2019-02-06, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det känns som uttalanden som stödjer teorin om utvidgat självmord.

Det känns som uttalanden som INTE stödjer teorin om utvidgat självmord, inte heller dubbelmord!
Av uttalanden i fråga kan var och en vända och vrida till den ena eller andra teorin en eller annan vill tro på.
Intetsägande!
Citera
2019-02-06, 21:04
Medlem
Så har jag tänkt, att de vill ha tillräckligt på fötterna innna de griper någon. Men det var någon som skrev att de måste gripa om de har en misstänkt. Stämmer det? Jag visste inte att det var så. Isåfall kan de inte bygga upp att case mot tex sambon/en kollega i hemlighet innan dem slår till?

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Med risk för att låta som åklagaren, så kan jag inte uttala mig om varför det skulle finnas risker med att gå ut med information utan att ha tillgång till underlaget. Förundersökningssekretessen är stark och särskilt stark är den mot gärningsmän. Om misstänkta mördare sitter häktade finns inte samma risker med att gå ut med info som om gärningsmannen är okänd. Men rent allmänt går att säga att praktiskt taget all info som gärningsmannen får veta att polisen känner till kan påverka hur gärningsmannen utformar sitt alibi. Polisen kan ha hittat en ledtråd som gärningsmannen inte känner till finns kvar på platsen, om något kring det läcker ut kan gärningsmannen sopa bättre. Så länge gärningsmannen tror sig ej vara eftersökt är det ett bättre läge än att jaga någon som vet att den är jagad.
Citera
2019-02-06, 21:05
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Med risk för att låta som åklagaren, så kan jag inte uttala mig om varför det skulle finnas risker med att gå ut med information utan att ha tillgång till underlaget. Förundersökningssekretessen är stark och särskilt stark är den mot gärningsmän. Om misstänkta mördare sitter häktade finns inte samma risker med att gå ut med info som om gärningsmannen är okänd. Men rent allmänt går att säga att praktiskt taget all info som gärningsmannen får veta att polisen känner till kan påverka hur gärningsmannen utformar sitt alibi. Polisen kan ha hittat en ledtråd som gärningsmannen inte känner till finns kvar på platsen, om något kring det läcker ut kan gärningsmannen sopa bättre. Så länge gärningsmannen tror sig ej vara eftersökt är det ett bättre läge än att jaga någon som vet att den är jagad.
Jag känner till allt detta och håller med, men uttalandena från polisen har under hela utredningens gång varit försiktiga och nästan uppmanande till lugn. Man misstänker inte att en dubbelmördare går lös (min tolkning förstås). Man kan jobba lugnt och metodiskt för att komma fram till det man vet att man kommer komma fram till.

– Nej, utifrån det jag vet finns ingen anledning till oro för allmänhet, lät Anders Bryngelsson på polisens presstjänst då meddela.
Citera
2019-02-06, 21:10
Medlem
Det är med bilder bekräftat här på tråden att det finns av polisen märkta, 2 olika slags skosuleavtryck i vuxen stl. nära bilen.
Vad vill det säga?
"Självmordsmamman" bytt skor där och då?
Förklara den som kan! Tack!
Senast redigerad av cactaceae 2019-02-06 kl. 21:13. Anledning: Felstavning
Citera
2019-02-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Det är med bilder bekräftat här på tråden att det finns av polisen märkta, 2 olika slags skosuleavtryck i vuxen stl. nära bilen.
Vad vill det säga?
"Själmordsmamman" bytt skor där och då?
Förklara den som kan! Tack!
Den som hittade dem har väl också skor kan man tänka?
Citera
2019-02-06, 21:14
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Så har jag tänkt, att de vill ha tillräckligt på fötterna innna de griper någon. Men det var någon som skrev att de måste gripa om de har en misstänkt. Stämmer det? Jag visste inte att det var så. Isåfall kan de inte bygga upp att case mot tex sambon/en kollega i hemlighet innan dem slår till?
Jo, polisen kan spana på någon dom misstänker för att på så sätt "bygga ett case".
Citera
2019-02-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jo, polisen kan spana på någon dom misstänker för att på så sätt "bygga ett case".

Det hade jag också för mig för det har jag uppfattat från flera förundersökningar men en som skrev här, minns inte vem skrev att nej nej de måste gripa en misstänkt. Blev förvirrad av det
Citera
2019-02-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den som hittade dem har väl också skor kan man tänka?

Hmm..... varför inte?
Men ett förslag (på tråden) är att den som hittade, var "mannen med hunden" finns bild på tråden, storvuxen, säkert skostl. 43+ Markerade avtryck är stl 39-41!
Andra förslag är Circle K som hittat med GPS eller larmat polisen som i sin tur hittar bilen? Idetta fall tror jag inte de markerar sina egna fötter, fast en var kvinnlig 😏
Senast redigerad av cactaceae 2019-02-06 kl. 21:36. Anledning: Felstavning
Citera
2019-02-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Hmm..... varför inte?
Men ett förslag (på tråden) är att den som hittade, var "mannen med hunden" finns bild på tråden, storvuxen, säkert skostl. 43+ Markerade avtryck är stl 39-41!
Andra förslag är Circle K som hittat med GBS eller larmat polisen som i sin tur hittar bilen? Idetta fall tror jag inte de markerar sina egna fötter, fast en var kvinnlig 😏

39-41 är det väldigt få män som har. Den vanligaste skostorleken för män är 43,5. Affärer tar ofta in få par herrskor skor i storlekarna upp till 41.

Medelkvinnan i Sverige har skostorlek 38,5 nuförtiden. Så en sko i storlek 39-41 hör med större sannolikhet till en kvinna än en man.
Citera
2019-02-06, 21:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det hade jag också för mig för det har jag uppfattat från flera förundersökningar men en som skrev här, minns inte vem skrev att nej nej de måste gripa en misstänkt. Blev förvirrad av det

Nej, det behöver polisen inte göra. Misstankar kan vara svaga, och då kan man på sin höjd gripa den misstänkte en kort tid. Sedan prövas misstanken, och häktning kan bli aktuellt. Då är det ganska säkert att man har "rätt GM" (men, såklart, inte garanterat).

Anledningen att gripa och häkta är dels utredningspreventiv (kollusion), dels mer allmänpreventiv, (skydda andra berörda, vittnen, personer i riskzonen) dels praktiskt för utredningen, eftersom man får tillgång till en del tvångsmedel efter häktning. Det är vanligen lättare att "bygga ett case" när man har den misstänkte i sinkabirum, så att säga.
Citera
2019-02-06, 21:46
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
De måste ha tillräckliga skäl för att häkta någon, och för det kan de så klart bygga upp ett case. Jag har inte rättegångsbalken färsk i huvudet och orkar inte kolla just nu men jag är relativt säker på att det inte föreligger en absolut skyldighet för att gripa någon så fort minsta misstanke finns.
Citera
2019-02-06, 21:46
Medlem
Ja tack så behöver jag inte fundera mer på det. Personen skrev det flera gånger medans jag skrev att det är många gånger man har tex span/avlyssning på misstänkta osv innan man griper.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, det behöver polisen inte göra. Misstankar kan vara svaga, och då kan man på sin höjd gripa den misstänkte en kort tid. Sedan prövas misstanken, och häktning kan bli aktuellt. Då är det ganska säkert att man har "rätt GM" (men, såklart, inte garanterat).

Anledningen att gripa och häkta är dels utredningspreventiv (kollusion), dels mer allmänpreventiv, (skydda andra berörda, vittnen, personer i riskzonen) dels praktiskt för utredningen, eftersom man får tillgång till en del tvångsmedel efter häktning. Det är vanligen lättare att "bygga ett case" när man har den misstänkte i sinkabirum, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in