2019-02-04, 19:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men du Reimer - inte kan någon person inom sjukvården ge garantier för att två barn i Bjärred i framtiden kommer att vara friska?
Det är fullkomligt omöjligt!
Inte kan sjukvården garantera något alls - inte ens att du eller jag mår bra imorgon.

När är man sjuk och när är man frisk? Steven Hawkins var svårt sjuk, men friskare och mer klartänkt än de flesta. Är en döv person som jobbar heltid sjuk?
Är en elitidrottare vars ledband stoppar kärriären, men tillåter hobbygymnastik och fullt arbete sjuk?
Eksem som gör att man måste ha handskar som kassörska? Bakfull en måndag och jättesjuuuk?
Gravid? Infertil? Diabetes? Återkommande gikt?Högt blodtryck?

Kom igen - undersöker vi oss alla har vi nog lite små åkommor här och var. Det finns inga garantier för någonting i tillvaron.

Varför skulle just O och H behöva garantier för att inte mörda sina barn?

Men vad fan, sitter du och är barnslig och märker ord?

Paret sökte med ljus och lykta efter något som kunde ge deras döttrar livet tillbaka, hur fan kan det vara svårt att begripa?

De kunde inte se döttrarna lida för jag tror verkligen att de led och att finna tröst då att en av tio blir helt frisk var nog alldeles för svårt speciellt om nu de hade två stycken med diagnosen ME.

Vad skulle oddsen bli för att båda skulle tillfriskna?

Möttes de av det synsätt du och ett flertal andra har visat upp angående den diagnos döttrarna hade fått så vete fan om inte de trots allt tog rätt beslut, jag hoppas verkligen att ditt sätt att se på döttrarnas diagnos inte är den som råder i läkarvärlden men jag börjar tvivla.

Fy satan vilket lågvattens märke av dig, det skall kommas ihåg.
Citera
2019-02-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Om det är som du skriver hat alltså en läkare felaktigt skrivit dessa intyg. Varför?
Hur kan en läkare riskera sitt jobb genom korruption?
Nja, jag tycker nog inte det låter sannolikt. Däremot tror jag inte de dödade töserna pga ME:n, inte enbart i alla fall.
Tycker inte du det rimmar illa att de ville hålla barnen hemma då de verkar som det levde mycket för sina jobb? Vad skulle syftet vara liksom.
Jag tror inte det var korruption . Hittar man rätt man ( tack och lov är dom sällsynta ) och berättar massor av symtom , me symptom , och är vältalig som Oskar ( han var jurist, kunde tala) så är det inte så osannolikt att en läkare nånstans i Skåne skriver ut intyget. Han kunde naturligtvis i sina vildaste fantasier inte tro att barnen skulle mördas och me skulle beskyllas för mord på barn.
Detta med att hålla två barn hemma, inte bara ett; du frågar syftet. Man kan bara gissa. Det finns över 7 miljarder människor och alla har nåt i huvudet som är lite annorlunda än den andra.
Jag kan bara spekulera varför barnen hölls hemma. Men sjukdom är inte bakomliggande orsaken enligt mig. Inte me.
I Moas familj kan det finnas en tvångstanke hos ena föräldern och den andra bara går med på det i början för husfridens skull innan det urartar totalt. Tycker inte nån att det är märkvärdigt att två barn ungefär i samma ålder får samma diagnos? Och dom hölls hemma. Hade detta handlat om en muslimsk familj hade folk tyckt att det berodde på deras religion. Här var det en hel svensk familj. Det finns folk som kan kalkylera sannolikheten. Men man
behöver inte vara geni för att förstå att nåt var väldigt konstigt i Bjärred
Citera
2019-02-04, 19:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Usch ja. Jag tror inte att H hörde till den riktigt neurotiska typen, men det finns två indikatorer som går ihop från den första skissen, en faktisk och en hypotetisk eller trolig: H har självmordstankar och barnen är sjuka på ett sätt som riskerar deras bestående (sociala o.a.) livskvalitet. Även om en förälder har Su-tendenser elelr -tankar så tenderar (friska) barn hålla föräldern vid liv, vilket s.a.s. är vitsen eller en ömsesidig försäkring med generationella poänger (men inte nödvändigtvis verksamt i omvänt hänseende).

Självmord är givetvis utgångspunkten vid merparten filicid, så hypotesen om självmordsbenägneheten är starkare av det. Du har förstås helt rätt. Sen vad självmordbenägenheten ev. börjar i behöver man inte starta med.
(Däremot går det säkert kategorisera mera även på det filicid-området.)

Rent formellt konstaterat så har inte mamman här ensam ”tagit barnen med sig”, så de riktgit neurotiska mammornas fack är inte primärt aktuellt (vilket skulle stämma sämre med en förmåga att klara arbetslivet etc). Därtill finns objektiva betydande sjukdomstillstånd hos flickorna. Vilket balanserar upp schemat, sannolikhetsmässigt.

Jag släpper det här, men det finns då en självmordsbenägenhet hos mamman att utgå ifrån. Och kanske en tilltagande neuros/depressionstillstånd kring detta. Som inte är konstruktiv.

Jag var i ett annat inlägg tidigare som försök inne på att en (överdriven) upplevelse av bruten anknytning/ förtrolighet (pga av ångest och pga av sjukdom pga reducerad kommunikation/utbyte) kunde ha drivit upp ångest ytterligare, men det kanske inte räcker i sig själv. Men det kanske kan vara en komponent i helheten eller i en eskalering.

Jag funderar på om en upplevt bruten förtrolighet/anknytning spontant öppnar för vad du har kallat för extended self. Särskilt om barnets subjektiva interaktion med föräldern reduceras och barnet lätt blir en projektionsyta för förälderns ångest — som man kan misstänka att de sängliggande flickorna blev?
Du har uppfattat helt korrekt. Forskning är inte statisk, den utvecklas och finjusteras så då gäller det att hänga med så man inte fastnar i ett status quo själv. Det inkluderar mig och jag nappade på detta tänk då det lät logiskt. Det finns två stepping stones där - från att trott att de är psykotiska till att bredda på den psykopatologiska fronten och nu faktiskt ända ner i det friska (eller iaf det som tangerar gränsen eller en viss personlighetsyp som kan vara predisponerad) samt även komorbilitet.
Det vände till att försöka arbeta preventivt och ringa in riskfaktorer.
Nu pågår forskning kring just självmord för att;
föräldern kan ha en viss personlighet som predisponerar, det kan röra sig om trauman eller misslyckade copingformer (reaktivering vid kris), det kan handla om självmordsbenägen, helt fel tänk pga psykiska tillstånd osv.
Sen finns då barnen vars fokus är på och inom mercy killing är det den omvårdande faktorn det grundar sig i Att skydda barnen, att förhindra lidande (potentiellt, reellt) vilket då blir in absurdum när det kommer till filicide och även familicide.
Barnet i centrum, självmordsbenägen och sen alla dessa riskfaktorer ihop.

"In regards to simple suicide, during the last few years several authors (Baumeister, 1990;
Shea, 1999) have shown an interest in investigating and assessing ideation, including events
associated with changes in ideation. In other words, while psychiatric vulnerability, stressors, and
the interaction between them remain the bedrock of suicidology thinking, some authors showed
more interest in how vulnerability, stressors, and their interaction impact ideation.

Overall, there appears to have been a shift from focusing on personality factors and their
psychoanalytic origins to the suicidal process and events shaping that. This allows for much better
observation and study of the ideation aspects."

Återkommer separat till det andra (ångest, extended Self) då det är breda begrepp.
Detta var grunden.
Citera
2019-02-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Frågar mig fortfarande varför barnen över huvud taget drabbades av ME. Inte bara A, utan även M.

Vad jag har förstått är sjukdomen tämligen ovanlig och jag undrar också om någon här har kunskaper om vilka, i det här fallet barn, som främst drabbas. Kommer de oftast från välbärgade hem? Från mindre bemedlade familjer? Vet man detta genom forskning? Är det barn med mycket höga krav på sig? Är det barn som utsätts för misshandel? Etc etc.

Har letat och hittat mycket om ME men hittar ingenting särskilt om just detta.
Om alla sjuka skulle fått diagnos beräknas det vara cirka 40 000 dvs fler än sjuka i MS och Parkinson.
Finns ingen korrelation med ekonomi. Sjukdomen kan utlösas av trauma, graviditeter eller annat som pressar kroppen. Men majoriteten har fått det efter en infektion. För ungdomar ofta körtelfeber. Sen kan det i vissa familjer finnas en predisposition för autoimmuna sjukdomar överlag.
Citera
2019-02-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Har blivit insatt sista tiden och då förefaller det ännu konstigare att två barn i samma familj har den sjukdomen. Det är synd att ingen kommer granska barnens död. Hade dom inte fått den diagnosen så hade dom sannolikt levt för då kunde inte nån förälder hålla dom hemma. Frånvaro utan den diagnosen skulle dra uppmärksamheten till sig. Men man kan gömma sig bakom en diagnos och det är vad Oskar el båda Oskar och Hanna gjorde. Dom kamouflerade hemmasittandes av barnen bakom diagnosen me. Jag vet vem Moa var. Hon älskade att gå till skolan och klagade på att Agnes var hemma. Har Moa bytt personlighet inom knappt några månader , från april- maj till början sommar då skolan förbereder hemundervisning t o m så fräckt , utan intyg.
Tyvärr finns det många barn som gärna skulle vara i skolan men inte kan pga sjukdom. Hur mycket de än älskar skolan. Vet inte varför Moa skulle varit immun mot det?
Citera
2019-02-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
]

Du behöver inte bli otrevlig. De flesta av oss här skriver vad vi tror, mycket få personer vet något om händelsen och upprinnelsen i Bjärred.

Jag blir alldeles förundrad över vad både du och Reimer skriver kring att sjukvården borde kunna lämna garantier...??
Hur tänker man då?

Det är ju levande varelser - människor- med andning, hjärtslag, urinproduktion, tarmaktivitet och immunförsvar mm. Det går inte att lämna några garantier för någonting när det gäller levande komplexa system.
Finns ingen läkare som skulle garantera något alls någonsin när det gäller tillfrisknande, operationsresultat eller prognoser - i vart fall inte garantera något positivt. Inget läkemedel, ingen operation eller behandling lämnar några som helst garantier.
Inte ens garanterat att man vaknar efter en vanlig narkos. Precis allt kan hända i en levande organism, alla organ kan svikta eller redan vara sjuka.

Man meddelar att resultat brukar bli si eller så, att prognosen brukar se ut så här eller att sjukdomen vanligen utvecklas på ett visst sätt eller försvinner. Men inga garantier!!!
Man uttalar sig som läkare om prognoser baserat på erfarenhet, vetenskapliga studiers statistik och en sammantagen bild av patientens symptom, allmänna status och hälsa.
Men några garantier finns inte.

Om man läser stora studier om ME hos barn framkommer ett mycket starkt statistiskt samband mellan en ansträngande icke optimal hemmiljö några år innan och debut av barn- ME. Allt från depression hos förälder, missbruk, skilsmässa, överkrav mm.
Hur skulle någon läkare då kunna garantera att barnet blir friskt om hemmiljöpåverkan fortfarande består och är dålig för barnet?
Snälla, snälla sluta fara med dina osanningar. Finns inga belägg för att hemförhållanden spelar in. Nu blir jag faktiskt förb.....!!
Citera
2019-02-04, 20:04
Bannlyst
Citat:
En privatläkare som gick i Oskars ärende talar jag om
Ska jag anta att du inte vill svara på min fråga om hur du kommit fram till att flickorna var friska när de fick sina diagnoser? I så fall ska jag inte fråga mer.
Citera
2019-02-04, 20:05
Medlem
Citat:
Har blivit insatt sista tiden och då förefaller det ännu konstigare att två barn i samma familj har den sjukdomen. Det är synd att ingen kommer granska barnens död. Hade dom inte fått den diagnosen så hade dom sannolikt levt för då kunde inte nån förälder hålla dom hemma. Frånvaro utan den diagnosen skulle dra uppmärksamheten till sig. Men man kan gömma sig bakom en diagnos och det är vad Oskar el båda Oskar och Hanna gjorde. Dom kamouflerade hemmasittandes av barnen bakom diagnosen me. Jag vet vem Moa var. Hon älskade att gå till skolan och klagade på att Agnes var hemma. Har Moa bytt personlighet inom knappt några månader , från april- maj till början sommar då skolan förbereder hemundervisning t o m så fräckt , utan intyg.

Uppenbart för de allra flesta i tråden så är det något i den storyn vi i allmänheten inte har fått veta och därför verkar hela fallet obegripligt på flera avgörande punkter och många frågor kvarstår.

Flera här i tråden har olika teorier - men jag tror vi kommer tvingas leva i ovisshet. OM inte fallet läggs till handlingarna, att man juridiskt och polisiärt stänger det. Klappar igen. Då kanske det går få fram uppgifter om vad som egentligen hände.

Nu är jag inte helt på det klara med om en polisutredning som läggs ner räknas som offentlig handling, men jag tror det. Att anhöriga även då ska kunna avgöra vad som kommer ut eller inte låter mycket märkligt i mina öron. Offentlighetsprincipen borde väl gälla? För vad skulle kunna vara så hemligt att man gör avsteg från den?

Kanske någon vet?
Citera
2019-02-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan, sitter du och är barnslig och märker ord?

Paret sökte med ljus och lykta efter något som kunde ge deras döttrar livet tillbaka, hur fan kan det vara svårt att begripa?

De kunde inte se döttrarna lida för jag tror verkligen att de led och att finna tröst då att en av tio blir helt frisk var nog alldeles för svårt speciellt om nu de hade två stycken med diagnosen ME.

Vad skulle oddsen bli för att båda skulle tillfriskna?

Möttes de av det synsätt du och ett flertal andra har visat upp angående den diagnos döttrarna hade fått så vete fan om inte de trots allt tog rätt beslut, jag hoppas verkligen att ditt sätt att se på döttrarnas diagnos inte är den som råder i läkarvärlden men jag börjar tvivla.

Fy satan vilket lågvattens märke av dig, det skall kommas ihåg.

Helt sjuk inställning du verkar ha. Att ha rätt att bestämma över liv och död för 2 sjuka barn? När och hur blir det ok?
Citera
2019-02-04, 20:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag var i ett annat inlägg tidigare som försök inne på att en (överdriven) upplevelse av bruten anknytning/ förtrolighet (pga av ångest och pga av sjukdom pga reducerad kommunikation/utbyte) kunde ha drivit upp ångest ytterligare, men det kanske inte räcker i sig själv. Men det kanske kan vara en komponent i helheten eller i en eskalering.

Jag funderar på om en upplevt bruten förtrolighet/anknytning spontant öppnar för vad du har kallat för extended self. Särskilt om barnets subjektiva interaktion med föräldern reduceras och barnet lätt blir en projektionsyta för förälderns ångest — som man kan misstänka att de sängliggande flickorna blev?
Fortsätter ur samma avhandling då den berör en historisk återblick samt aktuell forskning.

Den stora skillnaden är att små barn anses vara en skyddande faktor mot (enkel) självmord, medan det kan vara en riskfaktor för mfs och tankar på mfs. Följande fenomen verkar vara särskilt relevanta
ur detta hänseende:

• Flera studier beskriver mfs mammor med en typus Melancholicus personlighet med en stil som perfekta mödrar. Deras resultatinriktning med den samtida rädslan att ses som otillräcklig, om inte beträffande kärleken till sina barn.

Kliniker som observerar Typus Melancholicus mödrar som tar väl hand om deras barn kan bli mindre benägna att ifrågasätta att det finns risk för självmord.

• Moderns allmänna rädsla gällande sina barn och deras framtid är relaterat till den egna
upplevda oförmågan att skydda sina barn och kan leda till allvarliga kognitiva snedförvrängningar om
potentiella faror, speciellt vid sannolik förekomst av händelser som orsakar
fara. Då hon kan vara högfungerande så kan en läkare avfärda hennes irrationella rädsla när det kommer på tal.

• Förekomsten av ett fenomen som utökad social ångest eller expanderad känslighet för avvisande. Det beskriver hur en mors egen känslighet och sociala ångest sträcker sig till sina barn. Hon kan t.ex.
vara rädd för de ska bli avvisade av sina kamrater. Faktum är att modern kan vara särskilt känslig för händelser som kan leda till ett avvisande, medan hennes barn kanske inte är medvetna om detta överhuvudtaget.

• Mfs mödrar, speciellt med en dold typus Melancholicus personlighet (TM) associeras inte med barnmisshandel eller missbruk, som båda har associerats till en ökad risk för självmord (Canetto, 1991; Hawton & Robert, 1985) likaväl som filicide har (D’Orban, 1979).

• Sheas (1999) konstaterande att patienter med tankar på självmord är tveksamma att dela
sina tankar (eller den fulla omfattningen) med sin läkare på grund av skam och
rädsla för stigmatisering och ofrivillig sjukhusvård vilket nog nog i ännu högre grad gäller de med mfs tankar, särskilt när deprimerade och potentiellt suicidala mödrar med små barn har varit på väg att göra mfs försök som avbröts.

• En möjlighet att trauma som modern upplevde i sin egen barndom återaktiveras, speciellt när hennes barn når den ålder där trauman inträffade i moderns liv.

Det som är intressant i sammanhanget - Melancholicus personlighet (TM) för då börjar man närma sig det som är friskt (en personlighetstyp) men som kan vara porten in i depression och eskalera till den sort som är farlig och kräver vård (APS nivå) - för att det kan övergå i djup depression med självmordsrisk och det kan vara blandat med ångest och en viss sorts obsession... inte i klass med OCD men en fixering, besatthet.

Den här typen beter sig således som den perfekta utåt men är fylld av problem och agerar utifrån omgivningens förväntan. Det blir således dubbla rollspel.

"Taking into account all explanatory approaches discussed so far, it appears that among suicidal persons there is a subset for whom anxiety in conjunction with depression plays a major role in the suicidal process.
In general, anxiety may play such a major role because in addition to not meeting the standards of others, the suicidal person might be afraid of being stigmatized to the point of being ostracized."

"Perhaps the most important aspect of suicidology in terms of mfs ideation consists of
findings around the suicidal behavior and ideation associated with anxiety, especially social
anxiety, rejection sensitivity, and performance anxiety (Baumeister, 1990) as well as comorbid
disorders, especially depression and the Avoidant, Borderline and Dependent Personality Disorders.

These findings have been linked by me to the findings about mfs behavior presented in
various studies that explicitly refer to the Typus Melancholicus phenomenon (Meszaros & FisherDanzinger, 2000; Okumura & Kraus, 1996) or do so without using the Typus Melancholicus
designation (Haapasalo & Petaejae, 1999).
Citera
2019-02-04, 20:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Helt sjuk inställning du verkar ha. Att ha rätt att bestämma över liv och död för 2 sjuka barn? När och hur blir det ok?

Säger du det?

Hur gick det med dina sjuka incestfantasier, kom du något längre med dem, develi ville ju ha något mer konkret från dig angående dem.

Ta och red ut den konspirationsteorin först.
Citera
2019-02-04, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej. Jag håller med om att det finns okunniga och okänsliga läkare men nej, det ger inte någon rätt till ett sådant beslut. Nu tror inte jag att du verkligen menar det utan är upprörd, men jag tycker ändå att det behöver sägas.
Det innebär dock inte att det är ok att fara med osanning om flickornas diagnos som några här i tråden gör. Det gör det svårare för de som har sjukdomen och lever idag och man ska låta bli att göra det svårt för sjuka människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in