2019-02-08, 16:33
Medlem
Ang besparingar Bjärehovsskolan: Jag har (snabb)läst protokollen för BUNs au, det som sägs där är att besparingar ska göras på vikarie och vakanssidan. Protokollen finns på Lomma kommuns sida för den som vill läsa.
Detta styrks även av denna artikel:https://www.sydsvenskan.se/2018-01-10/hur-tanker-kommunen-behalla-de-hogpresterande-i-skolan

Den något anmärkningsvärda konsekvensen för 2018 i aktuellt fall blir att skolans lärare som går i pension eller tar föräldraledigt nästa år inte kommer att kunna ersättas. Vikarier får sluta och nya sätts inte in vid lärares sjukdom. Alla skolresor, bussresor, klassresor och läger, ställs in och budgeten för läromedel halveras. Undervisningen i svenska som andraspråk för eleverna i en lågstadieklass tvingas dras ner och för mellanstadieeleverna försvinner hälften av modersmålsundervisningen.
Förvaltningen har tillsammans med rektorerna vidtagit åtgärder under hösten 2017 för att komma tillrätta med en del av underskottet. En av åtgärderna har varit att minska kostnaderna för externa vikarier.
Centrala medel för elever med omfattande resursbehov har fördelats ut till rektorerna för att eliminera den ryckighet och oförutsägbarhet som har försvårat rektorernas arbete under 2017.
Citera
2019-02-08, 16:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nej, men att makarna som hade en dokumenterat felaktig bild av sina barns sjukdomar, kan ha kommit i konflikt med skolans bild och därmed vilka åtgärder som borde företas, känns ju inte som en högoddsare. Särskilt inte med tanke på att kostnaden för föräldrarnas bild var väldigt hög, mitt under sparbeting...

Du får försöka underbygga det där vidare.
Citera
2019-02-08, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du får försöka underbygga det där vidare.
Det finns ofta en konflikt mellan vårdnadshavares önskan om vad skolan ska ställa upp med och skolans budget och hur denna ska fördelas över olika barns speciella behov. Det är ju liksom inte bara dessa makar som vill att deras barns behov ska bli uppfyllda utan andra vårdnadshavare har samma önskan för sina barn. Budgeten är begränsad, vilka vårdnadshavares barn ska få stryka på foten?

Ser skolan kanske en liten förbättring av symtomen, ett litet utrymme att någon av flickorna skulle kunna återgå till skolan? Något som bara händelsevis råkade sammanfalla med kraftiga sparbeting.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-08 kl. 16:51.
Citera
2019-02-08, 16:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ang besparingar Bjärehovsskolan: Jag har (snabb)läst protokollen för BUNs au, det som sägs där är att besparingar ska göras på vikarie och vakanssidan. Protokollen finns på Lomma kommuns sida för den som vill läsa.
Detta styrks även av denna artikel:https://www.sydsvenskan.se/2018-01-10/hur-tanker-kommunen-behalla-de-hogpresterande-i-skolan

Den något anmärkningsvärda konsekvensen för 2018 i aktuellt fall blir att skolans lärare som går i pension eller tar föräldraledigt nästa år inte kommer att kunna ersättas. Vikarier får sluta och nya sätts inte in vid lärares sjukdom. Alla skolresor, bussresor, klassresor och läger, ställs in och budgeten för läromedel halveras. Undervisningen i svenska som andraspråk för eleverna i en lågstadieklass tvingas dras ner och för mellanstadieeleverna försvinner hälften av modersmålsundervisningen.
Förvaltningen har tillsammans med rektorerna vidtagit åtgärder under hösten 2017 för att komma tillrätta med en del av underskottet. En av åtgärderna har varit att minska kostnaderna för externa vikarier.
Centrala medel för elever med omfattande resursbehov har fördelats ut till rektorerna för att eliminera den ryckighet och oförutsägbarhet som har försvårat rektorernas arbete under 2017[/b].
Tack, det var intressant.
Fetmarkerar även ett stort sparbeting som knappast skulle påverka familjen öht.
Påminner för övrigt mycket kring hur sparbeting aktiveras inom vårdsektorn - dock måste lika fan en dyr kostnad fortsätta rulla via privata bemanningsföretag. Smart.
Citera
2019-02-08, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack, det var intressant.
Fetmarkerar även ett stort sparbeting som knappast skulle påverka familjen öht.
Påminner för övrigt mycket kring hur sparbeting aktiveras inom vårdsektorn - dock måste lika fan en dyr kostnad fortsätta rulla via privata bemanningsföretag. Smart.
Eftersom skolan har en lagstadgad skyldighet att möta barns särskilda behov vore det juridiskt självmord att skriva att "vi kommer att möta sparbetinget genom att ta bort stöd från våra svagaste elever."
Pengarna är ju liksom inte öronmärkta ändå. Men om "lärare som går i pension eller tar föräldraledigt nästa år inte kommer ersättas och vikarier får sluta och nya sätts inte in vid lärares sjukdom" så får man ju anta att det kan bli intressekonflikter när hela lärartjänster ska användas till endast ett barn. Det finns som sagt fler barn på en skola som har behov av särskild tillsyn.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-02-08 kl. 17:04.
Citera
2019-02-08, 16:56
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Jag ställer fortfarande frågan kring detta antagande i relation till det jag skrev:

Skola och kommun har rannsakat sig.
Noll trigger, inga varningstecken varav Fu säger typ: Jag vet ingenting som skulle kunnat förhindra detta. Vi har inte sett nån enskild specifik faktor.

Om inte polis med en samlad bild kan se nåt "systemfel"m nåt konkret beslut, så undrar jag: vem annars?

Citat:
Det kan man säkert. Rent generellt eller subjektivt via egen erfarenhet.

Jag glömde få med det jag har i åtanke hela tiden då jag skriver (förutom rannsakan skola och kommun) dvs frågan från journalist som berör om man kan se typ nåt konkret, nån utlösande faktor.

"Det är helt omöjligt att säga, vi har ju såklart hållit ett stort, stort antal förhör med anhöriga och med folk som kände familjen och ingen har sett en sån här sak komma.
Vi har inte i utredningen, vi har inte sett brister någonstans och vi har inte heller sett några brister som dykt upp framför ögonen att någon borde ha flaggat för nåt specifikt för att kunna förhindra det här - så att nej, jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta. "

En stor brist - en klar markör - vore om ett sjukt barn skulle få förändringar i aktuell situation till det sämre såsom att tvingas tillbaka till skola via besparningar och inte klara av det.

För att förtydliga så tror jag inte nödvändigtvis att det var så att Agnes skulle tvingas till skolan utan bara att den undervisning som erbjöds i hemmet skulle begränsas på ett sådant sätt att Agnes inte skulle få fullständiga betyg. Till exempel. Men infon nedan från diva59 ändrar ju lite på saken.

Citat:

Centrala medel för elever med omfattande resursbehov har fördelats ut till rektorerna för att eliminera den ryckighet och oförutsägbarhet som har försvårat rektorernas arbete under 2017.

Aha. Jag hade för mig att det fanns någon artikel från Sydsvenskan innan jul 2017 där det talades just om att föräldrar till barn med särskilt stöd var oroliga. Mitt intryck var därför att man skulle spara in på resursstöd och liknande.
Citera
2019-02-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
För att förtydliga så tror jag inte nödvändigtvis att det var så att Agnes skulle tvingas till skolan utan bara att den undervisning som erbjöds i hemmet skulle begränsas på ett sådant sätt att Agnes inte skulle få fullständiga betyg. Till exempel. Men infon nedan från diva59 ändrar ju lite på saken.

Aha. Jag hade för mig att det fanns någon artikel från Sydsvenskan innan jul 2017 där det talades just om att föräldrar till barn med särskilt stöd var oroliga. Mitt intryck var därför att man skulle spara in på resursstöd och liknande.

Ja inte vet jag, men kommunen måste ju följa skollagen och ta hänsyn till de läkarintyg om sjukdom som finns.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/hemundervisning
Citera
2019-02-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

Det finns en (eller flera) sådana artiklar. Jag skrev om detta för några dagar sedan. Artikeln var ett exempel där föräldrar till barn i åk 3 tillsammans gått ihop i artikeln gällande att deras barns extra stöd/resurser skulle dras in med start vt 2018.
Citera
2019-02-08, 17:12
Medlem
Citat:
Jag bedömer hellre en förundersöknings resultat som presenterades den 11 december när det kommer till möjlighet till jämförelse - oavsett vad folk sagt från allt mellan indraget LSS till annat.
Du kan se en reell möjlighet att polisen skulle kunnat presentera en återgång till skolan som en påverkansfaktor i händelseförloppet? Rent hypotetiskt, om vi börjar där?
Citera
2019-02-08, 17:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det finns ofta en konflikt mellan vårdnadshavares önskan om vad skolan ska ställa upp med och skolans budget och hur denna ska fördelas över olika barns speciella behov. Det är ju liksom inte bara dessa makar som vill att deras barns behov ska bli uppfyllda utan andra vårdnadshavare har samma önskan för sina barn. Budgeten är begränsad, vilka vårdnadshavares barn ska få stryka på foten?

Ser skolan kanske en liten förbättring av symtomen, ett litet utrymme att någon av flickorna skulle kunna återgå till skolan? Något som bara händelsevis råkade sammanfalla med kraftiga sparbeting.

Jag har snuddat vid det där i inlägg nyss. Armstark o develi tror jag.

Primärt: visa att det är dyrare att flickorna är hemma än i skolan och inte tvärt om.

Gör troligt att det finns en beslutsprocess kring flickorna som inte är förankrad i vad flickorna verkligen mäktar med och vad föräldrarna fåtts att begripa i termer av den rimligen med nödvändighet försöksmässiga naturen kring en sådan återgång.

Du kan för all del säkert ha rätt men det har inte framkommit något sådant. Eller om skolan informellt föreslog/önskade att någon av flickorna bytte till ngn friskola.

Men det är svårt att avgöra vad som betyder vad, om inte parets uttryckliga besvikelse nått fram till någon som vittnat om det.
Citera
2019-02-08, 17:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja inte vet jag, men kommunen måste ju följa skollagen och ta hänsyn till de läkarintyg om sjukdom som finns.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/hemundervisning
Tack igen. Det är också en del av det jag försöker säga. Utifrån aktuell fall relaterat till information pressträff. Fast du säger det mer konkret med dokument, hahaha.
Citera
2019-02-08, 17:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du kan se en reell möjlighet att polisen skulle kunnat presentera en återgång till skolan som en påverkansfaktor i händelseförloppet? Rent hypotetiskt, om vi börjar där?
Nej. Eller ja, hahaha. Jag fattade meningen fel:
De hade presenterat det, det är nämligen en konkret markör.

Men det skulle inte förvåna mig om föräldrarna kan ha trott det - de verkar ju vara fenor på dysterkvistprognoser, farhågor och rent generella saker fritt tagna ur luften.
Senast redigerad av develi 2019-02-08 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in