kring deras personlighet.

Eftersom detta tycks vara en hjärtefråga för din del så undrar jag om du tänker begära ut dokument som rör beslut kring familjen?
För den här saken torde inte vara så svår att belägga som allt annat.
Senast redigerad av develi 2019-02-08 kl. 20:06.
Citera
2019-02-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu är det andra gången som du jämför mig med Solglittret så har du mer skeva jämförelser i ryggsäcken så bring it on.

Jag tog en jämförelse som bottnar i att inte skygga för att kolla kring faktorer som är mer pinsamma än att lämna ut en viss uppgift som kan vara en konkret sak gällande föräldrarna.
Den här faktorn vore en tydlig delkomponent i det komplexa.

Föräldrarna har då accepterar detta beslut, inte sagt ett ord och tyckt att nu tar vi och dör.

Den här rubriken skulle media älska:
"De utmatta föräldrarna tippades över stupet när de svårt sjuka barnen tvingades åter till skolan:
En hel familj utrotades."

Fallet är mycket uppmärksammat, media har grävt och beställt ut dokument. Över ett år senare river sig alla i huvudet men kan du få fram att detta beslut fanns så ska jag gladeligen ändra min åsikt.
Jag har inget som helst intresse av att få dig att ändra din åsikt. Fortsätt du gärna att citera dina gamla mästare i filicide och familicide så länge du vill. Du använder ord som forceras in i skolan och gör jämförelser med Kapten Klänning och sen påstår du att jag gör skeva jämförelser mellan dig och Solflimmret. Det är exakt hens argumentationsteknik som du har tagit till dig när du inte får orera fritt om dina långsökta teorier om alla tänkbara personligheter och depressioner som föräldrarna begåvats med. Du kan köra vidare. Du kommer aldrig att ändra åsikt.
Citera
2019-02-08, 20:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har inget som helst intresse av att få dig att ändra din åsikt. Fortsätt du gärna att citera dina gamla mästare i filicide och familicide så länge du vill. Du använder ord som forceras in i skolan och gör jämförelser med Kapten Klänning och sen påstår du att jag gör skeva jämförelser mellan dig och Solflimmret. Det är exakt hens argumentationsteknik som du har tagit till dig när du inte får orera fritt om dina långsökta teorier om alla tänkbara personligheter och depressioner som föräldrarna begåvats med. Du kan köra vidare. Du kommer aldrig att ändra åsikt.

Ta fram fakta kring det du påstår är troligt:
Citat:
Det tråkiga var nog att det finns en risk för att Agnes skulle tillbaka till skolan utan att vara frisk.
Citera
2019-02-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Har också funderat på USB minnet. Också att det specifik nämndes här nu. Det var jo något nytt man röjde här. Kommer inte på något annat en filmen. När har man USB? När man har stora filer, man vill att någon hittar lätt och inte behöver letar i datorn, mycket att skriva ut (men vad skulle det vara?). Så film. Trodde aldrig på det i början - tills fallet i Sala kom. Att det tvärtemot som man skrev här inte öka förståelsen. Men det kan också vara alla viktiga dokument, som behövs samlad på en plats.

Kanske bläck gick ut, och man kunde inte skriva ut mer. Och hade inte tid att fixa just det.

Jag kan lova... hade det funnits en avskedsfilm så hade polisen älskat att berätta om den! Inte behövt trassla in sig i ”pappren” och äkthetsanalyser. USB-stickan kan ju innehållit gamla bilder eller filmer men inget för utredningen.

Jag tror på polistidningen; att de hittade ett testamente och ett USB-minne. Jag förstår därför varför polisen avfärdade journalistens fråga om de var säkra på att avskedsbrevet var äkta. Det var ointressant. Jag tror SS trasslade in sig på PT.
Citera
2019-02-08, 20:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima

Tack för artikeln!
Är inte detta just ett negativt besked och en möjlig trigger för att just då sätta igång det som sedan hände?
Någon som är väldigt mån om att båda barnen ska få hemundervisning där det funnits planering för kommande gymnasiestudier måste bli alldeles förtvivlad när båda ens barns framtidutsikter riskerar att försämras. Om man själv är övertygad om att det inte finns någon möjlig skolutbildning för barnen utan hemundervisning står ju barnens hela framtid på spel.

En stark stridbar person skulle naturligtvis fortsätta slåss mot det här, men någon som gått ner sig, är deprimerad, avsmalnad med mörka ringar under ögonen - skulle han orka ta striden?
Skygglappar för allt utom det här kan ju påverka omdömet och förnuftet för någon som redan är på gränsen.

Är inte det här du citerar kanske också förklaringen till varför utbildningsnämnden och kommunen så snabbt satte sig ner för en väldigt frispråkig och lite märklig presskonferens i direktsändning där man berätta lite väl mycket om familjen i kris, barnens sjukdomar och hur mycket man försökt hjälpa till från skolan mm?

De kanske var livrädda för att focus skulle hamna på besparingarna. ”En hel familj utraderad för att två utsatta funktionsnedsatta barn inte längre fick fortsätta sin skolgång av besparingsskäl” - det ger ju förfärliga tidningsrubriker. Kanske hade det kunnat rulla ett eller annat huvud inom skolledningen och kommunen om media dragit igång sitt drev?
Citera
2019-02-08, 20:46
Medlem
Är det inte enl det här som tjejerna fick hemundervisning?

Utbildning i hemmet eller på annan lämplig plats
Särskild undervisning
20 § För sådana elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid men som inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus ska särskild undervisning anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats. Sådan undervisning ska så långt det är möjligt motsvara den undervisning som eleven inte kan delta i. Lag (2015:176).

21 § Särskild undervisning enligt 20 § ska inte ges en elev om den läkare som ansvarar för elevens vård avråder från det.
Särskild undervisning får ges i hemmet endast om eleven eller elevens vårdnadshavare samtycker.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Enl elevhalsan.se räknas det inte som "särskilt stöd": Särskild undervisning räknas inte som särskilt stöd utan det är en särskild utbildningsform för elever som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete. Det gäller för de elever som vårdas på sjukhus eller på en institution som är knuten till ett sjukhus. Där ska särskild undervisning anordnas på sjukhuset eller institutionen. Endast den som har legitimation som lärare får bedriva denna undervisning. Denna form av särskild undervisning ska anordnas av den kommun där institutionen är belägen.

Särskild undervisning gäller också för elever som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid, där eleverna inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus. Då ska den särskilda undervisningen anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats. Denna form av särskild undervisning ska anordnas av huvudmannen för den utbildning som eleven annars deltar i. Läs gärna mer i Skollagen 24 kap. 17-22 §§.
https://www.elevhalsan.se/gudrun-l-b/enskild-undervisning-och-sarskild-undervisning.htm

Det här verkar svårt för en kommun att "komma undan med", någon som vet?
Citera
2019-02-08, 20:52
Medlem
Det verkar ha varit ett turbulent år för Bjärehovskolan när man måste gå ut på Facebook och bemöta lögner. Det känns inte helt igenom seriöst.

Citat:
Bjärehovskolan Bjärred
2 februari 2018
Både elever, lärare och ledning är oerhört stolta över sin skola. Därför känns det mycket hårt när det sprids lögner på Bjärredskoll. Vår skola håller mycket hög kvalitet - både när det gäller undervisning, elevhälsa och kosten, och vi har de absolut bästa lärarna som både stödjer och utmanar eleverna, vilket ger dem goda förutsättningar i gymnasieskolan. Ett tufft ekonomiskt år 2018 sänker inte kvaliteten. Ni är alltid välkomna att besöka oss!

https://www.facebook.com/Bjarehovskolan/posts/1340237066110056?comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%2 2O%22%7D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in