2019-02-04, 22:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det har jag svarat på innan.A var en smart tös på snart 15 år.M hade väl fått i sig lite.Tanken var ju säkert de skulle haft mer.Jag vill tyvärr inte skriva mer om detta.
Kanske skulle också H haft mer; hon var väl minst lika smart som A?
Citera
2019-02-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ja det har man ju förstått nu.Framför allt så slipper man följdfrågor också.Fler som känner till kronisk trötthet och liknande utryck och det är väl så ME har benämnts innan ?
Precis!
Och det kanske inte är vanligt men det finns familjer där mannen är mest orolig - som behöver läkarhjälp för att minska nedstämdheten,
Citera
2019-02-04, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.
Tack develi! Jag ska inte bekymra mig om Missan eller de som drar slutsatser från henne mer.
Citera
2019-02-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det får mig ännu mer att fundera på varför Missan ser att barnen var friska när det fick sin diagnos som en sanning. Vad grundar hon det på?
Jag tror ju inte en läkare skriver ett intyg på ME inom svensk sjukvård och dessutom på ett av våra större sjukhus.Som jag skrivit innan så är det väl svårt att se töserna som sjuka när man enbart träffar dem då de har sina bästa stunder.
Men jag kan ju hålla med henne om att töserna var inte dödsjuka.Men vad hjälper det om föräldrarna ser något annat.Som man säger allt är relativt.Tycker Develi har mycket bra inlägg om just hur en människa kan te sig i Kris.Och det är väl en Kris i sig att ha två barn med diagnosen ME om man ser allt ur mörkret.
Det jag däremot har svårt att ta till mig är de har planerat och pratat om detta sedan i höstas.Varför drog ingen i Nödbromsen.Hur kan man bli så rörande överrens om något så makabert.O var forskare....vart tog hans driv vägen ? Han om någon borde veta att forskning går framåt och så även med ME.
Senast redigerad av Elli09 2019-02-04 kl. 22:47.
Citera
2019-02-04, 22:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ingen aning och det var ju ingen hemlighet att töserna hade vad vi då trodde det hette kronisk trötthetssyndrom.
Så du tänker att det var ME Rockkungen avsåg med "sjuk" eller "sjuk och sjuk" som hen senare uttryckte sig? Varför nämnde hen inte att M*a var sjuk om det var ME hen syftade på? Det här handlade enbart om A*nes, som du säkert förstår.
Citera
2019-02-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så du tänker att det var ME Rockkungen avsåg med "sjuk" eller "sjuk och sjuk" som hen senare uttryckte sig? Varför nämnde hen inte att M*a var sjuk om det var ME hen syftade på? Det här handlade enbart om A*nes, som du säkert förstår.
Rockkungen har ingen relation med någon av släktingarna.Vet ej vad han kan ha avsett med detta?
Citera
2019-02-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kanske skulle också H haft mer; hon var väl minst lika smart som A?
Hur menar du ? Nu pratar vi om töserna och inte de vuxna.
Citera
2019-02-04, 22:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Återigen har vi olika uppfattning. Tycker RME förmedlar en jobbig sjukdom på en sakligt sätt. Ingen spyr väl galla på cancerföreningar som säger att cancer kan vara dödligt. Fakta är fakta om än mer eller mindre rolig. Hur tycker du att sjukdomen ska beskrivas? 25 % av de sjuka är sängliggande i princip 24/7.
Det gör föreningen i mångt och mycket - men du har väl knappast missat att den bild media presenterar är mycket kring de 25% versus 75% som klarar sig bättre?
Sen finns den som jag redan nämnt som en av frontfigurerna och att det är drypande dystert kan man inte missa och när det kommer till påståenden om att det enbart beror på ME så är det nog dags att skaka på påsen en sväng. Det samma gäller att en med självmordstankar alt genomförda självmord inte har problem med copingstrategier då är man ute och cyklar.
Sen finns faktorn att flera kan vara pro eutanasi i grunden och pratar sig varma om det som inte är lagligt i Sverige. Däri finns en koppling till självmord.

Detta är en problematik och likaväl som många andra fysiska sjukdomar kan leda till depression så lär ME kunna hamna i samma nisch - oavsett fysisk grundsjukdom, oavsett fysiska symtom.

Om sen en djupt deprimerad person absorberas av detta - om man inte noggrant parallellt redogör för att detta inte är en generellt delad utförsbacke - så kan det bli förbannat fel gällande personer som redan är utmattade, har ett kognitivt bias eller vad det än må vara.

Vad som alltid har hjälpt människor är preventetion och likaså att ge hopp, positivitet samt verktyg att hantera sin situation.
Det vore även tacknämligt om barnens situation belystes parallellt och i mycket högre utsträckning så att det inte riskerar appliceras vuxnas prognoser på dem och det samma gäller detta fokus på 25% av de som har det värst via media - för att media är så jävla sensationslystna och är ute efter att lägga baits gällande läsare och klick.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det har jag svarat på innan.A var en smart tös på snart 15 år.M hade väl fått i sig lite.Tanken var ju säkert de skulle haft mer.Jag vill tyvärr inte skriva mer om detta.
A*nes förstod alltså vad som var på gång - försökte hon fly?
Citera
Medlem
Citat:
Lite svårt för mig att svara på då jag inte vet hur diskussionen fortlöpte.Jag vet att O gjorde allt enl.min väninna för att avlasta H när han var hemma.Tror absolut hon fick följa med men det var väl ett bra tillfälle för henna att ladda batterierna.
Ang om O pratar om att H oroar sig så Nej inte vad jag hört.Har hört henne själv och kan nog tycka hon överdrev.Vet att flera försökte få henne att se det töserna faktiskt klarade och se det positiva med det och inte bara se det negativa.Jag har inte hört töserna klaga på smärtor.Men däremot ofta förkylda med svullna halsmandlar etc.Men det är ju många barn i den åldern.Ja överlag så är väl inte män och fäder så oroliga som kvinnor och mödrar.

Tack för ditt svar. Då klarnar det lite till. Inte att jag fattar, men ändå.
Citera
2019-02-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag håller med dig - hela tråden är full av ”loose cannons”, personer som helt enkelt avfyrar vadsomhelst närsomhelst och vartsomhelst. Fullkomligt förvirrande och osäkert.

Med just postaren som påstod sig varit fosterbarn ett knappt år under 2007 har många andra inlägg i andra trådar utan att verka vara ett troll.
Tycker annars precis som Harpelee också att det är märkligt att man har en fosterson just då, men processen med att få ett temporärt fosterbarn påbörjades kanske innan H blev gravid med Moa?
H hade ju själv bott i olika familjer vid 17 års ålder enligt tråduppgifter från Elli09.
De kanske ville ge tillbaka något gott eller ha barnvaktshjälp?

Ja jag vet inte vad man ska tro. Postarens inlägg låter trovärdiga och han lät bli, som du skriver, att plantera en massa påhitt för övrigt. Så vad vitsen med att posta denna fosterbarnsuppgift skulle vara begriper jag inte. Inte verkar hans uppgifter komma av dåligt googlande heller, men inget är längre skrivet i sten.

Hela tråden flyter runt runt.
Jag saknar konkreta uppgifter, nya fakta, korrekta vittnesmål.
Och jag saknar ett välkomnade och en uppskattning av postare som uppger sig ha personlig kännedom om familjen före.
Kanske därför jag inte vill dissa denne ”fosterbarnspostare” direkt ...
Tror Du att jag är ett troll? Jag har varit inne varenda Dag sedan det hänt?
Fakta; Hanna bodde i Önnered när hon växte upp. Silleskärsgatan. Gick i Önneredsskolan.På gymnasiet valde hon Natur, på Frölundagymnasiet. Hennes föräldrar Ke****n och L**e Brenton skilde sig senare. Men unde åren -85--88 bodde hon kvar. Hennes far bor i Båstad och mor i V F samt bror i Stockholm.
Citera
2019-02-04, 22:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Rockkungen har ingen relation med någon av släktingarna.Vet ej vad han kan ha avsett med detta?
Du skrev tidigare att din väninna inte har fått reda på allt och att de anhöriga är förtegna. Kan du tänka dig att den information som lämnas ut till er är noggrant utvald?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in