2019-02-08, 10:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Du får lära dig läsa innantill. De kallade på en till patrull när de hittat O. Sen rapporterade de in igen efter de hittat flickorna. VAR läser du att DE LARMADE direkt efter de hittat Hanna? Citera exakt var och när.

Edit: jag har papperstidningen framför mig. Jag ser vad jag läser. Och det är den första källan. Rakt av. Ingen ide att ens försöka diskutera med dig. Du är totalt faktareststent.

20-onde stycket ner i den länkade nätartikeln(tack letsdoit).
Lägger texten under spolietknappen nedan. Tryck på den får du fram hela texten om hur de hittade Hanna, fick tanker om begånget brott och hur de larmade över radion innan de gick upp för trappan till övervåningen.

Man kan som du nu ha fel och missuppfattat. Det är då helt ok att erkänna det och pudla så är saken utagerad. Att avsluta med att motståndaren är ”faktaresisten” bara fånigt.
I den här diskussionen är det ju väldigt lätt att hitta verifierbara fakta - bara läsa länken och spoilern.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Ftidningensvenskpolis.se% 2Farkiv%2Fhallarsida-artiklar%2F2019%2Fnr-1-2019%2 Fvad-fan-ar-det-vi-har-sett%2F
Citera
2019-02-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Framför allt att avskeds-/förklaringsbrevet fanns på USB-stickan. Inte undertecknat.

Poliserna i artikeln hade tunnelseende men fick senare på kvällen veta att det fanns ett testamente och ett USB-minne. Hade någon hittat ett avskedsbrev så skulle det nämnts först av allt. Ett avskedsbrev skulle legat mest synligt också. PT rörde till ”pappren” av någon anledning. Testamentet är A och O i bevisföringen.

Funderade dessutom på; varför ett USB-minne? Ville man inte polisen skulle komma in i datorerna? Ville spara ned en massa fina fotografier till efterlevande ändå. Ville man inte skriva ut avskedsbrevet och få det undertecknat i sedvanlig ordning?

Det är två jurister och dom försäkrar sig noggrant med både livrem och hängslen för att dokumenten skall återfinnas. Jag har arbetat med jurister under lång tid.

Dokumenten finns nog dels i dator, dels i USB-sticka och dels i pappersformat. Även scannade kopior på underskrivna dokument.
Citera
2019-02-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Varför svarar du inte på min fråga?
Vad får dig att tro att endast några i en tråd som hänger på Flashback drar lärdomar av denna händelse och inte människor som viger sina liv varje dag till att hjälpa utsatta människor?
Den ställdes för att du efterlyste "lessons-learned", som om det inte fanns några sådana gjorda utanför den här tråden.

Jag har inte påstått att det bara är folk på flashback som drar lärdomar, det var din felaktiga tolkning. Nu tolkar jag, kanske även det helt fel, att du syftar på människor som viger sitt liv i t ex frivilligorganisationer. De är värda all heder för sitt arbete och de behövs!

Jag efterlyser något i stil med statlig haverikommission för att lärdomar ska kunna leda till förändringar, skapa samhälleliga rutiner, i preventivt syfte, för att så långt det är möjligt försöka förhindra att det händer igen.
Citera
2019-02-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det stämmer. Jag följde direktrapportering från plats.

Det stämmer det som Solglittret sa menar du.
Citera
2019-02-08, 10:27
Medlem
Citat:
Det är två jurister och dom försäkrar sig noggrant med både livrem och hängslen för att dokumenten skall återfinnas. Jag har arbetat med jurister under lång tid.

Dokumenten finns nog dels i dator, dels i USB-sticka och dels i pappersformat. Även scannade kopior på underskrivna dokument.

Du har inte arbetat nära advokater. Du skriver ”nog”.
Citera
2019-02-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du har inte arbetat nära advokater. Du skriver ”nog”.

Jodå. Däremot har jag naturligtvis ingen total insyn i detta fall. Nu har alla dokument granskats av flertal jurister och befunnits korrekta. Inga anhöriga har anfört några tvivel.
Citera
2019-02-08, 11:05
Medlem
Citat:
Jodå. Däremot har jag naturligtvis ingen total insyn i detta fall. Nu har alla dokument granskats av flertal jurister och befunnits korrekta. Inga anhöriga har anfört några tvivel.

Du har lika mycket som jag. Vi har ingen aning om vem som granskat dokumenten eller om de kom fram till något.

Vi vet att anhöriga och polisen haft ett samarbete under nästan ett år. Vad skulle bådas anhöriga anse bäst att bevara för sig själva? Polisen behövde delge allmänheten dödsorsakerna som alla förstod skulle solka ner föräldrarnas image. Ett sånt uttalande måste ha kostat mycket.
Citera
2019-02-08, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag har inte påstått att det bara är folk på flashback som drar lärdomar, det var din felaktiga tolkning. Nu tolkar jag, kanske även det helt fel, att du syftar på människor som viger sitt liv i t ex frivilligorganisationer. De är värda all heder för sitt arbete och de behövs!

Jag efterlyser något i stil med statlig haverikommission för att lärdomar ska kunna leda till förändringar, skapa samhälleliga rutiner, i preventivt syfte, för att så långt det är möjligt försöka förhindra att det händer igen.

Staten är skattefinansierad. Allt de gör kostar medborgarna pengar och tar av allmänna resurser.
Jag tror att en statlig haverikommission om någonting som har hänt en enda gång är att skjuta lite över den kostnadseffektiva aspekten. Särskilt när det egentligen inte finns något konkret som pekar på att polisen gjort något fel. Då skulle jag säga att det finns väldigt många fler områden som kan generera mycket mer. Kanske att se över och förbättra ME-vården?
Citera
2019-02-08, 11:36
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Staten är skattefinansierad. Allt de gör kostar medborgarna pengar och tar av allmänna resurser.
Jag tror att en statlig haverikommission om någonting som har hänt en enda gång är att skjuta lite över den kostnadseffektiva aspekten. Särskilt när det egentligen inte finns något konkret som pekar på att polisen gjort något fel. Då skulle jag säga att det finns väldigt många fler områden som kan generera mycket mer. Kanske att se över och förbättra ME-vården?
Det är ju lite märkligt att vissa här skyller på samhället när vissa mord sker. I det här fallet hade flickorna kunnat bli friska, och familjen gå vidare. Ingen kontroll i världen kan förhindra att barn blir mördade av sina sjuka föräldrar, med mindre än att vi har tvångsåtgärder på alla människor i form av psykologisk och psykiatrisk övervakning, kameror i hemmen, övervakare och allt möjligt. Jag begriper inte hur man ska kunna skydda miljoner barn.
Citera
2019-02-08, 11:44
Medlem
Citat:

Jag har inte påstått att polisen gjort något fel. Du missförstår, med vilje eller oavsiktligt kan jag inte avgöra.

Det är skola, sjukvård, arbetsgivare, anhöriga, vänner som inte upptäckte hur dåligt det stod till i familjen. Vad kunde ha gjorts annorlunda? Jag vet att det sagts offentligt att ingen kunde gjort annorlunda. Det kan ha erbjudits psykiatriskt stöd, men det kan också ha avböjts, Till exempel införande av en obligatorisk orosanmälan under dessa omständigheter, 2 sjuka barn, hemundervisning, signaler på utmattning till arbetsgivaren för Os del, osv skulle kunna vara en sådan lärdom.
Citera
2019-02-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag hade inte velat vara polis där och då. Självmord. Ok. Mord på vuxen, ok. Men sen två små flickor.... poliser med gråten i halsen. Stackars jävlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
20-onde stycket ner i den länkade nätartikeln(tack letsdoit).
Lägger texten under spolietknappen nedan. Tryck på den får du fram hela texten om hur de hittade Hanna, fick tanker om begånget brott och hur de larmade över radion innan de gick upp för trappan till övervåningen.

Man kan som du nu ha fel och missuppfattat. Det är då helt ok att erkänna det och pudla så är saken utagerad. Att avsluta med att motståndaren är ”faktaresisten” bara fånigt.
I den här diskussionen är det ju väldigt lätt att hitta verifierbara fakta - bara läsa länken och spoilern.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Ftidningensvenskpolis.se% 2Farkiv%2Fhallarsida-artiklar%2F2019%2Fnr-1-2019%2 Fvad-fan-ar-det-vi-har-sett%2F

Vem byggde med Lego? Och myste med nallar? Två teeenies? Ifråntagna åldersnormala aktiviteter? Hänvisade till " lek som passerat bäste före datum"?
Citera
2019-02-08, 12:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Jag har inte påstått att polisen gjort något fel. Du missförstår, med vilje eller oavsiktligt kan jag inte avgöra.

Det är skola, sjukvård, arbetsgivare, anhöriga, vänner som inte upptäckte hur dåligt det stod till i familjen. Vad kunde ha gjorts annorlunda? Jag vet att det sagts offentligt att ingen kunde gjort annorlunda. Det kan ha erbjudits psykiatriskt stöd, men det kan också ha avböjts, Till exempel införande av en obligatorisk orosanmälan under dessa omständigheter, 2 sjuka barn, hemundervisning, signaler på utmattning till arbetsgivaren för Os del, osv skulle kunna vara en sådan lärdom.

Det lär ju vara svårt det där med obligatorisk orosanmälan. Det finns många tusen svårt sjuka barn i vårt land, med oroliga och utmattade föräldrar. Under viss sjukdomstid finns det ofta fog för hemundervisning. Skall alla dessa bli föremål för orosanmälan? Och vad blir i så fall åtgärderna? Frågor om "har du tankar på att ta livet av barnen?". Vi vill alla hålla en bra fasad utåt - få vill erkänna mer än att man går på knäna. De flesta av oss säger att "vi fixar det, det är bara tungt just nu", osv osv. Jag undrar hur samhället skall kunna skydda sig mot fler Bjärred-mord. Går det överhuvudtaget? Mitt eget svar blir nej. Men det är ju jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Vem byggde med Lego? Och myste med nallar? Två teeenies? Ifråntagna åldersnormala aktiviteter? Hänvisade till " lek som passerat bäste före datum"?
Nallar kan man ha i hela sitt liv, även om man inte leker med dom. Den kan ha ramlat ner från nån bokhylla eller liknande - och inte plockats upp. Legot verkade vara uppbyggt till något, fick i alla fall jag intrycket av, och då stå som en liten prydnad. Vissa människor har ju svårt att slänga och rensa. Tja, fan vet.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-08 kl. 12:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in