2019-02-06, 15:40
Medlem
NorthernAngels avatar
Man har inte ett altruistiskt motiv om man mördar sitt barn. Man är bara oförlåtligt ond. Man är egocentrisk, egoistisk och genomond. Hon kunde tagit sitt liv och låtit pappan ta hand om barnet.

Om det nu är barnmord och självmord.
Citera
2019-02-06, 17:57
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Man har inte ett altruistiskt motiv om man mördar sitt barn. Man är bara oförlåtligt ond. Man är egocentrisk, egoistisk och genomond. Hon kunde tagit sitt liv och låtit pappan ta hand om barnet.

Om det nu är barnmord och självmord.
Vad du menar är inte "Man har inte..." utan snarare "Jag tycker inte att man har..."!
Eftersom vi lever i en demokrati med åsiktsfrihet så kan du, med samma insyn på kanske 0,3 % fakta som alla vi andra, ha en åsikt som kan gå emot vedertagen forskning och vetenskap.

Det vi känner som välmående mentalt friska människor är något annat än alla de varianter av måenden som kan uppträda bland människor som forskare på vetenskapliga grunder har försökt dra slutsatser om genom åren.

Som vanliga empatikännande människor utan formell kompetens inom området är det naturligtvis möjligt att känna det på det sätt som du beskriver i det av mig "understrukna" i ditt inlägg.
Senast redigerad av LeBronThurman 2019-02-06 kl. 18:04.
Citera
2019-02-06, 18:01
Medlem
Quarrels avatar
Vi i Tyresö: Inte säkert att Flaten-mord leder till åtal
Citat:
– Innan jag har allt underlag kan jag inte uttala mig om möjligheterna för att väcka åtal. Det är att gå händelserna i förväg.

Anledningen till Vi i Tyresös pressande frågor är uppgifter som cirkulerar att det skulle handla om ett så kallat utvidgat självmord. En term som används för när en person tar med sig andra in i döden. Då avslutas ärendet efter att utredningen är klar. Det arkiveras och tystas ofta ner. Ingen rättegång äger rum.

Sara Engelmark blir ännu mer fåordig.

– Jag vet att såna rykten florerar men tänker inte bemöta det överhuvudtaget. Inga kommentarer.
Citera
2019-02-06, 18:21
Medlem
5549s avatar
Det känns som uttalanden som stödjer teorin om utvidgat självmord.
Senast redigerad av 5549 2019-02-06 kl. 18:28.
Citera
2019-02-06, 18:36
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Vad du menar är inte "Man har inte..." utan snarare "Jag tycker inte att man har..."!
Eftersom vi lever i en demokrati med åsiktsfrihet så kan du, med samma insyn på kanske 0,3 % fakta som alla vi andra, ha en åsikt som kan gå emot vedertagen forskning och vetenskap.

Det vi känner som välmående mentalt friska människor är något annat än alla de varianter av måenden som kan uppträda bland människor som forskare på vetenskapliga grunder har försökt dra slutsatser om genom åren.

Som vanliga empatikännande människor utan formell kompetens inom området är det naturligtvis möjligt att känna det på det sätt som du beskriver i det av mig "understrukna" i ditt inlägg.

Den lilla flickan är fortfarande lika död hur du än ursäktar mördaren; du är också ond. Ondska skall bekämpas. Du skall bekämpas.
Citera
2019-02-06, 18:40
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

Man kan bara självmörda sig själv inte andra. Ordet kan inte appliceras på andra. Självmord, inte andramord.
Citera
2019-02-06, 19:07
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Den lilla flickan är fortfarande lika död hur du än ursäktar mördaren; du är också ond. Ondska skall bekämpas. Du skall bekämpas.
Då du har följt tråden med ditt dussin inlägg, så borde du rent intellektuellt ha kunnat ta till dig att jag på intet sätt har ursäktat någon mördare!
Dina slutsatser om ondska blir rent av patetiska när du tar i ifrån tårna så att nivån i din spyhink når bredden.

Jag tog ditt inlägg som jag senast svarade på seriöst, men nu inser jag att du sannolikt har glömt att ta din medicin när du ser ondskan överallt. Det finns en anledning till att filmer har åldersbegränsningar precis som medlemskap på Flashback.
Citera
2019-02-06, 19:11
Medlem
5549s avatar
Citat:
Man kan bara självmörda sig själv inte andra. Ordet kan inte appliceras på andra. Självmord, inte andramord.
Utvidgat/utökat självmord kallar jag och många andra det för. Man undviker missförstånd när man inte kallar det för mord, och filicid vet inte alla vad det är. Åter till ämnet.
Citera
2019-02-06, 19:18
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Tack för alla kloka och genomtänkta inlägg som du har postat i tråden.

Tragiskt att vissa lågbegåvade inte googlar "utökat självmord" innan man som "NA" skämmer ut sig med egenpåhittade förklaringar av språkliga betydelser.
Citera
2019-02-06, 19:52
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis. Det kan finnas skäl relaterade till utredningen som gör att de måste hålla inne med så mycket information som möjligt. Att de inte kan kommentera på frågan om utvidgat självmord säger ingenting alls, eftersom de inte kommenterar på några frågor alls.

Om det är så att mord misstänks men det saknas tillräckligt underlag för att anhålla en misstänkt, eller om den misstänkta fortfarande är okänd, så är det självklart farligt för polisen att gå ut med någon som helst info. All info om vad polisen upptäckt, inte upptäckt, vet och inte vet kan användas av gärningsmannen för att bättre utforma sin story och skydda sig själv. Polisens tystlåtenhet uppfattar jag tvärtom som att det inte alls går att avskriva det hela som ett självmord och att det finns risk för att någon kan gynnas av att information kommer ut i media - hade de varit säkra på att den avlidna modern varit mördaren så hade de kunnat gå ut med den informationen. Jag säger inte att det garanterat är en annan gärningsman än modern involverad, bara att polisen agerar som om de ännu inte strykt den möjligheten.

Tidigare i intervjun som länkades sägs:
– Jag kan inte svara på det i nuläget.

Varför inte?

– Därför att utredningen är pågående och vi inte har någon frihetsberövad misstänkt för gärningen.
Citera
2019-02-06, 20:46
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Inte nödvändigtvis. Det kan finnas skäl relaterade till utredningen som gör att de måste hålla inne med så mycket information som möjligt. Att de inte kan kommentera på frågan om utvidgat självmord säger ingenting alls, eftersom de inte kommenterar på några frågor alls.

Om det är så att mord misstänks men det saknas tillräckligt underlag för att anhålla en misstänkt, eller om den misstänkta fortfarande är okänd, så är det självklart farligt för polisen att gå ut med någon som helst info. All info om vad polisen upptäckt, inte upptäckt, vet och inte vet kan användas av gärningsmannen för att bättre utforma sin story och skydda sig själv. Polisens tystlåtenhet uppfattar jag tvärtom som att det inte alls går att avskriva det hela som ett självmord och att det finns risk för att någon kan gynnas av att information kommer ut i media - hade de varit säkra på att den avlidna modern varit mördaren så hade de kunnat gå ut med den informationen. Jag säger inte att det garanterat är en annan gärningsman än modern involverad, bara att polisen agerar som om de ännu inte strykt den möjligheten.

Tidigare i intervjun som länkades sägs:
– Jag kan inte svara på det i nuläget.

Varför inte?

– Därför att utredningen är pågående och vi inte har någon frihetsberövad misstänkt för gärningen.
Varför skulle det vara farligt? Det finns många sätt som polisen kan be allmänheten om hjälp, eller be folk i närområdet vara vaksamma och försiktiga då man faktiskt misstänker att en jävla dubbelmördare gått fri i området i snart en månad... utan att gå ut med modus och på så sätt göra eventuella förhör svårare. Eller hur?
Citera
2019-02-06, 20:52
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Varför skulle det vara farligt? Det finns många sätt som polisen kan be allmänheten om hjälp, eller be folk i närområdet vara vaksamma och försiktiga då man faktiskt misstänker att en jävla dubbelmördare gått fri i området i snart en månad... utan att gå ut med modus och på så sätt göra eventuella förhör svårare. Eller hur?
Med risk för att låta som åklagaren, så kan jag inte uttala mig om varför det skulle finnas risker med att gå ut med information utan att ha tillgång till underlaget. Förundersökningssekretessen är stark och särskilt stark är den mot gärningsmän. Om misstänkta mördare sitter häktade finns inte samma risker med att gå ut med info som om gärningsmannen är okänd. Men rent allmänt går att säga att praktiskt taget all info som gärningsmannen får veta att polisen känner till kan påverka hur gärningsmannen utformar sitt alibi. Polisen kan ha hittat en ledtråd som gärningsmannen inte känner till finns kvar på platsen, om något kring det läcker ut kan gärningsmannen sopa bättre. Så länge gärningsmannen tror sig ej vara eftersökt är det ett bättre läge än att jaga någon som vet att den är jagad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in