2019-02-04, 09:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eller också fantiserar han, väl medveten att polisen inte kommer att dementera eftersom de inte vill kommentera.

Det kommer ju en FUP förr eller senare.
Citera
2019-02-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det ser ut som att de endast blev 7 medverkande inkl CO - av loggningarna att döma. Det är nog ingen slump att det blev sena avbokningar.

Om inte SD vill bli ledsen i ögat igen, så bör han byta till Ingress och börja vistas i något län längre bort - för både egen och omgivningens skull.

Jag tror att de flesta tycker det är mycket obehagligt att SD står som Skäligen misstänkt för mordet och att de inte vet hur de ska förhålla sig till hans bekymmerlösa uppträdande.
Någon de tidigare kanske har tyckt väldigt mycket om är misstänkt för mord och jag tänker att de vill nog inte tro på att det kan vara sant.

Mycket märkligt beteende att tvinga sig på olika event fast han uppenbarligen måste förstå att han inte är välkommen av andra deltagare.
Liksom tidigare sätter han sig själv främst och funderar överhuvudtaget inte på andra människor, deras känslor eller hur de mår.
Det säger mycket om honom.
Citera
2019-02-04, 10:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikBombadill
Detta tror jag JM ägnade sig åt. Hen sitter fortfarande och studerar vad som rör sig på ytan.
Några exempel jag tänker mig skulle kunna vara intressanta saker som en reaktion på omrörningen: Hur olika postare reagerar och vad/hur de väljer att skriva om det i tråden, vilka som blir upprörda, på vilket sätt de blir upprörda, när någon väljer att trycka på anmälansknappen, vilka som väljer att trycka på anmälansknappen, vilka som skickar PM, vad de skickar i PM, vilka som plötsligt dyker upp i tråden, vilka som verkar dra sig tillbaka…. Utav allt som händer när man rör om som JM gjorde, så gäller det förstås att sålla ut det intressanta från alla ”vanliga reaktioner”.

Och denna information får han tillgång till genom att...vadå?
Citera
2019-02-04, 10:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Här är ett ex. på att JM förmodligen har insyn i utredningen.

Jag vet inte egentligen om det har så stor betydelse i nuläget om JM skulle ha haft insyn eller inte.
Uppgifterna om bullerplankets uppbyggnad går med all sannolikhet att google fram och rispan är inte osannolik att det har hänt/ att någon i tråden som har lämnat uppgifter om det.

JM har ju följt fler fall och med den noggrannhet h*n noterar allt, förvånar det inte mig om JM har läst en och annan FUP. I dessa kan man lära sig hur en utredning bedrivs. Intresset har säkerligen inte heller begränsats till ett par fall och FUP, utan intresse för hur utredningar bedrivs har säkert inbegripit annat inom området som går att läsa/titta på.

Med det menar jag inte att det är uteslutet att JM har insyn. Jag menar bara att det i sig inte är ett bevis. Inte heller menar jag att det JM tagit upp är ointressant.

Men; när JM hävdar att något är fallet, då menar jag att vi inte kan dra den slutsatsen att det är fakta. Det kan vara hans egna slutsatser utifrån det han fått ta del av.

Jag blir återhållsam i min tilltro till JM efter den totala "kollapsen".
Citera
2019-02-04, 10:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kommer ju en FUP förr eller senare.

Förhoppningsvis!
Vi får hoppas att utredningen leder till att den skyldige åtalas och FUP:en blir offentlig.
Om ingen åtalas får vi inte se någon FUP.
Citera
2019-02-04, 10:25
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Förhoppningsvis!
Vi får hoppas att utredningen leder till att den skyldige åtalas och FUP:en blir offentlig.
Om ingen åtalas får vi inte se någon FUP.

MV var ju inne en sväng nyligen och ingav hopp om att fallet kommer lösas. 😃
MV har också insyn, tror jag.
Citera
2019-02-04, 10:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Här är en förmodligen en orsak till att JM svängde. Det borde ni som följer och skriver i tråden och är så smarta ha förstått.
Ibland kan man faktiskt läsa mellan raderna

Kanske vi tolkar olika?
Dessutom:

Om JM hade på ett seriöst sätt förklarat sig, istället för att vara ironisk, plötsligt helt ändra personlighet och språkstil, då kanske man hade tänkt annorlunda.

T ex JM text nedan.

"Det kan ju faktiskt förhålla sig så, att under de 5 dagar LW låg bakom bullerplanket, så hade olika djur ätit på hennes kropp och detta ansåg då både rättsläkarna och åklagaren ÅH, att det måste ha handlat om ursinnigt och grovt våld mot kvinnans kropp. Personligen tror jag inte på detta längre, jag tror att både rättsläkare och åklagaren ÅH helt enkelt gjort en missbedömning i detta fallet."

Det finns ju inget i detta konstaterande som verkar troligt som jag ser det.

Jag tror ju att det kan vara svårt om en kropp har legat ute länge i värmen i fem dagar att bedöma allt säkert. Självklart har kroppen börjat brytas ner, missfärgas, svälla upp, huden spruckit.

Men om du själv inte är en rättsmedicinskt utbildad läkare som antingen varit med under obduktionen eller läst protokollet av denna, då kan du ju inte komma med slutsatsen att de gjort en felbedömning.
Det verkar inte trovärdigt.

Jag tror inte heller att en rättsläkare inte kan se skillnad på skador från grovt våld och från djur om man nu har gjort den bedömningen att det är grovt våld som är dödsorsaken.

I så fall skulle man inte gått ut med att LW blivit mördad och att man vet hur hon avlidit.

Om JM har varit ironisk här, då blir hans trovärdighet ännu mindre.
Varför inte vara tydlig med vad man menar?
Citera
2019-02-04, 10:40
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Så kallade rispnings-spår på den vänstra längdsidan i vertikal-riktningar på bullerplankets' vägginsida, gjorda av någon form av grovt tillhygge samt vid den då aktuella brottstids-punkten. Rispnings-spåren var nytillkomna och kriminal-teknikerna på platsen kunde säkra så kallade miljöprovs-tagningar, vilket i sin tur sker med upp/inn-sugning, för att på sådant sätt uppsamla material så som små partiklar, hårstrån, pulver för senare analysering. Insidan av bullerplanket är ytterfodrad med finpolerad blank tunnplåt. Själva ytterfodret är grovt ytpolerat, vilket gör att man får spegelreflexer, under förutsättning att skarp solbeklädnad ligger på.

Citat:
Här är ett ex. på att JM förmodligen har insyn i utredningen.

Eller att h*n hittar på något för att göra en eventuell GM osäker?

Själva rispningarna borde man ju nästan kunna kolla på platsen om det stämmer - antingen kan dessa rispningar tom. finnas kvar, eller så borde man eventuellt kunna se om det fattas någon sektion av bullerplanket ifall kriminalteknikerna har tagit med sig en del för provtagning/bevisföring.

Kan dock vara värt att vara försiktig ifall man kommer på tanken att gå dit och undersöka - antingen kan GM ha kommit på samma idé efter JM's inlägg, eller så tror grannarna att man är GM då det verkar skumt med främlingar som snokar runt bakom planket

En helt annan sak som slog mig - polisen upphävde väl avspärrningarna ganska snabbt efter att LW's kropp upphittats bakom planket. Man kan ju hoppas att de hade någon sorts "smyg"-övervakning tiden därpå? Eftersom det ju inte är helt ovanligt att brottslingar återvänder till brottsplatsen.
Citera
2019-02-04, 10:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eller att h*n hittar på något för att göra en eventuell GM osäker?

Själva rispningarna borde man ju nästan kunna kolla på platsen om det stämmer - antingen kan dessa rispningar tom. finnas kvar, eller så borde man eventuellt kunna se om det fattas någon sektion av bullerplanket ifall kriminalteknikerna har tagit med sig en del för provtagning/bevisföring.

Kan dock vara värt att vara försiktig ifall man kommer på tanken att gå dit och undersöka - antingen kan GM ha kommit på samma idé efter JM's inlägg, eller så tror grannarna att man är GM då det verkar skumt med främlingar som snokar runt bakom planket

En helt annan sak som slog mig - polisen upphävde väl avspärrningarna ganska snabbt efter att LW's kropp upphittats bakom planket. Man kan ju hoppas att de hade någon sorts "smyg"-övervakning tiden därpå? Eftersom det ju inte är helt ovanligt att brottslingar återvänder till brottsplatsen.

Cloudedcrystalbeam var ju inne på att GM kan ha återvänt för att till synes lägga blommor. Enligt bilder i media har en del varit där i detta syfte. Det är nog inte så svårt (kanske snarare ses som naturlig nyfikenhet) att ta en titt på fyndplatsen och bakom planket i samband med detta.
Citera
2019-02-04, 10:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske vi tolkar olika?
Dessutom:

Om JM hade på ett seriöst sätt förklarat sig, istället för att vara ironisk, plötsligt helt ändra personlighet och språkstil, då kanske man hade tänkt annorlunda.

T ex JM text nedan.

"Det kan ju faktiskt förhålla sig så, att under de 5 dagar LW låg bakom bullerplanket, så hade olika djur ätit på hennes kropp och detta ansåg då både rättsläkarna och åklagaren ÅH, att det måste ha handlat om ursinnigt och grovt våld mot kvinnans kropp. Personligen tror jag inte på detta längre, jag tror att både rättsläkare och åklagaren ÅH helt enkelt gjort en missbedömning i detta fallet."

Det finns ju inget i detta konstaterande som verkar troligt som jag ser det.

Jag tror ju att det kan vara svårt om en kropp har legat ute länge i värmen i fem dagar att bedöma allt säkert. Självklart har kroppen börjat brytas ner, missfärgas, svälla upp, huden spruckit.

Men om du själv inte är en rättsmedicinskt utbildad läkare som antingen varit med under obduktionen eller läst protokollet av denna, då kan du ju inte komma med slutsatsen att de gjort en felbedömning.
Det verkar inte trovärdigt.

Jag tror inte heller att en rättsläkare inte kan se skillnad på skador från grovt våld och från djur om man nu har gjort den bedömningen att det är grovt våld som är dödsorsaken.

I så fall skulle man inte gått ut med att LW blivit mördad och att man vet hur hon avlidit.

Om JM har varit ironisk här, då blir hans trovärdighet ännu mindre.
Varför inte vara tydlig med vad man menar?

Personligen tror jag att rättsläkare kan se skillnad på olika grader av grovt våld som tillfogats en kropp inför/vid dödsögonblicket.

(Dessutom, mellan motorvägen och villagebyggelse, så utgörs eventuella djurangrepp nog knappast av stora däggdjur som ätit av kroppen och på så sätt tillfogat den de skador som bedöms som grova. Snarare handlar det förmodligen om skat-, kråk- och måsfåglar som hackat, pickat och dragit i mjukdelar - oftast ögon och mun/kinder).
Citera
2019-02-04, 11:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Personligen tror jag att rättsläkare kan se skillnad på olika grader av grovt våld som tillfogats en kropp inför/vid dödsögonblicket.

(Dessutom, mellan motorvägen och villagebyggelse, så utgörs eventuella djurangrepp nog knappast av stora däggdjur som ätit av kroppen och på så sätt tillfogat den de skador som bedöms som grova. Snarare handlar det förmodligen om skat-, kråk- och måsfåglar som hackat, pickat och dragit i mjukdelar - oftast ögon och mun/kinder).

Rättsläkare kan i regel se vilket våld som tillkommit före och efter döden. Vid knivhugg t.ex. blir "hålet" annorlunda om det inträffat efter döden bl.a. inget (eller ytterst lite) blod som runnit ut.
Citera
2019-02-04, 11:01
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Cloudedcrystalbeam var ju inne på att GM kan ha återvänt för att till synes lägga blommor. Enligt bilder i media har en del varit där i detta syfte. Det är nog inte så svårt (kanske snarare ses som naturlig nyfikenhet) att ta en titt på fyndplatsen och bakom planket i samband med detta.

Ja, det är också en möjlighet. Jag tänkte dock snarare på timmarna/dagen direkt efter att fyndet gjordes.

Eftersom polisen faktiskt verkar ha hävt avpärrningarna ovanligt snabbt, annars brukar väl FP - även utomhus - vara avspärrade i flera dagar (t.ex. som fallet med Ida som hittades mördad i motionsspåret sommaren 2015). Kanske släppte polisen medvetet avspärrningarna så snabbt vid bullerplanket för att kolla "vad/vem som rörde sig" i området? Eller så måste man ha gjort alla nödvändiga undersökningar och tagit prover väldigt snabbt. Synnerligen snabbt jobbat i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in