2019-02-08, 16:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är en subjektiv bedömning i botten som avgör vad barn orkar eller inte orkar, eller hur? Det har hela tiden funnits en dialog om återgång. Vi vet inte hur den dialogen har sett ut.

Inte så subjektiv. Lärarna märker ju vad som går och inte går — åtminstone i skolmiljön. Den bedömningen är per definition inte subjektiv.

Omvänt är det säkert lite kinkigare, alltså när barnen är hemma, och därför kan jag misstänka att återgång till skolmiljön alltid är prio ett och grundhållningen. Borde vara.

Sen är ju skolans budget säkert ett delvis lite ogenomskinligt område, och vad som ser ut som ett tvång (att återgå till skolan) kan vara en överenskommelse. Jag vet inte säkert, men det kan ju vara dyrare för skolorna om A o M är i skolan än om de vore hemma, exv. Med anpassningar som måste göras i fasta lokaler.
Citera
2019-02-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag ställer fortfarande frågan kring detta antagande i relation till det jag skrev:

Skola och kommun har rannsakat sig.
Noll trigger, inga varningstecken varav Fu säger typ: Jag vet ingenting som skulle kunnat förhindra detta. Vi har inte sett nån enskild specifik faktor.

Om inte polis med en samlad bild kan se nåt "systemfel"m nåt konkret beslut, så undrar jag: vem annars?
Hade det varit en rimlig faktor för någon, eller ett systemfel? Oavsett vad vi tror så var det inte en rimlig orsak för att döda sina barn. Utom möjligen för endast två personer på hela jorden.
Citera
2019-02-08, 16:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vilka värdeord?

Jag är väl medveten om FK. Jag är fortsatt lika insatt i dig kring besparningar. Jag har till och med detta i min närmsta krets när det kommer till handikappat barn.
Om man nu bortser från det rent subjektiva eller generella:
Har du fog för detta är frågan när man tittar mer specifikt gällande det som framkommit kring familjen?
Du tror inte avslag beslut skola skulle ha presenterats? Indragningar?
Det vore verkligen nåt konkret som fått familjen att tappa fotfästet.

Vad jag skriver om kan du läsa mer i sin helhet gällande svar till Lonnrot:
Nej, skuld var fel ord och jag skrev motargumenten. För att det är ett vanskligt ordval.
Resten är vad det som sagt kokar ner i:
Föräldrarnas förhållningssätt om det så är sjukdom eller egetansvar rent generellt.
Högst troligt dimmas det kognitiva av krisreaktion som över lång tid drar ner dem båda.
Att de är depressiva betvivlar jag icke.

Förutom extremt ovanligt så finns det en förundersökning med utredning kring familjen och ur detta finns ett resultat.
Denna utredning har gjort ett 50-tal förhör redan den 19 januari, kanske mer.
Skola och kommun har rannsakat sig.
Noll trigger, inga varningstecken varav Fu säger typ: Jag vet ingenting som skulle kunnat förhindra detta. Vi har inte sett nån enskild specifik faktor.

Om inte polis med en samlad bild kan se nåt "systemfel" så undrar jag: vem annars?

En familj som susar runt tamejfan överallt i alla vårdformer som det verkar och som spelar rollspel inför hela omgivningen.
Som fullständigt tappat bort sig själva och som inte ens sträcker ut ett lillfinger för att be om hjälp.
Som ter sig fullständigt absorberade i barns sjukdom och som går fullständigt vilse tillsammans.

Man kan i just denna situation även tänka sig att det finns en stark motivation att vilja ta till sig lärdomar även där man inte skulle/behöver vidgå ”ansvar”...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-08 kl. 16:21.
Citera
2019-02-08, 16:18
Bannlyst
Citat:
Allt beror förstås på hur intyget från sjukvården är formulerat och hur detaljerat det beskriver hur skolsituationen ska organiseras. Jag är inte helt säker på att intyget uttryckligen säger att särskild undervisning i hemmet är ett krav från sjukvårdens sida.

Vad som får mig att tro att ett beslut om återgång till skolan var förestående, eller redan beslutad, har jag skrivit för några sidor sedan.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Den typen av intyg brukar inte skrivas som ett "påbud" utan mer som en "möjlighet", typ patienten får gå till skolan om tillståndet tillåter det men annars beredas möjlighet till undervisning hemifrån. Detta för att slippa klammeri med skollagen. Om inte intyg om sjukskrivning eller hemundervisning finns och eleven inte är i skolan är skolan skyldiga att anmäla elevens vårdnadshavare som har en skyldighet att se till att deras barn fullgör sin skolplikt. Om de inte fullgör sina skyldigheter kan hemkommunen med vite förelägga vårdnadshavarna att göra det.
Citera
2019-02-08, 16:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Hade det varit en rimlig faktor för någon, eller ett systemfel? Oavsett vad vi tror så var det inte en rimlig orsak för att döda sina barn. Utom möjligen för endast två personer på hela jorden.
Citat:
Skolan är tyvärr en plats även för förvaring av barn som inte klarar miljön. Men i det här fallet kan man hamnat i läget där en återgång på försök kändes rimlig för skolan utan att det för den skull var det för dom aktuella föräldrarna.

Det kan man säkert. Rent generellt eller subjektivt via egen erfarenhet.

Jag glömde få med det jag har i åtanke hela tiden då jag skriver (förutom rannsakan skola och kommun) dvs frågan från journalist som berör om man kan se typ nåt konkret, nån utlösande faktor.

"Det är helt omöjligt att säga, vi har ju såklart hållit ett stort, stort antal förhör med anhöriga och med folk som kände familjen och ingen har sett en sån här sak komma.
Vi har inte i utredningen, vi har inte sett brister någonstans och vi har inte heller sett några brister som dykt upp framför ögonen att någon borde ha flaggat för nåt specifikt för att kunna förhindra det här - så att nej, jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta. "

En stor brist - en klar markör - vore om ett sjukt barn skulle få förändringar i aktuell situation till det sämre såsom att tvingas tillbaka till skola via besparningar och inte klara av det.
Senast redigerad av develi 2019-02-08 kl. 16:23.
Citera
2019-02-08, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte så subjektiv. Lärarna märker ju vad som går och inte går — åtminstone i skolmiljön. Den bedömningen är per definition inte subjektiv.

Omvänt är det säkert lite kinkigare, alltså när barnen är hemma, och därför kan jag misstänka att återgång till skolmiljön alltid är prio ett och grundhållningen. Borde vara.

Sen är ju skolans budget säkert ett delvis lite ogenomskinligt område, och vad som ser ut som ett tvång (att återgå till skolan) kan vara en överenskommelse. Jag vet inte säkert, men det kan ju vara dyrare för skolorna om A o M är i skolan än om de vore hemma, exv. Med anpassningar som måste göras i fasta lokaler.
Skolan är tyvärr en plats även för förvaring av barn som inte klarar miljön. Men i det här fallet kan man hamnat i läget där en återgång på försök kändes rimlig för skolan utan att det för den skull var det för dom aktuella föräldrarna.
Citera
2019-02-08, 16:22
Medlem
Citat:
Det är det säkert. Rent generellt eller subjektivt via egen erfarenhet.

Jag glömde få med det jag har i åtanke hela tiden då jag skriver (förutom rannsakan skola och kommun) dvs frågan från journalist som berör om man kan se typ nåt konkret, nån utlösande faktor.

"Det är helt omöjligt att säga, vi har ju såklart hållit ett stort, stort antal förhör med anhöriga och med folk som kände familjen och ingen har sett en sån här sak komma.
Vi har inte i utredningen, vi har inte sett brister någonstans och vi har inte heller sett några brister som dykt upp framför ögonen att någon borde ha flaggat för nåt specifikt för att kunna förhindra det här - så att nej, jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta. "

En stor brist vore om ett sjukt barn skulle få förändringar i aktuell situation till det sämre såsom att tvingas tillbaka till skola via besparningar och inte klara av det.
Du får göra en egen bedömningar av trovärdigheten hos den som skrev om detta dagarna efter händelsen.
Citera
2019-02-08, 16:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Inget definitivt kring det där har väl egentligen framkommit.
Citera
2019-02-08, 16:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Du får göra en egen bedömningar av trovärdigheten hos den som skrev om detta dagarna efter händelsen.
Jag bedömer hellre en förundersöknings resultat som presenterades den 11 december när det kommer till möjlighet till jämförelse - oavsett vad folk sagt från allt mellan indraget LSS till annat.
Citera
2019-02-08, 16:26
Medlem
Citat:
Det är otaliga människor som använder SSRI.

Vad har dessa biverkningar med meningen:

"SSRI är inte en avgörande faktor vid våld."

...... att göra?

Som är en argumentation mot det påstående som skribenten dreba kom med:

ATT serotoninåterupptagshämmare är en komponent som leder till:

- Sertralin. Blev avtrubbad och våldsam.
- Den faktor som måste till är SSRI.

Syftade till att ångesten kan öka den första tiden man använder preparaten. Mår man väldigt dåligt redan innan man tar dem, så kan jag tänka mig att det blir näst intill outhärdligt att få ett ytterligare ångestpåslag.
Citera
2019-02-08, 16:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Syftade till att ångesten kan öka den första tiden man använder preparaten. Mår man väldigt dåligt redan innan man tar dem, så kan jag tänka mig att det blir näst intill outhärdligt att få ett ytterligare ångestpåslag.
Jo då. Den delen är jag med på, men diskussionen grundar sig i nåt helt annat vilket jag förtydligade.

Det finns alla de slag av symtom vid insättning, inställning, vid för låg dos och likaväl vid för abrupt utsätttning - en del direkt potentiellt farliga (annan grupp).
Citera
2019-02-08, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inget definitivt kring det där har väl egentligen framkommit.
Nej, men att makarna som hade en dokumenterat felaktig bild av sina barns sjukdomar, kan ha kommit i konflikt med skolans bild och därmed vilka åtgärder som borde företas, känns ju inte som en högoddsare. Särskilt inte med tanke på att kostnaden för föräldrarnas bild var väldigt hög, mitt under sparbeting...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in