2019-02-07, 21:12
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedigtRoligt
Större delen av svaret på din fråga påverkas av hur du är som person och vad du föredrar. Vill du ha terminstentor eller mindre tentor? Kan du ta eget ansvar eller inte?

Fakulteten på UU är väldigt speciell och ibland känns som att de lever för att göra ens liv till ett helvete.Ta t.ex. T3 på UU, där endast ca 5% av studenterna får AB och 40-50% får underkänt. Så har resultaten sett ut väldigt länge och ingen på fakulteten verkar bry sig. Enligt mig är både tempot och svårighetsgraden på kursen orimlig. Var dag serveras man en ny bajsmacka varav man inte vet om man ska skratta eller gråta... Sen är ju T3 ett extremfall, men jag tvekar på att du någonsin får möta något liknande på de andra lärosätena.

Om man får vara lite kaxig så känns SU mer som en folkhögskola där "alla ska med" och där folk ser bra betyg som en "rättighet". Studenterna där verkar överklaga lärarnas rättningar av proven mer än vad de faktiskt studerar. Bara faktumet att lärarna "sätter ut" poäng på tentapapprena och sedan räknar ihop dessa får det att låta som ett grammatikprov på lågstadiet. Jag tror helt enkelt att SU-studenter inte lär sig att tänka utanför boxen och fastar i bokstavstolkningar av lagrum eftersom de mer eller mindre får ett poäng för varje "tillämplig" paragraf kläms in i tentasvaret...
Är detta då "lättare" än att tentera ca 10 böcker (som ofta inte alls har med varandra att göra), ca 5 kompendier av rättsfall samt en massa seminarie- och föreläsningsmaterial genom 2-3 frågor på fem timmar (en klassisk UU-tenta)? Antagligen.

Det är möjligt att det är lättare att få bra betyg på SU än på UU.
Frågan är däremot hur det kommer sig att bl.a. ett stort antal justitieråd, andra höga ämbetsmän (JO, JK m.m.) och delägare på de största byråerna har en juristexamen från ”folkhögskolan” eller ”lågstadiet”.

Arbetsgivarna kanske helt enkelt vill ha jurister som inte tänker utanför boxen, eller vad tror du?
Citera
2019-02-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Det är möjligt att det är lättare att få bra betyg på SU än på UU.
Frågan är däremot hur det kommer sig att bl.a. ett stort antal justitieråd, andra höga ämbetsmän (JO, JK m.m.) och delägare på de största byråerna har en juristexamen från ”folkhögskolan” eller ”lågstadiet”.

Arbetsgivarna kanske helt enkelt vill ha jurister som inte tänker utanför boxen, eller vad tror du?
liten instickare - samtliga fyra st JO har jur. kand från UU
Citera
2019-02-07, 21:51
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin

Borde kanske ha förtydligat att jag också menar de som nyligen har innehaft de ämbeten eller arbeten som jag nämner.
Citera
2019-02-07, 21:55
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Det kan man inte tro. Mycket fyrkantigt på sistone.
Citera
2019-02-08, 01:24
Medlem
MPGTNs avatar
Den som på allvar tror att det är någon substansiell skillnad på de jurister - rent kompetens- och kvalitetsmässigt - som examineras från åtminstone de fem sydliga lärosätena är ute och cyklar. Alla har sina för- och nackdelar och alla har tillgång till akademiska stjärnskott. En meriterad professor behöver däremot inte på något vis vara en god pedagog vilket ofta förbises i såna här diskussioner.

LU och UU torde ha bättre förutsättningar för folk som vill pyssla med roligheter vid sidan av studierna. Min uppfattning är att dessa studenter har goda förutsättningar få med sig en god portion vett och etikett vilket aldrig är fel.

SU och kanske i viss mån GU och UU torde ha bättre möjligheter till alla former av extraknäck under studierna, såväl direkt meriterande som jobb i t.ex. butik.

Om det finns något som gör att UmU eller ÖU sticker ut i någon riktning vet jag faktiskt inte.

KU är det för tidigt att uttala sig om.
Citera
2019-02-08, 08:46
Medlem
Efter ett eller ett par år i arbetslivet tror jag skillnaden inte är speciellt stor mellan en som pluggade i Uppsala kontra en som pluggade i Örebro. Däremot är det sannolikt at utbildningen på till exempel Karlstads universitet redan nu inte håller samma kvalitet som de största och mest ärorika universiteten. Av den anledningen bör en nyexad jurist från KU ligga steget efter en dito från UU eller LU. Så tänker jag åtminstone.
Citera
2019-02-08, 10:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Efter ett eller ett par år i arbetslivet tror jag skillnaden inte är speciellt stor mellan en som pluggade i Uppsala kontra en som pluggade i Örebro. Däremot är det sannolikt at utbildningen på till exempel Karlstads universitet redan nu inte håller samma kvalitet som de största och mest ärorika universiteten. Av den anledningen bör en nyexad jurist från KU ligga steget efter en dito från UU eller LU. Så tänker jag åtminstone.

Trots att jag tycker det är väldigt kul att driva med muppsalarnas självbild har jag också fått uppfattningen att deras upplägg är lite bättre än SU:s på en del saker. Det märktes främst under de senare terminerna och handlade kortfattat om att de var mer skolade i juridisk metod. Under tinget har det dock varit tydligt att eventuella försprång nullifieras väldigt snabbt. Man lär sig i princip mer under en månad i domstol än ett år i skolan.
Citera
2019-02-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Trots att jag tycker det är väldigt kul att driva med muppsalarnas självbild har jag också fått uppfattningen att deras upplägg är lite bättre än SU:s på en del saker. Det märktes främst under de senare terminerna och handlade kortfattat om att de var mer skolade i juridisk metod. Under tinget har det dock varit tydligt att eventuella försprång nullifieras väldigt snabbt. Man lär sig i princip mer under en månad i domstol än ett år i skolan.

Håller med. De flesta färdigexaminerade juristerna jag pratat med säger att arbetslivet och studierna är som svart och vitt, dvs att det knappt är lönt att jämföra. Även om jag gillar att retas lite med konkurrenterna på andra lärosäten så börjar vi alla nog mer eller mindre om från början när vi kastas ut i arbetslivet.
Citera
2019-02-08, 18:38
Medlem
Hur brukar normal betygsfördelning se ut över kurserna? De som landar 60% AB och uppåt, vad brukar de ha på grundterminerna? dvs 1-6.
Citera
2019-02-08, 18:46
Medlem
Citat:
Hur brukar normal betygsfördelning se ut över kurserna? De som landar 60% AB och uppåt, vad brukar de ha på grundterminerna? dvs 1-6.

på SU brukar ungefär 15-30% få Ab. om du har 50% AB/BA innan specialkurser och uppsats ser det rätt bra ut.
Citera
2019-02-08, 19:53
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedigtRoligt
Fakulteten på UU är väldigt speciell och ibland känns som att de lever för att göra ens liv till ett helvete.Ta t.ex. T3 på UU, där endast ca 5% av studenterna får AB och 40-50% får underkänt. Så har resultaten sett ut väldigt länge och ingen på fakulteten verkar bry sig. Enligt mig är både tempot och svårighetsgraden på kursen orimlig. Var dag serveras man en ny bajsmacka varav man inte vet om man ska skratta eller gråta... Sen är ju T3 ett extremfall, men jag tvekar på att du någonsin får möta något liknande på de andra lärosätena.

Först och främst, att 40% får U är inte orimlig överhuvudtaget utan det är i mitt tycke en stor del av de övriga kurserna som är alldeles för enkla att klara. Sen kan man tala om AB-kvoten som bör kunna höjas ett snäpp, där är det faktiskt en aning för lågt.

Du har väl för övrigt läst 3 veckor på T3 so far? Sakrätten överlag är halvsvår, jag kan villigt erkänna att jag hade lite svårt för den lösa egendomen och det är snäppet svårare än de tidigare momenten men det är ABSOLUT INTE orimligt.

Och även om tempot är högt är det inte konstant, det är varken värre än kontraktsrätten eller fordringsrätten under T2 heller så förstår verkligen inte vad du klagar över. Sure, fler obligatoriska lektioner på T3 men sokraten tar ca 2h att förbereda sig inför och därefter har du minst en hel dag för nästa seminarium.

Citat:
Såg att 6 st av 267 landade AB. Otroligt att något inte händer, så jävla kassa kan inte studenterna vara. Jag ser t3orna sitta och plugga <8h dagligdags.

AB är faktiskt riktigt jävla svårt på T3 som jag skrev ovan. Däremot att klara kursen vet jag inte om det är alltför knepigt ändå. 25h/v för sakrätt och 15h/vecka för fam och imm, kombinerat med ett hyfsat intensivt tentaplugg (8-10h x 2 veckor på rätt saker!!) gav ett BA för mig åtminstone. Som andra 8h-hävdare är det med största sannolikhet mycket social media som hägrar.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2019-02-08 kl. 20:06.
Citera
2019-02-08, 20:22
Medlem
Vet studenterna i Örebro att deras stjärnlärare magnus och eleonor kristoffersson i själva verket är magnus Alhager och Eleonor alhager? De har tillsammans blåst staten på 20 miljoner! Kolla UNT! Juridiska föreningen i Örebro verkar inte ha någon koll.... eller så skiter de i att en av deras lärare brutit mot bokföringslagstiftningen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in