2019-02-08, 15:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Allt beror förstås på hur intyget från sjukvården är formulerat och hur detaljerat det beskriver hur skolsituationen ska organiseras. Jag är inte helt säker på att intyget uttryckligen säger att särskild undervisning i hemmet är ett krav från sjukvårdens sida.

Vad som får mig att tro att ett beslut om återgång till skolan var förestående, eller redan beslutad, har jag skrivit för några sidor sedan.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Det fanns en lärare som knackade på dörren gällande vårterminen.
Det fanns INGEN specifik trigger via Fu - det hade varit en väldigt konkret anledning.

BRUKAR såpass påverkade BARN forceras in i skolan oavsett hur de behandlar vuxna?
Citera
2019-02-08, 15:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Knappt då. Julmiddag med vänner, familjebesök i juldagarna, träffade familjen för testamentsskrivning några dagar innan morden.
Jo då, de fortsatte med sitt rollspel. De höll skenet uppe - de kanske såg rent nöjda ut på julmiddag med släkt eller julmat med kollegor som inte är en ovanligt förekommande reaktion när beslut väl har fattats?
Puttrade på, hängde upp julstjärnor.
Däremot finns indikationer på smygande tillbakadragande rent generellt.
Citera
2019-02-08, 15:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
All skuld ska läggas på den som mördar barn. Det finns ingen sekundär skuld. Det finns ingen subskuld.

Det är syvende och sist de här föräldrarna som tappat allt vad normalitet heter när det kommer till gemensamt beslut om familjeutrotning.

Det är ingen som drivit dem fram till det letala beslutet. Det finns ingen annan som ska omfattas i ordval skuld.

DÄREMOT;

Finns det flertal samverkande faktorer kring detta föräldrapar externt.
Det finns mer än garanterat samverkande faktorer internt och enskilt samt per person.

Det kokar lika fan ner till föräldrarna i sin hermetiskt förslutna bubbla.

Jag kan ha valt fel glosa där. Rättslig, moralisk, etisk skuld är givetvis inget snack om. Det är vitsen.

Men ur samhällsperspektiv så är det förstås så att saker är tänkta att fungera för att undvika olika typer av ”haverier”, för att anspela på ett annat inlägg. Nu har vi redan konstaterat att dessa ”haverier” är extremt sällsynta (såvitt vi vet förstår oss på i alla fall), och det är definitionsmässigt n-vis högtst diskutabelt att ens antyda att det rör sig om ett haveri som är någon annans än individernas eget ansvar.

Jag är snarare ute efter om det till äventyrs skulle vara fråga om en form av systematiska fel med uppenbart oönskade resultat. Vilket det då matematiskt inte finns fog för att tro i detta fall.

Säg att alla germanwings-piloter störtar sina plan, eller himla många, vilka alla uppvisar likheter i vissa egenskaper.

Dvs det finns ett oönskat beteende som man vill komma tillrätta med. För straff kommer inte tillrätta med (samhälls-)problemet. Helt uppenbart då.

Det är inte skuld (innan saken utretts i alla fall) utan ett ansvar för att saker fungerar eller förändras mot det som man förväntar sig.

Men bjärredsparets givna egenansvar hade ju först varit att identifiera systemfel och försöka påtala eller påverka dessa. Så det är ju aldrig fråga om att den brottsliga gärningen inte är brottslig och straffbar.

Såvitt man kan bedöma är det nu då inte alls något sådant det är fråga om här, för det finns inga antydningar om det, utan dådet faller mer någonstans mellan nonchalans, introvert inbilskhet och rådlöshet och förtvivlan. Om jag inte tar fel.
Citera
2019-02-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Försäkringskassan gör det dagligen - dvs friskförklarar sjuka människor med läkarintyg på mer eller mindre kronisk smärta och annan sjukdom. Varför inte barn? Framförallt när ME tydligen är en så pass okänd sjukdom för många läkare. (Bara en tanke). Så om försäkringskassan kan, kan kanske läkare också?
Försäkringskassan friskförklarar ingen, man gör däremot helt andra bedömningar kring arbetsförmågan än vad sjukvården gör. Jag är rädd för att det kan ha varit fallet även denna gång men nu från skolans sida.

Detta kan vara orsaken till skolans brådhastade presskonferens om att flickorna hade särskild undervisning i hemmet. Det var viktigt att få fram det budskapet och att tragedin inträffade under tiden detta pågick.

Men ingen har ställt följdfrågan om det fanns planer på att revidera beslutet med anledning av de kraftiga besparingskrav som riktats mot exakt den aktuella skolan. Jag skulle nästan tro att dessa två flickors undervisning kostade lika mycket som undervisningen för minst en hel klass elever i skolan.

Det handlar om besparingskrav i mångmiljonklassen enligt lokal media.
Citera
2019-02-08, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nä, såna där nyanser är avsiktliga gjorda i keramikplattor för att se ”naturliga” ut. OM det finns blod på köksgolvet så finns det kvar i fogar i så fall.

Visst var det någon i början som pratade om glasskärvor eller blod? Hittade Avd.9 har besvarat någon med det kunde vara ett dricksglas.

Det var scheele som skrev att blodet kom från krossat dricksglas.
Citera
2019-02-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det fanns en lärare som knackade på dörren gällande vårterminen.
Det fanns INGEN specifik trigger via Fu - det hade varit en väldigt konkret anledning.

BRUKAR såpass påverkade BARN forceras in i skolan oavsett hur de behandlar vuxna?
Nu använder du värdeord på exakt samma sätt som en annan vältalig skribent. Tror du det hade någon betydelse för föräldrarna om återfången skulle forceras eller om processen skulle påbörjas under vårterminen. Skulle dom ens se någon nyansskillnad i orden?

Tror du att polisen skulle stå på PK och säga att detta var den trigger som orsakade föräldrarnas beslut?

Du tror inte att det sparas på sjuka och handikappade barn i dagens samhälle? Jag tror nog att du egentligen vet hur det ser ut.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-21/foraldrar-oroliga-barn-med-sarskilda-behov-far-minskat-stod
Senast redigerad av N.Armstark 2019-02-08 kl. 15:53.
Citera
2019-02-08, 15:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Man ser inte alltid sjukdom, särskilt inte på människor man aldrig träffat. Det tråkiga var nog att det finns en risk för att Agnes skulle tillbaka till skolan utan att vara frisk.
Hade hon friskförklarats och fått gå tillbaka till skolan så hade inte den här tråden existerat.

Min erfarenhet är att oavsett om ett sådant beslut defacto skulle tas så går det inte tvinga ett barn till skolan som inte kan och vill, inte är fysiskt förmögen och som skulle fara illa av det. Så för att undvika sådana situationer så för man en dialog med barn och föräldrar och kuratorer kring hur undervisningen ska se ut...

Man kör inte utan reell förankring.
Citera
2019-02-08, 15:56
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Försäkringskassan friskförklarar ingen, man gör däremot helt andra bedömningar kring arbetsförmågan än vad sjukvården gör. Jag är rädd för att det kan ha varit fallet även denna gång men nu från skolans sida.

Detta kan vara orsaken till skolans brådhastade presskonferens om att flickorna hade särskild undervisning i hemmet. Det var viktigt att få fram det budskapet och att tragedin inträffade under tiden detta pågick.

Men ingen har ställt följdfrågan om det fanns planer på att revidera beslutet med anledning av de kraftiga besparingskrav som riktats mot exakt den aktuella skolan. Jag skulle nästan tro att dessa två flickors undervisning kostade lika mycket som undervisningen för minst en hel klass elever i skolan.

Det handlar om besparingskrav i mångmiljonklassen enligt lokal media.
Nu när du säger det... Man sa ju också att "vi kanske har lyssnat för mycket på föräldrarna". Kan det antas då att det kanske inte fanns så himla mycket substans i de sjukintyg som fanns? Är det nån som sett intygen här? Vad stod det i dom? Stod det ME? Eller stod det enbart "kroniskt trötthetssyndrom" utan att det fanns någon specifik diagnos?
Citera
2019-02-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Min erfarenhet är att oavsett om ett sådant beslut defacto skulle tas så går det inte tvinga ett barn till skolan som inte kan och vill, inte är fysiskt förmögen och som skulle fara illa av det. Så för att undvika sådana situationer så för man en dialog med barn och föräldrar och kuratorer kring hur undervisningen ska se ut...

Man kör inte utan reell förankring.
Det är en subjektiv bedömning i botten som avgör vad barn orkar eller inte orkar, eller hur? Det har hela tiden funnits en dialog om återgång. Vi vet inte hur den dialogen har sett ut.
Citera
2019-02-08, 16:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu använder du värdeord på exakt samma sätt som en annan vältalig skribent. Tror du det hade någon betydelse för föräldrarna om återfången skulle forceras eller om processen skulle påbörjas under vårterminen. Skulle dom ens se någon nyansskillnad i orden?

Tror du att polisen skulle stå på PK och säga att detta var den trigger som orsakade föräldrarnas beslut?

Du tror inte att det sparas på sjuka och handikappade barn i dagens samhälle? Jag tror nog att du egentligen vet hur det ser ut.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-21/foraldrar-oroliga-barn-med-sarskilda-behov-far-minskat-stod
Vilka värdeord?
Citat:
Jag är väl medveten om FK. Jag är fortsatt lika insatt i dig kring besparningar. Jag har till och med detta i min närmsta krets när det kommer till handikappat barn.
Om man nu bortser från det rent subjektiva eller generella:
Har du fog för detta är frågan när man tittar mer specifikt gällande det som framkommit kring familjen?
Du tror inte avslag beslut skola skulle ha presenterats? Indragningar?
Det vore verkligen nåt konkret som fått familjen att tappa fotfästet.

Vad jag skriver om kan du läsa mer i sin helhet gällande svar till Lonnrot:
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag kan ha valt fel glosa där. Rättslig, moralisk, etisk skuld är givetvis inget snack om. Det är vitsen.

Men ur samhällsperspektiv så är det förstås så att saker är tänkta att fungera för att undvika olika typer av ”haverier”, för att anspela på ett annat inlägg. Nu har vi redan konstaterat att dessa ”haverier” är extremt sällsynta (såvitt vi vet förstår oss på i alla fall), och det är definitionsmässigt n-vis högtst diskutabelt att ens antyda att det rör sig om ett haveri som är någon annans än individernas eget ansvar.

Jag är snarare ute efter om det till äventyrs skulle vara fråga om en form av systematiska fel med uppenbart oönskade resultat. Vilket det då matematiskt inte finns fog för att tro i detta fall.

Säg att alla germanwings-piloter störtar sina plan, eller himla många, vilka alla uppvisar likheter i vissa egenskaper.

Dvs det finns ett oönskat beteende som man vill komma tillrätta med. För straff kommer inte tillrätta med (samhälls-)problemet. Helt uppenbart då.

Det är inte skuld (innan saken utretts i alla fall) utan ett ansvar för att saker fungerar eller förändras mot det som man förväntar sig.

Men bjärredsparets givna egenansvar hade ju först varit att identifiera systemfel och försöka påtala eller påverka dessa. Så det är ju aldrig fråga om att den brottsliga gärningen inte är brottslig och straffbar.

Såvitt man kan bedöma är det nu då inte alls något sådant det är fråga om här, för det finns inga antydningar om det, utan dådet faller mer någonstans mellan nonchalans, introvert inbilskhet och rådlöshet och förtvivlan. Om jag inte tar fel.
Nej, skuld var fel ord och jag skrev motargumenten. För att det är ett vanskligt ordval.
Resten är vad det som sagt kokar ner i:
Föräldrarnas förhållningssätt om det så är sjukdom eller egetansvar rent generellt.
Högst troligt dimmas det kognitiva av krisreaktion som över lång tid drar ner dem båda.
Att de är depressiva betvivlar jag icke.

Förutom extremt ovanligt så finns det en förundersökning med utredning kring familjen och ur detta finns ett resultat.
Denna utredning har gjort ett 50-tal förhör redan den 19 januari, kanske mer.
Skola och kommun har rannsakat sig.
Noll trigger, inga varningstecken varav Fu säger typ: Jag vet ingenting som skulle kunnat förhindra detta. Vi har inte sett nån enskild specifik faktor.

Om inte polis med en samlad bild kan se nåt "systemfel" så undrar jag: vem annars?

En familj som susar runt tamejfan överallt i alla vårdformer som det verkar och som spelar rollspel inför hela omgivningen.
Som fullständigt tappat bort sig själva och som inte ens sträcker ut ett lillfinger för att be om hjälp.
Som ter sig fullständigt absorberade i barns sjukdom och som går fullständigt vilse tillsammans.
Senast redigerad av develi 2019-02-08 kl. 16:07.
Citera
2019-02-08, 16:05
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Allt beror förstås på hur intyget från sjukvården är formulerat och hur detaljerat det beskriver hur skolsituationen ska organiseras. Jag är inte helt säker på att intyget uttryckligen säger att särskild undervisning i hemmet är ett krav från sjukvårdens sida.

Vad som får mig att tro att ett beslut om återgång till skolan var förestående, eller redan beslutad, har jag skrivit för några sidor sedan.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Här är jag helt med dig faktiskt.

Jag kan inte tänka mig något annat än att även Agnes skulle komma att omfattas av de stora besparingar man var tvingade till.

Skolan har nämligen tydligen skyldighet att erbjuda hemundervisning men den behöver inte fullt ut motsvara undervisningen i skolan och den behöver inte leda till betyg.

Det kan ha varit så att Agnes skulle erbjudas tillräcklig undervisning för betyg i bara några ämnen eller inte alls. Planerna om gymnasium osv kan ha varit hotade.

I ett sådant fall skulle förstås normala människor ändå inte mörda barnen, men jag tror absolut att för dessa föräldrarna kan det ha varit ytterligare en faktor som gjorde att framtiden kändes så dyster.
Citera
2019-02-08, 16:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Här är jag helt med dig faktiskt.

Jag kan inte tänka mig något annat än att även Agnes skulle komma att omfattas av de stora besparingar man var tvingade till.

Skolan har nämligen tydligen skyldighet att erbjuda hemundervisning men den behöver inte fullt ut motsvara undervisningen i skolan och den behöver inte leda till betyg.

Det kan ha varit så att Agnes skulle erbjudas tillräcklig undervisning för betyg i bara några ämnen eller inte alls. Planerna om gymnasium osv kan ha varit hotade.

I ett sådant fall skulle förstås normala människor ändå inte mörda barnen, men jag tror absolut att för dessa föräldrarna kan det ha varit ytterligare en faktor som gjorde att framtiden kändes så dyster.
Jag ställer fortfarande frågan kring detta antagande i relation till det jag skrev:

Skola och kommun har rannsakat sig.
Noll trigger, inga varningstecken varav Fu säger typ: Jag vet ingenting som skulle kunnat förhindra detta. Vi har inte sett nån enskild specifik faktor.

Om inte polis med en samlad bild kan se nåt "systemfel"m nåt konkret beslut, så undrar jag: vem annars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in