Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Du skriver hela tiden kortfattat och kryptiskt, och det är svårt att förstå vad du egentligen är ute efter. Försök gärna utveckla dina tankar i ett längre och tydligare inlägg.
Menar du kanske att de omständigheter som 'CarlJanne75' räknade upp (de gamla anmälningarna och chatten på mordkvällen m.m.) egentligen inte borde ha räckt för en häktning på skälig misstanke?
Här är mitt svar till GirlGrissom82:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
På din fråga rörande Det CarlJanne75 räknade upp, så beror det alldeles på hur dessa "omständigheter" ser ut. Vi har inte så bra koll på detta. Om SD misshandlat, ofredat och hotat LW, så är det beroende på motivet till detta vilken tyngd det kan ge. När det gäller den digitala kontakten kan det mycket väl vara av sådan art att det kan nå upp till en skälig misstanke.
Men i de fall jag varit "involverad" i så är min uppfattning att det har krävts mer bevis än det vi här vet. Jag tror således att det finns mer på SD än vi säkert vet här, eftersom han blev skäligen häktad. Om jag får spekulera lite, så kan det vara:
1. Det är bevisat att han har rört sig i området på ett sätt som han inte kan ha gett en vettig förklaring till, och att han ljugit om detta inledningsvis i förhör.
2. Det är bevisat att han hotat LW i samband med att han sagt att han inte vill att hon åker med till Norgeresan.
3. Det är bevisat att klädesplagg från honom saknas, som vittnen sett honom bära tidsmässigt nära mordkvällen, och att han ej kunnat ge en rimlig och sannolik förklaring till att de plötsligt försvunnit.
4. Det är bevisat att SD har försökt påverka sin omgivning på något sätt som i sin tur stärkt misstankarna mot honom.