2019-02-06, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Sluta skrika med dina utropstecken.
Vad hon har del i, vet jag inte, jag är inte jurist inom ärvdabalken. De är ju nyligen separerade. Självklart har han uppenbarligen planerat in sina sönder i dådet. Det har ingen, inte jag heller, förnekat. Sen NÄR sönerna kom in i planen, vet varken du eller jag. En timme innan han sköt dom? Eller en månad innan?
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. För att komma med en klyscha.
Allra senast när han skrev brevet till systrarna måste han vetat att barnen skulle dö och att systrarna skulle bli dödsboägare istället för barnen. Eller så trodde han i alla fall. Undrar när brevet skrevs.
Citera
2019-02-06, 11:16
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om han inte hade planerat att döda barnen så hade de ärvt. Och deras vårdnadshavare var mamman, inte hans systrar. Det var alltså till Karin han borde vänt sig med ett instruktionsbrev för pojkarnas räkning om gården - om han nu inte redan från början planerat att mörda barnen. Hans tanke om att systrarna skulle ärva är ju en direkt följd av hans beslut att mörda barnen.
Var har det stått att systrarna skulle ärva? Han har bara sagt att han har skrivit ett brev till systrarna för att underlätta vid bouppteckningen. Jag har inte någonstans läst att han skulle låta dom ärva gården.
Citera
2019-02-06, 11:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekualtioner
Den enda som har noll koll här är du. Ett Troll är du.

Beviset pågår just nu att kvinnor kommer undan på ett annat sätt. Finns en tämligen aktuell tråd här där just detta diskuteras. Om mamman och dottern som hittades döda i bilen. Där är det väldigt mjuka och förstående tongångar. Så hå in där och läs och gör en jämförelse.
Om du hade känt SR så hade du vetat hur han vanligtvis uttrycker sig och hade därmed inte blivit så förvånad över språket han använder i sin lilla video och därmed inte dragit dina slutsatser av den.

Där är det nog andra tongångar delvis på grund av att det ännu inte är klarlagt att vi har att göra med självmord och mord. Det kan fortfarande vara så att även mamman blev mördad och då vore det vidrigt att ha förtalat brottsoffret i tråden.

Sedan om kvinnor begår mord på sina barn brukar i regel inte hat- och hämndmotivet finnas. Hänvisar återigen till prof. Jerzys artikel om Sala-morden där även detta framgår.

Då blir det per automatik en annan sak när en kvinnas motiv är andra. Det kan handla om barmhärtighet snarare än hämnd. Och det måste nog alla hålla med om att det är lite mindre "ondska" över det hela då.
Citera
2019-02-06, 11:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Allra senast när han skrev brevet till systrarna måste han vetat att barnen skulle dö och att systrarna skulle bli dödsboägare istället för barnen. Eller så trodde han i alla fall. Undrar när brevet skrevs.
Varför skulle han vetat att barnen skulle dö när han skrev brevet? Han har skrivit instruktioner för att underlätta vid bouppteckningen. Det kan man göra även om man har 10 små barn (som INTE skall dö). Det innebär heller inte att systrarna var tänkt att ärva. Men NÅGON skall börja nysta i dödsboet, och i det här fallet tyckte han det var en bra idé att instruera systrarna hur han skulle velat ha det. Mamman var han nog inte intresserad av att involvera.

Nu kan man ju inte styra hur det blir, från graven. Och det vet vi alla. Det visste säkerligen även Sala-mannen. Vad som skrevs i instruktionerna till systrarna vet vi ju inte. Men folk här verkar tro att det handlar om att de skulle ärva fastigheten. Varför tror ni det? Det kan vara enkla instruktioner hur HAN skulle vilja ha det hela. Jag kan tänka mig att han skriver att han inte vill att KA skall ha något alls what-so-ever och att han i övrigt inte bryr sig. Eller nåt.
Citera
2019-02-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Varför skulle han skriva brev till systrarna , om nu barnen var tänkta att få leva?!

Han ville hämnas på KA, så hon aldrig skulle få leva ett härligt och bra liv! Den egoistiska individen, förstår inte hur någon kan försvara honom, det går över mitt förstånd

För att de skulle kunna upplysa överförmyndarnämnden om hur han tänkt sig att pojkarnas arv skulle förvaltas? Eftersom jag inte vet vad som stod i brevet är min gissning lika god som din.
Citera
2019-02-06, 12:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Fast inte mer nedbruten och sjuk än att han kunde engagera sig i vad som händer med gården när han är borta... Uppenbarligen hade han ork nog att fundera över detta, och skriva instruktioner till systrarna. Det tycker jag talar emot att han var så nedbruten. Har en människa som har kraschat psykiskt den orken?

Ja, när de väl bestämt sig för att begå självmord ser de äntligen ett slut på sitt lidande. Då mår de bättre och orkar mer.

Det är också därför omgivningen har svårt att ana att ett självmord är på gång eftersom de tror att den sjuke mår bättre. "Men han/hon mådde ju mycket bättre, varför begå självmord nu?" har jag hört många gånger från anhöriga och vänner.
Citera
2019-02-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, när de väl bestämt sig för att begå självmord ser de äntligen ett slut på sitt lidande. Då mår de bättre och orkar mer.

Det är också därför omgivningen har svårt att ana att ett självmord är på gång eftersom de tror att den sjuke mår bättre. "Men han/hon mådde ju mycket bättre, varför begå självmord nu?" har jag hört många gånger från anhöriga och vänner.

Och vad är svaret till den sista frågan?
Citera
2019-02-06, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Fast här skulle han ju begå mord och självmord. Mord på sina små barn. Svårt att se att det skulle framkalla såna känslor av lättnad att han får ork att skriva jättebra brev om hur gården ska tas omhand.
Senast redigerad av Zurfarn08 2019-02-06 kl. 12:56.
Citera
2019-02-06, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Var har det stått att systrarna skulle ärva? Han har bara sagt att han har skrivit ett brev till systrarna för att underlätta vid bouppteckningen. Jag har inte någonstans läst att han skulle låta dom ärva gården.
Han måste ju ha trott att de skulle ha inflytande över vad som skulle hända med gården. I min värld betyder det dödsbodelägare. Ingen annan har ju inflytande över vad som händer med arvet.
Citera
2019-02-06, 13:02
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Han måste ju ha trott att de skulle ha inflytande över vad som skulle hända med gården. I min värld betyder det dödsbodelägare. Ingen annan har ju inflytande över vad som händer med arvet.
Varför måste det handla om inflytande över dödsboet? Många anhöriga skulle vilja veta hur den avlidne tänkt sig. Begriper inte vad som är så konstigt med det.
Citera
2019-02-06, 13:27
Medlem
Eldpumas avatar
Vet inte om jag tycker att SR gärningar kan ses som det mest ondskefulla en förälder kan göra mot sina barn. Om man jämför med t ex pappor som begår övergrepp och utnyttjar småbarn sexuellt - ibland under många år - då kan åtminstone jag känna betydligt större avsky mot sådana. Tror också att som nära anhörig vid sådana fall så kan man få extremt svårt att leva med vetskapen om att man kanske hade kunnat förhindrat det.

Det SR gjorde tycker jag påminner mera om när man avlivar älskade husdjur. Det innebär ofta en traumatisk upplevelse för djurägaren som dock ändå kommit fram till att beslutet är det enda tänkbara.
Senast redigerad av Eldpuma 2019-02-06 kl. 13:30.
Citera
2019-02-06, 13:29
Avslutad
Samuel gör detta av hat mot Karin, att han hatat henne har inte missats av sina egna eller av Karins nära.

Båda sidorna vet att morden begås som hämnd mot Karin och att dagen för detta blir hennes födelsedag inte är en ren slump, dock ett litet sammanträffande att hon fyller år i januari.

Ingenting av detta hade hänt om inte Samuels nära vän Marianne hastigt gått bort den 14:e januari.
Efter denna chock för Samuel börjar han att planera detta illdåd på riktigt, innan hade det bara varit tomma hot mot Karin.

Så till er som undrar hur länge han gått och haft detta klart i sitt huvud kan jag säga att inte längre än från den 15:e januari.

Sänder även alla varma hälsningar som det bara går till Karin
Jag förstår att inget någonsin kommer bli till vardag för dej igen, men du ska veta att du har otroligt många människor runt om i landet vilka bara vill ta dej i sina famnar och krama om dej.
Senast redigerad av LawNumberSix 2019-02-06 kl. 13:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in