Citat:
Många bra och vettiga inputs av dig! Håller med att grejerna ändå håller länge. Nu har jag iofs ett 970 så inte lika gammalt men har väl funkat ok hittills men nu har jag en riktigt bra 1440p skärm och hänger inte kortet med riktigt. Just nu lutar det ändå lite åt att få tag på 1080ti begagnat för 5 tusen kanske om man lyckas med de
GTX 1080Ti: 3584:224:88 @ 1480 (1582) MHz listat som 10609 (11340) gflops single-precision på Wikipedia.
GTX 2080: 2944:184:64:368 @ 1515 (1710) MHz listat som 8920 (10068) gflops single-precision på Wikipedia.
På Reddit verkar det vara mycket besvikelse och Forbes hade också skrivit negativt. Ser man till bara antalet cuda cores och klockfrekvens och om tensorkärnorna inte kan användas till 32 bit / spelen / drivrutinerna inte förändras för att nyttja 16 bit / det där är allt som används så kanske 2080 faktiskt är långsammare än 1080Ti för de gamla spelen.
Dock så är ju typ halva GPUn för AI och raytracing och ovanstående är ju förutsatt att det inte används.
Där det används så är ju de nya GPUerna mycket bättre.
PCGamesN vafan det nu är påstår en massa om dålig prestanda på spelen med raytracing i 1080p men om de verkligen kördes i 1080p eller inte vet inte jag och även om så är fallet så har det ju inte gått att raytracea det alls innan och skulle man göra det på de gamla korten så skulle det ju gå ännu sämre. Men visst, om folk får frågan om de vill spela 60 fps i 1080p eller typ 100 fps i 2560x1440 så är det ju mer osäkert vad folk föredrar.
Å andra sidan som jag jämförde det innan med en 4K mod av Half-Life (2?) mot en landskapsbild i 720p så är ju inte upplösning allt. Jag hade ju redan tidigare tagit HDR i lägre upplösning över högre upplösning men med taskig dynamik. En del verkar väldigt upphängda på upplösning och fps och någon menade att den personen spelade ju bara rts och vad det var och behövde inte raytracing, och så kan det ju vara. Personligen så skulle jag ju dock föredra en bild med hög dynamik och riktiga reflektioner och bättre belysning och skuggor (och antialiasing) i lägre upplösning än en bild i högre upplösning men som i kvalitet är sämre så att säga.
Dock skall man ju ha klart för sig att AMD kommer släppa 7 nm processorer i början av nästa år och det är ju svårt att se varför Nvidia inte skulle kunna använda samma tillverkningsprocess för gpuer och frågan blir väl lite varför de inte skulle göra det? För att de inte behöver?
Viss oro verkar ju finnas för att det här blir lite av en tillfällig produkt. Nu ger den ju raytracing och ai men spelen som nyttjar det finns ju inte riktigt ännu och de gamla spelen drar kanske ingen nytta av det och går lika bra på de andra korten och kanske kommer en 7 nm modell ganska snart med möjlighet att få ner storleken på chippet och ett lägre pris och lägre strömförbrukning eller att utöka det och få mer prestanda (mer troligt) plus att processen lovar högre prestanda med. D.v.s. när spelen som nyttar det väl finns kanske det finns en ny generation grafikkort som har högre prestanda.
Sedan gav det ju AMD kanske lite "hopp" på sidan om. Om de nu inte kommer kunna stödja de här funktionerna på nästkommande kort och om Nvidia inte har ökat prestandan på gamla spel så kanske Nvidia med gammal design på ny tillverkningsprocess kan släppa kraftfullare gpuer för de gamla spelen som bättre håller jämna steg med Nvidia just där. Men då utan det här nya. Men ja.. annars hade de väl riskerat bara vara både långsammare generellt och missat den biten. Å andra sidan kanske AMD har sådant här på g med?
Kallade Intel sitt AI chip Phi eller något? Jag vet inte vad det är bra på men de skall ju släppa separata grafikkort de med (2020?) och de lär ju ha kännedom om det här i.a.f. så blir ju intressant att få veta hur de är.
Sedan känns det ju som att flyttalsenheterna på CPUerna blir hopplöst långsamma mot grafikkorten men visst behöver man ha resultatet väldigt snart så är det väl ändå användbart att kunna göra det med processorn. Men man undrar ju hur mycket man kommer bry sig om flyttalsprestandan på processorerna när grafikkorten är så mycket fetare på det.
Skulle jag köpa nytt hade jag personligen varit mycket mer intresserad av att av de nya korten hur som helst. De nya funktionerna är ju coola! Å andra sidan skulle det vara realisationspris på gamla kort begagnat hade jag givetvis klarat mig finfint på ett sådant tills det finns 7 nmkort med.
Kortet jag har nu är lite B. Det var mycket bättre än min processor men nu med ny processor så håller ju inte grafikkortet måttet för nya spel istället och det är trist =P (HD 6950, släpptes December 2010 så snart 8 år gammalt =P, fan grymt att det fungerar alls med tanke på det ;D)
GTX 2080: 2944:184:64:368 @ 1515 (1710) MHz listat som 8920 (10068) gflops single-precision på Wikipedia.
På Reddit verkar det vara mycket besvikelse och Forbes hade också skrivit negativt. Ser man till bara antalet cuda cores och klockfrekvens och om tensorkärnorna inte kan användas till 32 bit / spelen / drivrutinerna inte förändras för att nyttja 16 bit / det där är allt som används så kanske 2080 faktiskt är långsammare än 1080Ti för de gamla spelen.
Dock så är ju typ halva GPUn för AI och raytracing och ovanstående är ju förutsatt att det inte används.
Där det används så är ju de nya GPUerna mycket bättre.
PCGamesN vafan det nu är påstår en massa om dålig prestanda på spelen med raytracing i 1080p men om de verkligen kördes i 1080p eller inte vet inte jag och även om så är fallet så har det ju inte gått att raytracea det alls innan och skulle man göra det på de gamla korten så skulle det ju gå ännu sämre. Men visst, om folk får frågan om de vill spela 60 fps i 1080p eller typ 100 fps i 2560x1440 så är det ju mer osäkert vad folk föredrar.
Å andra sidan som jag jämförde det innan med en 4K mod av Half-Life (2?) mot en landskapsbild i 720p så är ju inte upplösning allt. Jag hade ju redan tidigare tagit HDR i lägre upplösning över högre upplösning men med taskig dynamik. En del verkar väldigt upphängda på upplösning och fps och någon menade att den personen spelade ju bara rts och vad det var och behövde inte raytracing, och så kan det ju vara. Personligen så skulle jag ju dock föredra en bild med hög dynamik och riktiga reflektioner och bättre belysning och skuggor (och antialiasing) i lägre upplösning än en bild i högre upplösning men som i kvalitet är sämre så att säga.
Dock skall man ju ha klart för sig att AMD kommer släppa 7 nm processorer i början av nästa år och det är ju svårt att se varför Nvidia inte skulle kunna använda samma tillverkningsprocess för gpuer och frågan blir väl lite varför de inte skulle göra det? För att de inte behöver?
Viss oro verkar ju finnas för att det här blir lite av en tillfällig produkt. Nu ger den ju raytracing och ai men spelen som nyttjar det finns ju inte riktigt ännu och de gamla spelen drar kanske ingen nytta av det och går lika bra på de andra korten och kanske kommer en 7 nm modell ganska snart med möjlighet att få ner storleken på chippet och ett lägre pris och lägre strömförbrukning eller att utöka det och få mer prestanda (mer troligt) plus att processen lovar högre prestanda med. D.v.s. när spelen som nyttar det väl finns kanske det finns en ny generation grafikkort som har högre prestanda.
Sedan gav det ju AMD kanske lite "hopp" på sidan om. Om de nu inte kommer kunna stödja de här funktionerna på nästkommande kort och om Nvidia inte har ökat prestandan på gamla spel så kanske Nvidia med gammal design på ny tillverkningsprocess kan släppa kraftfullare gpuer för de gamla spelen som bättre håller jämna steg med Nvidia just där. Men då utan det här nya. Men ja.. annars hade de väl riskerat bara vara både långsammare generellt och missat den biten. Å andra sidan kanske AMD har sådant här på g med?
Kallade Intel sitt AI chip Phi eller något? Jag vet inte vad det är bra på men de skall ju släppa separata grafikkort de med (2020?) och de lär ju ha kännedom om det här i.a.f. så blir ju intressant att få veta hur de är.
Sedan känns det ju som att flyttalsenheterna på CPUerna blir hopplöst långsamma mot grafikkorten men visst behöver man ha resultatet väldigt snart så är det väl ändå användbart att kunna göra det med processorn. Men man undrar ju hur mycket man kommer bry sig om flyttalsprestandan på processorerna när grafikkorten är så mycket fetare på det.
Skulle jag köpa nytt hade jag personligen varit mycket mer intresserad av att av de nya korten hur som helst. De nya funktionerna är ju coola! Å andra sidan skulle det vara realisationspris på gamla kort begagnat hade jag givetvis klarat mig finfint på ett sådant tills det finns 7 nmkort med.
Kortet jag har nu är lite B. Det var mycket bättre än min processor men nu med ny processor så håller ju inte grafikkortet måttet för nya spel istället och det är trist =P (HD 6950, släpptes December 2010 så snart 8 år gammalt =P, fan grymt att det fungerar alls med tanke på det ;D)