2019-02-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Undrar varför mantrat med de "två pundarna" som blev påkomna med att stjäla LW's cyklar och sedan tog henne av daga blev så återkommande i JM's sista tiotal inlägg.

För att EGT hade framfört den teorin?

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Min teori är att hon följer efter ett par ”pundare”, som kanske ryckt i garagen/bilar eller tagit nått från någon uteplats, varvid hon följer efter på avstånd.
Rösterna stämmer, dörr på glänt stämmer (springa in snabbt), platsen stämmer bäst med detta scenario (pundarna ser att dom är förföljda, gömmer sig där, LW rundar planket för att se vart dom tar vägen).

Kan vara en ensam pundar, som LW ifrågasätter längs gatan med.
Men personligen känns det som skriken kommer från en som bevittnar, snarare än en som utsätts för grovt våld.
Citera
2019-02-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Och denna information får han tillgång till genom att...vadå?
Ja- det kan man väl kanske inte se, det skulle i så fall vara någon som berättar att de gjort det- i tråden. eller via PM.
Citera
2019-02-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Faktiskt jättebra exempel på sådant som är tacksamt att mäta genom att helt enkelt intervjua dömda gärningsmän.
Som regel visar de väldigt lite ånger och empati, de fortsätter oftast att skuldbelägga offret efter mordet.
Det är vanligt att de upplever en slags "äganderätt" över kvinnan och därför förminskar och rättfärdigar våldet då de ser sig själva vara det verkliga offret. Krasst uttryckt: Hade hon inte gjort xxx så hade han aldrig behövt döda henne.

Just "nöjd" är inte direkt framträdande, men det skulle ju kunna förklaras med att de som intervjuas faktiskt sitter inlåsta. (Det kanske är annorlunda i fall där mördaren går fri, men det vet jag inte.) Det finns de som visar känslor av triumf eller erövning, men det mest utmärkande är just bristen på empati och skuldkänslor.

Tack- Ja, de så klart- det blir ett visst urval, där de som inte åker fast utelämnas. Jag funder på det där med en mördares eventuella ändrade beteendemönster efter ett mord. Andra tänkbara känslor är förstås ilska, förvirring och rädsla.
Läskigt uttalande av O.J.S i spoilern
Citera
2019-02-04, 11:27
Medlem
Blessedfruits avatar
Är det någon som vet hur det ser ut vid BP/minnesplats nu. Minns inte om vi har några deltagare som bor nära. (Apropå om GM skulle kunna tänkas återvända.)
Citera
2019-02-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske vi tolkar olika?
Dessutom:

Om JM hade på ett seriöst sätt förklarat sig, istället för att vara ironisk, plötsligt helt ändra personlighet och språkstil, då kanske man hade tänkt annorlunda.

T ex JM text nedan.

"Det kan ju faktiskt förhålla sig så, att under de 5 dagar LW låg bakom bullerplanket, så hade olika djur ätit på hennes kropp och detta ansåg då både rättsläkarna och åklagaren ÅH, att det måste ha handlat om ursinnigt och grovt våld mot kvinnans kropp. Personligen tror jag inte på detta längre, jag tror att både rättsläkare och åklagaren ÅH helt enkelt gjort en missbedömning i detta fallet."

Det finns ju inget i detta konstaterande som verkar troligt som jag ser det.

Jag tror ju att det kan vara svårt om en kropp har legat ute länge i värmen i fem dagar att bedöma allt säkert. Självklart har kroppen börjat brytas ner, missfärgas, svälla upp, huden spruckit.

Men om du själv inte är en rättsmedicinskt utbildad läkare som antingen varit med under obduktionen eller läst protokollet av denna, då kan du ju inte komma med slutsatsen att de gjort en felbedömning.
Det verkar inte trovärdigt.

Jag tror inte heller att en rättsläkare inte kan se skillnad på skador från grovt våld och från djur om man nu har gjort den bedömningen att det är grovt våld som är dödsorsaken.

I så fall skulle man inte gått ut med att LW blivit mördad och att man vet hur hon avlidit.

Om JM har varit ironisk här, då blir hans trovärdighet ännu mindre.
Varför inte vara tydlig med vad man menar?

"Omsvängningen" tror jag beror på ett litet "krig" med en moderator, vad
han fick och inte fick skriva.
Sedan överdrev så in i helvette åt andra hållet i stället, som jag
ibland brukar skriva "svårt med ironi i text".

Han har gjort så här tidigare i andra trådar med "semester" som påföljd.
Citera
2019-02-04, 11:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, det är också en möjlighet. Jag tänkte dock snarare på timmarna/dagen direkt efter att fyndet gjordes.

Eftersom polisen faktiskt verkar ha hävt avpärrningarna ovanligt snabbt, annars brukar väl FP - även utomhus - vara avspärrade i flera dagar (t.ex. som fallet med Ida som hittades mördad i motionsspåret sommaren 2015). Kanske släppte polisen medvetet avspärrningarna så snabbt vid bullerplanket för att kolla "vad/vem som rörde sig" i området? Eller så måste man ha gjort alla nödvändiga undersökningar och tagit prover väldigt snabbt. Synnerligen snabbt jobbat i så fall.
Ja, avspärrningarna på fyndplatsen i maj verkar ha hävts ovanligt snabbt. Förklaringen skulle kunna vara att man av någon anledning (kanske redan innan kroppen hittades) var övertygade om att brottsplatsen var en annan, t.ex. SD:s eller LW:s bostäder som ju var avspärrade betydligt längre.

Kanske var det någon ny information som gjorde att man senare utvecklade den nuvarande teorin om att LW dog vid fyndplatsen. Jag tänker då särskilt på den information som sägs ha föranlett den noggrannare undersökningen/krattningen av området kring fyndplatsen i höstas.
Senast redigerad av Draifos 2019-02-04 kl. 12:11.
Citera
2019-02-04, 11:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Här är ett ex. på att JM förmodligen har insyn i utredningen.

Här kanske JM hittade rispningen:

Från sommarljums bilder:

http://forumbilder.se/H7EVN/43e74bc8-142c-4abb-96ad-9795b9e442d3
https://www.flashback.org/p64554363#p64554363

JM:
[...]Så kallade rispnings-spår på den vänstra längdsidan i vertikal-riktningar på bullerplankets' vägginsida, gjorda av någon form av grovt tillhygge samt vid den då aktuella brottstids-punkten.[...]
Citera
2019-02-04, 11:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
"Omsvängningen" tror jag beror på ett litet "krig" med en moderator, vad
han fick och inte fick skriva.
Sedan överdrev så in i helvette åt andra hållet i stället, som jag
ibland brukar skriva "svårt med ironi i text".

Han har gjort så här tidigare i andra trådar med "semester" som påföljd.

Oki, tack.
Det känns som ett "utbrott" i ilska, som blir rejält överdrivet. Både ilskan och det som skrivs .
Citera
2019-02-04, 11:55
Medlem
Citat:
Oki, tack.
Det känns som ett "utbrott" i ilska, som blir rejält överdrivet. Både ilskan och det som skrivs .

Kan lägga till att jag utesluter att JM på allvar misstänker några pundare,
vågar nästan lova att jag ska äta upp tangentbordet om så skulle vara fallet.
Citera
2019-02-04, 11:58
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Här är en förmodligen en orsak till att JM svängde. Det borde ni som följer och skriver i tråden och är så smarta ha förstått.
Ibland kan man faktiskt läsa mellan raderna

Du får gärna förklara vad du menar. JM blev avstängd för att han efter upprepade tillsägningar fortsatte med trams och off-topic i tråden.
Citera
2019-02-04, 12:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Kan du visa källa på det?
Inte undra på att det spårar ur i tråden när man kommer med sådana här påståenden.
Är du en av de som skyddar SD?

Missade du JM:s milslånga inlägg där han nämnde EGT 40 tusen miljarder gånger, och hur klok och intelligent hen är?
Citera
2019-02-04, 12:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Här kanske JM hittade rispningen:

Från sommarljums bilder:

http://forumbilder.se/H7EVN/43e74bc8-142c-4abb-96ad-9795b9e442d3
https://www.flashback.org/p64554363#p64554363

JM:
[...]Så kallade rispnings-spår på den vänstra längdsidan i vertikal-riktningar på bullerplankets' vägginsida, gjorda av någon form av grovt tillhygge samt vid den då aktuella brottstids-punkten.[...]

Han var där själv och fotograferade med en kollega. Bilderna han visade liknade inte alls sommarljums eller andra jag sett i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in