2019-02-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du har lika mycket som jag. Vi har ingen aning om vem som granskat dokumenten eller om de kom fram till något.

Vi vet att anhöriga och polisen haft ett samarbete under nästan ett år. Vad skulle bådas anhöriga anse bäst att bevara för sig själva? Polisen behövde delge allmänheten dödsorsakerna som alla förstod skulle solka ner föräldrarnas image. Ett sånt uttalande måste ha kostat mycket.

Vi vet att det att de båda parterna dvs resp föräldrarpar till de avlidna inte klandrat testamentet och att bouppteckning och bodelning skett. Vi vet att minnesstund för de avlidna hållits i två städer utifrån de olika parternas önskemål och att askan efter de avlidna hanterats enligt de avlidnas önskemål.

Polisen har genomfört en regelrätt mordutredning men naturligtvis varit öppen gentemot de anhöriga om hur dom fortskridit och besvarat frågor utan att föregå utredningens slutresultat. Så arbetar polisen.

För er som följde Kim Walls tragiska öde i Madsen-fallet i Danmark så var de anhöriga ofta först underrättade om innehållet innan polisen officiellt gick ut med PT. Så sker som rutin.

Det kallas hänsyn.
Citera
2019-02-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är ju lite märkligt att vissa här skyller på samhället när vissa mord sker. I det här fallet hade flickorna kunnat bli friska, och familjen gå vidare. Ingen kontroll i världen kan förhindra att barn blir mördade av sina sjuka föräldrar, med mindre än att vi har tvångsåtgärder på alla människor i form av psykologisk och psykiatrisk övervakning, kameror i hemmen, övervakare och allt möjligt. Jag begriper inte hur man ska kunna skydda miljoner barn.

Jo. Det handlar inte heller om miljoner barn som är i riskzonen. Enkla, rent elementära, kontroller kan förhindra barnamord. Försvåra dem avsevärt. Det är bra att Lomma kommun infört riktlinjer för hemundervisning. Lärare kan inte ta ansvar för elevens hälsa, de får inte ens iveta vilken diagnos eleven har. De kan vara deprimerade, lida av tvångstankar, självskadebeteende. Jag är dock osäker på hur andra kommuner kommer att göra. Läser man om familicider så är isolering ofta en del av varför omvärlden inte agerat.
Citera
2019-02-08, 12:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag har inte påstått att polisen gjort något fel. Du missförstår, med vilje eller oavsiktligt kan jag inte avgöra.

Det är skola, sjukvård, arbetsgivare, anhöriga, vänner som inte upptäckte hur dåligt det stod till i familjen. Vad kunde ha gjorts annorlunda? Jag vet att det sagts offentligt att ingen kunde gjort annorlunda. Det kan ha erbjudits psykiatriskt stöd, men det kan också ha avböjts, Till exempel införande av en obligatorisk orosanmälan under dessa omständigheter, 2 sjuka barn, hemundervisning, signaler på utmattning till arbetsgivaren för Os del, osv skulle kunna vara en sådan lärdom.

Instämmer.
För att något blev fel behöver inte något ha gjorts fel.
Efter piloten på Germanwings suicid och mord på alla ombord har man förändrat rutinerna kring Cockpitdörrar mm.
En förbättring. Inte leta efter syndabockar primärt utan försöka bli bättre i framtiden.

Mörkar man och hemlighåller vad som egentligen hänt får man ju aldrig chansen att göra något bättre.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-08 kl. 12:40.
Citera
2019-02-08, 12:25
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jo. Det handlar inte heller om miljoner barn som är i riskzonen. Enkla, rent elementära, kontroller kan förhindra barnamord. Försvåra dem avsevärt. Det är bra att Lomma kommun infört riktlinjer för hemundervisning. Lärare kan inte ta ansvar för elevens hälsa, de får inte ens iveta vilken diagnos eleven har. De kan vara deprimerade, lida av tvångstankar, självskadebeteende. Jag är dock osäker på hur andra kommuner kommer att göra. Läser man om familicider så är isolering ofta en del av varför omvärlden inte agerat.

DÄR har du faktiskt ett nyckelord! Isolering. Var ungarna isolerade? Hur stort umgänge hade dom? Lärarna var ju där ofta bl a. De såg hemmet och tjejerna. Och de reagerade inte. Hur skyddande var föräldrarna från yttre influenser egentligen? Jag har bara skummat tråden - så jag kan inte säga att jag är så otroligt insatt, det är en lång tråd. Fick barnen ha kompisar hemma? Orkade dom det?

Om ett barn isoleras. DÅ måste man göra orosanmälan. Men lärare fick ju komma in, och då kanske man inte kan kalla dom isolerade. De var ju även hemma när flickorna var ensamma hemma.
Citera
2019-02-08, 12:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Solglittret, du har delvis rätt. Faktiskt. De rapporterade in tre ggr. Först utanför fönstret när de sett Oskar. Därefter när de hittat Hanna. Och sist efter flickorna.

Bra, då är det utrett.

Kred och heder till dig att du skriver detta!

Ja, de starkars poliserna har liksom fått rapportera in värre och värre saker för varje gång de tog ny kontakt.
Citera
2019-02-08, 12:48
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Det är ju lite märkligt att vissa här skyller på samhället när vissa mord sker. I det här fallet hade flickorna kunnat bli friska, och familjen gå vidare. Ingen kontroll i världen kan förhindra att barn blir mördade av sina sjuka föräldrar, med mindre än att vi har tvångsåtgärder på alla människor i form av psykologisk och psykiatrisk övervakning, kameror i hemmen, övervakare och allt möjligt. Jag begriper inte hur man ska kunna skydda miljoner barn.

Om man vill förebygga mord på barn av föräldrar/vårdnadshavare så skall man nog snarare rikta in sig på kända farliga omständigheter som skilsmässor där pappan tidigare varit våldsam mot mamman eller mammor med förlossningsdepression.

I backspegeln är det ju solklart att föräldrarna i Bjärred behövde långtgående psykiatriska insatser men hur skulle någon kunna förstå det om de verkade normala men lite ledsna bara?
Citera
2019-02-08, 12:53
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Vem byggde med Lego? Och myste med nallar? Två teeenies? Ifråntagna åldersnormala aktiviteter? Hänvisade till " lek som passerat bäste före datum"?

Jag vet inte om det måste vara så konstigt.

Moa var bara 11 år och kanske inte kunde klara så många aktiviteter på grund av sin sjukdom.

Både Missan och barnvakten kallade Moa för konstnärlig/kreativ så hon kanske tyckte om att bygga med Lego på grund av det?

Jag kan även tänka mig att den sociala mognaden hamnar på efterkälken ganska snabbt när barnen lever relativt isolerat från andra barn.
Citera
2019-02-08, 12:56
Medlem
Citat:
DÄR har du faktiskt ett nyckelord! Isolering. Var ungarna isolerade? Hur stort umgänge hade dom? Lärarna var ju där ofta bl a. De såg hemmet och tjejerna. Och de reagerade inte. Hur skyddande var föräldrarna från yttre influenser egentligen? Jag har bara skummat tråden - så jag kan inte säga att jag är så otroligt insatt, det är en lång tråd. Fick barnen ha kompisar hemma? Orkade dom det?

Om ett barn isoleras. DÅ måste man göra orosanmälan. Men lärare fick ju komma in, och då kanske man inte kan kalla dom isolerade. De var ju även hemma när flickorna var ensamma hemma.

Än en gång; lärarna förväntade sig inte normala flickor! De förväntade flickor som var håglösa och mentalt trötta. Du tänker du fel; Lärarna ska ingen klandras.

Det borde göras en haveriutredning efter det här. Som jag förstår så undersöker ingen orsakerna bakom dessa flickors död. Två flickor som vid olika tillfällen i samma ålder får en sjukdom som är synnerligen ovanlig och inte kan detekteras. Nu var det säkert olika VC som diagnosticerade MEN innan vissa diagnoser ställs måste man undersöka mera om övriga familjemedlemmar.
Citera
2019-02-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är samma skribenter som tycker att det skaver för att det är osannolikt att två barn i samma familj får samma svåra sjukdom i samma ålder som tycker att man måste vidta åtgärder för att liknande saker inte ska hända fler gånger. Statistiskernas klubb.

Men då kan man lika gärna skita i att undersöka och forska på filicid och familicid också. Eftersom det ändå inte går att förebygga... Shit happens och lite svinn får man räkna med. Eller vad menar du?
Citera
2019-02-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag vet inte om det måste vara så konstigt.

Moa var bara 11 år och kanske inte kunde klara så många aktiviteter på grund av sin sjukdom.

Både Missan och barnvakten kallade Moa för konstnärlig/kreativ så hon kanske tyckte om att bygga med Lego på grund av det?

Jag kan även tänka mig att den sociala mognaden hamnar på efterkälken ganska snabbt när barnen lever relativt isolerat från andra barn.
Bara som information så är Stefan Holm en hängiven legobyggare. En utomordentligt trevlig och oförarglig hobby. Jag hoppas att det inte handlar om några förlegade fördomar i detta. Ingen skulle väl ifrågasätta om en kille i elvaårsåldern byggde lego. Men i den här tråden förekommer det väl inga förlegade genusfördomar om vad som är typiskt manligt eller kvinnligt?
Citera
2019-02-08, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer.
För att något blev fel behöver inte något ha gjorts fel.
Efter piloten på Germanwings suicid och mord på alla ombord har man förändrat rutinerna kring Cockpitdörrar mm.
En förbättring. Inte leta efter syndabockar primärt utan försöka bli bättre i framtiden.

Mörkar man och hemlighåller vad som egentligen hänt får man ju aldrig chansen att göra något bättre.
Hur har rutinerna kring cockpitdörrarna förändrats? Han var väl ingen syndabock utan definitivt skyldig, men det är klart att dom fick nog leta efter honom ett tag.
Citera
2019-02-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Men då kan man lika gärna skita i att undersöka och forska på filicid och familicid också. Eftersom det ändå inte går att förebygga... Shit happens och lite svinn får man räkna med. Eller vad menar du?
Jag menade det jag skrev. Varför frågar du om jag menade något helt annat? Skrev jag undersöka eller forska en enda gång i mitt inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in