Citat:
Ursprungligen postat av
5549
Det känns som uttalanden som stödjer teorin om utvidgat självmord.
Inte nödvändigtvis. Det kan finnas skäl relaterade till utredningen som gör att de måste hålla inne med så mycket information som möjligt. Att de inte kan kommentera på frågan om utvidgat självmord säger ingenting alls, eftersom de inte kommenterar på några frågor alls.
Om det är så att mord misstänks men det saknas tillräckligt underlag för att anhålla en misstänkt, eller om den misstänkta fortfarande är okänd, så är det självklart farligt för polisen att gå ut med någon som helst info. All info om vad polisen upptäckt, inte upptäckt, vet och inte vet kan användas av gärningsmannen för att bättre utforma sin story och skydda sig själv. Polisens tystlåtenhet uppfattar jag tvärtom som att det inte alls går att avskriva det hela som ett självmord och att det finns risk för att någon kan gynnas av att information kommer ut i media - hade de varit säkra på att den avlidna modern varit mördaren så hade de kunnat gå ut med den informationen. Jag säger inte att det garanterat är en annan gärningsman än modern involverad, bara att polisen agerar som om de ännu inte strykt den möjligheten.
Tidigare i intervjun som länkades sägs:
– Jag kan inte svara på det i nuläget.
Varför inte?
– Därför att utredningen är pågående och vi inte har någon frihetsberövad misstänkt för gärningen.