2019-02-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Det är synd att många matvarubutiker och restaurangställen inte tar Amex.

Coop, ICA och många Hemköp accepterar Amex. Just restauranger (bortsett från lunchrestauranger), barer och nattklubbar är ju därtill de köpställen som i högst grad tar Amex, så något missvisande kommentar om du frågar mig. Men det beror ju givetvis på var man bor.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Amex är dessutom en historia för sig själv, de flesta privatpersoner som vill ha det tror att det är coolt att flasha, avgifterna gör det alldeles för dyrt för vardagsbruk. Det är därför många handlare nekar det.

Jag går plus på mitt Amex, så särskilt dyrt vet jag inte om jag tycker det är. Avgifterna för handlarna är idag lika med Visa/MC (i Sverige), så ditt påstående är något föråldrat.
Citera
2019-02-03, 22:52
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Jag går plus på mitt Amex, så särskilt dyrt vet jag inte om jag tycker det är. Avgifterna för handlarna är idag lika med Visa/MC (i Sverige), så ditt påstående är något föråldrat.

Detta har jag läst någon gång, men när jag letade efter "källan" eller vad man ska kalla det så hittade jag inte. Har du någon länk?
Citera
2019-02-03, 22:54
Medlem
Citat:
Coop, ICA och många Hemköp accepterar Amex. Just restauranger (bortsett från lunchrestauranger), barer och nattklubbar är ju därtill de köpställen som i högst grad tar Amex, så något missvisande kommentar om du frågar mig. Men det beror ju givetvis på var man bor.

Priserna hos ICA och Coop ligger ju dock för det mesta högre än hos Willys och Lidl så frågan är ju om cashbacken blir tillräcklig för att kompensera detta.

Kanske man helt enkelt ska ta och beställa ett kort och se om man kan använda det i vardagen utan allt för mycket krångel.
Citera
2019-02-04, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Detta har jag läst någon gång, men när jag letade efter "källan" eller vad man ska kalla det så hittade jag inte. Har du någon länk?

Amex har gått ut med det flertalet gånger de senaste åren. Bland kommentarerna på deras Facebook bemöter de själva påståendet varje gång någon skriver en kommentar likt din. Jag utgår från att Amex inte ljuger, och då acceptansen ökar borde det rimligtvis vara sant.

Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Priserna hos ICA och Coop ligger ju dock för det mesta högre än hos Willys och Lidl så frågan är ju om cashbacken blir tillräcklig för att kompensera detta.

Kanske man helt enkelt ska ta och beställa ett kort och se om man kan använda det i vardagen utan allt för mycket krångel.

Inget illa menat, men du är sannolikt inte Amex målgrupp om du handlar på Lidl och bryr dig om mellanskillnaden mot ICA. Jag handlar på ICA för utbud, läge och service. Prisskillnaden är så liten att det inte är värt att prioritera bort.

Med det sagt så säger jag inte att du inte har råd att handla på ICA, utan att vi alla resonerar olika. Kamprad är ju ett bra exempel på det.
Citera
2019-02-04, 08:31
Medlem
Citat:
Amex har gått ut med det flertalet gånger de senaste åren. Bland kommentarerna på deras Facebook bemöter de själva påståendet varje gång någon skriver en kommentar likt din. Jag utgår från att Amex inte ljuger, och då acceptansen ökar borde det rimligtvis vara sant.

Inget illa menat, men du är sannolikt inte Amex målgrupp om du handlar på Lidl och bryr dig om mellanskillnaden mot ICA. Jag handlar på ICA för utbud, läge och service. Prisskillnaden är så liten att det inte är värt att prioritera bort.

Med det sagt så säger jag inte att du inte har råd att handla på ICA, utan att vi alla resonerar olika. Kamprad är ju ett bra exempel på det.

Jag handlar på Willys oftare än på ICA bara för att det är närmare och personalen verkar vara mycket duktigare när man vill t ex fråga någonting. När jag hade Amex i ett par veckor så kände jag mig lite "tvungen" att köra förbi ICA istället för att gå till Willys. Det handlar inte om pengar.

Angående gratis Business class, Uber osv - jag kunde missa något men på SAS amex webbsida skriver de bara om cashback , tidigare tillgång till konserter och VIP-pass till Ericsson Globe ... Inte så mycket med andra ord. Oavsett hur mycket pengar per månad jag spenderar, Amex här ganska låg cashback-nivå. Så frågan var varför ska man betala mer.. Förutom "status" grejen som verkar vara helt enkelt marketing för de som vill att en kvinna bokar hotell för de istället för att ta 5 minuter och använda en app själva.
Citera
2019-02-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Jag handlar på Willys oftare än på ICA bara för att det är närmare och personalen verkar vara mycket duktigare när man vill t ex fråga någonting. När jag hade Amex i ett par veckor så kände jag mig lite "tvungen" att köra förbi ICA istället för att gå till Willys. Det handlar inte om pengar.

Angående gratis Business class, Uber osv - jag kunde missa något men på SAS amex webbsida skriver de bara om cashback , tidigare tillgång till konserter och VIP-pass till Ericsson Globe ... Inte så mycket med andra ord. Oavsett hur mycket pengar per månad jag spenderar, Amex här ganska låg cashback-nivå. Så frågan var varför ska man betala mer.. Förutom "status" grejen som verkar vara helt enkelt marketing för de som vill att en kvinna bokar hotell för de istället för att ta 5 minuter och använda en app själva.

SAS Amex korten ger Eurobonus poäng och 2-4-1 vilket i realiteten översätts till halva priset på bonusbiljetter. Man behöver inte ha Någon galen spendering utan det räcker med 275-400k (totalt inklusive extrakort som en sambo/fru kan ha) för att få tillräckligt med poäng för att åka i business class till USA, dubbla om man åker två. Sparar mig ungefär 20-25k per år i lägre flygkostnader bara av att jag använder Amex kortet och betalar en tusenlapp i avgift.

Sen skall man ju inte tvingas köpa dyrare varor på ställen man inte vill göra det på för då faller ju hela idén.
Senast redigerad av Akt 2019-02-04 kl. 09:48.
Citera
2019-02-04, 11:20
Medlem
Kan någon förklara för mig vad man får egentligen i kronor? T ex med amex green, står det följande:

"√ 3 poäng per betald krona på köp i utländsk valuta.

√ 2 poäng per krona hos utvalda försäljningsställen i Sverige.

√ 1 poäng per krona på alla övriga köp."

Vad kostar 1 poäng? Om det är EuroBonus poäng, so kan jag räkna med att få ungefär 0.033 kronor per poäng. Är det korrekt? I så fall innebär det 10% cashback vid köp i utländsk valuta, eller cirka 3% vid övriga köp. Stämmer det? Verkar vara ganska högt och då är jag i te säker att Amex green poäng motsvarar SAS EuroBonus poäng som 1-to-1. Eller hur?
Citera
2019-02-04, 14:58
Medlem
Citat:
Kan någon förklara för mig vad man får egentligen i kronor? T ex med amex green, står det följande:

"√ 3 poäng per betald krona på köp i utländsk valuta.

√ 2 poäng per krona hos utvalda försäljningsställen i Sverige.

√ 1 poäng per krona på alla övriga köp."

Vad kostar 1 poäng? Om det är EuroBonus poäng, so kan jag räkna med att få ungefär 0.033 kronor per poäng. Är det korrekt? I så fall innebär det 10% cashback vid köp i utländsk valuta, eller cirka 3% vid övriga köp. Stämmer det? Verkar vara ganska högt och då är jag i te säker att Amex green poäng motsvarar SAS EuroBonus poäng som 1-to-1. Eller hur?

För Sverige brukar det ligga runt 100 Amex poäng till 10 flygpoäng (lite beroende på bolag). Varje Eurobonuspoäng är värd runt 0,2 kr om man utnyttjar dem på ett bra sätt (inte bästa då man kan optimera massvis, men bra) och inte har någon 2-4-1 voucher. Dvs runt 6% tillbaka vid köp av utländsk valuta vilket är bra om de mesta utgifter man har är i utländsk valuta.

Har man däremot ett SAS Amex får man 10-20 poäng per 100 kr spenderat (billigaste kortet ger 10, mitten 15 och dyraste 20). De två dyrare ger halva priset vouchers som fungerar i hela världen om man spenderar tillräckligt. Jag själv kör på mittenkortet vilket med halva priset vouchern bumpar upp vad jag får tillbaka till 6% på allt men 12% på alla resor jag handlar på SAS.
Citera
2019-02-04, 15:34
Medlem
Tack, nu blev det lite tydligare. Men fortfarande knepigt med två parallella bonussystem som gäller..
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Varje Eurobonuspoäng är värd runt 0,2 kr om man utnyttjar dem på ett bra sätt (inte bästa då man kan optimera massvis, men bra) och inte har någon 2-4-1 voucher.
Vilket sätt är bra, till exempel? När jag räknade på EuroBonus online shop så verkar 1 krona motsvara 30-35 bonuspoänger. Har jag fel?

Nu sparar jag ganska många bonuspoänger utan något Amex kort, genom att registrera flyg till Asien och tillbaka, varje tur och retur ger 7500 poäng per person. Kommer att lägga till Fortum kontrakt som ger 10000 till plus 250 per år vidare .
Senast redigerad av Mnogodumal 2019-02-04 kl. 16:01.
Citera
2019-02-04, 15:37
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888

Precis, Amex kommer runt det när de ger ut sina egna kort, samarbeten med exempelvis flygbolag däremot ser ut att komma att få på tafsen av EU. Dvs mitt påstående är i allra högsta grad aktuellt vilket bevisas av att så många handlare vägrar amex - de vet att det FORTFARANDE, trots EU´s regleringar kostar mycket mer i kortavgifter än VISA / MC.
Citera
2019-02-04, 15:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Det där stämmer bara när det finns en 3:e part inblandad typ flygbolagskorten, är det kort utgivna av AMEX helt utan andra samarbeten så får de kringgå EU´s reglering - de skulle inte kunna gå runt med sina bonusprogram på 0.3% som maxavgift ändå, faller på sin egen orimlighet.
Citera
2019-02-04, 16:06
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Tack, nu blev det lite tydligare. Men fortfarande knepigt med två parallella bonussystem som gäller..

Vilket sätt är bra, till exempel? När jag räknade på EuroBonus online shop så verkar 1 krona motsvara 15-30 bonuspoänger. Har jag fel?

Nu sparar jag ganska många bonuspoänger utan något Amex kort, genom att registrera flyg till Asien och tillbaka, varje tur och retur ger 7500 poäng per person. Kommer att lägga till Fortum kontrakt som ger 10000 till plus 250 per år vidare .

Är det Eurobonus du är ute efter så ska du köra på SAS Amex eller Mastercard-korten, spelar annat roll så får du värdera själv, kanske ett SAS-kort och ett annat passar dig bäst. Väg avgifter mot vad du får igen t.ex. vid köp & kontantuttag i utlandet. Kanske bäst med ett kort för bonus och försäkringar och ett annat med låga avgifter utomlands....

Vad jag sett så värderar de flesta Eurobonuspoäng till 10 öre st.
Kör man Amex (inte SAS Amex) så kostar en Eurobonus 12 Amexpoäng (sist jag kollade) men här kan man ju använda poängen till annat än Eurobonus och någon gång ibland har de kampanj så man får bättre "växelkurs".
Alltså rena Amex ger färre Eurobonus än Amex SASkort.
Kommer du upp i viss spendering på ett SAS Amex så får du dessutom den nämnda 2-4-1 vouchern som dubblerar värdet av poängen, villkoren skiljer mellan korten, dyrare kort = bättre förmån.
Dessutom ju dyrare kort ju mer poäng per krona generellt, och de nyare korten ger mer t.ex. utomlands (där också avgifterna är ovanligt höga).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in