Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Nu använder du värdeord på exakt samma sätt som en annan vältalig skribent. Tror du det hade någon betydelse för föräldrarna om återfången skulle forceras eller om processen skulle påbörjas under vårterminen. Skulle dom ens se någon nyansskillnad i orden?
Tror du att polisen skulle stå på PK och säga att detta var den trigger som orsakade föräldrarnas beslut?
Du tror inte att det sparas på sjuka och handikappade barn i dagens samhälle? Jag tror nog att du egentligen vet hur det ser ut.
https://www.sydsvenskan.se/2017-12-21/foraldrar-oroliga-barn-med-sarskilda-behov-far-minskat-stod
Vilka värdeord?
Citat:
Tror du att polisen skulle stå på PK och säga att detta var den trigger som orsakade föräldrarnas beslut?
Jag är väl medveten om FK. Jag är fortsatt lika insatt i dig kring besparningar. Jag har till och med detta i min närmsta krets när det kommer till handikappat barn.
Om man nu bortser från det rent subjektiva eller generella:
Har du fog för detta är frågan när man tittar mer specifikt gällande det som framkommit kring familjen?
Du tror inte avslag beslut skola skulle ha presenterats? Indragningar?
Det vore verkligen nåt konkret som fått familjen att tappa fotfästet.
Vad jag skriver om kan du läsa mer i sin helhet gällande svar till Lonnrot:
Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag kan ha valt fel glosa där. Rättslig, moralisk, etisk skuld är givetvis inget snack om. Det är vitsen.
Men ur samhällsperspektiv så är det förstås så att saker är tänkta att fungera för att undvika olika typer av ”haverier”, för att anspela på ett annat inlägg. Nu har vi redan konstaterat att dessa ”haverier” är extremt sällsynta (såvitt vi vet förstår oss på i alla fall), och det är definitionsmässigt n-vis högtst diskutabelt att ens antyda att det rör sig om ett haveri som är någon annans än individernas eget ansvar.
Jag är snarare ute efter om det till äventyrs skulle vara fråga om en form av systematiska fel med uppenbart oönskade resultat. Vilket det då matematiskt inte finns fog för att tro i detta fall.
Säg att alla germanwings-piloter störtar sina plan, eller himla många, vilka alla uppvisar likheter i vissa egenskaper.
Dvs det finns ett oönskat beteende som man vill komma tillrätta med. För straff kommer inte tillrätta med (samhälls-)problemet. Helt uppenbart då.
Det är inte skuld (innan saken utretts i alla fall) utan ett ansvar för att saker fungerar eller förändras mot det som man förväntar sig.
Men bjärredsparets givna egenansvar hade ju först varit att identifiera systemfel och försöka påtala eller påverka dessa. Så det är ju aldrig fråga om att den brottsliga gärningen inte är brottslig och straffbar.
Såvitt man kan bedöma är det nu då inte alls något sådant det är fråga om här, för det finns inga antydningar om det, utan dådet faller mer någonstans mellan nonchalans, introvert inbilskhet och rådlöshet och förtvivlan. Om jag inte tar fel.
Nej, skuld var fel ord och jag skrev motargumenten. För att det är ett vanskligt ordval.
Resten är vad det som sagt kokar ner i:
Föräldrarnas förhållningssätt om det så är sjukdom eller egetansvar rent generellt.
Högst troligt dimmas det kognitiva av krisreaktion som över lång tid drar ner dem båda.
Att de är depressiva betvivlar jag icke.
Förutom extremt ovanligt så finns det en förundersökning med utredning kring familjen och ur detta finns ett resultat.
Denna utredning har gjort ett 50-tal förhör redan den 19 januari, kanske mer.
Skola och kommun har rannsakat sig.
Noll trigger, inga varningstecken varav Fu säger typ: Jag vet ingenting som skulle kunnat förhindra detta. Vi har inte sett nån enskild specifik faktor.
Om inte polis med en samlad bild kan se nåt "systemfel" så undrar jag: vem annars?
En familj som susar runt tamejfan överallt i alla vårdformer som det verkar och som spelar rollspel inför hela omgivningen.
Som fullständigt tappat bort sig själva och som inte ens sträcker ut ett lillfinger för att be om hjälp.
Som ter sig fullständigt absorberade i barns sjukdom och som går fullständigt vilse tillsammans.