2019-02-04, 19:28
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blajan6717
Här har vi då den misstänkte. Vilken normal tjej-fruntimmer skulle gå med denne frivilligt?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=109139936842210&set=a.1086079702287 40&type=3&theater
Som sagt, han såg inte ut så för 25 år sen. Och även om han skulle vart rufflig så var inte dealen att Malin skulle gå på date med honom. En vilsen och ensam 16-årig tös i främmande stad hade nog tackat ja till vem som helst som erbjöd hjälp att hitta rätt.
Citera
2019-02-04, 21:08
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
Genom mycket insatta nu pensionerade källor. De var mycket frustrerade över, att ledningen fortsatte att hävda att JTS var mördaren, trots att all information pekade åt det motsatta hållet. Det gick prestige i det hela, men spaningsledningar, som kommit efter, har utan att vara insatta hävdat samma sak.

Vad skulle det vara för form av prestige att en polisledning skulle fokusera på en enskild individ.? De borde väl som i alla andra fall var intresserade av att nagla den rätta mördaren!
Det är ju ganska stöddiga uttalanden som Du kommer med men Du har fortfarande inte presenterat ett skit fakta bakom påståendet!
Är det bara ett försök att inkompetensförklara polisledningen i Göteborg?
Citera
2019-02-04, 21:31
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Var i kontakt med Domstol och Riksarkivet och dom hade inget om salenkvist ang våldtäkt eller våldtäkter i huvud taget. Så dina källor är skräp.

Citat:
Det gäller inte 70-talet då skulle GM ha varit typ10-12 år
Han blev dömd till ungdomsfängelse 1977 för våldtäkt som 15-åring. Det har så klart rensats bort efter 40 år.
Senast redigerad av PolisBatikhexan 2019-02-04 kl. 21:33.
Citera
2019-02-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Nope. LGWP sade att polisens FÖRSTA misstänkt hade stått o tittat på teknikerna, den liraren bodde i närheten då. Enligt LGWP var det fel att låsa sig på honom. TS bodde EJ i närheten då, men han hängde mycket runt Olskroken / Redbergsplatsen.

Jag såg om Brottsjournalen. Han säger inte riktigt det du skriver nu men han är inte 100 procent klar.

Leif GW sa att en utredare, som inte var med i början, hade en prime suspect, som GW höll med om och att den misstänkte hade en cykel. Han var dock inte i polisens topp över misstänkta till en början.

Sen säger GW att utredningen gick dåligt. Polisen försökte utreda mannen med bältet för mycket.. och att han också stod bakom avspärrningarna när Malin hittades. Alla poliser visste tydligen vem det var och hans brottsliga bakgrund var "förskräcklig". Det stämmer med herr Salenkvist.

GW sa aldrig att den misstänkte var boende nära kyrkogården... tycker du jag har fel får du gärna se Brottsjournalen igen och komma med nya synpunkter.
Citera
2019-02-04, 23:35
Medlem
Bältet finns det väl två tänkbara orsaker till.... en att gärningsmannen tagit av sig det för att han ska påbörja en våldtäkt... en annan kan vara att han haft det att strypa Malin med bara. Kan vara båda också iofs.

Borde man se på halsen vid obduktionen om ett bälte använt?
Senast redigerad av seismologen 2019-02-04 kl. 23:49.
Citera
2019-02-05, 00:03
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seismologen
Bältet finns det väl två tänkbara orsaker till.... en att gärningsmannen tagit av sig det för att han ska påbörja en våldtäkt... en annan kan vara att han haft det att strypa Malin med bara. Kan bara båda också iofs.

Borde man se på halsen vid obduktionen om ett bälte använt?

Jag tror att bältet skulle användas till att försöka binda BO:s händer för att kunna genomföra våldtäkten. Om inte bältet skulle användas till något så skulle det med säkerhet suttit kvar i byxorna. Kan givetvis vara i syfte utföra strypningen men då skulle det väl vara enklare att använda bara händerna....
Det som stör mig i denna utredningen när det gäller bältet är: Om GM är så iskall att han efter mordet sitter på bänken och går igenom M:s plånbok hur kan han då lyckas glömma bältet?
Det borde man ju isåfall märka ganska snart och som sagt han verkade ju inte stressad.
Citera
2019-02-05, 08:43
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror att bältet skulle användas till att försöka binda BO:s händer för att kunna genomföra våldtäkten. Om inte bältet skulle användas till något så skulle det med säkerhet suttit kvar i byxorna. Kan givetvis vara i syfte utföra strypningen men då skulle det väl vara enklare att använda bara händerna....
Det som stör mig i denna utredningen när det gäller bältet är: Om GM är så iskall att han efter mordet sitter på bänken och går igenom M:s plånbok hur kan han då lyckas glömma bältet?
Det borde man ju isåfall märka ganska snart och som sagt han verkade ju inte stressad.
Det kan finnas andra förklaringar till bältet som blev kvar på mp än avbruten våldtäkt. Pundare kan bära på sig grejer som stulits, hittats eller de bytt till sig. Bältet är lite specifikt, inget Svensson-bälte, snarare pundare (knarkare) eller punkare (modestil). Men det är inte Svensson-ungdom utan snarare överårig ungdom som hade sådana bälten, det är iallafall min erfarenhet av Göteborg åren 1995-2000.

Jag placerar bältet i missbrukar-miljö och de kan bära med sig det ena och andra, på en pakethållare eller i en plastpåse på cykelstyret. De byter grejer som stulits för att kunna "köpa" eller byta till sig knark. Vill du köpa en guldring av mig? Behöver du en växelcykel? Vad får jag för det här bältet? Behöver du en bilstereo frågade grannen X då han besökte mig i Bergsjön och stereon låg i en ICA-kasse? Jag är en god granne men tackade nej. En dag ringde det på dörren och utanför stod två invandrar-barn i tioårs åldern varav den ena en flicka som frågade om jag ville köpa tidningar, som visade sig vara porrtidningar. Hade jag köpt tidningarna så hade barnen fortsatt ringa på min ytterdörr för att få in utebliven vecko- eller månadspeng. Bergsjön! Bältet! Jag har en magkänsla av att ha träffat på GM i Göteborgs missbrukarmiljöer: bältet som blev kvar på mp och mordet säger mig det. Men varför Malin? Hon var inte från stan och lättare att mörda ngn utomstående om man bär på den lusten inom sig. Det var inte planerat alls. Det bara sammanföll: en total främling i stan, en ung flicka, en lust att mörda. Sjuka människor finns!
Senast redigerad av MossTrums 2019-02-05 kl. 09:12.
Citera
2019-02-05, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Det där är samma, han har minst 2 fb-konton. Det finns alltså bara en Jeff Tommy Salenkvist i Sverige, den Jeff som dog hette ju Magnusson.

https://www.facebook.com/tommy.salenkvist
https://sv-se.facebook.com/tommy.salenkvist.77

Hittade ett tredje konto på samma idiot.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100011309056369
ja det ser definitivt ut som samma. Om någon har 3 konton så är det något som är skumt.
Citera
2019-02-05, 10:45
Medlem
MossTrumss avatar
Det kvarlämnade bältet, som inte var Malins och återfanns på mp, kan vara svårt att förklara mot bakgrund av GM's lugna för att inte säga rationella avledningsmanövrar efter mordet.

Ett tänkbart förlopp på "pusher-streeet" (knark-försäljning) Östra kyrkogården är att Malin slog följe med GM som skulle visa henne på en hållplats på andra sidan kyrkogården. Det är Leif GW's teori som jag här tar fasta på. Även cykelspåret som Leif GW lanserat håller. På cykeln hängde en plastpåse från styret och i den påsen fanns - bland annat - bältet. Malin hade inte genomskådat att Rikard Lejonhjärta också hade en mörkare sida inom sig. De kan ha slagit sig ned för att prata, eller var det för att GM ville visa henne bältet i påsen som han säger att han tror att hon kan ha.

I påsen på cykelstyret fanns även en snara som han ströp henne med och fick tillfälle att ta fram. Malin tittar på bältet och tackar nej. Då överfaller han henne med strypsnaran.

Att han lämnar bältet kvar var för att han inte ägde detta, han hade kommit över det och tyckte att hon - den döda Malin - kunde behålla det. Hennes jeansjacka la han däremot i plastpåsen som åter hängdes på cykelstyret.

Det kvarlämnade bältet var lite av en skymf mot henne.,
Senast redigerad av MossTrums 2019-02-05 kl. 10:47.
Citera
2019-02-05, 15:17
Avstängd
dacks avatar
I och med att snuten gick ut rätt tidigt med att tillkännagav att dom var ganska säkra på att kunna klara upp mordet på Malin.

Kan det då vara så enkelt att det fanns DNA bevis men att dom var nersmittade ifrån början eller att snuten själva kontaminerade dom antingen på plats eller i hanteringen till SKL vilket var rätt vanligt på 90 talet och fram till 2011 då markörerna utökades ifrån 10 till 15 st och förfinades samt att det även då kopplades ihop med det europeiska DNA registret.

Och där står dem nu och dom vet vem eller vilken av de tre återseende huvudmisstänkta är och som då är mördaren men enbart smutsiga dna bevis håller inte hela vägen till en rättegång och fällande dom.
Citera
2019-02-05, 15:49
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
I och med att snuten gick ut rätt tidigt med att tillkännagav att dom var ganska säkra på att kunna klara upp mordet på Malin.

Kan det då vara så enkelt att det fanns DNA bevis men att dom var nersmittade ifrån början eller att snuten själva kontaminerade dom antingen på plats eller i hanteringen till SKL vilket var rätt vanligt på 90 talet och fram till 2011 då markörerna utökades ifrån 10 till 15 st och förfinades samt att det även då kopplades ihop med det europeiska DNA registret.

Och där står dem nu och dom vet vem eller vilken av de tre återseende huvudmisstänkta är och som då är mördaren men enbart smutsiga dna bevis håller inte hela vägen till en rättegång och fällande dom.
Det har sagts tidigt av Leif GW att polisen kontaminerat fynden från brottsplatsen. Men Leif GW har även sagt att GM använt en vattenkran som fanns då på kyrkogården och tvättat rent fotona i Malins plånbok från fingeravtryck, ja ungefär så.

Hade de haft tre huvudmisstänkta hade det bara varit att häkta och förhöra dem. Någon av de tre kan ha haft vattentätt alibi och då reduceras antalet misstänkta. Inget att vänta på där i så fall. Det är inte helt otänkbart att en GM ger med sig och erkänner under pressande förhör, sånt har hänt förr.

Polisen har tio misstänkta men ingen av dem kan bindas till brottsplatsen, så har jag förstått det.
Senast redigerad av MossTrums 2019-02-05 kl. 15:54.
Citera
2019-02-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det har sagts tidigt av Leif GW att polisen kontaminerat fynden från brottsplatsen. Men Leif GW har även sagt att GM använt en vattenkran som fanns då på kyrkogården och tvättat rent fotona i Malins plånbok från fingeravtryck, ja ungefär så.

Hade de haft tre huvudmisstänkta hade det bara varit att häkta och förhöra dem. Någon av de tre kan ha haft vattentätt alibi och då reduceras antalet misstänkta. Inget att vänta på där i så fall. Det är inte helt otänkbart att en GM ger med sig och erkänner under pressande förhör, sånt har hänt förr.

Polisen har tio misstänkta men ingen av dem kan bindas till brottsplatsen, så har jag förstått det.

Frågan är hur polisen/GW vet att mördaren tvättat något vid kranen efteråt? Kanske har han tappat något i vattnet som fanns i Malins plånbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in